اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خروج مسكن از ركود در نیمه دوم سال


بیت الله ستاریان - اقتصاددان و استاد دانشگاه در روزنامه آرمان نوشت: یكی از سیاست‌هایی كه وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۴ آن را دنبال می‌‎كرد، افزایش توان خرید خانواده‌های ایرانی در حوزه مسكن بود كه در این زمینه با افزایش نرخ تسهیلات بانكی برای تحریك تقاضا كوشید.

بیت الله ستاریان - اقتصاددان و استاد دانشگاه در روزنامه آرمان نوشت: یكی از سیاست‌هایی كه وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۴ آن را دنبال می‌‎كرد، افزایش توان خرید خانواده‌های ایرانی در حوزه مسكن بود كه در این زمینه با افزایش نرخ تسهیلات بانكی برای تحریك تقاضا كوشید.

باید اشاره داشت كه بخش مسكن ایران حدود سه سال است در ركود به سر می‌برد. به‌طور كلی دو نوع ركود در بخش مسكن و ساختمان وجود دارد. یك نوع، ركودی است كه مربوط به خود این بخش است و از مشكلات درونی حوزه مسكن نشات می‌گیرد و در گذشته همچون سال‌های پایانی دهه ۸۰ این نوع ركود را چندین بار تجربه كردیم، اما نوع دیگر ركود ناشی از ركود كلان اقتصادی است و مسكن هم به تبع ركود كل اقتصاد دچار این معضل اقتصادی می‌شود. طبیعی است كه ركودی كه امروزه در بخش مسكن شاهد آن هستیم از نوع دوم است، به‌طوری كه ركود در همه بخش‌های اقتصادی همچون صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، خودروسازی و... مشاهده می‌شود.

همچنین در این چند ساله به دلیل تحریم‌ها، معاملات بانكی ما هم از رونق افتاده و بخش ساختمان را هم نباید جدا از این صنایع دانست و به‌طبع این بخش هم دچار چنین معضلی است. علاوه بر این، لایه‌های زیرین و صنایع زیردستی بخش مسكن هم در این چند ساله از وجود چنین ركودی رنج برده‌اند و صدمات جبران‌ناپذیری بر این صنایع وارد شده است. یعنی غیر از اینكه تولید ساختمان وجود نداشت، فعالیت كارخانجات تولید مصالح هم متوقف شده بود.

همچنین در این چند ساله تولیدات مصالح ساختمانی فقط محدود به داخل شده بود و قدرت صادرات هم از بین رفت و فعالان بخش صادرات هم به‌شدت آسیب‌پذیرشدند. در نتیجه چنین ركودی را نمی‌توان فقط با تحریك تقاضا و افزایش تسهیلات بانكی پشت سر گذاشت. دولت هم‌اكنون مصر است تا شیب تورم را كاهش دهد و فعلا این هدف را دنبال می‌كند و در این صورت برای جان‌گیری دوباره بخش مسكن كه به‌طور عمده در اختیار بخش خصوصی قرار دارد باید منتظر گذشت زمان و اجرای برنامه‌های دولت باشیم. اكنون فقط بحث تحریك تقاضا مطرح نیست.

دولت باید در این زمینه سیاست‌های وسیع‌تری را اتخاذ كند و قدری هم با طبیعت سیاست‌های ضدركودی یعنی ایجاد تورم چند درصدی كنار ‌آید تا بخش مسكن هم بالاخره ركود را پشت سر بگذارد. اما امروز دولت سیاست‌های اصلی خود را بر كنترل تورم بنا نهاده و در سال جاری هم به سمت تورم تك رقمی حركت می‌كند. پس باید گفت كنترل ركود دوباره به تاخیر می‌افتد. بنابراین بهتر است دولت در كنار تحریك تقاضا، برنامه‌های خروج از ركود خود را نیز گسترش دهد و اهتمام بیشتری به آن بورزد تا پشتوانه خروج از ركود را داشته باشیم.

