اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خبرگزاری فرانسه: برگزاری گفت و گوهای هسته‌ای ایران در فضایی بازتر اما پیچیده/نماینده اسبق ایران در آژانس: خارج کردن ذخایر اورانیوم کار اشتباهی است



گفت و گوهای هسته‌ای ایران در

خبرگزاری فرانسه در گزارشی مطرح کرد:

برگزاری گفت و گوهای هسته‌ای ایران در فضایی بازتر اما پیچیده / با توجه به رویکرد رئیس جمهور ایران، امیدهای قابل توجهی وجود دارد

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم محمد داوری نوشت: قدرت‌های جهانی سه شنبه گفتگوهای تازه را با ایران درباره برنامه هسته‌ای تهران برگزار خواهند کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: گفتگوهای ایران و گروه پنج بعلاوه یک در حالی صورت خواهد گرفت که با توجه به رویکرد رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی، امیدهای قابل توجهی وجود دارد.

خبرگزاری فرانسه ادامه داد: نشست دو روزه ژنو، نخستین دور از چنین مذاکراتی از زمان انتخاب حسن روحانی رئیس جمهور معروف به "میانه رو"، در ماه اوت است. وی قول داده است تعامل سازنده‌ای با جامعه جهانی بر قرار کند و به یک دهه مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران پایان داده و آن را حل و فصل کند.

قدرت‌های غربی و اسرائیل مدعی‌اند ایران در حال ایجاد ظرفیت نظامی هسته‌ای است اما ایران چنین ادعایی را رد می‌کند.

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران با گروه 1+ 5 شامل کشورهای امریکا، انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آلمان انتخاب شده است.

ظریف جمعه در توئیتر خود نوشت: ما همان طور که قبلا توافق کردیم، دیدگاه‌هایمان را در ژنو، و نه قبل از برگزاری این نشست مطرح خواهیم کرد. برخی منابع اعلام کرده‌اند پیشنهادهای تهران بر مبنای رویکردهای واقع بینانه و منطق قابل قبول خواهد بود. این پیشنهادها به گونه‌ای است که برخی نگرانی‌های غربی‌ها را مورد توجه قرار خواهد داد.

تهران تأکید کرده است از حق خود برای انجام فعالیت برنامه غنی سازی اورانیوم در خاک خود عقب نشینی نخواهد کرد و در همین  حال این مسئله را رد نمی‌کند که باید درباره سایر جنبه‌های برنامه هسته‌ای تهران مذاکره صورت گیرد.

دیپلمات‌های ناشناس ایرانی اعلام کردند به رسمیت شناختن حق غنی سازی در خاک ایران، مرحله نهایی اختلاف در طرح ایران خواهد بود.
 
ویلیام لوئرز، دیپلمات کهنه کار سابق امریکا و مدیر پروژه ایران The Iran Project، به عنوان ابتکار مستقل تقویت روش مذاکره معتقد است اگر تهران در نشست ژنو پیشنهاد مهم و اساسی ارائه کند، ممکن است شرایط دشواری را برای واشنگتن به ویژه با توجه به فشارهای کنگره برای اعمال تحریم‌های به مراتب سختگیرانه‌تر برضد ایران، به وجود آورد.

لوئرز جمعه به خبرنگاران گفت: اگر ایرانی‌ها طرح جالب توجهی را در ژنو ارائه کنند که مسیری طولانی را برای برطرف کردن نگرانی‌های ما حتی در کوتاه مدت ترسیم کند، آنگاه تصمیم می‌گیریم که آیا هم زمان کاری انجام دهیم که موجب شود این توافق صورت گیرد. سپس ظرف سال آینده یا دو سال دیگر می‌توانید به توافق به مراتب جامع‌تری دست یابید.

"کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همراه با مدیران سیاسی گروه 5 + 1 در نشست قدرت‌های جهانی در ژنو شرکت خواهند کرد و این در شرایطی است که آنها از سوی بازیگران پشت صحنه تحت فشار هستند.

اسرائیل از غرب می‌خواهد تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کنند و هم زمان تهران را به استفاده یکجانبه از قدرت نظامی علیه برنامه اتمی آن تهدید می‌کند.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب ایران در فتوایی که اوباما نیز به آن اذعان کرد، تولید و گسترش سلاح هسته‌ای و دستیابی به بمب را از نظر اسلام یک گناه توصیف کرده است.

