اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خبرهای تازه از امانت دادن آثار گنجینه‌


در صورت موافقت دولت درآمد حاصل از برپایی نمایشگاه آثار موزه هنرهای معاصر تهران در برلین و روم برای تجهیز و به روز رسانی امکانات موزه هزینه می شود.

خبرگزاری مهر: در صورت موافقت دولت درآمد حاصل از برپایی نمایشگاه آثار موزه هنرهای معاصر تهران در برلین و روم برای تجهیز و به روز رسانی امکانات موزه هزینه می شود.

 همانطور که پیش از این در خبرها به آن پرداختیم آثار موزه هنرهای ‏معاصر تهران در موزه های برلین و روم به نمایش در می آید که در میان آنها آثار مهمی از گنجینه موزه شامل آثاری از پابلو پیکاسو، خوان می‌رو، ‏اندی وارهول، جکسون پولاک، مارک روتکو و فرانسیس بیکن و همچنین مجسمه‌هایی از آلبرتو جاکومتی به چشم می‌خورد.

خبرهای تازه از امانت دادن آثار گنجینه‌/ پول به خزانه دولت می‌رود

در این میان بخشی از آثار ایرانی نیز به نمایش در خواهد آمد که هزینه حمل و نقل و نمایش این آثار از درآمد حاصل از برپایی این نمایشگاه به دست خواهد آمد. اما آنچه قابل توجه است میزان درآمد حاصل از برپایی این نمایشگاه و چگونگی برگشت پول به ‏موزه هنرهای معاصر است. یکی از مواردی که این موضوع را مهم تر می کند اهمیت درآمدزایی برای موزه هنرهای معاصر است تا بتواند امکانات موزه را که حداقل متعلق به چهار دهه قبل است به‌روز کند.

مجید ملانوروزی درباره درآمد حاصل از برپایی این نمایشگاه و برگشت پول به موزه هنرهای معاصر به خبرنگار مهر گفت: ما اگر از برپایی این نمایشگاه پول نقد دریافت کنیم مجبور هستیم به خزانه دولت واریز کنیم تا ‏سال آینده با کسر بخشی از پول، این پول به ارشاد بازگردد و به موزه تخصیص یابد.

وی ادامه داد: در واقع دولت به این شکل میزان ‏درآمدهای هر بخش زیر نظر خود را کنترل می کند و نمی تواند درآمدهایی که زیرمجموعه های دولت کسب می کنند مستقیم به خود آن بخش برگردد.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران اما از تمهیداتی برای استفاده بهتر از این بهره مالی خبر داد و گفت: ما با بنیادی وارد مذاکره شدیم که تبلیغات و اسپانسرینگ کار را انجام بدهد و بنا داریم با این قرارداد کاری کنیم در ازای پول ‏نقد به یک قراردادی برسیم که موزه تجهیز شود و بتوانیم برای موزه امکانات و تجهیزات بگیریم. مثلا نور مناسب یا وسایل رطوبتی و... ‏. اگر با این معامله پایاپای موافقت شود اتفاق خوبی می افتد و مثلا فرض کنید ما یک و نیم میلیون یورو برای برپایی نمایشگاه دریافت کنیم در ازای‌‌ همان مبلغ امکانات برای موزه ‏بگیریم یا کار خریداری کنیم.

وی در پایان با تایید این نکته که امکانات موزه متعلق به چهل سال پیش و دستی است اظهار امیدواری کرد با این طرح موافقت شود.

در هر صورت انتظار جامعه هنری شفاف سازی هزینه‌کرد این درآمد برای موزه هنرهای معاصر تهران و به روز رسانی امکانات موزه است.‏


ویدیو مرتبط :
کتاب آثار گنجینه زیویه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات خیانت در امانت آثار هنری ارشاد


مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی از جزییات فروش ۱۶ اثر هنری که از اداره کل هنرهای تجسمی خارج شده بود سخن گفت و بیان کرد که همه این آثار برگشت داده شده اند.

