اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خزر همچنان مهمانانش را می بلعد!


مرگ 34 نفر از ابتدای شروع طرح دریا در خزر، اگرچه کاهش بیش از 70 درصدی نسبت به سالهای قبل دارد اما همچنان آمار بالایی است و تا رسیدن به رویای، دریای بدون غریق فاصله زیادی داریم.

خبرگزاری مهر: شنیدن صدای ضجه و ناله گردشگرانی که عزیزانشان را در آبهای خروشان خزر از دست می دهند برای ساحل نشینان این دریاچه هم بسیار سخت است ولی با وجود تلاش های فراوان هنوز برخی عوامل موجب می شود که خزر همچنان مسافران و مهمانانش را در خود ببلعد.

با گذشت نزدیک به دو ماه از اجرای طرح ساماندهی دریا در مازندران به طور تقریبی هر دو روز یک نفر در دریای مازندران غرق شده و خزر، این دریاچه بسته به رغم تدابیر اتخاذ شده همچنان قربانی می گیرد.

هرچند طبق آمارهای ارائه شده شمار غریق در آبهای مازندران از ابتدای طرح ساماندهی دریا تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته است اما این پرسش مطرح می شود که تاکی باید گردشگران و مسافران خزر در سوگ غریق دیگری به غم نشینند.

مرگ 34 نفر از ابتدای شروع طرح دریا در خزر، اگرچه کاهش بیش از 70 درصدی نسبت به سالهای قبل دارد اما همچنان آمار بالایی است و تا رسیدن به رویای، دریای بدون غریق فاصله زیادی داریم.

کمبود طرح های سالمسازی دریا، کمبود ناجیان غریق، وجود مناطق و شناگاههای غیرمجاز، تحت پوشش نبودن همه شناگاهها از جمله عواملی است که سبب شده تا همچنان خزر به قربانگاه برخی گردشگران تبدیل شود.

امسال 96 طرح سالمسازی دریا در طول 338 کیلومتر نوار ساحلی خزر برپا شده است و به رغم اتخاذ تدابیر و برنامه ها برای کاهش غریق باز شاهد بروز حادثه ای تلخ در خزر هستیم.

ویلاهای خصوصی باعث ناامنی در سواحل چالوس

معاون فرماندار چالوس در این زمینه معتقد است: 95 درصداز غریق های موجود مربوط به مسافرانی است که از ویلاهای شخصی استفاده می کنند.

محمد حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تاکنون هشت غریق در حوزه شهرستان به ثبت رسیده که فقط یک نفر در ساعت سه بامداد در داخل طرح غرق شده وبقیه افراد از ویلاهای شخصی که در نقاط کور قرار دارد صورت گرفته است.

معاون فرماندار گفت: این غرق شدگان بین سنین 16 تا 30 سال بودند ونکته قابل توجه این است که 50 درصد بومی و50درصد مسافر بودند.

حسینی درباره بیشترین علل غرق شدن افراد را گفت: آشنا نبودن افراد به فنون شنا و شنا در منطقه ممنوع که بیشتر در ویلاهای شخصی بود و طوفانی بودن بیشترین علل اند.

وی افزود: اداره گردشگری با همکاری بخشداری ونیروی انتظامی باید این ویلاهای مجوزدار را شناسایی کند و آخرین تذکرات را اعلام نماید و در نهایت اگر رعایت نشد اقدام به پلمب آن مکان کند و همچنین مسئولین طرحها برای شناسایی بهتر طرح ها اقدام به نصب بنرمشترک در 3 ورودی طرح کنند.

وی افزود: کمبود طرح دریا یکی از مشکلات مهم است و همچنین در شهرهچرود اصلا طرح دریای وجود ندارد.

فعال نبود طرح دریا در هچرود

محمد کیا شهردار هچرود نیز گفت: در این شهر شش کیلومتر ساحل وجود دارد ولی یک طرح دریا وجود ندارد و اگر نقشه سواحل تهیه و به شهرداری داده شود، ما می توانیم از این 13 راه دسترسی موجود چند نقطه را برای طرح در نظر بگیریم.

