اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خرید اینترنتی در ایران سالی 60 درصد رشد دارد



اخبار,اخباراقتصادی,مزایای ومعایب تجارت الکترونیکی و خرید اینترنتی

مزایای تجارت الکترونیکی و خرید اینترنتی بیشمار است اما معایبی هم دارد که می‌توان به عدم تناسب میان کالای تحویل داده شده با کالایی که در نمایشگاه به نمایش در می‌آید، اشاره کرد.  تجارت الکترونیک که از آن به عنوان یک تسریع‌کننده مهم در افزایش بهره وری و رشد اقتصادی نام برده می‌شود، از جمله مباحثی است که همواره در شرکت‌های دولتی و خصوصی مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

طبق گزارش‌های انجام شده، میزان استفاده بازرگانان ایرانی از اینترنت برای برقراری ارتباط مالی با مشتریان، در داخل کشور رتبه 17 و در دنیا رتبه 116 را به خود اختصاص داده است. همچنین گفته می‌شود كه تجارت الکترونیک دارای بخش خرده فروشی و عمده فروشی است که معمولا در فضای مجازی بخش خرده فروشی آن بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. سال گذشته مردم تقریبا 50 هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی انجام داده‌اند. آن‌طور كه عضو هیات مدیره و دبیر انجمن صنفی کسب وکار اینترنتی می‌گوید هم استقبال مردم از خرید‌های اینترنتی سالی 60 درصد افزایش داشته است.

 

البته  برای آنکه بتوانیم قضاوت صحیحی در این خصوص داشته باشیم نیازمند یک شاخص مهم هستیم که نسبت جمعیت یکی از آنهاست. به هرروی در بسیاری از کشورهای دنیا خرید‌های اینترنتی رونق یافته است. این نوع از خرید مزایای بسیاری دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند کمک به کاهش ترافیک در سطح شهر باشد.

 

حال چند سالی است که خرید‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی در ایران نیز فعال شده است اما به گفته عضو هیات‌مدیره و دبیر انجمن صنفی کسب وکار اینترنتی هنوز راه طولانی‌ای برای فرهنگ سازی این مقوله در ایران وجود دارد. رضا الفت نسب در گفت‌و‌گو با «قانون» از وضعیت کسب و کار اینترنتی در ایران می‌گوید:
  چه تعداد فروشگاه اینترنتی در ایران فعالیت می‌کنند؟
تعداد فروشگاه‌های اینترنتی در کشور که رسما فعالیت می‌کنند و نماد اعتماد الکترونیکی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده‌اند، از ۹ هزار فروشگاه گذشته است. حدود سه سال پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را موظف کرد که کسب‌و‌کارهای اینترنتی را ساماندهی کند. این تصمیم منجربه وضع یکسری قوانین و دستورالعمل‌هایی شد که در‌‌نهایت لوگویی را به نام «نماد اعتماد» طراحی کردند.

 

فروشگاه‌های اینترنتی طبق یک شرایطی می‌توانند این لوگو را دریافت کرده و دروب‌سایت‌های خود قراردهند. این تنها مجوزی است که به‌طور رسمی‌به کسب‌وکارهای اینترنتی داده می‌شود. مردم هم می‌توانند ابتدا این لوگو را مشاهده کرده و بعد از آن نسبت به خرید اینترنتی خود اقدام کنند. توصیه به کاربران این است که روی این نماد کلیک کرده تا بتوانند از مجوزدار بودن فروشگاه اینترنتی مدنظر خود مطمئن شوند. 


   آیا این نماد اعتماد، قابل هک شدن است؟
بعضی‌ افراد این لوگو را جعل کرده و عکس آن را در فروشگاه اینترنتی بدون مجوز خود قرارمی‌دهند. کاربر اگرروی عکس کلیک کند متوجه تقلبی بودن آن خواهد شد چرا که لینک نماد برای مشاهده مشخصات بیشتر باز نمی‌شود. به هر حال توصیه ما این است مردم از سایت‌هایی خرید کنند که نماد اعتماد داشته باشند. 


  شرایط دریافت مجوز برای راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی چیست؟
باید فرآیند خرید در سایت مشخص باشد، سایت قابلیت ارائه فاکتورو پیش فاکتور را برای مشتری داشته و محصول آن‌ها مجاز باشد و یکسری شرایطی که بسیار آسان است البته این نماد تنها به سایت و فرآیند خرید داده می‌شود نه به محتوا، البته برخی اصناف و سازمان‌های دولتی به غیر از دریافت نماد می‌گویند این فروشگاه اینترنتی باید از ما هم مجوز فعالیت را دریافت کند. 


