اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خبرهای جدید از بیمه تکمیلی بازنشستگان



اخبار ,اخبار اجتماعی , بیمه تکمیلی

 

اخبار اجتماعی - خبرهای جدید از بیمه تکمیلی بازنشستگان

همچنین در صورت تمایل مستمری‌بگیران به عضویت سایر افراد تحت‌تکفل آنان در بیمه تکمیلی و یا درصورت تمایل مستمری‌بگیران جدید به عضویت در بیمه تکمیلی، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به کانون‌های بازنشستگی نسبت به ارائه درخواست خود اقدام کنند.

سازمان تأمین‌اجتماعی با صدور دستور اداری به واحدهای اجرایی این سازمان ضوابط مربوط به کسر حق‌بیمه تکمیلی درمان مستمری‌بگیران را اعلام کرد.

براساس این دستور اداری باتوجه به قرارداد منعقده بین کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی و شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ، با کسر حق‌بیمه تکمیلی درمان مستمری‌بگیران از اول آذر ماه جاری به مدت یک‌سال (لغایت آبان‌ماه 1393) موافقت شد.

مشمولین بیمه تکمیلی درمان در اولین ماه (آذرماه سال 1392) کلیه مستمری‌بگیران و افراد تحت‌تکفل آنان در استان‌های البرز، زنجان، سمنان، اردبیل، کرمان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، فارس، خراسان جنوبی، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، تهران، خراسان شمالی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، مازندران، خراسان رضوی، کردستان (سقز و قروه)، هرمزگان و گلستان هستند که طبق لیست مهرماه سال‌جاری مشمول بیمه تکمیلی بوده‌اند.

کسر حق‌بیمه تکمیلی درمان از مستمری‌بگیران سایر استان‌ها، صرفاً در چارچوب قرارداد کانون عالی بازنشستگان با شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ مجاز خواهد بود، کانون‌های بازنشستگی استانی متقاضی پوشش بیمه تکمیلی باید ابتدا هماهنگی لازم را با کانون عالی مستمری‌بگیران به عمل آوردند و پس از اعلام موافقت کانون عالی به اداره‌کل امور فنی مستمری‌ها، مجوز مربوطه در این خصوص صادر خواهد شد.

در دستور اداری صادر شده تأکید شده است که مستمری‌بگیران مشمول در صورت انصراف از پوشش بیمه تکمیلی درمان می‌توانند حداکثر تا سه‌ماه پس از تاریخ شروع کسر حق‌بیمه (مشروط به عدم استفاده از خدمات بیمه‌ای دوره اخیر) با مراجعه به کانون‌های مربوطه انصراف خود را اعلام و کانون عالی مسئول جلب رضایت و پرداخت مبالغ مکسوره به آنان خواهد بود.

همچنین در صورت تمایل مستمری‌بگیران به عضویت سایر افراد تحت‌تکفل آنان در بیمه تکمیلی و یا درصورت تمایل مستمری‌بگیران جدید به عضویت در بیمه تکمیلی، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به کانون‌های بازنشستگی نسبت به ارائه درخواست خود اقدام کنند.

حق‌بیمه درمان تکمیلی طی مدت مذکور با احتساب مالیات بر ارزش افزوده برای هر نفر ماهانه 202 هزار ریال است. 

اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری تکمیل تر شده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا تامین اجتماعی بدون اجازه بازنشستگان از آنها حق بیمه تکمیلی کم می کند؟



تامین اجتماعی, حق بیمه تکمیلی

چرا تامین اجتماعی بدون اجازه بازنشستگان از آنها حق بیمه تکمیلی کم می کند؟

یک کارشناس رفاه و تامین اجتماعی با تشریح تخلفات سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان و مستمری بازنشستگان گفت: کسر از حقوق بازنشستگان بدون اجازه آنان به بهانه بیمه تکمیلی دی و همچنین افزایش نیافتن مستمری آنها متناسب با نرخ تورم از جمله تخلفات این سازمان براساس قانون جامع رفاه و تامین اجتماعی است.