یک دیپلمات غربی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران و پنج به اضافه یک که خواست هویتش محفوظ بماند گفت: گفتگوهای ژنو احتمالا در فضای بسیار بازتری برگزار خواهد شد اما در عین حال پیچیده‌تر نیز خواهد بود.

این دیپلمات گفت: البته ظریف پیشنهاد مبهمی را ارائه خواهد کرد و بنابر این باید ببینیم آیا این پیشنهاد، قابل قبول خواهد بود.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای، ماه آوریل در آلماتی پایتخت جمهوری قزاقستان برگزار شد. اما پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن، امیدواری‌هایی را برای حل دیپلماتیک این مسئله به وجود آورده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه جمعه نسبت به این مذاکرات ژنو ابراز خوشبینی کرد.

وی گفت: اظهارات رئیس جمهور جدید ایران دلیلی بر آن است که ما فکر کنیم می‌توانیم این بن بست را بشکنیم.

نماینده اسبق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:
خارج کردن ذخایر اورانیوم کار اشتباهی است/ مذاکره برای مذاکره مردود است

نماینده اسبق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه ذخایر اورانیوم 20 درصدی دارای اهیمت راهبردی برای کشورمان است، تصریح کرد که خارج کردن ذخایر اورانیوم کار اشتباهی است.

«محمدصادق آیت‌اللهی» نماینده اسبق جمهوری اسلامی ایران در آژانس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس درباره دور جدید مذاکرات ایران با 1+5 که قرار است طی روزهای آینده در ژنو برگزار شود، گفت: مهمترین چیز که در مذاکرات آتی باید مورد توجه قرار گیرد پافشاری بر مواضع اصولی کشورمان است و همانطور که دیپلمات‌های ایرانی تاکید دارند ما بر روی حقوق خودمان معامله نمی‌کنیم.

محمد‌صادق آیت‌اللهی تصریح کرد که در صورت پذیرش این اصول، مذاکرات می‌تواند سازنده باشد و مذاکره برای وقت گذراندن و مذاکره برای مذاکره قابل قبول نیست، ما باید به دنبال هدف و نتیجه باشیم.

نماینده اسبق کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که موفقیت مذاکرات به توانمندی دیپلمات‌ها و صداقت طرفین وابسته است و اگر شرایط به درستی پیش برود می‌تواند در ساخت اعتماد بیشتر کمک کند.

وی با اشاره به لزوم ترمیم اعتماد دوجانبه برای آغاز مذاکره، ابراز داشت: برای به دست آمدن نتیجه مورد‌نظر باید اعتماد ایجاد شود.

آیت اللهی با رد طرح برخی طرف‌های غربی برای خارج کردن ذخایر 20 درصد اورانیوم از کشورمان به کشوری ثالث، اظهار داشت: اینجا دو بحث مطرح است یکی سیاسی و یکی اقتصادی، اگر بحث اقتصادی باشد باید این گزینه را با قیمت بازار و قیمت روز حساب کرد اما آنچه که اکنون مهم است بُعد سیاسی پرونده هسته‌ای ایران است.

وی افزود: ما باید بتوانیم از حق خودمان برای داشتن چرخه سوخت انرژی هسته‌ای بر اساس قوانین بین‌المللی بهره بگیریم، کار مهم دانشمندان ما این است که بدون وابستگی به غرب و با تلاش داخلی توانسته‌اند برنامه هسته‌ای را به پیش ببرند. اگر قرار باشد محصولات هسته‌ایمان را که باید از آنها سوخت هسته‌ای تهیه شود به کشورهای خارجی بدهیم تا یک ارزش افزوده‌ای هم آن کشور به دست آورد و پس از آن وابسته شویم، کار صحیحی انجام نداده‌ایم.

نماینده اسبق کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما چرخه صلح‌آمیز هسته‌ای را به شکلی اصیل و بومی و به آن اندازه که تشخیص می‌دهیم، می‌خواهیم داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ذخایر 20 درصد کشور باید در کشور بماند و خودمان از آن استفاده کنیم، تصریح کرد که خارج کردن ذخایر اورانیوم کار اشتباهی است.

