اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خروج آب آلوده به رادیواکتیو از نیروگاه فلوریدا


بنابر یک تحقیق صورت گرفته، میزان ایزوتوپ رادیواکتیو تریتیوم در آب خلیج نیروگاه هسته‌ای فلوریدا 200 برابر حد مجاز است.

خبرگزاری ایسنا: بنابر یک تحقیق صورت گرفته، میزان ایزوتوپ رادیواکتیو تریتیوم در آب خلیج نیروگاه هسته‌ای فلوریدا 200 برابر حد مجاز است.

به گزارش راشاتریبون، از نیروگاه هسته‌ای تورکی پینت که در یکی از سواحل فلوریدا واقع است آب آلوده به ایزوتوپ رادیواکتیو تریتیوم خارج می‌شود.

بنابر نمونه‌گیری‌های انجام شده، میزان ماده تریتیوم در خلیج بیسکین فلوریدا در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای تورکی پینت تا 200 برابر بیش از حد مجاز بوده است.

تحقیق انجام شده در مورد نیروگاه هسته‌ای تورکی پینت که فعالیت آن از سال 1970 آغاز شده و هم اکنون برق مورد نیاز 900 هزار خانه را در ایالت فلوریدا تامین می کند، توسط کارلوس گیمنز شهردار میامی منتشر شده است.

او در این باره به روزنامه میامی تایمز گفت: موضوع ایمنی این نیروگاه هسته‌ای همواره از نگرانی‌های ما بوده است.

او در مورد مکان این نیروگاه نیز اظهار کرد: این نیروگاه در بدترین مکانی که می‌تواند باشد، ساخته شده است چرا که میان دو پارک ملی و در معرض طوفان قرار گرفته است.


ویدیو مرتبط :
آموزش ربات ها در امریکا برای جستجوی مناطق آلوده به رادیواکتیو و بمب گذاری شده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همكاري محققان در تصفيه آب‌هاي آلوده



 

آب های آلوده

 

پژوهشگري از دانشگاه تبريز با همکاري محققان دانشگاه نانسي فرانسه از نانوكاتاليزورها براي حذف آلاينده‌هاي آبي بهره گرفته‌است.

 

مواد رنگ‌زاي آلي از مهم‌ترين عوامل آلاينده محيط زيست به شمار مي‌روند. بنابراين حذف اين مواد از آب‌هاي آلوده، به روشي مناسب ضروري به نظر مي‌رسد.

 

از جمله روش‌هايي كه در سال‌هاي اخير براي حذف آلاينده‌هاي آب از جمله رنگ‌هاي نساجي، مواد آلي، سموم كشاورزي و ... در غلظت‌هاي كم مورد استفاده قرار گرفته، فرآيندهاي اكسايش پيشرفته (AOP) است. به‌طور كلي فرآيندهاي اكسايش پيشرفته در برگيرنده كليه فرآيندهايي هستند كه در آنها با روش‌هاي مختلف، راديكال‌هاي فعال هيدروكسيل در آب توليد مي‌شوند. از آنجا كه راديكال‌هاي موجود، قدرت اكسيدكنندگي بسيار بالايي دارند، باعث تخريب كامل اكثر آلاينده‌ها مي‌گردند.

 

دکتر عليرضا ختايي مطالعاتي براي حذف سه ماده رنگ‌زاي نساجي در مقادير كم، انجام داده و سعي كرده با استفاده از فرآيند اكسايش فتوکاتاليزي و به‌كارگيري نانوكاتاليزور دي‌اکسيد تيتانيم، كارايي فرآيند حذف آلاينده‌ها را بهبود بخشد.

 

وي ابتدا نانوذرات دي‌اکسيد تيتانيم تجاري Millennium PC-500 از نوع آناتاز را خريداري و مشخصات آن را به‌وسيله دستگاه‌هاي XRD, SEM, TEM, BET تعيين کرده است. سپس نانوكاتاليزور دي‌اکسيد تيتانيم را روي صفحات شيشه‌اي به روش حرارتي تثبيت نموده و به كمك آن، تصفيه فتوکاتاليزوري آب‌هاي آلوده به سه ماده رنگ‌زاي نساجي را مورد بررسي قرار داده است.

 

نتايج اين پژوهش نشان مي‌دهد که با استفاده از اين نانوذرات مي‌توان آلوده‌کننده‌هاي رنگي آلي اسيدي را تقريبا بطور کامل از آب‌هاي آلوده حذف نمود.

 

اين طرح مي‌تواند در سازمان حفاظت محيط زيست، صنايع نساجي و رنگرزي براي تصفيه پساب حاوي مواد رنگ‌زا و در سازمان جهاد کشاورزي براي تصفيه پساب حاوي مواد رنگ‌زا و سموم دفع آفات کشاورزي استفاده گردد.

 

جزئيات اين پژوهش که با همکاري ماريه نوئل پونز و اورفان زهرا انجام شده، در مجله Journal of Hazardous Materials (جلد 168، صفحات 451-457، سال 2009) منتشر شده است.