اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خریداران مسکن دیگر مشتاق نیستند


ستون امروز نبض بازار، قیمت‌های پیشنهادی فروشی واحدهای مسکونی 3 محله تهران یعنی خیابان‌های نامجو (گرگان)، شریعتی محدوده معلم و همچنین نواب را مورد بررسی قرار داده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: ستون امروز نبض بازار، قیمت‌های پیشنهادی فروشی واحدهای مسکونی 3 محله تهران یعنی خیابان‌های نامجو (گرگان)، شریعتی محدوده معلم و همچنین نواب را مورد بررسی قرار داده است.

طبق شواهد بازار مسکن، اکثر متقاضیانی که قصد خرید در این 3 محله را دارند، واحدهای متراژ کوچک جزو واحدهای انتخابی آنها است.

طبق گفته برخی بنگاهداران املاک در خیابان نامجو (گرگان) در حال حاضر بازه قیمت هر متر مربع واحدهای مسکونی نوساز بین 3 میلیون و 500 هزار تا 4 میلیون و 200 هزار تومان است. البته این دسته از فعالان بازار مسکن یادآوری می‌كنند که ممکن است فروشنده‌هایی در بازار مسکن باشند که حاضر باشند واحد نوساز خود را کمتر از متری 3 میلیون و 500 هزار تومان به بازار عرضه کنند زیرا وضعیت فعلی بازار مسکن به‌اندازه‌ای کساد است که هر روز بر فروشنده‌های پول لازم افزوده می‌شود.

از طرف دیگر تعدادی از مشاوران املاک در خیابان معلم، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی نوساز را بین 4 میلیون تا 4 میلیون و 600 هزار تومان از سوی مالکان عنوان کردند و متراژ درخواست شده متقاضیان 60 تا 70 متر مربع است.

یك بنگاهدار در ادامه اظهار کرد: با اینکه قیمت‌های فروش تا حدودی افت کرده است، اما خریداران مشتاق خرید نیستند و از سوی دیگر عده‌ای از فروشنده‌ها همچنان یک کلام بر سر قیمت پیشنهادی فروش‌شان باقی مانده‌اند.

این فعال بازار مسکن در این رابطه تصریح کرد: فروشنده‌هایی که این روزها پول لازم هستند و قیمت فروش واحدشان را کمتر از عرف بازار تعیین می‌کنند به راحتی موفق به پیدا کردن خریدار نمی‌شوند و همچنین فروشنده‌هایی که هنوز بر سر قیمت‌های کاذب فروش واحدشان پافشاری می‌کنند، آنهایی هستند که واحدشان را متری بیش از 5 میلیون تومان ارزش‌گذاری کرده بودند، اما حال به دلیل کاهش قیمت‌ها خود را متضرر تصور می‌کنند. 
 
علاوه براین 2 میلیون و 400 هزار تا 3 میلیون تومان قیمت پیشنهادی هر متر مربع واحد نوساز مسکونی در پایین‌ترین محله نواب است.

یکی از فعالان  بازار مسکن در بزرگراه نواب گفت: هرچه به انتهای نواب نزدیک شوید قیمت‌های پیشنهادی فروش و متراژ واحدها کاسته می‌شود و همچنین  هرچه به بالای نواب حرکت کنید قیمت‌های پیشنهادی فروش و متراژها بزرگ‌تر می‌شوند، اما اکثر واحد مسکونی در بزرگراه نواب بین 50 تا 60 متر مربع است.


ویدیو مرتبط :
مسکن قسطی تله ای برای سازندگان و خریداران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک توصیه به خریداران مسکن درباره «پارکینگ»



 

 

 

مسکن

 

 

این روزها خریداران در بازار خرید و فروش واحدهای نوساز مسکونی باید قبل از اینکه هرگونه معامله، قرارداد یا مبایعه‌نامه‌ای تنظیم کنند به مساله «پارکینگ» توجه داشته باشند؛ چراکه طی مصوبات اخیر که از سوی شورای شهر تهران به شهرداری ابلاغ شده و حالا از سوی شهرداری دستور اجرای آن صادر شده، هر واحد مسکونی باید از یک پارکینگ برخوردار باشد و سازنده مجبور است تحت هر شرایطی برای هر واحد، یک پارکینگ در نظر بگیرد؛ اما ممکن است متراژ زمینی که در آن ساخت و ساز می‌شود از لحاظ مساحت، برای تامین پارکینگ تمام واحدها کافی نباشد به خاطر همین مساله سازنده طبق مصوبه جدید موظف است تا شعاع 250 کیلومتر از ملک ساخته شده، پارکینگ خصوصی یا عمومی ‌به تعداد پارکینگی را که نتوانسته مهیا کند، خریداری کرده و در اختیار خریدار قرار دهد.