موسوی رئیس اداره گردشگری چالوس نیز گفت: 98 درصد مسافرانی که به شهر می آیند فقط برای استفاده از دریا است ولی ما متولی درست و مستقیمی در این باره نداریم و باید این موضوع را در استان و کشور حساس تر کنیم و در طرح ها حضور پررنگ تر ناجیان غریق و نیروی انتظامی الزامی است.  

ساماندهی سواحل نیازمند اعتبار

با این اوصاف اما باید گفت طرح های ساماندهی دریا در مازندران با مشکل کمبود زیرساختها مواجه است که تخصیص اعتبار 18 میلیارد تومانی می تواند در رفع برخی مشکلات این طرح ها ثمر بخش باشد.

علیرضا یونسی معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران از تصویب و تخصیص اعتبار 260 میلیاردریالی هیات دولت برای اجرای طرح سالمسازی سواحل دریا استانهای شمالی کشور خبرداد و گفت: 180 میلیارد ریال این اعتبار برای اجرای طرح سالمسازی سواحل دریا در مازندران اختصاص یافت.

وی اعلام کرد : بمنظور استفاده مسافران و شهروندان از دریا، بازسازی سواحل امری ضروری است که تخصیص این اعتبار سهم بسزایی را در تسریع این روند دارد.

وی بهره برداری از ساحل و دریا با ساخت اسکله ، امکانات و خدمات رفاهی مورد تاکید قرار داد و گفت : متاسفانه درحوزه طرح سالمسازی دریا تاکنون اقدامات خاصی در مازندران صورت نگرفته است در حالیکه دریا ظرفیت خوبی برای تجارت و درآمدزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه  از 18 آذر سال گذشته با برگزاری جلسات متعدد و برخورداری از نظرات و پیشنهادات در قالب جلسات متعدد، بحث و تبادل نظر شد که حاصل این رایزنیها، تعاملات و کسب نظرات یک چهارچوب سیاسی در قالب یک شرح وظیفه معین در معرض دید همه اعضا حاضر در طرح  سالم سازی دریا گذاشته شد تا از منظر آنها هم مورد بررسی قرار گیرد و حاصل کار طرح دریا در سال 93 شد.

وی افزود :این طرح به وزارت کشور فرستاده شد تا در حوزه فرهنگی اجتماعی وزارتخانه مطرح شود و با مشاهده کامل سواحل از رامسر تا بابلسر جلسه ای با حضور کمیته ها در بابلسر برگزار و نهایتا به جمع بندی در قالب دستور العمل رسییدیم و این دستور العمل به 16 فرمانداری استان فرستاده شد.

بیشتر غرقی ها در خارج از طرح است

یونسی با بیان این که در طرح امسال سعی شده است از اشتباهات سال گذشته درس بگیریم زیرا بیشتر غریق ها در خارج از طرح دریا و یا خارج از ساعات کاری طرح بوده است، افزود: امسال تغییرات زیادی انجام شده است از جمله به کارگیری نیروهای امداد و نجات هلال احمر در سواحل است.

وی افزود: امسال با پرداخت معوقات سال گذشته ناجیان غریق بودجه مورد نیاز ناجیان غریق هم دریافت شده تا برای پرداخت حقوق آنها مشکلی وجود نداشته باشد.

وی طلب ناجیان غریق در سال گذشته را 150 میلیون تومان برشمرد و افزود :این مبلغ به آنها پرداخت شده است و بودجه امسال هم در اختیار سازمان ورزش و جوانان قرار گرفته است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران افزود: طرح سالم سازی دریا امسال برای اولین بار در اختیار هیات دولت قرار گرفت و هیات دولت هم با تصویب این طرح آن را در اختیار وزارت کشور و وزارت کشور هم در اختیار فرمانداریها قرار داد تا امسال بتوانیم در اجرای این طرح موفق عمل کنیم.

