اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خروج چک پول های ۵۰ هزار تومانی



 

 

خروج چک پول های ۵۰ هزار تومانی

 

رئیس کل بانک مرکزی از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی معوقات بانکی طی دو تا سه ماه گذشته خبرداد و گفت: خروج چک پول های ۵۰ هزار تومانی از جامعه تا ۴ ماه آینده انجام می شود.

محمود بهمنی چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد معوقات بانکی گفت: طی دو تا سه ماه اخیر نه تنها بدهی های معوق بانکی افزایش نیافته است، بلکه با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نیز مواجه شده است. رئیس کل بانک مرکزی از بخشودگی جرایم بانکی در صورت تسویه بدهی ها خبرداد و افزود: معوقات بانکی با تسهیلات پرداختی ارتباط دارند، به نحوی که اگر تسهیلات پرداختی بانکی بیشتر باشد، معوقات نیز به همان نسبت بیشتر خواهد بود و میزان معوقات بانک ها را باید نسبت به مصارف آنها سنجید. وی از خروج چک پول های ۵۰ هزار تومانی بانک مرکزی طی سه تا چهار ماه آینده از جامعه با توجه به انتشار اسکناس های ۱۰ هزار تومانی خبرداد و تصریح کرد: انتشار اسکناس ۱۰ هزار تومانی به معنای اضافه شدن پول در جامعه نیست، زیرا معادل اسکناس هایی که منتشر می شود، اسکناس های فرسوده نیز خارج می شود. بهمنی در مورد کاهش نرخ سود بانکی با توجه به کاهش نرخ تورم گفت: نرخ سود بانکی فعلی با توجه به نرخ منابع یعنی سپرده ها تعیین شده و در این خصوص یک تا دو ماه پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و مشخص شدن قیمت ها تصمیم گیری خواهد شد. وی افزود: اگر پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها افزایش قیمت ها را شاهد باشیم، نرخ سود بانکی افزایش خواهد یافت در غیر این صورت نرخ سود بانکی کاهش می یابد.

وی نرخ سود سپرده های بانکی را سود علی الحساب عنوان کرد و افزود: در بانکداری اسلامی نرخ سود سپرده ها به صورت علی الحساب پرداخت می شود اما بانک ها باید نرخ سود واقعی را در پایان هر سال محاسبه کرده و به سپرده گذاران پرداخت نمایند. به نحوی که سال گذشته یکی از بانک ها ۵.۲ درصد سود بیشتر به سپرده گذاران پرداخت کرد. به گفته بهمنی اگر قرار باشد نرخ سود بانکی مقطوع باشد، شرط بانکداری اسلامی و بدون ربا محقق نمی شود. سود قطعی سپرده گذاران باید پس از نشست مجمع و تایید بانک مرکزی محاسبه شده و به آنها بازگردانده شود. وی با تاکید بر اینکه نرخ تورم در تعیین نرخ سود بانکی بی تاثیر نیست، اظهارداشت: نرخ سود بانکی باید دو تا سه درصد بیشتر از نرخ تورم باشد و این موضوع را هر ساله در تعیین نرخ سود در نظر می گیریم. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این روند بر افزایش انگیزه سپرده گذاران تاثیر گذار است، عنوان کرد: با افزایش نرخ تورم میزان سود سپرده ها نیز تغییر می کند، زیرا یکی از وظایف بانک مرکزی حفظ ارزش پول و ایجاد تعادل در پرداخت هاست...../تحلیل:تهران امروز


ویدیو مرتبط :
ایران چک 50 هزار تومانی تقلبی هم آمد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز انتشار چک پول‌ جدید ۵۰ هزار تومانی



اخبار,اخبار اقتصادی ,چک پول های جدید

دبیرکل بانک مرکزی از آغاز انتشار چک پول ۵۰ هزار تومانی با طرح جدید از فردا چهارشنبه به مناسبت تولد حضرت امام رضا(ع) خبر داد.

به گزارش مهر، محمود احمدی امروز در نشستی در بانک مرکزی به مناسبت هفته دولت در پاسخ به پرسشی درباره انتشار ایران چک‌ها و پول‌های جدید گفت: فردا چهارشنبه به مناسبت تولد امام رضا(ع) انتشار چک پول ۵۰ هزار تومانی با طرح جدید در مشهد مقدس آغاز خواهد شد.

وی افزود: انتشار چک‌ پول‌های جدید ۵۰ هزار تومانی از نظر قطع استاندارد و عمر از کیفیت بهتری برخوردار است، همچنین این اسکناس‌ها با تغییر فرمت‌ها و صرفه جویی ها از نظر مواد و ... برخوردار است.

دبیرکل بانک مرکزی با اعلام اینکه انتشار سکه رایج به همین مناسبت در دستور کار قرار دارد، افزود: همچنین سکه‌های نقره و طلا در قطعات یک بهار آزادی، دو و نیم بهار آزادی و پنج بهار آزادی به بازار عرضه خواهد شد.

اخبار اقتصادی - مهر