اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خریداران هندی برای خرید طلا دست نگه داشتند



طلا,نوسانات طلا

وزنه‌هایی که آتی را پایین می‌کشند

بازار معاملات آتی سکه بورس کالا که هفته گذشته را با نوسانات فراوان طی کرد و تنها دو بار موفق به افزایش قیمت شد، روز گذشته باز هم به کانال نزولی بازگشت.

این در حالی بود که در معاملات روز پنج شنبه در این بازار، سکه‌های آتی به میزان محدودی افزایش قیمت داشتند؛ اما در آغاز معاملات روزشنبه، از قیمت سررسیدهای مرداد و شهریور بیش از 2 درصد کاسته شد.

این در شرایطی بود که بهای جهانی طلا در ساعات پایانی معاملات روزپنج‌شنبه گذشته بازارهای بین‌المللی، به زیر 1200 دلار سقوط کرد که البته این روند در عصر جمعه تا حدودی جبران شد و قیمت اونس طلا دوباره به کانال 1200 دلار بازگشت.

در شرایط فعلی برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش قیمت جهانی طلا در بلندمدت به کمتر از 1000 دلار (و یا حتی 800 دلار) در هر اونس است چراکه قیمت طلا در سه ماه نخست سال جاری 10 درصد کاهش داشته و به اعتقاد این گروه، در سه ماه دوم نیز احتمالا 20 درصد دیگر کاهش خواهد یافت.

 

از سوی دیگر با وجود نظر برخی تحلیلگران مبنی بر سقوط ادامه‌‌دار بهای جهانی طلا، بعضی دیگر بر این باورند که بهای این فلز گرانبها طی هفته جاری با افزایش همراه خواهد بود و تا حدی سقوط خود را جبران خواهد کرد. به عقیده این گروه، حتی اگر این روند اصلاح باشد و نه صعود قیمت، به نظر نمی آید که در آینده پس از ثبت قیمت 1300 یا 1400 دلار برای اونس طلا در حدود 4 و5 ماه آینده، دوباره شاهد ریزش‌هایی از جنس کاهش‌های اخیر باشیم.

 

روز شنبه در بازار تهران بهای سکه نقدی نسبت به روزپنج‌شنبه کاهش یافت. در این روز همچنین از قیمت دلار نیز کاسته شد.

 

به گفته برخی فعالان بازار، عرضه دلار در بازار باز هم در این روز صورت گرفت که البته برخی این تزریق را از سوی بانک مرکزی می‌دانند و برخی دیگر بر این باورند که این دلارهای شرکت‌های صادراتی است که در روزهای نزدیک شدن به موعد تقسیم سود، به منظور پرداخت سود سهامداران اقدام به فروش می‌کنند.

 

به گفته برخی کارگزاران بازار قراردادهای آتی‌سکه، دلیل ریزش محدود قیمت روز گذشته در این بازار، کاهش قیمت دلار در کنار صحبت‌های صبح دیروز دکتر روحانی رییس جمهور منتخب در خصوص سیاست خارجی کشور که جو امیدواری را باز هم تقویت کرده، بوده است. از سوی دیگر سررسید تیرماه آتی، روز شنبه به قیمت سکه نقدی بسیار نزدیک بود که این امر نشان‌دهنده این است که فعالان این بازار امید چندانی به بالا رفتن قیمت ارز در روزهای آینده ندارند.

 

از سوی دیگر، آرامش سیاسی و نوسانات این روزهای نرخ ارز، موجب شد تا بورس تهران رکوردشکنی جدیدی را روز گذشته تجربه کرده و برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه از خط مقاومت 50 هزار واحد بگذرد.

 

در همین راستا برخی کارشناسان بازار سرمایه، ظرفیت بورس را (به دلیل افزایش تقاضا و ارزش معاملات و همچنین بازدهی مطلوب) برای ورود سرمایه بالا می‌دانند و بر این باورند که با توجه به نگاه سهامداران به وضعیت آینده اقتصادی کشور، سال خوبی برای بورس پیش‌بینی می‌شود و احتمالا سرمایه‌های بازار سکه و دلار نیز تا حدی به این بازار سرازیر خواهد شد.  

 

بورس کالای ایران در هفته‌های گذشته به منظور رونق بخشی مجدد به این بازار، از وجه تضمین اضافی و اولیه کاست که این مساله توانست حجم معاملات را در بازار آتی به میزان قابل توجهی افزایش دهد، اما تاکنون نتوانسته است به بهای سکه‌های این بازار اضافه کند.