رشد 23 درصدی ناجیان غریق

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران افزود: مناطق کور شناسایی و برای جلوگیری از غرق شدن افراد نیروهای ناجی و هلال احمر و پلیس را در این نقاط مستقر کردیم و تعداد ناجیان غریق در ساحل مازندران را 23 درصد افزایش دادیم و مطالبات سال گذشته آنها را نیز که مربوط به دولت گذشته بود پرداخت کردیم و حقوق امسال آنها نیز ضمن افزایش به صورت مستمر در حال پرداخت است.

معاون استاندار مازندران تاکید کرد: در مقایسه با سال گذشته در همین زمان از اجرای طرح سالم‌سازی دریا تاکنون 90 نفر غرق شده داشتیم که این رقم امسال 20 نفر بوده و اکثر آن‌ها هم در مناطق ممنوعه شنا غرق شدند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با اعلام اینکه در برخورد با تخلف مجریان طرح دریا با کسی تعارف نداریم، گفت: با تخلف مجریان طرح دریا برخورد قانونی می‌شود.

وی همچنین افزود: با ویلاداران شخصی و شهرک داران خصوصی در صورت وقوع حوادث ناشی ازعدم رعایت در استقرار ناجیان غریق و مولفه های امداد و نجات بشدت برخورد و در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد.

تردد غیرمجاز جت اسکی داران

مسئول هیات نجات غریق غرب مازندران نیز در گفتگو با مهر، تردد غیر مجاز جت اسکی داران و قایقرانان را یکی از مشکلات فعلی استفاده کنندگان از دریا و علت غرق شدن در دریا عنوان کرد و عنوان داشت: طبق قانون باید همه قایقرانان و جت اسکی سواران جهت استفاده از دریا دارای گواهینامه ویژه باشند.

حجت کیمیایی راد افزود: استفاده از جت اسکی و قایق در حال افزایش است اما فقط  5 درصد جت اسکی داران در غرب مازندران دارای گواهینامه هستند.

وی تاکید کرد: صدور کارت ویژه قایقرانان و جت اسکی سواران تنها مربوط به مالکان آن نیست بلکه هر شخصی که بخواهد از این وسائل استفاده کند باید این دوره های کوتاه مدت آموزشی را به جهت بهره مندی از نحوه تردد در دریا و مقابله با خطرات را سپری کند.

کیمیایی راد خاطرنشان کرد: دریابانی هم باید بر اساس گواهی نامه و کارت ویژه قایقرانان هیات نجات غریق مبادرت به صدور کارت تردد برای قایق ها و جت اسکی نماید اما عملاٌ این مساله رعایت نمی شود و بیش از 95 درصد قایقرانان و جت اسکی سواران در غرب مازندران فاقد کارت ویژه هستند.

وی همچنین با بیان آنکه طرح های سالمسازی دریا در استان مازندران از هفدهم خرداد ماه آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه دارد عنوان داشت: از ابتدای فصل شنا تاکنون دستکم 12 نفر در محدوده ساحلی دریای خزر در غرب مازندران غرق شده اند و بیش از 168 تن دیگر نیز با حضور به موقع ناجیان غریق از غرق شدگی و مرگ حتمی نجات یافته اند.

از ابتدای طرح سالمسازی دریا تاکنون 34 نفر در سواحل مازندران غرق شدند که از این تعداد 11 نفر در تعطیلات عید فطر بوده است.

علی عباسی مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران افزود:در تعطیلات عید سعید فطر (هفتم تا دهم مرداد 1393) تعداد 11 نفر(همگی مرد) بر اثر غرق شدگی در سواحل دریای مازندران جان خود را از دست دادند كه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 15 درصد کاهش داشت.

عباسی با بیان اینکه كه همگی این افراد با وجود توصیه ها و هشدارهای مكرر، محدوده های ایمن سازی نشده و خارج از طرح را برای شنا انتخاب كرده بودند ، تصریح کرد :از این تعداد هفت نفر در شهرستان محمودآباد و شهرهای چالوس،‌ عباس‌آباد،‌ رامسر و فریدون‌کنار هر کدام یک نفر جان خود را از دست داده ا‌ند.