علیرضا حیدری با اشاره به اینکه قانون برنامه پنجم توسعه سازمان تامین اجتماعی را مکلف به اجرای برنامه جدیدی نکرده است، افزود: سازمان تامین اجتماعی براساس قانون جامع رفاه و تامین اجتماعی موظف و مکلف به انجام مواردی شده که باید آنها را عملیاتی کند اما متاسفانه در بسیاری موارد اینگونه نشده است.

وی با اشاره به اینکه تامین اجتماعی در حوزه درمان اقدامات اشتباهی انجام داده است، گفت: بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی و کسر از حقوق آنان بدون اجازه و درخواستشان اقدامی است که از سوی این سازمان انجام شده است البته تامین اجتماعی عنوان می‌کند که این اقدام از سوی کانون عالی بازنشستگان انجام شده و ما فقط به آنان کمک کرده ایم.

این کارشناس ارشد تامین اجتماعی تاکید کرد: بیمه شده ای که برای درمان مراجعه می کند به هیچ عنوان نباید در بخشهای سرپایی و یا بستری هزینه ای پرداخت کند بلکه سازمان براساس قانون جامع رفاه و تامین اجتماعی موظف است چنانچه توانایی پاسخگویی ندارد خرید خدمت انجام دهد اما اتفاقی که اخیرا رخ داده این است که خرید خدمت از سوی خود بازنشستگان انجام می شود اما هزینه آن را تامین اجتماعی از حقوق این افراد کسر می کند که این موضوع خلاف قانون است.

حیدری گفت: تامین اجتماعی به هیچ وجه حق ندارد بدون رضایت بیمه شدگان بابت هر عنوانی از حقوق آنان کسر کند و این موضوع با صراحت در قانون تامین اجتماعی آمده است. برهمین اساس سازمان موظف است تمام کسورات بیمه تکمیلی دی را به آنان بازگرداند.

وی با اشاره به اینکه تخلفات تامین اجتماعی باعث شده شکایتهای زیادی به دیوان عدالت اداری انجام شود، اظهار داشت: در حوزه مستمری ها نیز تخلفات زیادی شده که یکی از آنها عدم اجرای ماده 10 قانون نوسازی صنایع است که هم در برنامه چهارم و هم پنجم به این ماده تاکید شده است. بطوریکه بر اساس آن تامین اجتماعی مکلف است افرادی را که در صنعت خدمت می کنند با 25 سال سابقه و بیشتر بازنشسته کند. همچنین باید هزینه حق بیمه نیمی از پنج سال باقی مانده را دولت و نیمی دیگر را کارفرما پرداخت کند.

به گفته وی، طی این سالها تامین اجتماعی از اجرای این قانون امتناع کرده درحالیکه بازنشسته شدن این افراد هیچ هزینه ای برای این سازمان ندارد.

این کارشناس حقوق کار و دبیر اسبق کانون عالی شورای اسلامی کار گفت: سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه ها و دستورالعملهای مختلف از اجرای بسیاری از قوانین و مقررات سر باز می زند که این موضوع نارضایتی بیمه شدگان را در پی داشته و باعث می شود که به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

حیدری به تخلف دیگری در مورد عدم افزایش مستمری بازنشستگان متناسب با نرخ تورم اشاره کرد و افزود:در ماده 96 قانون تامین اجتماعی به صراحت عنوان شده که نرخ تورم هر سال باید مبنای افزایش حقوق بازنشستگان قرار گیرد و در سال جاری که نرخ تورم براساس اعلام بانک مرکزی بیش از 30 درصد بوده است متاسفانه تامین اجتماعی افزایش متناسب با تورم را به دولت نبرده و این موضوع تخلف دیگری است که توسط این سازمان انجام شده است./مهر