از طرفی برخی فعالان بازار و صرافی‌ها، روز گذشته پیش‌بینی می‌کردند که امروز در معاملات عصر بازارهای نقدی - به دلیل خریدار شدن عده‌ای که به افزایش بهای اونس طلا در روزهای آینده امید دارند - به بهای سکه و دلار کمی افزوده شود که در این صورت بازار معاملات آتی نیز از این امر بی تاثیر نیست.

 

روز گذشته در بازار قراردادهای آتی سکه، سررسید تیر با کاهش 78/0 درصد (که کمترین تغییرات را در این روز به خود دید)، سررسید مرداد با افت 6/1 درصد و سکه سررسید شهریورماه با 6/1 درصد کاهش، به ترتیب در محدوده یک میلیون و 106 هزار تا یک میلیون و 132 هزار تومان، سررسید مرداد در محدوده یک میلیون و 134 هزار تا یک میلیون و 161 هزار تومان و سکه سررسید شهریورماه در محدوده یک میلیون و 164 هزار تا یک میلیون و 188 هزار تومان معامله شد.

 

در این روز البته بالاترین قیمت سکه‌های تیر و مردادماه، بیش از قیمت تسویه روزپنج‌شنبه بود. از دیگر سو حجم معاملات این بازار در روزشنبه، در حدود 7000 معامله بود.

 

نکتهدر هفته گذشته سکه نقدی تا یک میلیون و 35 هزار تومان هم رسید که متاسفانه در ساعات معاملات سکه آتی نبود و این مساله، یعنی کم بودن ساعات معاملات  و دیر راه افتادن بازار آتی نسبت به بازار نقدی، صدماتی را به آینده این بازار می‌رساند، به نحوی که ترجیح می‌دهند در بازار دیگری به غیر از آتی سکه به معاملات خود بپردازند.

 

مساله‌ای که اینک فعالان بازار و معامله‌گران بیش از همیشه به آن فکر می‌کنند ساعات معاملات است که بورس کالا باید برای آن فکری کند، بازار آتی سکه حداقل باید همزمان با بازار نقدی گشایش یابد؛ معامله گران همچنین به رونق بیشتر بازار آتی سکه با کاهش وجه تضمین و افزایش تعداد سررسیدها اعتقاد دارند.

 

در این دوهفته با اعمال کاهش وجه تضمین، آمار معاملات رشد خوبی داشت و روند بازار نشان داد که کاهش وجه تضمین عاملی برای بالا رفتن قیمت‌ها نیست و بازار با اندیشه   معامله می‌کند. از نظر شرکت‌های کارگزاری نیز همچنان کاهش وجه تضمین و همچنین افزایش تعداد سررسیدها به 4 سررسید مدنظر است. هرچند فعالان بازار منتظر اتفاقات و تصمیمات یکشنبه نیستند اما فعالان این بازار منتظر اعلام نظر مدیران بورس و برنامه‌ها و سیاست‌های آنها برای آینده این بازار می‌باشند.

 

 خریداران هندی برای خرید طلا دست نگه داشتند

اقدامات محدودکننده دولت برای واردات طلا و کاهش ارزش روپیه موجب شد سقوط اخیر قیمت فلز گرانبها این بار نتواند خریداران هندی را مجاب به خرید کند.

 

به گزارش «ایسنا»، مدیر فدراسیون تجارت جواهرات و سنگ‌های قیمتی هند چند روز قبل پیش‌بینی کرد واردات طلا در دوره سه ماهه‌ای که از اول ژوئیه آغاز شده، نسبت به سه ماهه قبلی 52 درصد کاهش پیدا کند و به 150 تن برسد. قیمت طلا در هند طی سه ماهه جاری 14 درصد کاهش یافته، در حالی که افت قیمت این فلز در لندن 25 درصد بوده است. این تفاوت به دلیل کاهش 9/8 درصدی ارزش روپیه در برابر دلار آمریکا بوده است. 

 

در بررسی بلومبرگ از 11 ارز آسیایی، ارزش روپیه از ابتدای سال 2013 تاکنون 7/7 درصد در برابر دلار آمریکا کاهش داشته که بیشترین میزان کاهش پس از ین ژاپن بوده است. در حالی که کاهش 14 درصدی قیمت طلا در آوریل باعث تقاضای شدید خرید در چین، هند و آمریکا شد، اما بر اساس گزارش بلومبرگ، خریداران این بار منتظرند قیمت‌ها کاهش بیشتری پیدا کند. با اقدام سرمایه‌گذاران در فروش طلا، تصور می‌رود افت قیمت این فلز تسریع شود و به سمت بزرگ‌ترین کاهش قیمت سه‌ماهه از سال 1920 تاکنون پیش می‌رود. 

