اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خداحافظی با کارت تلفن 2000 تومانی



اخبار,اخباراجتماعی , کارتهای تلفن

کارت‌های تلفن که از سال گذشته در بازار کمیاب و در موارد متعدد حتی نایاب شده‌اند از چندی پیش وارد فاز جدید شده و بر این اساس دیگر در بازار کارت تلفن 2000 تومانی ارائه نمی شوند.

به گزارش ایسنا، کارتهای تلفن که بیش از یک سال است در بازار نایاب شده‌اند همچنان به شیوه مرسوم سابق قابل دسترسی نبوده و به گفته مسوولان مخابراتی تنها در مراکز مخابرات ارائه می‌شوند. موضوعی که اغلب کاربران این کارت‌ها را دچار مشکل کرده و دسترسی به آنها را با تاخیر و سختی همراه می کند.

اما گویی این تمام ماجرا نیست و علاوه بر محل و شیوه دسترسی به تازگی محدودیت دیگری نیز در استفاده از این کارتها اعمال شده است چراکه به تازگی معاون مخابرات استان تهران از جمع آوری کارت‌های 2000 تومانی خبر داده و یادآور شده است که از این پس تنها کارت های تلفن 5000 تومانی قابل ارائه هستند.

معاون بازاریابی و فروش شرکت مخابرات استان تهران همچنین گفته است: فعلاً توزیع کارت‌های اعتباری به این شیوه ادامه پیدا می کند اما در آینده قرار است تمام کارت‌های اعتباری جمع‌آوری شوند که البته اجرایی شدن این طرح در سال 1394 بعید به نظر می‌رسد.

محمدرضا بیدخام با اشاره به هزینه‌های بالای نگهداری از کیوسک‌های تلفن همگانی و درآمد پائین آنها متذکر شده است: شبکه تلفن‌ همگانی ضررده است و گاهی هزینه نگهداری از دستگاه را نیز تامین نمی‌کند. بنابراین از این پس، در زمینه تلفن‌های همگانی توسعه نداریم اما تغییر تکنولوژی وجود خواهد داشت. به این معنی که در همان کیوسک‌های تلفن همگانی به جای کارت اعتباری از کد استفاده خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرده است: از سال 1393 تولید کارت‌های اعتباری 2000 تومانی متوقف شده و صرفاً کارت‌های 5000 تومانی تولید و توزیع می‌شود. کارت‌های 2000 نیز تا پایان 1394 ابطال می‌شود.

اما این اظهارات و تصمیم گیریها در شرایطی صورت می گیرد که پیش از این سخنگوی شرکت مخابرات ایران وعده ارائه مجدد کارتهای تلفن در بازار را داده بود.

داود زارعیان در این باره اعلام کرده بود: در آینده نزدیک با تولید انبوه کارتهای تلفن مانند گذشته عرضه این کارت‌ها در کیوسک‌های مختلف از سر گرفته خواهد شد.

وی درباره دلایل نایاب شدن این کارتها در بازار نیز توضیح داده بود: در دوره‌ای به دنبال کم شدن کارتهای تلفن در بازار برخی به سوء استفاده پرداخته و به فروش کارت‌های تلفن با قیمت‌هایی بالا اقدام کردند بر همین اساس ما برای آن که از چنین موضوعی جلوگیری شود و بازار سیاه کارت تلفن را نداشته باشیم، توزیع این کارتها را از طریق دفاتر مخابراتی دنبال کردیم.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران با اشاره به این که کارتهای تلفن در داخل کشور تولید می شود گفته بود: البته برخی مواد اولیه و چیپستهای این کارتها از خارج وارد می‌شود، در دوره‌ای استفاده از کیوسک‌های تلفن بسیار رایج بود و تولید انبوه این کارت‌های برای تولیدکننده داخلی مقرون به صرفه بود اما بعدها به دلیل گسترش استفاده از تلفنهای همراه میزان استفاده از این کارتها کمتر شد و دیگر تولید آنها برای کارخانه‌های مختلف مانند گذشته مقرون به صرفه نبود.

زارعیان همچنین متذکر شده بود:‌ در سالهای گذشته و زمانی که میزان استفاده از تلفنهای عمومی بالاتر از امروز بود، برای تولید هر کارت تلفن هزینه‌ای حدود 200 تا 300 تومان وجود داشت اما در زمانی که میزان استفاده از کارتهای تلفن کمتر شد، هزینه تولید به نسبت انبوه هر کارت تلفن به حدود 700 تومان رسید و پس از آن به دنبال کاهش مصرف از کارتهای تلفن و برخی مسائل مربوط به تحریمها هزینه تولید یک کارت تلفن به هزار تومان رسید که این رقم نه برای تولیدکننده و نه برای اپراتور مقرون به صرفه نبود و درنهایت باعث شد در دوره‌ای تولید کارت های تلفن با کاهش مواجه شود.

وی گفته بود: بر این اساس ما در مخابرات ایران راهکارهای مختلفی را دنبال کرده و به عنوان مثال با تولیدکنندگان داخلی این کارتها قراردادهایی بسته و مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به آن‌ها دادیم تا روند تولید این کارتها با سرعت بیشتری دنبال شود؛ از سوی دیگر روش‌های جدیدی نیز مورد توجه قرار گرفته که به واسطه آنها بدون استفاده از کارت تلفن امکان استفاده از خدمات تلفن عمومی فراهم باشد.