مشرق: مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی از جزییات فروش ۱۶ اثر هنری که از اداره کل هنرهای تجسمی خارج شده بود سخن گفت و بیان کرد که همه این آثار برگشت داده شده اند.

مجید ملانوروزی با اشاره به آثار اداره کل هنرهای تجسمی که حدود چند ماه پیش به دلیل خیانت در امانت امین الاموال معاونت امور هنری از مجموعه خارج شده بود و با پیگیری های اداره هنرهای تجسمی به مجموعه بازگشته است، بیان کرد: این آثار ۱۵ سال به همراه آثار دیگری از موسسه هنرهای تجسمی در انبار اداره کل هنرهای تجسمی نگه داشته می شدند.

وی ادامه داد: امین الاموال معاونت هنری چند تا از این آثار را به فروش رسانده بود که ما متوجه شدیم و سریعا پیگیری کردیم و همان آثار را دوباره به اداره کل هنرهای تجسمی بازگرداندیم و امین الاموال را به عنوان متخلف معرفی کردیم.

ملانوروزی با اشاره به نمایشگاهی که با این آثار برپا شده است، بیان کرد: ما این نمایشگاه را ترتیب دادیم تا بعدا شبهه ای درباره این آثار پیش نیاید. ما کارشناسان را هم دعوت کردیم تا اگر سوالی درباره جابجایی این آثار بوجود آمد با حضور کارشناسان همه آثار تایید شود.

وی درباره شرایط نگهداری این آثار در انبار اداره کل هنرهای تجسمی بیان کرد: این آثار که از هنرمندان شناخته شده ما هستند به موسسه هنرهای تجسمی تعلق داشتند و آثاری هستند که در ادارات و یا نمایشگاه ها برده می شوند و جزو آثار گنجینه ای نیستند.

آثار به سرقت نرفته بود

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی با تاکید بر اینکه آثار به سرقت نرفته بودند، عنوان کرد: ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا انبار اداره قفل مناسب نداشته است و یا از دوربین برخوردار نبوده است که باید گفت این آثار توسط امین الاموال مجموعه به فروش رفته است و طبیعتا کسی به او شک نمی کرده است.

فرد متخلف اخراج شد

وی درباره وضعیت فعلی فردی که آثار هنرمندان توسط او به فروش رفت، اظهار کرد: این فرد اکنون از سیستم اداری مجموعه اخراج شده است، او در مرحله ای به زندان رفت و بعد با وثیقه آزاد شد و حالا پرونده وی در حال پیگیری است.

ملانوروزی درباره اینکه چگونه از این اقدام با خبر شده اند، پاسخ داد: یکی از خریداران درباره قیمت یکی از نقاشی ها از ما سوالی پرسید و ما تصادفا متوجه شدیم که نقاشی مورد نظرش به مجموعه خود ما تعلق دارد. به هرحال در فضای حرفه ای امکان فروش چنین آثاری وجود ندارد و درواقع این امکان صفر است. کسی هم که بخواهد این آثار ارزشمند را خریداری کند بابت آن تحقیق می کند و کالای مصرفی نیست که به راحتی بتوان آنها را به فروش رساند.

وی درباره این آثار که اکنون به نمایش گذاشته شده اند، تصریح کرد: ۱۶ اثر توسط این شخص فروخته شد. البته از مجموعه ما ۲۷ اثر خارج کرده بود که ما همه آنها را پس گرفته و در این نمایشگاه به نمایش می‌گذاریم تا بعدها درباره اصالت آنها شبهه ای بوجود نیاید و کسی فکر نکند که ممکن است تعویض شده باشند.

ملانوروزی در پایان درباره اینکه گاهی شنیده می شود که بعضی از آثار هنری گنجینه ای هم فروخته شده اند، اظهار کرد: ما آمادگی داریم درباره هر اثر یا تابلویی که کسی مدعی باشد از گنجینه به فروش رفته، گفتگو کنیم و پاسخ دهیم. با این حال همیشه این موضوعات را مطرح کرده اند اما من اعلام می کنم اگر کسی در این باره مصداق روشنی دارد بپرسد تا توضیح دهیم و این نقاط تاریک را روشن کنیم.