اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خرابی دندان ها منجر به آلزایمر می شود



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,آلزایمر

طبق یک مطالعه، عدم رعایت اصول بهداشت دهان و دندان و از دست دادن دندان ها می تواند موجب بروز اختلال شناختی و زوال عقل (دمانس) در افراد مسن شود.

به گزارش مهر، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور منظم، نخوردن بیش از اندازه شیرینی و شکلات و تغییر در برخی سبک های زندگی به حفظ بهتر سلامت دندان ها کمک می کند. نه تنها چکاپ منظم دندان ها، بلکه حفظ بهداشت دهان و دندان هم برای حفظ سلامت دندان ها ضروری است.

به گفته محققان انجمن های بین المللی و آمریکایی تحقیقات دندانی، توجه به سلامت و بهداشت دهان و دندان می تواند در طولانی مدت برای شما فایده داشته باشد. از دست دادن دندان ها با افزایش ریسک بروز اختلال شناختی و زوال عقل در بزرگسالان مرتبط است.

یافته ها نشان می دهد افراد دارای کمتر از ۲۰ دندان، ۲۰ درصد بیشتر از افراد دارای ۲۰ دندان یا بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل و اختلال شناختی قرار دارند. افزایش زوال عقل و مشکلات پاتولوژیکی مرتبط با آن نظیر دمانس و آلزایمر، در جمعیت های مسن روبه افزایش است و بار سنگینی بر سیستم های سلامت می گذارد.

به گفته محققان، شیوه های سلامت دهان با هدف حفظ دندان ها در کاهش ریسک بیماری های سیستماتیک بسیار حائز اهمیت است.

 

اخبار پزشکی - مهر


ویدیو مرتبط :
آمالگام دندان باعث آلزایمر می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آبسه دندان،یکی از بیماری های شایع در کودکان



علائم :برآمدگي قرمز و متورم در يك طرف دندان در لثه - درد زق زق كننده - حساسيت و تورم در همانطرف صورت - ورم غده‌هاي گردن - درد زيرگوش در همانطرف پيله دندان، يا آبسه دندان، يك حفره پر از چرك است كه در ريشه دندان پوسيده بوجود مي‌آيد.

در دندانهاي شيري پيله دندان در صورتيكه درمان نشود ميتواند بر دندان دائمي كه بعداً بايد در بيايد. آسيب برساند. پيله دندان بسيار دردناك است زيرا در يك محيطي بسته و محصور قرار دارد و مسكن‌ها هم بر روي آن تأثير نمي‌گذارند.

پیله دندان

آيا خطرناك است؟

پيله دندان بايد فوراً درمان شود زيرا ناراحتي زيادي توليد مي‌كند و ميتواند منجر به از دست دادن دندان شود.


ابتدا چه كار بايد بكنيد؟


1- لثه اطراف دندان را بررسي كنيد و اگر متوجه يك برآمدگي قرمز شديد بآرامي آنرا با نوك انگشت خود لمس كنيد. چيزي نرم و اسفنجي را احساس خواهيد كرد كه در حقيقت انبوهي از چرك جمع شده است.

2- براي تسكين دادن درد به كودك خود آسپرين بچه يا شربت استامينوفن بدهيد. از بيحس كننده‌هاي موضعي مانند دانه ميخك استفاده نكنيد. زيرا ممكن است به حاشيه لثه لطمه بزند و مشكلات دنداني بيشتري بوجود آورد.

شربت استامینوفن

3- دهان كودك خود را با يك محلول آب نمك ضعيف شستشو دهيد تا دمل را زودتر بتركاند و هرگونه چرك را كه از آن خارج شده است بشويد.

4- از يك كيسه يا بطري آب گرم براي آرام كردن درد استفاده كنيد.

5-بلافاصله به دندانپزشك يا نزديكترين مركز اورژانس مراجعه نمائيد.

دكتر چه اقدامي انجام خواهد داد؟


دكتر ي دندانپزشك يا از طريق شكافتن لثه و يا كشيدن دندان (در صورتيكه راهي براي حفظ آن وجود نداشته باشد).چرك را خارج مي‌سازد. هر دو روش تحت بيحسي انجام ميشوند.

دندان درذ

براي ريشه كني عفونت، دكتر يا دندانپزشك يك دور آنتي بيوتيك را تجويز مي‌كند. ممكن است يك دهان شويه نيز براي مصرف سه يا چهار بار در روز تا بهبودي زخم توصيه نمايد.

شما چه كمكي مي‌توانيد بكنيد؟


براي به حداقل رساندن فساد دندان، مرتباً براي كودك مسواك بزنيد.

مسواک زدن

از سن سه سالگي به بعد، كودك خود را بطور مرتب نزد دندانپزشك ببريد.

شيريني جات و مواد قندي را از غذاهاي كودك خود كمتر كنيد.