  رسیدگی به جرایم کسب‌و‌کارهای اینترنتی با چه فرآیندی انجام می‌شود؟
اگر یک کاربر از سایتی که دارای «نماد اعتماد» بود خرید کرد و آن سایت به هر دلیلی مشکلی را برای آن فرد ایجاد کرد، می‌تواند روی آپشن «شکایت» که در نماد اعتماد سایت وجود دارد کلیک کرده و شکایت خود را اعلام کند. شعار ما در انجمن صنفی هم همین است که حامی‌خریداران اینترنتی هستیم. بازهم اگر شکایتی را متوجه شویم به آن رسیدگی می‌کنیم. البته تلاش ما این است که به این شکایات به صورت کدخدا منشانه رسیدگی کنیم. اما اگر شاکی مقاومت کرد و راضی نشد در آن مرحله می‌تواند شکایت خود را از مراجع قضایی پیگیری کند. 


    تخلف فروشگاه‌های اینترنتی بیشتر  درکدام زمینه‌هاست؟
از ۲۰ تا ۳۰ شکایتی که در طول یک‌ماه به دست ما می‌رسد نهایتا یک شکایت از طریق قوه قضاییه حل می‌شود. عمده گلایه‌ها نیز بیشتر روی دیر رسیدن کالای خریداری شده به دست مشتری است که این مورد هم تقصیر فروشگاه نیست و مربوط به شرکت پست است. مورد دیگر نیز شکایت از شرکت‌هایی است که اقدام به فروش HOST می‌کنند. در این زمینه هم سازمان تنظیم مقررات رادیویی به عنوان سازمان تخصصی آن حوزه باید مقرراتی را در این زمینه وضع کند که تا به حال این کار را انجام نداده است.

 

ما در این زمینه قانون و استاندارد مشخصی نداریم. اما شکایاتی که به سمت پلیس فتا می‌رود فرق دارد. گفته می‌شود این شکایت در خصوص فروش‌های غیر مجاز است که لوازم خانگی و موبایل ۳۵ درصد این شکایات را تشکیل می‌دهد که البته این آمار از نظر ما قابل بررسی است. شکایات برای ما به این ترتیب نمی‌آید اما پلیس فتا این آمار را به صورت کلی اعلام کرده است یعنی در خصوص فروشگاه‌های دارای نماد و هم غیر مجاز‌ها.
     آماری از فروشگاه‌های اینترنتی غیرمجاز در دست هست؟
از زمانی که شرکت پست و بانک‌ها، فروشگاه‌ها را به دریافت نماد اعتماد الزام کردند تعداد آن‌ها کم شده است. اما به هرحال چند هزارتایی از آن‌ها در کشور فعالیت می‌کنند. البته شاید رسما فروشگاه اینترنتی هم نباشند و به صورت بازار‌یاب فعالیت کنند. بعضی از آن‌ها هم می‌آیند در شبکه‌های اجتماعی محصولات خود را می‌فروشند. در این زمینه موردی وجود داشت که۹۰۰ میلیون تومان کلاهبرداری شده بود. البه برخی فروشگاه‌های مجاز هم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. با کلیلک روی نماد می‌توان مجاز را از غیر مجاز بودن آن‌ها تشخیص داد.


   مردم در ایران چه اندازه از خریدهای اینترنتی استقبال می‌کنند؟
عدد و رقم‌های خریدهای اینترنتی واقعا شفاف نیست. پست یکی از سازمان‌هایی است که آماری در این زمینه دارد و آماری را نیز بانک‌ها با استناد به تراکنش‌های صورت گرفته ارائه می‌دهند. اما به طور میانگین آمارها نشان می‌دهد که سالانه خرید‌های اینترنتی بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است.
    دریافت مالیات بر ارزش افزوده از خریدهای اینترنتی چگونه محاسبه می‌شود؟
شنیده‌ایم اداره مالیات چند سالی است این موضوع را دنبال می‌کند. نقص‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید برطرف شود. برای مثال سایت‌هایی را داریم که واسطه هستند و برای رستوران‌ها کار می‌کنند، یا اینکه برای سایت‌های دیگر آگهی گرفته می‌شوند، اداره مالیات به این سایت‌ها گفته است بحث مالیاتی آن سایت یا رستوران برعهده فروشگاه واسطه است. این قسمت از کار ایراد دارد. 


