اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خبر خوش درباره «دریاچه ارومیه»


مشاور رئیس سازمان محیط زیست با بیان این‌که با تصمیماتی که گرفته شده است امید است طی ۵ سال آینده دریاچه ارومیه احیا شود، گفت: وزیر نیرو نیز برای احیای دریاچه مطرح کرده است که در صورت نیاز سد‌ها را جمع خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: مشاور رئیس سازمان محیط زیست با بیان این‌که با تصمیماتی که گرفته شده است امید است طی ۵ سال آینده دریاچه ارومیه احیا شود، گفت: وزیر نیرو نیز برای احیای دریاچه مطرح کرده است که در صورت نیاز سد‌ها را جمع خواهد کرد.

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان محیط زیست در خصوص دریاچه ارومیه اظهارداشت: به نظر بنده دریاچه ارومیه احیا می‌شود و ما به زودی شاهد قایقرانی و شنا اهالی این منطقه در دریاچه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه این موضوع که مطرح می‌کنند تنها 6 درصد از دریاچه ارومیه باقی‌مانده است درست بوده ولی حوزه دریاچه 7 میلیارد متر مکعب‌ آب دارد و ما می‌توانیم امیدوار باشیم، ادامه داد: با تصمیماتی که گرفته شده است امید است طی 5 سال آینده دریاچه ارومیه احیا شود.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست گفت: اگر آب مصرفی کشاورزی کاهش یابد می‌توانیم به احیا دریاچه  در مدت زمان کم‌تر از 5 سال امیدوار باشیم که این راستا مقرر شده است که 40 درصد از آبی که مربوط به کشاورزی می‌شود به دریاچه ارومیه منتقل شود.

کهرم با اشاره به این‌که باید آب دریاچه به شکلی تقسیم شود و از میزان آب برای کشاورزی کاهش یابد و حق به حق‌دار برسد، افزود: درست است که کشور ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه یک میلیون دلار هزینه کرده است ولی پول تنها راه نجات نیست.

وی با بیان اینکه باید سیستم آبیاری بهبود بخشد، افزود: وزیر نیرو مطرح کرده است که در صورت نیاز سد‌های اطراف دریاچه را جمع خواهد کرد ولی به نظر بنده با بهبود آبیاری و کاهش دادن میزان آب برای کشاورزی و اختصاص دادن آن به دریاچه شاهد بهبود وضعیت خواهیم شد و نیازی به این کار نمی‌شود.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد: در هیئت دولت در خصوص کاهش آب مصرفی کشاورزی تصمیمات خوبی گرفته شده است که امیدواریم با عملیاتی شدن اقدامات هر چه زودتر دریاچه ارومیه نجات یابد.

کهرم افزود: به نظر بنده با اقدامات لازم دریاچه ارومیه طی 5 سال احیا خواهد شد و این امر ممکن است.


ویدیو مرتبط :
فیلم هوایی از دریاچه ارومیه ایران و دریاچه وان ترکیه !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خبر خوش درباره دریاچه ارومیه +عکس


گفته می‌شود در سالیان دور دست، یک بار دریاچه ارومیه خشک شده بود و در آن زمان نیز فلامینگوها و پلیکان‌ها دیگر به دریاچه ارومیه نمی‌آمدند، ولی ناگهان و با وجود خشکسالی در آسمان دریاچه ظاهر شده و در حاشیه و جزایر آن اقامت گزیده و جوجه‌آوری کردند. پس از ورود آنها بود که ساکنان حاشیه دریاچه ارومیه شاهد احیای نگین فیروزه‌ای ایران شدند.

خبرگزاری ایسنا: گفته می‌شود در سالیان دور دست، یک بار دریاچه ارومیه خشک شده بود و در آن زمان نیز فلامینگوها و پلیکان‌ها دیگر به دریاچه ارومیه نمی‌آمدند، ولی ناگهان و با وجود خشکسالی در آسمان دریاچه ظاهر شده و در حاشیه و جزایر آن اقامت گزیده و جوجه‌آوری کردند. پس از ورود آنها بود که ساکنان حاشیه دریاچه ارومیه شاهد احیای نگین فیروزه‌ای ایران شدند.

عصر ایران نوشت:  مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی مژده بازگشت فلامینگوها به دریاچه ارومیه را داد و این مهاجرت و جوجه‌آوری این پرندگان زیبا را نشانه‌ای مثبت در شرایط زیست محیطی دریاچه دانست.

حسن عباس‌نژاد افزود: پارک ملی دریاچه ارومیه در سال‌های پر آبی آن میزبان هزاران پرنده فلامینگو و پلیکان بود که در مسیر مهاجرت در این زیستگاه امن استراحت کرده و بعد از بازیابی توان و قوای جسمانی دوباره به مهاجرت خود ادامه داده و حتی تخم‌گذاری کرده و جوجه‌آوری نیز می‌کردند.

وی افزود: در سال‌های اخیر به دلیل افزایش غلظت نمک در آب دریاچه و به تبع آن کریستالیزه شدن و بلور بستن بال و پر پرندگان ، دیگر این دریاچه میزبان هیچ پرنده‌ای نبوده است. اما اخیراً شاهد حضور هر چند کمتر این پرندگان مهاجر در دریاچه هستیم که این را باید به فال نیک گرفت.

بنا به گزارش خبرنگار عصر ایران در ارومیه ، با توجه به باورهای قدیمی در منطقه و به گفته اهالی کهنسال ساکن در حاشیه دریاچه ارومیه ، بازگشت فلامینگوها نوید بخش احیای دریاچه ارومیه است. گفته می‌شود در سالیان دور دست ، یک بار دریاچه ارومیه خشک شده بود و در آن زمان نیز فلامینگوها و پلیکان‌ها دیگر به دریاچه ارومیه نمی‌آمدند، ولی ناگهان و با وجود خشکسالی در آسمان دریاچه ظاهر شده و در حاشیه و جزایر آن اقامت گزیده و جوجه‌آوری کردند. پس از ورود آنها بود که ساکنان حاشیه دریاچه ارومیه شاهد احیای نگین فیروزه‌ای ایران شدند.

اهالی منطقه معتقدند این پرندگان زیبا دارای حسگرهای بسیار قوی هستند و بازگشت آنها به هیچ‌وجه بی‌دلیل نبوده و نوید بخش احیای مجدد دریاچه ارومیه است و اطمینان دارند که دریاچه ارومیه در سال‌های آینده به تدریج احیاء خواهد شد.

فلامینگوها در دریاچه ارومیه