اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خبر راه‌ ندادن خاتمی به بیمارستان به هیچ وجه صحت ندارد / تشکر استاد اخلاق از نامه خاتمی




  اخبار سیاسی - سیدمحمد خاتمی:
صاحبان هویت بسته سخن نمی‌گویند، حذف می‌کنند

روابط‌عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی: رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، گفت: «وقتی اساس رابطه خشونت شد، زمین به جهنم مبدل می‌شود؛ چنانکه امروز به جهنم تبدیل‌شده است. صاحبان عالم و هویت بسته، دین، هنر، اندیشه و همه دستاوردها و پدیده‌های مهم الهی و انسانی را در خدمت اوهام یا منافع خویش می‌گیرند.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سیدمحمد خاتمی» در هفتادو‌نهمین نشست ماهانه بنیاد باران که به مناسبت سالگرد طرح گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در محل دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شد، گفت: «وجه بسیار بارز امتیاز و تمایز انسان از سایر موجودات، تکلم است؛ البته به‌جز انسان، خدا هم متکلم است. کائنات کلام خداست. حضرت عیسی‌مسیح(س) کلام خدا و کلمه‌الله است.

 

همچنین در تعبیرات دینی ما به حضرت‌بقیه‌الله‌، تامه یعنی کلمه کامل پروردگار گفته شده است.»«سیدمحمد خاتمی» که سخنان خود را با اشعاری از مثنوی معنوی مولانا آغاز کرده بود، افزود: «کسی که از گفت‌وگو صحبت می‌کند، اولا به حرمت و اهمیت کلام ایمان دارد. ثانیا از آنجایی که انسان موجودی اجتماعی است، می‌داند که مهم‌ترین وسیله ارتباط که قوام جامعه به آن است، کلام و گفت‌وگوست. وقتی سخن از گفت‌وگو می‌شود سخن از من و دیگری و ما و دیگران است. این من و ما و آن دیگر و دیگران هرکدام عالمی دارند. در صورتی گفت‌وگو میسر و ممکن است که این عالم‌ها به روی هم گشوده باشند.»


سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه «صاحبان عالم‌ها و هویت‌های بسته، اهل گفت‌وگو نیستند»، ادامه داد: «صاحبان هویت‌های بسته نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند. اگر هم سخنی بگویند، سخن یکدیگر را نمی‌فهمند، یا آنگونه می‌فهمند که خود می‌پندارند و می‌خواهند. گفت‌وگو به کسانی تعلق دارد که دارای عالمی باز و گشوده باشند.

 

برای برقراری ارتباط باید عالم آنها به روی دیگران گشوده باشد.»رییس‌جمهوری پیشین ایران افزود: «صاحبان هویت و عالم بسته، تک‌گو هستند؛ چراکه دیگری را نفی و حذف می‌کنند. آنچه را می‌بینند و می‌دانند اوهام سنگواره‌شده آنهاست، یا منافعی است که در تضاد با منافع دیگران تعریف می‌شود. آنها سخن نمی‌گویند، حذف می‌کنند. اگر قدرت دارند سرکوب و اشغال می‌کنند و به بردگی می‌کشند. اگر قدرت کمتری دارند، ترور می‌کنند.

 

خشونت از اینجا زاده می‌شود.»خاتمی تاکید کرد: «وقتی اساس رابطه خشونت شد، زمین به جهنم مبدل می‌شود؛ چنانکه امروز شده است. صاحبان عالم و هویت بسته، دین، هنر، اندیشه و همه دستاوردها و پدیده‌های مهم الهی و انسانی را در خدمت اوهام یا منافع خویش می‌گیرند. امروز وقتی صحبت از گفت‌وگوی تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و دین‌ها می‌شود، باید بپرسیم چه کسانی دین‌ها، تمدن‌ها و فرهنگ‌ها را نمایندگی می‌کنند، چه کسانی می‌توانند این نمایندگی را داشته باشند و چه کسانی می‌توانند گفت‌وگو کنند.»


