اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خداحافظی محصلان پایه دهم با مردودی


معاون دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت كه براساس آیین نامه جدید این وزارتخانه، درسند تحول بنیادین آموزش و پرورش مردودی از پایه دهم (سال اول دوره دوم متوسطه ) حذف می شود.

خبرگزاری ایسنا: معاون دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت كه براساس آیین نامه جدید این وزارتخانه، درسند تحول بنیادین آموزش و پرورش مردودی از پایه دهم (سال اول دوره دوم متوسطه ) حذف می شود.

امین باشی زاده روز دوشنبه درگردهمایی رئیسان آموزش متوسطه نظری آموزش و پرورش استان های كشور در خزر آباد ساری افزود : براساس این طرح دانش آموزان پایه دهم با قبولی درحداكثر هفت عنوان درسی از 14 درس ( 50 درصد دروس) به پایه یازدهم می روند. وی اضافه كرد : چنانچه دانش آموزان پایه دهم نتوانند این حداقلی را برای قبولی كسب كنند، می توانند در آزمون شهریورماه شركت كنند.

وی حذف آزمون مهر و دی را از دیگر تغییرات پیش بینی شده در آیین نامه جدید وزارت آموزش و پرورش برای دوره متوسطه دوم اعلام كرد.

* چهارساله شدن متوسطه نظری


معاون دفترآموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت كه براساس آیین نامه پیشنهادی جدید دوره متوسطه دوم چهارساله شد. باشی زاده توضیح داد اضافه شدن یك سال به دوره متوسطه دوم مربوط به دانش آموزان دوره سوم ( پایه دوازدهم) است كه نتوانند نمره قبولی را در این سال كسب كنند، اجازه دارند تا در آزمون دی ماه كه برای این گروه از دانش آموزان پیش بینی شد شركت كنند.

* كاهش چهار ساله معافیت تحصیلی دردبیرستان


باشی زاده از دیگر تغییرات پیش بینی شده در آیین نامه جدید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را كاهش سن معافیت دانش آموزان پسر متوسطه دوم از 24 سال به 20 سال اعلام كرد. وی گفت كه دانش آموزان متوسطه تا سن 20 سالگی می توانند از خدمات معافیت تحصیلی استفاده كنند و پس ازآن باید به سربازی اعزام شوند.

* افزایش اختیارمعلمان درآیین نامه جدید

معاون دفترآموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش مهمترین مزیت این آیین نامه را افزایش اختیار معلمان در مدارس دانست و گفت براساس این آیین نامه ضریب آزمون مستمر دو و نمره پایان ترم ضریب سه تعیین شد.

باشی زاده افزود : مجموع نمرات مستمر و پایان ترم با تقسیم بر تعداد آزمون به عنوان نمره اصلی در كارنامه دانش آموز قرار می گیرد و آزمون ترم اول نیز حذف خواهد شد. به گفته وی با این طرح جایگاه معلم و كلاس درس برای دانش آموزان افزایش خواهد داشت و دانش آموزان براساس حضور و غیاب مورد محاسبه قرار می گیرند.

باشی زاده اضافه كرد : در وضعیت جدید دانش آموزان ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی با 105 واحد و دانش آموزان معارف اسلامی 108 واحد و فنی حرفه ای ها با 120 واحد درسی فارغ التحصیل می شوند. معاون دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت كه آیین نامه پیشنهادی در شورای عالی آموزش و پرورش در دست بررسی است و با تصویب آن در شورای عالی برای اجرا به استان ها ابلاغ می شود.

باشی زاده پیش بینی كرد حداقل تا دو ماه آینده این آیین نامه به آموزش و پرورش استان های كشور ابلاغ شود. گردهمایی روسای متوسطه نظری آموزش و پرورش استان های كشور به منظور آشنایی با آیین نامه جدید سند بنیادین آموزش و پرورش به مدت دو روز پلاژ وزارت آموزش و پرورش در خزر آباد ساری ادامه خواهد داشت.