در مجموع به نظر می‌رسد دولت تا زمان تك‌رقمی كردن نرخ تورم توجه كمتری به خروج از ركود نشان دهد و بعد از كنترل تورم، برنامه‌های ضد ركود خود را به منصه ظهور برساند. اما باید خاطرنشان ساخت كه ركود اقتصادی ضربه مهلكی را به صنایع و بخش تولید ما وارد ساخته و دولت باید هر چه سریع‌تر بر كنترل ركود متمركز شود.

با این حال افزایش تسهیلات بانكی به‌ویژه وام‌های ۱۶۰ میلیون تومانی تلنگری بر بخش مسكن است كه كم‌كم نشانه‌های آن را می‌بینیم و این وام‌ها پایه و اساسی برای ایجاد رونق در بخش مسكن هستند و برای ایجاد رونق واقعی در این حوزه باید منتظر نیمه دوم سال و اجرای سیاست‌های ضد ركود دولت در سال ۹۵ باشیم.


ویدیو مرتبط :
نیمه شبنامه7/مسكن آبان/روح توافقنامه/

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فصل نزول مسكن (+جدول قیمت مسکن در نیمه اول سال 93)




اخبار اقتصادی - سراشیبی قیمت مسكن طولانی شد؛ تابستان یكدست غیرتورمی در بازار ملك

سطح قیمت مسكن در شهر تهران با قرار گرفتن در سراشیبی نسبتا طولانی، برای سومین ماه متوالی كاهش پیدا كرد و تابستان یك‌دست نزولی را برای بازار ملك رقم زد..

قیمت آپارتمان در سه‌ ماه گذشته 4 درصد كاهش یافت؛ بازدهی منفی 7/0 درصدی بازار مسكن در نیمه‌اول93
تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» به همراه آمار مقدماتی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسكن درباره وضعیت بازار در شهریورماه، از كاهش دست‌كم 6/0 درصدی قیمت مسكن در ثلث آخر تابستان حكایت دارد. 

 

ارزش معاملاتی آپارتمان‌های تهران در تیر ماه امسال 1/1 درصد نسبت به ماه قبل افت كرد و در مرداد ماه نیز مجددا كاهشی بود و این بار 2 درصد نسبت به تیر نزول كرد. دو روز پیش دفتر اقتصاد مسكن با رصد ارزش مبایعه‌نامه‌های تنظیم‌شده در بنگاه‌ها طی 15روز اول شهریور، از تداوم كاهش قیمت در ماه آخر تابستان خبر داد و اعلام كرد: مطابق آمار مقدماتی، میانگین قیمت مسكن در شهریور 6/0درصد نسبت به مرداد افت كرده است.

 

به این ترتیب بازار تابستانی معاملات مسكن برای دومین سال پیاپی، در كل فصل با شیب منفی در قیمت‌ها مواجه بود، طوری كه میانگین قیمت واحدهای مسكونی در شهر تهران طی سه ماه تابستان93 در مجموع 4درصد كاهش یافت. در تابستان92 نیز برای اولین‌بار بعد از حداقل سه سال، منحنی قیمت مسكن در كل فصل، شیب منفی را طی كرد و در مجموع 8/4درصد ارزان شده بود.

 

با این حال، میانگین قیمت مسكن در كل سه ماه فصل تابستان91 – سالی كه بازار ملك 50درصد متورم شد و ناپایداری در قیمت‌، به تحریك ساعتی نرخ‌‌ها دامن زد- 6درصد افزایش یافته بود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در سال جاری معاملات آپارتمان در تهران با متوسط قیمت 4 میلیون و 350 هزار تومان به ازای هر مترمربع در پایان خرداد93، وارد بازار تابستانی شد و از امروز، فضای بازار ملك در شرایطی حالت پاییزی به خود می‌گیرد كه مطابق آخرین میانگین قیمت مسكن، سطح نرخ‌ها هم‌اكنون به متری 4 میلیون و 170 هزار تومان رسیده است.