«سیدمحمد خاتمی» با نام‌بردن از «داعش»، «صهیونیسم» و «نومحافظه‌کاران غربی» به‌عنوان «گروه‌هایی که اهل گفت‌وگو نیستند و صلاحیت نمایندگی ادیان خود را ندارند»، افزود: «صهیونیسم، نماینده و سخنگوی دین یهود نیست. داعش نماینده و سخنگوی تمدن اسلامی و مسلمانان نیست؛ چنانکه نومحافطه‌کاران نماینده تمدن غرب و فرهنگ مسیحیت نیستند.

 

طبیعی است که در این عرصه هنرمندان، متألهان، اندیشمندان و متفکرانِ «گشاده‌عالم» و صاحب عالم گشوده هستند که می‌توانند گفت‌وگو کرده و نمایندگی ادیان و فرهنگ‌ها را داشته باشند. گفت‌وگوی تمدن‌ها هم مورد اهتمام و توجه این بخش جامعه‌بشری قرار گرفت.»سیدمحمد خاتمی ادامه داد: «گرچه، چون وجدان بشر امروز این را می‌خواست، بسیاری از سیاستمداران هم که اهل گفت‌وگو نیستند به ناچار گفت‌وگوی تمدن‌ها را تایید کردند؛ ولی در عمل، قدرتمداران و سیاستمداران به جنگ دامن‌زدند. آنچه که بعد از 11سپتامبر پیش آمده است، خود حجت موجهی است بر اصالت و درستی گفت‌وگو و نیاز جامعه بشری به آن.»


او در پایان افزود: «امروز بیش از پیش، هم نیاز جامعه‌بشری و هم لزوم گفت‌وگو برای رهایی از وضعیت فعلی قابل‌بحث است. به‌نظر من، وجدان بشری امروز بیش از گذشته مشتاق گفت‌وگوست و از خشونت، ناامنی و تحقیر انسان بیش از گذشته به ستوه آمده است. اگر بشر دقت کند و ما بتوانیم توضیح بیشتری بدهیم، به این نتیجه خواهد رسید، یا به نتیجه‌ای که رسیده است بیشتر ایمان خواهد آورد که زمان را باید با گفت‌وگوی معطوف به تفاهم تلطیف کرده، از خشونت آن کاسته و با طرح و دامن‌زدن به گفت‌وگو، سیاستمداران قدرتمدار و خودپرست را یا از صحنه بیرون کرده، یا به انزوا کشاند یا دست‌کم آنها را وادار کند به حقیقت و زیبایی تن دهند.»

رضوی‌یزدی:
خبر راه‌ندادن خاتمی به بیمارستان صحت ندارد
  عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه نامه این تشکل به رهبری در مورد سلامت ایشان انعکاس خوبی داشته است، گفت: «شایعه راه‌ندادن خاتمی به بیمارستان محل بستری رهبری صحت ندارد.»حجت‌الاسلام سیدمحمد رضوی‌یزدی، درخصوص جلسه اخیر شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: «این جلسه شب دوشنبه و به ریاست سیدمحمد خاتمی برگزار شد.»او با اشاره به نامه مجمع روحانیون مبارز به مقام‌معظم‌رهبری گفت: «مجمع روحانیون مبارز مصوب کرده بود تا خدمت رهبری پیامی به مناسبت سلامتی‌شان بدهد و با امضای آقای خاتمی باشد چراکه آقای خاتمی علاقه‌مند بودند این نامه با امضای خودشان باشد.»