زارعیان همچنین در این باره گفته بود: یکی از این طرح‌ها در استان مرکزی اجرا شده و به احتمال قوی در آینده در سایر استانهای کشور نیز اجرا خواهد شد و براساس آن مشترکان از این پس می‌توانند برای استفاده از تلفنهای عمومی بدون وارد کردن کارت با وارد کردن رقمی مشابه رقم شارژهای تلفن اعتباری از خدمات کیوسک‌های تلفن بهره مند شوند.

وی یادآور شده بود: به این شیوه با افزایش تولید کارتهای تلفن از چندی دیگر مشکل کمبود کارت تلفن در بازار وجود نخواهد داشت و اکنون هم این کارخانه‌های نیازهای کشور در این زمینه کارت تلفن را پاسخ می دهند اما به دلیل جو روانی ایجاد شده و گران فروشی‌هایی که در حوزه فروش کارتهای تلفن همگانی رخ داده تصمیم بر آن است که برای مدتی این کارتها از طریق مراکز مخابراتی واگذار شوند.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران در عین حال تاکید کرده بود:با این وجود در برخی مراکز مانند پادگان‌ها و زندان‌ها کارتهای تلفن مستقیما ارائه شده تا افراد دسترسی بیشتری به این کارتها داشته باشند.


اخبار اجتماعی  -  ایسنا
 


ویدیو مرتبط :
تصویر مسجد الاقصی از 2000 تومانی حذف شده بود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خداحافظی کارت‌ها با بنزین 400 تومانی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,کارت سوخت  400 تومانی

اخبار اقتصادی - خداحافظی کارت‌ها با بنزین 400 تومانی

با آغاز سفرهای تابستانی ذخیره بنزین 400 تومانی کارت‌های هوشمند سوخت با کاهشی 50 درصدی نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری به یک میلیارد و 300 میلیون لیتر رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، با اجرای فاز دوم قانون هدفمند سازی یارانه ها و افزایش قیمت هر لیتر بنزین آزاد به 1000 تومان، مردم در کارت های هوشمند سوخت خود حدود دو میلیارد و 700 میلیون لیتر بنزین ذخیره سازی کردند.

از این رو هم اکنون با گذشت حدود سه ماه از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ذخیره بنزین 400 تومانی کارت ها به کمتر از نصف کاهش یافته است.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران امروز با انتشار گزارشی، اعلام کرد: موجودی بنزین 400 تومانی کارت‌های هوشمند سوخت شامل خودروهای سواری و موتورسیکلت به 1.3 میلیارد لیتر کاهش یافت.

بر این اساس در حال حاضر یک میلیارد و 100 میلیون لیتر بنزین با نرخ 400 تومان در کارتهای سوخت خودروهای سواری باقیمانده که کماکان معتبر است. همچنین موجودی بنزین 400 تومانی باقیمانده در کارت سوخت موتور سیکلتها را نیز 200 میلیون لیتر اعلام کرد.

از سوی دیگر پیش بینی می شود با به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان و آغاز سفرهای تابستانی مردم مصرف بنزین کشور به ویژه بنزین با قیمت 400 تومانی هم جهش یابد.

در شرایط فعلی هیچ گونه محدودیت زمانی برای استفاده از ذخیره بنزین 400 تومانی کارت های هوشمند سوخت تعریف نشده است و دارندگان سهمیه بنزین 400 تومانی می توانند بنزین مورد نیاز خود را از جایگاه ها تامین کنند.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با اشاره به تامین بنزین مردم در ماه مبارک رمضان و همزمان با آغاز سفرهای تابستانی از وقوع جهش جدید مصرف بنزین از اواسط مرداد ماه تا هفته اول مهر ماه سال جاری خبر داد و اعلام کرد: ذخایر بنزین 400 تومانی کارت‌ها در حال کاهش است.

به گزارش مهر، آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان متولی توزیع و عرضه بنزین در کشور حاکی از آن است که در طول سه ماه نخست سال جاری مصرف بنزین با رشد مصرف در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبرو شده است.

بر این اساس در فروردین ماه سال جاری به طور میانگین روزانه 73.9 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که در مقایسه با مصرف فروردین ماه سال گذشته (حدود 68.3 میلیون لیتر) مصرف این فرآورده میان تقطیری پالایشگاه‌های نفت به جای کاهش با 8.2 درصد افزایش همراه شده است.

اردیبهشت ماه سال جاری هم متوسط مصرف بنزین به روند رو به رشد خود ادامه داد به طوری‌که متوسط مصرف این فرآورده نفتی از 66.4 میلیون لیتر در اردیبهشت ماه سال گذشته با ثبت رشدی 5.3 درصدی به مرز 70 میلیون لیتر در روز رسیده است.

در سومین ماه فصل بهار هم به طور متوسط روزانه حدود 70 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مصرف این فرآورده نفتی با رشدی حدود 4.3 درصدی همراه شده است.

اخبار اقتصادی - مهر