اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خدشه پیامک‌های تبلیغاتی به حریم خصوصی افراد



اخبار,اخبار اجتماعی ,پیامک‌های تبلیغاتی

یک حقوقدان با اشاره به خدشه دار شدن حریم خصوصی افراد توسط پیامک‌های تبلیغاتی اپراتورها گفت: در کشورهای خارجی برای این کار در قوانین رسانه‌ای و حقوق شهروندی ضوابطی وجود دارد.

هادی حسینی حقوقدان در رابطه با پیامک‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی که به وفور به مشترکین تلفن همراه ارسال می‌شود، گفت: این اپراتورها مسئول مزاحمت‌های این نوع پیامک‌ها هستند که حریم خصوصی و شخصی افراد را خدشه‌دار می‌کنند.

وی گفت: گاهی برای مثال شما منتظر شنیدن خبر سلامتی یکی از عزیزان خود از طریق تلفن همراه هستید، ولی صدای گوشی تلفن همراه به بهانه‌های مختلف همچون تبلیغات به صدا درمی‌آید که این ایجاد مزاحمت جدّی می‌کند.

حسینی خاطرنشان کرد: در یکی از آیات شریفه قرآن آمده است که وقتی به جایی وارد شدید سلام کنید و اگر کسی پاسخ نداد بازگردید و حتی اگر کسی بود و به شما گفته شد که بازگردید سریع بازگردید؛‌یعنی حق ندارید در را به صدا درآورید.

این حقوق‌دان افزود: این نص صریح قرآن است؛ یعنی حریم شخصی و خصوصی به حدی محترم است که بدون اجازه نمی‌توان وارد حریم افراد شد.

حسینی تأکید کرد: از روایت حقوق که بگذریم براساس عرف نیز کسی نمی‌تواند بی جهت برای کسی پیامک ارسال کند و اپراتورها نیز باید ترتیبی دهند که با ارسال عدد یا هر روش دیگر بتوان این تبلیغات را دریافت نکرد.

وی تصریح کرد: ارسال‌کننده پیامک برای افراد باید اجازه این کار را داشته باشد و اینکه شما به 100 هزار تلفن همراه یک پیامک تبلیغاتی ارسال کنید صحیح نیست.

وی خاطرنشان کرد: اکنون متأسفانه خلاء قانونی وجود دارد، درحالی که در کشورهای خارجی حقوق شهروندی یا حقوق رسانه‌ها وجود دارد که این مباحث در آن گنجانده شده است. برای مثال حتی در آن کشورها کسی حق ندارد به‌عنوان هواخوری یا گرم بودن هوا در خیابان برهنه شود؛ چراکه حقوق سایر مردم تضییع می‌شود.

اخبار اجتماعی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
مستند زیبای «حریم خصوصی» | این حریم من است؛ حریم خصوصیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دادستان تهران: رسانه ها وارد حریم خصوصی افراد نشوند



 

 

 

دادستان تهران: رسانه ها وارد حریم خصوصی افراد نشوند

 

دادستان عمومی و انقلاب تهران، دخالت در حریم خصوصی افراد را یکی از موارد قابل توجه رسانه ها و مطبوعات و یا ضررهای رسانه ای بیان کرد و گفت: رسانه ها نباید وارد حریم خصوصی افراد شوند.

عباس جعفری دولت آبادی در مراسم افتتاح دادسرای فرهنگ و رسانه با اشاره به چند نکته که باید مورد توجه جدی رسانه ها و مطبوعات قرار گیرد، افزود: این نکات ضرر رسانه ای است و برای مطبوعات، مسئولیت کیفری و مدنی خواهد داشت.

وی پوشاندن گناه را از مهمترین اصول سیاست جنایی اسلام بیان کرد و گفت: منتشر کردن یک عکس با وضع و شرایط خاص هم جرم است و از طرفی حیثیت افراد را خدشه دار می کند.

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه امروز برخی رسانه ها درباره حریم خصوصی افراد بی باک عمل می کنند، افزود: ما این اقدام را سم مهلکی می دانیم.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به انتشار عکس برخی خانم ها در فیس بوک گفت: یک عکاس لاابالی این اقدام را انجام داده که برای خانواده ها مشکلاتی به بار آورده است.

وی نشر اکاذیب و افترا را یکی دیگر از موارد موهنی که باید مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گیرد، بیان کرد و افزود: بخش زیادی از پرونده ها هم در حوزه عمومی و هم خصوصی مربوط به این موضوع است.

جعفری دولت آبادی گفت: در حوزه عمومی، رویه ما این بوده است که اگر مطلبی بدون مجوز مقامات پنج گانه کشور منتشر شود، ما اقدام می کنیم.

وی گفت: اگر یکی از رؤسای قوا، مطلبی به صورت خصوصی مطرح کند، به معنای انتشار آن نیست و انتشار این مطالب مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران، تحریک در حوزه امنیتی را یکی دیگر از خط قرمزهای مطبوعات بیان کرد و افزود: مطبوعات باید خط قرمزها را در حوزه امنیتی رعایت کنند و اقدامات تحریک آمیز در این خصوص انجام ندهند...../تحلیل:عصرایران