زیان نیم‌ساله سفته‌بازها
در حال‌حاضر قیمت واحدهای مسكونی معادل 180هزار تومان در هر مترمربع نسبت به ابتدای تابستان ارزان شده و با توجه به اینكه حجم تقاضای خرید مسكن معمولا در پاییز نسبت به بهار و تابستان كاهش پیدا می‌كند، پیش‌بینی می‌شود تحت‌تاثیر تداوم ركود نسبی در فصل جدید، روند فعلی كاهش قیمت «دنباله‌دار» باشد.


با ثبت نرخ رشد منفی 6/0 درصد برای قیمت مسكن در 15روز اول شهریور امسال، عملا چهارمین موج كاهشی طی 6 ماه گذشته از سال93، وارد بازار ملك شده است. آمار دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسكن از كارنامه نیمسال اول بازار ملك نشان می‌دهد: در این مدت اگر چه شیب نوسان قیمت مسكن– نرخ رشد ماهانه‌- در دو ماه اردیبهشت و خرداد، مثبت بود و به ترتیب 6درصد و 5درصد افزایش یافت، اما امواج كاهشی ماه‌های بعد باعث شد متوسط قیمت واحد مسكونی در تهران طی 6 ماه اول سال93 در مجموع 7/0 درصد كاهش پیدا كند و میانگین قیمت از متری 4 میلیون و 200 هزار تومان در ابتدای فروردین 93 به متری 4 میلیون و 170هزار تومان در اواخر شهریور برسد. به این ترتیب بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار مسكن تهران طی نیمه‌ اول امسال تقریبا «صفر» بوده و كسانی كه ابتدای امسال با نیت سفته‌بازی اقدام به خرید سرمایه‌ای ملك كرده بودند، هم‌اكنون نه‌تنها سود نكرده‌اند كه با 7/0درصد كاهش در اصل سرمایه مواجه شده‌اند.


«دنیای‌اقتصاد» اواخر سال گذشته و همچنین بهار امسال در چند گزارش تحلیلی، به پایان دوره سفته‌بازی مسكن اشاره كرد و از مناسب شدن شرایط خریدهای مصرفی در بازار ملك خبر داد.


هم‌اكنون كارنامه رشد قیمت مسكن در نیمسال 93، پیش‌بینی‌های قبلی را تایید می‌كند. بازدهی بازار مسكن در نیمه اول امسال در شرایطی تا منفی 7/0درصد نزول كرد كه در نیمه اول سال گذشته تحت‌تاثیر اوج‌ حداكثری قیمت‌ها، بازدهی تا 4/4درصد افزایش پیدا كرده بود. قیمت مسكن بهار سال گذشته با 70درصد افزایش و ثبت ركورد بیشترین افزایش بعد از 6سال، به بالاترین نقطه رسید.

 

امسال اما در فروردین با شروع كم‌رمق معاملات، سطح قیمت 7درصد كاهش پیدا كرد. در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، هیجان ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باعث بازگشت بخشی از تقاضا به بازار شد و در نتیجه كشش خرید، نرخ تورم ماهانه مسكن به ترتیب به سطح 6درصد و 5درصد رسید. با این حال در سه ماه اخیر ركود ناشی از انتظار طرف تقاضا بابت افزایش تسهیلات خرید مسكن، موج‌های پی‌درپی كاهشی در منحنی رشد قیمت ایجاد كرد.


كارشناسان اقتصاد مسكن چشم‌اندازی كه در حال حاضر برای نیمه دوم سال جاری مطرح می‌كنند با لحاظ تورم عمومی و روند كاهنده این نرخ است.


كارشناسان معتقدند: سطح نرخ رشد قیمت مسكن در ماه‌های آینده متاثر از تورم خواهد بود و با توجه به اینكه در نیمه اول امسال همواره منحنی تورم بالاتر از منحنی رشد قیمت مسكن قرار داشت و رشد واقعی ارزش ملك منفی بود، پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال نیز این روند ادامه داشته باشد. با این تفاوت كه ادامه مسیر كاهشی نرخ تورم عمومی می‌تواند به افزایش شیب منفی قیمت مسكن و در نتیجه افت بیشتر قیمت ملك منجر شود.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اخبار اقتصادی -  دنیای اقتصاد