اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خبرگزاری فرانسه و رویترز: فشار بر اوباما هدف جنجال اسرائیل علیه ایران / 3 خواسته نتانیاهو از آمریکا



خبرگزاری فرانسه و رویترز: فشار بر اوباما هدف جنجال اسرائیل علیه ایران / 3 خواسته نتانیاهو از آمریکا

ایران معتقد است حمله نظامی از سوی آمریکا صورت نمی گیرد. مقامات تهران اطمینان دارند آمریکا مانع از حمله اسرائیل علیه ایران نیز خواهد شد. به همین دلیل اسرائیل به دنبال اظهارنظر جدی تری از اوباما در نشست آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد یا نشست دیگری است که این برآورد ایران را تغییر دهد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

خبرگزاری های فرانسه و رویترز در دو گزارش مفصل و جداگانه به نقل از شماری از تحلیلگران و مقامات اسرائیل و آمریکا اعلام کردند هدف اصلی جنجال اخیر در اسرائیل بر سر حمله نظامی به ایران، تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور آمریکاست.

به گزارش عصر ایران، خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشت: تحلیلگران اسرائیلی معتقدند اظهارات مطرح شده از سوی مقامات تل آویو درباره احتمال حمله نظامی این رژیم علیه برنامه هسته ای ایران با هدف به دست آوردن تعهد جدی تری از آمریکا در زمینه برنامه هسته ای ایران صورت می گیرد.

رسانه های اسرائیل در روزهای اخیر با انتشار گسترده نظرات و اظهارات تحلیلگران و مقامات امنیتی، سیاسی و نظامی فعلی و سابق این رژیم، به موضوع حمله نظامی تل آویو به ایران پرداختند.

همچنین مطبوعات و شبکه های رادیو تلویزیون اسرائیل نیز به صورت غیرعادی بر موضوع حمله نظامی احتمالی این رژیم به تاسیسات هسته ای ایران متمرکز شده اند. شماری از این نظرات و مطالب، حمله نظامی یکجانبه تل آویو علیه ایران بدون کسب موافقت و هماهنگی با آمریکا را تایید می کردند و برخی دیگر چنین اقدامی را منوط به هماهنگی و همراهی آمریکا می دانند.

همزمان، برای مقابله با واکنش احتمالی ایران به حمله تل آویو، ماسک های مقابله با گازهای سمی در میان اسرائیلی ها توزیع شد. سیستم اطلاع رسانی و هشدار به اسرائیلی ها درباره احتمال حمله موشکی به اسرائیل از طریق ارسال پیامک (اس ام اس) آزمایش شد و برآوردهایی درباره حجم خسارت مالی و انسانی واکنش ایران به حمله اسرائیل منتشر شدند. همه اینها، گمانه زنی ها درباره نزدیکی زمان اقدام نظامی تل آویو علیه ایران را تقویت می کردند.

ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل و شماری از مقامات ارشد این رژیم گفته اند که جنگ با ایران ممکن است 30 روز طول بکشد و منجر به کشته شدن 500 اسرائیلی شود.

در واکنش به این اتفاقات،"یوری ساگوی" رئیس سابق سازمان اطلاعات امنیت نظامی اسرائیل با نگارش مطلبی در روزنامه چپگرای هاآرتص گفته است: ما شاهد اقدامات سازمان دهی شده،  آگاهانه و با هدف معینی هستیم تا اسرائیل در وضعیتی از نگرانی قرار بگیرد.

"دینیس شاربیت " استاد علوم سیاسی در دانشگاه اسرائیل نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: افزایش اظهارات علنی در اسرائیل درباره ایران با هدف آماده سازی افکار عمومی برای عواقب بروز درگیری و وادار کردن باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به توضیح دادن مقاصد خود درباره برنامه هسته ای ایران است.

وی افزود: در پیش گرفتن چنین سیاستی از سوی نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل با هدف کسب تعهد شفاف تری از سوی آمریکاست که اگر ایران به برنامه هسته ای اش ادامه دهد به این کشور حمله خواهد کرد یا اینکه حداقل به اسرائیل برای این اقدام، چراغ سبز نشان خواهد داد.

در آمریکا این نگرانی وجود دارد که حمله  یکجانبه اسرائیل به ایران، منجر به نابودی تاسیسات هسته ای این کشور نشود . این تاسیسات در زیر زمین ایجاد شده اند.  چنین حمله ای همچنین می تواند تهران را به انجام حملات انتقام جویانه در سطح جهان، بکشاند و آمریکا را در جنگ دیگری در خاورمیانه درگیر کند.

شاربیت اضافه  کرد: سران اسرائیل معتقدند مواضع کاخ سفید، مبهم اند. مقامات اسرائیلی تلاش می کنند از طریق افزایش اظهارنظر علنی درباره حمله به ایران ، آمریکایی ها را به تشریح مواضع شان وادار کنند.

عاموس یادلین رئیس سابق سازمان اطلاعات امنیت اسرائیل هم با انتشار مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست گفته است: اسرائیل تمایل دارد تعهد قوی تری از آمریکا درباره ایران، کسب کند. رئیس جمهور آمریکا باید به اسرائیل سفر کند و به سران و مردم اسرائیل بگوید منع ایران از کسب سلاح هسته ای به سود آمریکاست و اگر مجبور به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران بشویم، قطعا دست به این اقدام خواهیم زد.

یادلین که با نخست وزیر و مقامات ارشد نظامی امنیتی تل آویو ارتباط مستمری دارد پیشنهاد کرد اوباما در این باره در پارلمان اسرائیل سخنرانی کند.