ویدیو مرتبط :
مردودی با باور پایه ی قوی تر؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واردات کالاهای اولویت 10 آزاد شد/خداحافظی با سیاستهای تجاری دولت دهم



اخبار,اخبار اقتصادی,آزادسازی ثبت سفارش کالاهای اولویت 10


اخبار اقتصادی - واردات کالاهای اولویت 10 آزاد شد/خداحافظی با سیاستهای تجاری دولت دهم

بعد از حدود یک سال از اجرایی شدن آنچه که از آن به عنوان "سیاستهای جدید تجاری دولت دهم" خوانده می‌شد حالا دولت یازدهم در تازه‌ترین مصوبه خود دستور لغو توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 را صادر کرد تا به این ترتیب تاریخ مصرف سیاستهای تجاری دولت قبل نیز به پایان برسد.

به گزارش ایسنا ، " کالاهای اولویت 10" اصطلاحی بود که در یک سال اخیر وارد فضای اقتصادی ایران شد و البته حتی تا الان نیز بسیاری دقیقا نمی‌دانند چه کالاهایی مشمول اولویت 10 هستند.

 

به صورت کلی دولت دهم در نیمه دوم سال قبل به دلیل کمبود ارزی به وجود آمده در کشور کالاهای وارداتی را به 10 گروه تقسیم و ثبت سفارش واردات کالاهای اولویت 10 را نیز متوقف کرد تا ارز کمتری برای واردات کالا از کشور خارج شود.

البته همان زمان هم نسبت به چگونگی دسته‌بندی کالاهای وارداتی اعتراض‌های زیادی صورت گرفت و بسیاری عنوان می‌کردند که کالاهای موردنیاز و ضروری مردم در اولویت 10 قرار گرفته‌اند. این اعتراضات اگرچه در مواردی منجر به تغییر اولویت برخی کالاها شد اما در نهایت دولت یازدهم در تازه ترین مصوبه خود خط بطلانی بر اولویت 10 کالایی کشید تا با این حساب بعد از حدود یک سال ثبت سفارش کلیه کالاها آزاد شود.

البته هنوز یک کالا یعنی خودروهای با حجم موتور بیش از 2500‌ سی‌سی در فهرست کالای ممنوعه برای ثبت سفارش قرار دارد ولی دیگر نمی‌توان گفت که فهرستی تحت عنوان اولویت 10 کالایی وجود خارجی دارد.

لغو توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 را می‌توان گامی در جهت آزادسازی اقتصاد کشور دانست. با توجه به اینکه عضویت در سازمان جهانی تجارت به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم معرفی شده می‌توان انتظار داشت که بعد از آزادسازی ثبت سفارش کالاهای اولویت 10، در حوزه تجارت تلاش برای عضویت ایران در WTO در اولویت کاری قرار گیرد.

از سوی دیگر لغو توقف ثبت سفارش واردات کالاهای اولویت 10 این پیام را به فعالان اقتصادی می‌دهد که دولت از ثبات نسبی بازار ارز اطمینان حاصل کرده و با توجه به آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور می‌توان انتظار داشت که دیگر با شوک و نوسان ارزی مواجه نخواهیم شد.

متن مصوبه هیئت دولت در خصوص آزادسازی ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 به شرح زیر است: "هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل 138 قانون اساسی، ماده (4) قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال 1372- و بند (د) ماده (1) قانون گمرک اجازه داد ثبت سفارش و ورود کالاهای گروه 10 به استثنای خودروهای (2500) سی‌سی و بالاتر با ارز متقاضی صورت پذیرد.

 

همچنین براساس این مصوبه، میزان سود بازرگانی کالاهای یاد شده دو برابر می‌شود. این مصوبه از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است."

با این حساب همانطور که پیش‌بینی می‌شد ابزار تعرفه‌ای جایگزین ابزار ممنوعیت واردات شد تا از این طریق شاید جلوی حجم گسترده قاچاق کالاهای اولویت 10 گرفته شده و درآمد دولت ناشی از دریافت حقوق گمرکی کالاهای وارداتی نیز افزایش یابد.
اخبار اقتصادی -ایسنا