 

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر اینکه این نامه انعکاس خوبی داشته است، گفت: «این نامه می‌تواند حرکت بسیار خوبی در فضای سیاسی کشور باشد. البته مشاهده کردیم که برخی از افراد نیز خواستند این حرکت را تخطئه و ایرادگیری‌هایی کنند اما ایرادات قابل‌توجهی نبود و نتوانست اصل کار را به حاشیه براند.»رضوی‌یزدی در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌های اقتدارگرا شایعه کرده‌اند که آقای خاتمی به بیمارستان محل بستری رهبری رفته اما وی را راه نداده‌اند؟ گفت: «این مساله به‌هیچ‌وجه صحت ندارد.»

 

                                     ..............................................................

 

  سید مهدی طباطبایی: نمی‌گذارند خاتمی حرفش را بزند
تشکر استاد اخلاق از نامه خاتمی به رهبر انقلاب

«نمی‌گذارند خاتمی حرفش را بزند.» این چكیده سخنان روز گذشته حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی درباره رفتار برخی نسبت به نامه خاتمی بود. نامه‌ای غافلگیر‌كننده برای تندروها. اما باز هم دست از تلاش خود بر نداشته و كمر به تحریف و تضییع آن بستند تا شاید یك بار دیگر مجمع روحانیون و در راس آن سیدمحمد خاتمی را منزوی كنند. اما نه مجمع روحانیون و نه خاتمی منزوی شدند و نه آن نامه از نظرها غافل ماند تا سیدمحمد رضوی یزدی، عضو شورای مركزی مجمع روحانیون مبارز درباره آن بگوید: «برخی از افراد خواستند این نامه را تخطئه كنند و ایرادگیری‌هایی كنند اما ایرادات قابل توجهی نبود و نتوانست اصل كار را به حاشیه براند.»

 

اخبار,اخبارسیاسی,سیدمحمد خاتمی

 

روز گذشته پس از آنكه برخی اصولگرایان تندرو سعی در تحریف ماجرای نامه مجمع روحانیون مبارز با امضای خاتمی به مقام معظم رهبری داشته و آن را بی‌نتیجه خواندند، تنی چند از اعضای مجمع روحانیون مبارز و همچنین جامعه روحانیت مبارز در تقدیر و تجلیل از این نامه روبه‌روی افراطیون ایستادند. حجت‌الاسلام سیدمحمد رضوی یزدی، عضو شورای مركزی مجمع روحانیون مبارز كه تا حدودی در جریان نحوه تنظیم و انتشار این بیانیه قرار داشت،

 

گفت: «مجمع روحانیون مبارز مصوب كرده بود تا خدمت مقام معظم رهبری پیامی به مناسبت سلامتی‌شان بدهد و با امضای آقای خاتمی باشد چراكه آقای خاتمی علاقه‌مند بودند این نامه با امضای خودشان باشد.» وی درباره ادعای برخی مبنی بر بی‌نتیجه بودن این نامه اذعان کرد: «این نامه انعكاس خوبی داشته و می‌تواند حركت بسیار خوبی در فضای سیاسی كشور باشد. البته مشاهده كردیم كه برخی افراد نیز خواستند این حركت را تخطئه كنند و ایرادگیری‌هایی كنند اما ایرادات قابل توجهی نبود و نتوانست اصل كار را به حاشیه براند.» رضوی یزدی همچنین در پاسخ به ادعای رسانه‌های وابسته به جریان تندرو كه ادعا داشتند از ورود خاتمی به بیمارستان جهت عیادت رهبری ممانعت شده است،

 

تاكید كرد: «این شایعه به هیچ‌وجه صحت ندارد.» اما این سخنان نه فقط محدود به اعضای مجمع روحانیون مبارز كه حتی مورد تایید جامعه روحانیت مبارز نیز قرار گرفت تا یك همگرایی فراجناحی در دفاع از خاتمی اتفاق افتد. جایی كه حجت‌الاسلام سید مهدی طباطبایی در تقدیر و تشكر از بیانیه خاتمی و در انتقاد به رفتار برخی به صراحت اعلام كرد: « در مجمع روحانیون افرادی هستند كه حامی و مدافع نظام و دین و رهبری هستند. اگر بگوییم اینها با نظام مشكل دارند، توهین است. خاتمی به مقام معظم رهبری ارادت دارد. ما همیشه نیاز به هشدار رهبری معظم داریم.» این عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: «از آقای سیدمحمد خاتمی به خاطر نامه‌ای كه برای سلامت مقام معظم رهبری نوشتند تشكر می‌كنم.