92 درصد غرق شدگان غیربومی هستند

عباسی با اشاره به اینکه حدود 92درصد از غرق شدگان تعطیلات عید فطر غیر بومی و از استان تهران هستند، افزود: حدود 60درصد از ساعت غرق شدگان از 17 عصر تا نیمه شب اتفاق افتاده است.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران افزود: تعداد چهار شهروند در تاریخ های سوم و چهارم مرداد ماه سال جاری در سواحل دریای غرب مازندران غرق شدند، همچنین از اول خرداد تا پایان تیرماه سال جاری تعداد 19نفر (همگی مرد) در سواحل دریای مازندران غرق شدند كه این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 78درصد كاهش داشت.

عباسی با اشاره به غیر بومی بودن این غرق شدگان افزود : شهرستان های نوشهر با چهار مورد، عباس آباد و محمودآباد هر كدام سه مورد دارای بیشترین  آمار هستند.
 
وی با اشاره به اینکه تعداد 79درصد از غرق شدگان در سنین 11تا 40سال هستند، تصریح كرد: خوشبختانه پیگیری ها، هشدار و بیان آمار غریق ها از طرف خبرگزاری ها، رسانه ملی و سایت های مجازی استان در بیان واقعیت های مربوط به دریا اقدام موثری بود در كاهش این آمار كه انشاءا.. رسانه ها مسائل طرح دریا را همچون گذشته جدی تر پیگیری كنند.
 
338 کیلومتر از نوار ساحلی خزر در مازندران واقع شده و امسال بیش از 90 طرح سالمسازی دریا برپا شده است.


ویدیو مرتبط :
عنایت امام حسین به مهمانانش...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرش ترکمن ؛اوج هنرو هویت زنان کرانه خزر



 

فرش ترکمن ؛اوج هنرو هویت زنان کرانه خزر


"دو تا قرمز، یکی زرد به زیر، دو تا نارنجی"، این کلمات لالایی گوش نوازی است که دختر ترکمن صحرا از مادر به یادگار دارد و هر روز تکرار می کند تا اوج هنر و هویت را برای همیشه تاریخ زنده نگه دارد.
رنگ چهره اش مثل قالی پرنقش و نگار شده، از قامتش می توان داستان رنج زندگی هنرش را فهمید. دختران ترکمن پس از ازدواج و "آنق گذاری"( کلاه مخصوص زنان متاهل)، روغن، یک کاسه آرد و یک "ایگ"هدیه می گیرند که ایگ یا دوک نخ ریسی نشانه ای است برای پویایی و فعالیت و ریشه در تاریخ و هویت زنان ترکمن دارد.
امروز گلستان و ترکمن با فرش و قالی ترکمن شهرت جهانی دارد و این شهرت مرهون تلاش زنان و دختران بی نام و نشان و هنرپردازی است که با هر تار و پود تابلویی از عشق و شیدایی را به تصویر می کشند.
"گول" نقش اصلی فرش ترکمن است که بافته های هر قوم به وسیله آن از بافته های اقوام دیگر متمایز می شود و پشم و پنبه از مواد اولیه برای تولید این هنر ماندگار است.
به رغم ترویج رنگهای شیمیایی هنوز مواد رنگدار گیاهی مانند پوست انار، چوب پویا، خاکستر چوب ازدار و زردچوبه، روناس و نیل برای رنگرزی خامه قالی کاربرد دارد.
نقوش فرش ترکمنی حفظی باف است
نقوش فرش اصیل ترکمن ذهنی یا حفظی باف است و زنان ترکمن در تولید این دستبافته، آرمانها و اندیشه هایشان را با رنگهای دلخواه بر روی تار قالی گره می زنند تا تابلویی زیبا و مانا پیش روی مجسم سازند.
شاخ قوچ، نقش عقرب، ماری گول، در ناق گول، قافسه گول، تکه گول، انسی، قزل ایاق، توینگ گول، قوش گول، آوغان گول، تاج حروز، پنجارا آراگول، آق نقش از جمله نقوش زیبایی است که در این هنردستی به کار می رود.
دارهای قالی بیشتر از نوع افقی و متحرک بوده و به همراه کوچ ایل جابجا می شود و در سالهای اخیر استفاده از دارهای عمودی نیز در این منطقه رونق یافته است.