 

در بحبوحه گمانه زنی‌ها در مورد محدود شدن برنامه خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی آمریکا، سرمایه‌گذاران اعتماد به طلا به عنوان یک سرمایه مطمئن را از دست داده اند و خروج آنها از بازار باعث شده این فلز گرانبها در حال تجربه بدترین سال از 1981 تاکنون باشد. از سوی دیگر تقاضا در هند که بزرگ‌ترین بازار مصرف‌ طلا در جهان است، پس از افزایش مالیات بر واردات این فلز که با هدف کنترل کسری حساب جاری صورت گرفته، کاهش یافته است. سیاست‌های ضد‌طلای بانک مرکزی این کشور باعث شده خرده فروشان فروش سکه و شمش طلا را متوقف کنند.

 

ارزش سهام جواهرفروشان هندی به دلیل ضعیف شدن تقاضای خرده فروشی و افزایش هزینه واردات طلا احتمالا در سه ماه جاری کاهش خواهد یافت. با این همه وزیر امور اقتصادی هند 18 ژوئن اقدامات بیشتر برای محدود کردن واردات طلا را منتفی نکرد. بر اساس آمار فدراسیون تجارت جواهرات و سنگ‌های قیمتی هند، پس از سقوط شدیدی که قیمت طلا در آوریل داشت، 117 تن طلا خریداری شد و میزان طلای وارد شده در ماه مه 162 تن برآورد شده است.

 

طبق گزارش بانک مرکزی هند، کسری حساب جاری که معیار سنجش تجارت است، بزرگ‌ترین ریسک برای اقتصاد 9/1 تریلیون دلاری این کشور به شمار می‌رود. این کسری در فاصله ژانویه تا مارس 1/18 میلیارد دلار در مقایسه با 9/31 میلیارد دلار در سه ماه قبل بود. طلا در هند در فصل برگزاری جشنواره‌های مذهبی و در عروسی‌ها برای هدیه به عروس خریداری می‌شود. فصل جشنواره در هند از اوت تا اکتبر و فصل برگزاری جشن‌های عروسی از نوامبر تا دسامبر و از اواخر مارس تا اوایل مه است./دنیای اقتصاد

 

 


ویدیو مرتبط :
مرد هندی که ۳۸ سال دست خود را بالا نگه داشته است!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برای خرید لپ تاپ دست نگه دارید!


اگر در فکر خرید یک لپ‌تاپ جدید در بهار امسال هستید، بهتر است صبر کنید. مگر اینکه لپ‌تاپ فعلی‌تان دارد آخرین نفس‌هایش را می‌کشد و مجبور هستید زودتر جایگزینی برای آن بیابید

نارنجی : اگر در فکر خرید یک لپ‌تاپ جدید در بهار امسال هستید، بهتر است صبر کنید. مگر اینکه لپ‌تاپ فعلی‌تان دارد آخرین نفس‌هایش را می‌کشد و مجبور هستید زودتر جایگزینی برای آن بیابید. دلایل موجهی وجود دارد که برای خرید یک دستگاه جدید، لااقل تا تابستان صبر کنید. یا شاید حتی تا پاییز، به خصوص اگر دنبال یک کامپیوتر ویندوزی هستید. و البته این پیشنهاد شامل حال لپ‌تاپ‌های اپل هم می‌شود.



راهنمای خرید بهار امسال با سال‌های قبل فرق دارد. مردم همیشه نگران این هستند که خرید زودهنگام محصولات تکنولوژیک باعث شود دستگاهشان از مد بیفتد. اکثر مواقع، این ترس بی‌خود است. ولی بهار امسال واقعاً زمان بدی برای خرید لپ‌تاپ است، زیرا بدون تردید تغییرات بزرگی در ماه‌های آتی پیش روی این دسته از کامپیوترها است.



در بخش پی‌سی، مایکروسافت در حال آماده شدن برای معرفی ویندوز 8 (احتمالاً در پاییز) است که بنیادی‌ترین تغییر چند سال اخیر برای این سیستم عامل محبوب به شمار می‌رود. سازندگان پی‌سی نیز مدل های جدیدی را هم زمان با عرضه آن معرفی خواهند کرد تا نهایت استفاده را ببرند. گرچه ویندوز 8 هم با ماوس کار خواهد کرد، هم با تاچ‌پد (لپ‌‌تاپ‌ها) و هم با کیبورد، ولی تمرکز اصلی آن بر روی رابط کاربری لمسی برای تبلت‌ها خواهد بود. بسیاری از سازندگان پی‌سی در حال برنامه‌ریزی برای ساخت مدل‌های قابل‌تبدیل (convertible) ویندوز 8 برای فصل فروش تعطیلات کریسمس هستند. مدل‌هایی که هم به عنوان لپ‌تاپ معمولی کار کنند و هم به عنوان تبلت.