 

همین مجمع روحانیون كه نامه با نام آنها هم نوشته شده بود بعضی از این آقایان افرادی بودند و هستند كه مورد نظر امام بودند، افكار ایشان را می‌شناختند.» به گفته او، «در همین مجمع روحانیون افراد زیادی هستند كه از ارادتمندان رهبری هستند. در مساجد گاه می‌بینیم كه برخی از این تندروها شروع به توهین می‌كنند و بسیاری اوقات این افراد به اسم حمایت توهین می‌كنند.» طباطبایی كه اعتقاد دارد از ابتدای انقلاب تاكنون عده‌ای در تلاش برای انحراف در اندیشه امام(ره) و مسیر انقلاب برای حفظ منافع خود بوده‌اند، سخنانش را اینچنین ادامه می‌دهد: «تندروها می‌خواهند میدان را از یاران اصیل امام بگیرند.

 

كسانی كه به دنبال انحراف اسلامیت و جمهوریت امام هستند در گام اول باید كار را از دست افراد اصیل و انقلابی بگیرند. تندروها با متهم كردن، آبرو بردن و منزوی كردن افراد و یاران امام، آنها را از میدان به در كردند. حتی موجبات انحراف اندیشه‌های امام را خود همین تندروها ایجاد كردند.» وی حتی فرازی به سخنان یکی از بزرگان درباره تحلیلش از رهنمودهای امام‌خمینی(ره) زده و گفت: «اصل جمهوریت و پذیرش نقش مردم، اصل مهم در اندیشه امام، است.

 

برخی به دنبال منحرف كردن این اصل و كم كردن نقش مردم و فاصله انداختن بین مسئولان و مجریان نظام با مردم هستند. ریشه این انحراف را باز هم باید در منافع این افراد جستجو كرد كه ترس از به خطر افتادن منافعشان باعث شده است كه دست به انحراف بزنند.» به گفته طباطبایی، هركس این نظر را داشته باشد امام را نشناخته است و خطر این انحراف از سوی هركس باشد باید جدی گرفته شود.

 

 اخبار سیاسی  - شرق, آرمان


ویدیو مرتبط :
چهره واقعی محمد خاتمی-نگاه خاتمی به امریکا،مقابله با اسلام طالبانی و..

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تشکر استاد اخلاق از نامه خاتمی به رهبری


یک عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: در مجمع روحانیون افرادی هستند که حامی و مدافع نظام و دین و رهبری هستند. اگر بگوییم اینها با رهبری مشکل دارند، توهین به مقام رهبری است. خاتمی به رهبری ارادت دارد ولی نمی‌گذارند حرفش را بزند چون تندروها می‌ترسند افراد عاقل و معتدل و فهمیده بر سر کار باشند.

خبرگزاری ایسنا: یک عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: در مجمع روحانیون افرادی هستند که حامی و مدافع نظام و دین و رهبری هستند. اگر بگوییم اینها با رهبری مشکل دارند، توهین به مقام رهبری است. خاتمی به رهبری ارادت دارد ولی نمی‌گذارند حرفش را بزند چون تندروها می‌ترسند افراد عاقل و معتدل و فهمیده بر سر کار باشند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی - استاد اخلاق - با نامه‌نیوز گفت‌وگویی انجام داده است که گزیده‌هایی از آن را در زیر می‌خوانید:

- مسأله تحریف همیشه در هر موضوعی و هر واقعه‌ای معمولا رخ می‌دهد و این تا حدی امری طبیعی است. روشن کردن و شفاف‌سازی این تحریف‌ها هم کاری دشوار است. قبلا هم این تحریف‌ها نسبت به افکار و اندیشه‌های امام صورت می‌گرفت ولی آن زمان این تحریف‌ها آنقدر چشمگیر نبود ولی امروز موضوع جدی‌تر شده است.