    مورد دیگر درخصوص فروش کالاهای غیرمجاز در فروشگاه‌های اینترنتی است. این مورد را چگونه پیگیری می‌کنید؟
شرط عضویت در انجمن برای فعالیت فروشگاه‌ها این است که نماد اعتماد داشته باشند و در صورت داشتن این نماد نخواهند توانست کالای غیر مجاز به فروش برسانند. در این زمینه پلیس فتا ورود و اعلام کرده فروش لیست مشخصی از اجناس در فروشگاه‌های اینترنتی ممنوع است. ما هم به عنوان بخش خصوصی اگر موردی را مشاهده کنیم حتما تذکر خواهیم داد.

 

اخبار اقتصادی - قانون

 


ویدیو مرتبط :
‫به رتبه چهارم نرخ رشد واردات در جهان دست یافتیم 60 درصد کارخانجات در دولت روحانی تعطیل شدند‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صندوق بین‌المللی پول: رشد اقتصادی ایران 1.6 ، تورم 8 درصد



 

تورم

 

 

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که رشد اقتصادی ایران پس از قرقیزستان کمترین در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی است.

به گزارش ایسنا، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود با عنوان "دورنمای اقتصادی منطقه‌ای، خاورمیانه و آسیای مرکزی"، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال گذشته را 1.1 درصد برآورد و پیش‌بینی کرد که این شاخص در سال جاری به 1.6 درصد خواهد رسید.

به اعتقاد صندوق بین‌المللی پول در سال آینده آهنگ رشد اقتصادی ایران دوباره تند شده و به سه درصد خواهد رسید.

گزارش صندوق بین‌المللی پول حکایت از آن دارد که در سال جاری ایران از نظر رشد اقتصادی پس از جمهوری قرقیزستان بدترین وضعیت را در منطقه خواهد داشت.

در میان 30 کشور مستقر در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی، رشد اقتصادی قطر بالاترین بوده و به 16 درصد خواهد رسید. این در حالی است که قرقیزستان رشد اقتصادی منفی 3.3 درصدی را به ثبت خواهد رساند که کمترین میزان در منطقه است.

صندوق بین‌المللی پول همچنین به بررسی تولید ناخالص داخلی اسمی کشورهای منطقه نیز پرداخته و عنوان کرده است که ایران در سال جاری شاهد تولید ناخالص داخلی اسمی برابر با 337 میلیارد و 900 میلیون دلار خواهد بود که پس از عربستان بالاترین میزان در منطقه است. در همین حال تولید ناخالص داخلی اسمی ایران در سال آینده نیز 342 میلیارد و 300 میلیون دلار اعلام شده است.

بنا بر این گزارش، تولید ناخالص داخلی عربستان در سال جاری معادل 434 میلیارد و 400 میلیون دلار خواهد بود.

کمترین میزان تولید ناخالص داخلی اسمی منطقه نیز متعلق به کشور جیبوتی با تنها یک میلیارد و 100 میلیون دلار است.

در همین حال صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که رشد نقدینگی ایران در سال جاری معادل 9 درصد خواهد بود که در مقایسه با سال گذشته (21.7 درصد) کاهش زیادی نشان می‌دهد. این در حالی است که رشد نقدینگی ایران در سال آینده 16.8 درصد پیش‌بینی شده است.

این گزارش در همین حال اشاره‌ای به نرخ تورم در کشور دارد و می‌گوید که نرخ تورم ایران در سال جاری از 13.5 درصد در سال گذشته به هشت درصد کاهش خواهد یافت و این در حالی است که این شاخص در سال آینده دوباره افزایش داشته و به 10 درصد خواهد رسید.

از این نظر نیز ایران در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. بیشترین میزان تورم در میان کشورهای منطقه نیز به پاکستان با تورم 13.8 درصدی اختصاص دارد.

30 کشور عضو دپارتمان خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول از دو بخش کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به اضافه افغانستان و پاکستان که به MENAP معروفند و نیز کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز که به CCA معروفند، تشکیل شده است و شامل کشورهای الجزایر، بحرین، ایران، عراق، کویت، لیبی، عمان، قطر، عربستان، سودان، امارات، یمن، افغانستان، جیبوتی، مصر، اردن، لبنان، موریتانی، مراکش، پاکستان، سوریه، تونس، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان هستند..../تحلیل:عصرایران