هشدار دیگری که خریداران باید به آن توجه داشته باشند این است که در زمان خرید ملک نوساز، سندی را که دریافت می‌کنند در آن باید بهره‌مندی از پارکینگ حتما ثبت شده باشد یا اینکه اگر این چنین نبود سندی مجزا برای پارکینگ از فروشنده طلب کنند؛ زیرا از زمان اجرای این قانون، عدم پارکینگ برای هر واحد نوعی ضعف به شمار می‌آید و خریدار فعلی اگر در آینده تصمیم به فروش واحد بدون پارکینگ بگیرد به خاطر این موضوع با مشکل روبه‌رو خواهد شد و فروش ملک با چنین شرایطی برای فروشنده مشکل‌ساز خواهد شد.

از سوی دیگر در این مصوبه، شهرداری برای سازنده‌هایی که در زمین‌های متراژ کوچک ساخت و ساز می‌کنند به راه حلی با عنوان «تجمیع در ساخت» اشاره کرده است؛ اما اغلب سازنده‌ها آن را مناسب برای هر متراژ زمینی که برای تامین پارکینگ کافی نیست، نمی‌دانند و به همین دلیل ممکن است میزان ساخت و ساز کاهش یابد.

البته در این میان باید به این نکته اشاره کرد که این قانون از سال‌های پیش به تصویب رسیده بود؛ اما به دلیل اینکه اجباری در آن نبود مالکان ترجیح می‌دادند متراژی را که برای پارکینگ در نظر می‌گرفتند، ساخت و ساز کنند و به تعداد واحدها اضافه کنند؛ زیرا این کار آنها را با سودهای کلان مواجه می‌کرد و این‌گونه اقدامات در نهایت شهرداری را به این امر مجاب کرد که اجرای این طرح برای سازنده‌ها اجبار شود و آن را رعایت کنند تا بتواند پایان کار دریافت کنند.

از سوی دیگر اجرای طرح تامین پارکینگ برای هر واحد مسکونی باعث شده تا واحدهای چند سال ساختی که در زمان ساخت آنها چنین قانونی رعایت نشده، برای مالکان ایجاد دردسر کند؛ زیرا این روزها هر خریداری به دنبال خرید واحدی با تمام امکانات به خصوص پارکینگ است و حال که این طرح به اجرا در آمده به ندرت متقاضی پیدا می‌شود که حاضر باشد ملکش از پارکینگ برخوردار نباشد.

علاوه براین در گذشته آن دسته از خریدارانی که قدرت مالی کافی برای خرید نداشتند به همین دلیل پارکینگ واحد خود را به مالک دیگری واگذار می‌کردند و اکنون برای فروش دچار مشکل شده اند.

در همین حال برخی از مشاوران املاک فعال در تهران به عواقب این طرح (تامین پارکینگ) اشاره کردند که به این شرح است: تصویب و اجرای برخی از قوانین برای ساخت و ساز ممکن است باعث شود تا سازنده‌ها دچار کندی در کار شوند و همین مساله تاثیر بسزایی در بازار مسکن بگذارد.

یکی از بنگاهداران املاک واقع در خیابان شریعتی درباره وضعیت فعلی بازار معاملاتی واحدهای مسکونی و همچنین پیش بینی آینده بازار مسکن به «دنیای اقتصاد» گفت: در حال حاضر از حجم تقاضا به‌طور چشمگیر کاسته شده است؛ زیرا متقاضیان در برابر تصمیم‌های لحظه‌ای فروشنده‌ها از بابت تعیین قیمت دچار سردرگمی‌شده‌اند و نمی‌توانند تصمیم خرید را قطعی کنند؛ چراکه مدام در حال این پرسش هستند که وضعیت آینده قیمت مسکن چه خواهد شد؟.../تحلیل:عصرایران

 

 

مسکن