- بدون شک اسلام وقتی در بین مردم تأثیرگذار خواهد بود که اسلام راستین به آنها منتقل شود. اگر اسلام تحریف شده منتقل شود بدون شک دشمن بیمی از گسترش آن هم ندارد.

- سیدحسن آقا به درستی از اصطلاح «اسلام کاریکاتوری» استفاده کردند. اینکه قسمت و شمه‌ای از اسلام را بزرگ جلو دادن یا بخش‌های مهم اسلام را کوچک و بی اهمیت شمردن، را می‌توان همان اسلام کاریکاتوری تعبیر کرد. در روایات هم داریم که در آخرالزمان منکر معروف و معروف منکر می‌شود. یعنی کسی که باید امر به خوبی کند امر به بدی می‌کند و مردم هم آن را می‌پذیرند. یعنی تحریف به این مرحله می‌رسد.

- شروع هر خط انحرافی آنقدر انحراف ندارد ولی هرچه جلوتر برود این انحراف بیشتر و نمودش هم زیادتر هم می‌شود. الان هم تحریف‌ها به این مرحله رسیده است. از این جهت دانشمندان و علما باید وارد میدان شوند و برای دفاع از اسلام راستین و حضرت امام و اندیشه‌های ایشان را به درستی برای مردم تبیین کنند.

- آنهایی که درصدد ضایع کردن جنبش اسلامی امام هستند سعی می‌کنند اسلامی را نقل کنند که انحرافی از تفکرات اسلامی ایشان باشد تا بتوانند به اهداف شومشان برسد. اگر آن اسلام راستین که امام به آن معتقد بودند مطرح می‌شد خیلی‌ها به حکم اسلام کنار می‌رفتند و جایگاهشان را از دست می‌دادند.

- خاطرم هست در اوایل انقلاب برخی افراد در ظواهر مُصر بودند و اصرار داشتند در ملاء عام نماز بخوانند و حتی سعی می‌کردند بدون مقررات شرعی به نماز بایستادند. در واقع این افراد به دنبال مسلمان شدن نیستند بلکه تلاش دارند انقلاب اسلامی و آن اسلامیتی که امام مطرح کرد را به خودشان بچسانند و در همین مسیر هم این اسلام را طوری تحریف می‌کنند که جایگاه خودشان را بتوانند حفظ کنند.

- یک عده‌ای هم که می‌توانند جلوی انحراف را بگیرند گاهی بنا به مصالحی از این امر خودداری می‌کنند. در سال‌های 59، 60 من این امر را در دادگاه‌های منکراتی که برگزار می‌شد مطرح کردم، که نمی‌توانیم حدود را به این شکل اجرا کنیم باید حتما تعزیرات باشد، مسائلی باید مطرح شود که در همان موقعیت بتوانیم به مسائل اسلامی درست عمل کنیم. آن روز افراد تندرو اقداماتی انجام می‌دادند و سعی می‌کردند این اقدامات نادرست را منتسب به اسلام کنند. خیلی از کارهایی را که آن زمان صورت می‌گرفت امام خیلی زود هشدار می‌دادند و جلوگیری می‌کردند. خاطرم هست زمانی در مازندران خرمن‌ها را آتش زدند که امام فرمودند کسانی که به اسم اسلام این کارها را می‌کنند مسلمان نیستند.

- کسانی که نظرات امام را نپذیرفتند و حتی در انقلاب نقشی نداشتند به دنبال منحرف کردن اندیشه‌های اسلامی امام هستند تا خودشان را در ردیف مسلمین انقلابیون نگه دارند.