3 تعهدی که اوباما باید به اسرائیل بدهد

رویترز هم در گزارشی با عنوان " اسرائیل واشنگتن را به سمت تندروی با ایران هل می دهد" نوشت: هدف از افزایش هشدارهای اسرائیل درباره نزدیک شدن به زمان حمله نظامی علیه ایران، بیش از آنکه تهران باشد، آمریکاست.

یک مقام ارشد اسرائیلی که خواست نامش اعلام نشود به رویترز گفت: ایران معتقد است حمله نظامی از سوی آمریکا صورت نمی گیرد. مقامات تهران اطمینان دارند آمریکا مانع از حمله اسرائیل علیه ایران نیز خواهد شد. به همین دلیل اسرائیل به دنبال اظهارنظر جدی تری از اوباما در نشست آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد یا نشست دیگری است که این برآورد ایران را تغییر دهد.

رویترز می نویسد: انتظار می رود بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در حاشیه نشست آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با اوباما ملاقات کند و از او بخواهد سه تعهد به اسرائیل ارائه کند. اول: حمله نظامی آمریکا به ایران در صورت عقب نشینی نکردن این کشور در زمینه هسته ای. دوم: ارائه زمانبندی فشرده (تعیین مهلت) برای مذاکرات هسته ای غرب با ایران و سوم: افزایش تحریم ها علیه تهران.

قبل از این در نوامبر 2011 هم اسرائیل شاهد افزایش اظهارنظرها و گمانه زنی درباره حمله نظامی به ایران بود. در آن مقطع نیز اسرائیل قصد داشت قدرت های جهانی را به تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران وادار کند.

یک دیپلمات آمریکایی در اسرائیل هم گفت: حمله یکجانبه از سوی اسرائیل علیه ایران، اقدامی احمقانه خواهد بود./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
سخنرانی نتانیاهو علیه ایران در کنگره آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نیویورک تایمز: افزایش اختلاف بین اوباما و نتانیاهو بر سر سخنرانی علیه ایران / درخواست احتمالی کاخ سفید: برکناری سفیر اسرائیل در آمریکا



اخبار,اخبارسیاست خارجی,اوباما

انتقاد شدید یک مقام آمریکایی از سفیر اسرائیل در واشنگتن عمق تنش بین کاخ سفید و کنگره را بر سر دعوت از نتانیاهو آشکار می سازد.

نیویورک تایمز نوشت: انتقاد شدید یک مقام آمریکایی از سفیر اسرائیل در واشنگتن عمق تنش بین کاخ سفید و کنگره را بر سر دعوت از نتانیاهو آشکار می سازد.

به گزارش تیک ، دولت اوباما پس از چند روز تنش فزاینده روز چهارشنبه نشان داد که چقدر از تصمیم بنیامین نتانیاهو به پذیرش دعوت رهبران جمهوری خواه برای سخنرانی در کنگره درباره ایران که بدون مشورت با کاخ سفید صورت گرفت، عصبانی است.

عصبانیت اطرافیان اوباما رئیس جمهور از این مسئله در انتقاد بسیار شدید یک مقام رسمی دولت اوباما از رون درمِر سفیر اسرائیل در واشنگتن بخوبی نمایان شد. درمر که در هماهنگی این دعوت نقش داشت، به کرات منافع سیاسی نتانیاهو را بر رابطه بین اسرائیل و آمریکا مقدم شمرده است. وی بدون اطلاع کاخ سفید با جان بینر رئیس مجلس نمایندگان برای تدارک نطق نتانیاهو برای ماه مارس همکاری کرده بود.

نام مقام ارشد آمریکا که با نیویورک تایمز در این خصوص سخن گفت فاش نمی شود و کاخ سفید از اظهار نظر دراین باره خودداری کرد.

اظهارات این مقام آمریکایی احتمالا منجر به تشدید نزاع بین کاخ سفید، جمهوری خواهان کنگره و نتانیاهو خواهد شد که دعوت از وی به نقطه اختلاف جدیدی در روابط آمریکا و اسرائیل تبدیل شده است و تهدیدی برای خدشه دار شدن سنت دیرینه حمایت دو حزبی از اسرائیل در کنگره است.

اینگونه انتقادهای رسمی از دیپلماتهای متحدان اصلی آمریکا امری غیرعادی است.

درمِر اواخر روز چهارشنبه در یک مصاحبه تلفنی گفت که به هیچ وجه از کاری که در جهت منافع دولتش انجام داده است، متاسف نیست. وی گفت قصد بی اعتنایی به کاخ سفید را نداشت و اطلاع رسانی در این خصوص را به بینر واگذار کرده بود.

دموکراتهای کنگره دعوت از نتانیاهو را یک اقدام سیاسی برای تضعیف رئیس جمهور توصیف کرده اند. این اقدام همچنین پای نتانیاهو را به اختلاف بین اوباما و جمهوری خواهان کنگره بر سر تحریم های جدید ایران باز می کند. اوباما تا به نتیجه رسیدن مذاکرات برای بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته ای با تشدید تحریم این کشور مخالف است.

دنیل کروتزر سفیر سابق آمریکا در اسرائیل درباره درمر گفت،‌ وی درواقع یک بازیگر سیاسی است نه یک سفیر... آنچه وی انجام داد از نقطه نظر دیپلماسی اصلا قابل قبول نیست.

کروتزر گفت، درحالیکه بعید است دولت اوباما اقدام خاصی بر ضد سفیر اسرائیل و اخراج وی از آمریکا به عمل آورد، ‌ممکن است خواهان توبیخ یا برکناری وی شود.

منتقدان معتقدند، اقدامات درمر لطمه عمیقی به رابطه آمریکا و اسرائیل وارد ساخته است.

 

 اخبارسیاست خارجی   - تیک