آیت اللهی با اشاره به اینکه سطح غنی‌سازی 5 درصد با 5/3 درصد و یا 7 درصد تفاوت چندانی نمی‌کند، ابراز داشت که این سطوح از غنی‌سازی به طور استراتژیک دارای اهمیت نیست، تفاوت این‌ها به سوختی که در نیروگاه‌های هسته‌ای کشورمان استفاده می‌کنیم،‌ بستگی دارد.

وی افزود: یعنی باید دید نیروگاه‌های کشورمان با چه نوع سوختی کار می‌کنند، برخی نیروگاه‌ها هستند با 5/3 درصد فعال هستند و برخی با 5/4 درصد و برخی دیگر با 7 درصد ولی این بازه مجموعاً برای نیروگاه‌های قدرت است.

نماینده اسبق کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مذاکرات همزمان بین ایران و آژانس هم گفت: قاعدتاً مذاکرات در آژانس باید تاثیر زیادی به مذاکرات سیاسی نداشته باشد چرا که در آژانس به طور مشخص مذاکرات فنی و حقوقی انجام می‌شود ولی اکنون مذاکرات فنی به بخش موازی‌ با مذاکرات سیاسی و جامع ژنو تبدیل شده و اهمیتش دو چندان شده است.

وی گفت: با توجه به شرایط فعلی مذاکرات ایران و 5+1 در ژنو شاید نیاز به جزئیات بیشتر مذاکرات آژانس نباشد و این مذاکرات بایستی کاملاً از تحلیل‌های سیاسی به دور باشد.

آیت اللهی در پایان این نظر را مطرح کرد که می‌توانیم روی 20 درصد معامله کنیم چون فراتر از رآکتور‌های تحقیقاتی نیازی نخواهیم داشت. فراتر از 20 درصد وارد مرحله تسلیحاتی می‌شود و ما مخالف آن هستیم و اگر امتیازی می‌خواهیم بگیریم باید از اینجا دریافت کنیم.

شایان ذکر است، جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز بارها با خارج کردن اورانیوم از کشور مخالفت کرده و طبعا تیم سیاست خارجی فعلی نیز از این سیاست اصولی عدول نمی‌کند.

باشگاه خبرنگاران/فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
ذخایر اورانیوم ایران با غنای پایین هم باید کاهش یابد!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خبرگزاری فرانسه : تهیه یك گزارش منفی دیگر آژانس علیه ایران



 

 

خبرگزاری فرانسه : تهیه یك گزارش منفی دیگر آژانس علیه ایران

 

 

بنا بر برخی گزارش ها ، آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش نویس گزارش تازه ای را آماده كرده كه بر اساس آن از توسعه محموله هسته ای برای استفاده در برنامه های موشكی ایران ابراز نگرانی شده است.

خبرگزاری فرانسه مدعی شده است كه به پیش نویس گزارشی دست یافته كه قرار است در نشست هفته آینده به شورای حكام این سازمان بین المللی ارایه شود .

خبرگزاری فرانسه مدعی شده كه گزارش جدید حیاتی است.

این خبرگزاری مدعی شده  این گزارش به نشست هفته آینده آژانس در وین كه قرار است یكی از موضوعات مورد بررسی در آن مقاصد برنامه های هسته ای ایران باشد ، به اعضای شورای حكام ارایه شود.

در صورت صحت ، این دومین گزارش آژانس در هفته های اخیر است كه در آن از ابعاد و مقاصد برنامه های هسته ای ایران ابراز نگرانی شده است.

در گزارش هفته گذشته نیز كه از سوی یوكیا آمانو مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حكام تسلیم شد ، از احتمال وجود ابعاد نظامی برنامه های هسته ای ایران ابراز نگرانی شده است.

ایران می گوید فعالیت های هسته ای اش كاملا صلح آمیز بوده و این كشور حق دارد در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای فناوری بومی هسته ای را در تمام ابعاد صلح آمیز آن داشته باشد، اما كشورهای غربی به ویژه آمریكا و برخی كشورهای اروپای غربی با بهانه تراشی در مسیر فعالیت های هسته ای ایران مدعی اند كه مقصد اصلی فعالیت های هسته ای ایران تولید سلاح هسته ای است .

ایران تا كنون 4 بار از سوی شورای امنیت ملل متحد برای دست كشیدن از فعالیت های غنی سازی اورانیوم تحریم شده است ، اما تا كنون از موضع هسته ای خود عقب ننشسته است ..../تحلیل:عصرایران