- اصل مهم دیگر در اندیشه امام، اصل جمهوریت و پذیرش نقش مردم است. برخی به دنبال منحرف کردن این اصل و کم کردن نقش مردم و فاصله انداختن بین مسئولان و مجریان نظام با مردم هستند. ریشه این انحراف را باز هم باید در منافع این افراد جستجو کرد که ترس از به خطر افتادن منافعشان باعث شده است که دست به انحراف بزنند.

- تندروها میدان را از یاران اصیل امام گرفتند. کسانی که به دنبال انحراف اسلامیت و جمهوریت امام هستند در گام اول باید کار را از دست افراد اصیل و انقلابی بگیرند. تندروها با متهم کردن، آبرو بردن و منزوی کردن افراد و یاران امام، آنها را از میدان به در کردند. حتی موجبات انحراف اندیشه های امام را خود همین تندروها را ایجاد کردند.

- خوشبختانه آقا سیدحسن (خمینی) بسیار به امام و افکار ایشان شباهت دارند و شناخت خوبی هم پیدا کرده‌اند. امیدواریم که بتوانند بهتر از افکار امام و اندیشه امام حمایت کنند.

- خاطرم هست همان شب اول انقلاب رفتیم شورای عالی انقلاب. در همان شلوغی روزهای اول، آقای هاشمی را دم در دیدم مشکلی که وجود داشت را مطرح کردم. آن زمان برخی تندروها بودند که می‌گفتند هرکی پولدار است باید بکشیم. ما می‌گفتیم بنای نظام اسلامی بر کشتن نیست، بنای نظام این بود که افراد ناصالح را از سر راه بردارند. برخی در همین نمازها و منبرها می‌گفتند انتقام، انتقام. امام ولی دستور دادند که جلوی این رفتارهای تند گرفته شود، دادگاه برگزار شود، بررسی کنند، قاضی حکم بدهد و با نظر قاضی محاکمه شوند.

- از آقای سیدمحمد خاتمی به خاطر نامه‌ای که برای سلامت رهبری نوشتند تشکر می‌کنم. همین مجمع روحانیون که نامه با نام آنها هم نوشته شده بود بعضی از این آقایان افرادی بودند و هستند که مورد نظر امام بودند، افکار ایشان را می‌شناختند.

- در مجمع روحانیون افرادی هستند که حامی و مدافع و پشتیبان و نظام و دین و رهبری هستند. اگر بخواهیم بگوییم این آدم و این گروه با رهبری مشکل دارند توهین به مقام رهبری است. وقتی رهبری بیمار شدند خود من در مساجد می‌دیدم که مردم اشک می‌ریختند. ولی عده‌ای دائم بر طبل اختلاف می‌کوبند و هی می‌گویند فلانی با آقا خوب نیست فلانی خوب است و ...

- در همین مجمع روحانیون افراد زیادی هستند که از حامیان رهبری هستند و ارادت زیادی به ایشان دارند، چرا نباید باشند؟ در مساجد گاه می‌بینیم که برخی از این تندروها شروع به توهین می‌کنند و بسیاری اوقات این افراد به اسم حمایت از رهبری به جایگاه ایشان توهین می‌کنند و مردم را از آقا جدا می‌کنند و نمی‌فهمند.

- من در ملاقاتی که مدت‌ها پیش با آقای خاتمی داشتم مشاهده کردم ایشان آنقدر به رهبری ارادت داشتند و ارادت به ایشان ابراز کردند. همان روز هم ارادت داشت امروز هم دارد ولی نمی‌گذارند حرفش را بزند. چرا؟ چون تندروها می‌ترسند که افراد عاقل و معتدل و فهمیده بر سر کار باشند. می‌خواهند دارودسته‌های نادان بر سر کار باشند تا منافع آنها هم تأمین شود. ما همیشه نیاز به هشدار رهبری نظام داریم و امیدوارم در همین زمینه و برای تحریف‌کنندگان و منحرفان هشداری داده شود.