اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خداحافظی بی‌سر و صدای بنزین یورو 4


نفس تهران و کلانشهرها از آلودگی هوا به شماره افتاده است. در این شرایط بحرانی بنزین یورو ۴ به‌عنوان جایگزینی برای بنزین‌های معمولی جهت کاهش میزان آلایندگی در حال وداع با جایگاه‌های محدود عرضه سوخت است.

خبرگزاری تسنیم: نفس تهران و کلانشهرها از آلودگی هوا به شماره افتاده است. در این شرایط بحرانی بنزین یورو ۴ به‌عنوان جایگزینی برای بنزین‌های معمولی جهت کاهش میزان آلایندگی در حال وداع با جایگاه‌های محدود عرضه سوخت است.

درحالی‌که قرار بود طبق وعده مسئولان نفتی کشور، عرضه بنزین یورو ۴ در کلانشهر تهران گسترش یابد و در ۶ کلانشهر دیگر نیز تا پایان سال‌جاری شاهد عرضه بنزین یورو۴ باشیم، اما تعداد جایگاه‌های عرضه این سوخت در شهر تهران کاهش یافت.

بنزین یورو 4، پایان خردادماه سال‌جاری به‌صورت محدود در برخی جایگاه‌های کلانشهر تهران توزیع شد.

کاهش عرضه بنزین یورو4 در کلانشهر تهران، در شرایطی است که واحدهای جدید تولید بنزین با استاندارد یورو 4 در پالایشگاه‌های تبریز و اصفهان نیز به مدار تولید وارد شده است.


ویدیو مرتبط :
استاندارد یورو 4 برای بنزین یعنی چی؟ قسمت نخست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ تا پایان سال در کشور



 

 

عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ تا پایان سال در کشور

 

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ تا پایان سال جاری در کشور آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس به نقل از سایت سازمان محیط زیست، علی محمد شاعری در جلسه مشترک با مسئولان وزارت نفت، گفت: بر اساس تعهدات وزارت نفت در زمینه ارائه سوخت استاندارد و به منظور کاهش آلودگی هوا، شرکت ملی پالایش و پخش متعهد شد تا تمام پالایشگاه های کشور نسبت به ارتقاء استاندارد تولید فرآورده های سوختی (بنزین، نفت و گاز) با استاندارد یور ۴ و یورو ۵ اقدام کنند.

وی افزود: تا پایان سال جاری ۴۰ میلیون لیتر فرآورده های بنزین با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ که استاندارد روز اروپا نیز هست، در تمام جایگاه های کشور توزیع می شود.

به گفته معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، با این تصمیم سهم فرآورده های سوختی در ایجاد آلودگی هوای کشور به زودی از بین خواهد رفت.

برنامه ارائه سوخت مطابق با استاندارد یور ۴ و ۵ در پالایشگاه ها

شاعری اعلام کرد: بر اساس جدول زمانبندی تعیین شده، پالایشگاه تهران ۸.۷ لیتر در روز بنزین مطابق با استاندارد یورو ۵ تا پایان سال ۹۰، پالایشگاه آبادان ۱۴.۱ لیتر بنزین در روز مطابق یورو ۴ تا پایان سال ۹۰ تولید شود. ضمن اینکه در حال حاضر پالایشگاه شازند اراک ۱۶.۵ لیتر بنزین در روز با استاندارد یورو ۵ تولید می کند.

وی همچنین گفت: پالایشگاه بندرعباس ۱۱.۱لیتر بنزین در روز بنزین یورو ۵ تا پایان سال ۹۱، پالایشگاه لاوان نیز ۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در روز تا خرداد ۹۱ باید تولید کنند.

معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: پالایشگاه تبریز نیز به میزان ۳.۱ لیتر در روز بنزین مطابق با استاندارد یورو ۴ تا خرداد ۹۱، پالایشگاه اصفهان نیز ۱۱.۲لیتر بنزین در روز با استاندارد یورو ۵ تا خرداد ۹۱ تولید می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در مجموع ۶۶ میلیون لیتر در روز بنزین با استاندارد یور۴ و۵ تا پایان سال ۹۱ در کشور تولید می شود.

شاعری همچنین در زمینه تولید گازوئیل استاندارد نیز اعلام کرد: پالایشگاه تهران ۱۳.۸ لیتر گازوئیل در روز با استاندارد یورو۵ تا پایان سال ۹۰ ، پالایشگاه شازند اراک ۱۱.۸ میلیون لیتر در روز گازوئیل مطابق با استاندارد یورو ۵ تا پایان سال ۹۰، پالایشگاه بندرعباس ۱۴.۱ میلیون لیتر در روز گازوئیل مطابق با استاندارد یورو ۵ تا پایان سال ۹۱ و پالایشگاه لاوان ۲ میلیون لیتر در روز گازوئیل مطابق با استاندارد یورو ۴ تا خرداد باید عرضه کنند.

این مقام مسئول گفت: در مجموع ۴۰ میلیون لیتر گازوئیل مطابق با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ با گوگرد کمتر از ۵۰PPM تا پایان سال ۹۱ تولید و در جایگاه های سوخت عرضه می شود.

وی مطرح کرد: از این ۴۰ میلیون لیتر گازوئیل ، ۲۵ میلیون لیتر گازوئیل استاندارد تا پایان سال ۹۰ و ۱۵ میلیون لیتر نیز تا پایان سال ۹۱ اجرایی می شود.

شاعری همچنین در رابطه با تولید خودروهای مطابق با استاندارد یورو ۴ تأکید کرد: به منظور کاهش آلودگی هوا، سازمان حفاظت محیط زیست تولید سوخت استاندارد را پیگیری کرده تا هر چه سریعتر اجرایی شود؛ از طرفی خودروسازها نیز باید در زمینه ارتقاء صنعت و تولید خودروها مطابق با استاندارد یورو ۴ اقدام کنند.

وی افزود: خودروسازها موظف هستند از ابتدای سال ۹۱ براساس استانداردهای یورو۴ تولیدات خود را عرضه کنند.

معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: به زودی استاندارد آلودگی ناشی از سوخت و خودرو در کشور به استانداردهای روز اروپا نزدیک می شود.

به گزارش خبرنگار فارس، ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوای کشور ناشی از ارائه سوخت و تولید خودروهایی با استاندارد پایین است. لذا با توجه به عرضه سوخت استاندارد در کشور، تمام خودروسازها نیز مکلف هستند نسبت به انجام تعهدات خود در رابطه با کاهش آلودگی هوا و تولید خودروهای مطابق با استانداردهای سوخت اقدام کنند.../فارس