بنا به گفته مایکروسافت، اگر الآن یک لپ‌تاپ ویندوز 7 بخرید، به احتمال زیاد قابل ارتقا به ویندوز 8 خواهد بود؛ ولی خودتان را از مدل های جدیدی که بعداً از راه خواهند رسید، محروم کرده‌اید. مایکروسافت می‌گوید: «اگر یکی از لپ‌تاپ‌های لمسی را که اکنون در بازار هست بخرید، احتمالاً با ویژگی‌های لمسی ویندوز 8 کار خواهد کرد. ولی بعید است بشود آن را برای کار با نرم‌افزارهای جدید به طور کامل بهینه کرد. در ضمن از نظر ما، همیشه بهتر این است که نرم‌افزار جدید را با دستگاه جدید خریداری کنید.»



در سمت لپ‌تاپ‌های مک یا مک بوک ها هم اوضاع به همین شکل است و اپل در تابستان سیستم عامل جدیدش را معرفی خواهد کرد که شیر کوهی (Mountain Lion) نام دارد. البته آن گونه که ویندوز 8 یک تغییر بزرگ به شمار می‌آید، این به روز رسانی اپل عمده نیست. بخشی از آن به این علت است که اپل از قبل دستورات لمسی و ویژگی‌های فراوان دیگر تبلتش را با استفاده از تاچ‌پد به خورد انواع کامپیوتر‌های مک داده. اما هنوز اشاره‌ای به نمایشگرهای لمسی برای مک‌ها نکرده است

تا همین الآن هم اپل در عرضه لپ‌تاپ‌هایی با طراحی جدید، به خصوص در مورد مک‌بوک پرو تأخیر داشته است. بنابراین احتمال خوبی وجود دارد که مدل‌های جدید، امسال با تغییراتی سنگین در طراحی از راه برسند. اگر چه اکثر مک‌های فعلی قابلیت به روزرسانی به نسخه جدید سیستم عامل اپل را خواهند داشت، ولی اگر در خرید عجله کنید ممکن است از سخت‌افزارهای جدید بی‌نصیب بمانید.



یک عامل دیگر هم برای دعوت به صبر بیشتر وجود دارد. کمپانی اینتل، که پردازنده‌هایش توسط اکثر سازندگان پی‌سی و همین‌طور اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد، فردا نسل جدید تراشه‌های خود با نام آیوی بریج (Ivy Bridge) را رونمایی می کند . طبق ادعای سازنده، این پردازنده ها قادرند بدون قربانی کردن شارژ باطری، عملکرد گرافیکی به مراتب سریع‌تری را ارائه کنند. برخی از لپ‌تاپ‌های برخوردار از آیوی بریج خیلی زود از راه خواهند رسید، اما در حوالی ژوئن (اواسط تیرماه) لشکر لپ‌تاپ‌های مجهز به آیوی بریج به بازار مصرف خواهند آمد. بنابراین در تابستان، حتی قبل از آمدن ویندوز 8، بسیاری از لپ‌تاپ‌های فعلی توسط لپ‌تاپ‌هایی برخوردار از سخت‌افزار جدید، از رده خارج خواهند شد.

اگر با دقت به سیر تغییر قیمت‌ها نگاه کنید، با نزدیک شدن به تاریخ عرضه پردازنده‌های آیوی بریج، امکان خرید ارزان تر لپ‌تاپ‌های دارای ویندوز 7 که پردازنده‌های فعلی اینتل را در قلب خود دارند، دور از انتظار نیست. و قطعاً از مقطعی به بعد، سازندگان پی‌سی به روزرسانی مجانی به ویندوز 8 را هم برای محصولات فعلی ارائه خواهند کرد. در هر حال اگر قصد خرید لپ‌تاپ را دارید، سه انتخاب پیش روی شما است. خرید لپ‌تاپ‌های ویندوز 7 با سخت‌افزارهای فعلی؛ کمی صبر برای ورود لپ‌تاپ‌های ویندوز 7 با سخت‌افزارهای جدید؛ یا صبر بیشتر برای آمدن لپ‌تاپ‌های ویندوز 8 که هم نرم‌افزار و هم سخت‌افزار جدید را برای شما به ارمغان می‌آورند.