اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خبرهایی از سیطره داعش بر سد موصل


منابع آگاه عراق از تسلط عناصر تکفیری داعش بر بزرگترین سد این کشور و عقب نشینی نیروهای پیشمرگه کُرد خبر دادند.

تابناک: یک منبع آگاه در استان نینوا در شمال عراق خبر داد که عناصر مسلح داعش بر سد موصل در شمال این استان مسلط شدند.

به گفته این منبع آگاه، داعش پس از آنکه نیروهای پیشمرگه کُرد بدون مبارزه با عناصر این گروه تکفیری به طور کامل عقب نشینی کردند، کنترل این سد را در اختیار خود قرار داد. این در حالی است که یک مسئول محلی ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد سد موصل همچنان تحت کنترل نیروهای پیشمرگه قرار دارد.

ساعاتی قبل پایگاه خبری «السومریه نیوز» به نقل از یک منبع آگاه در استان نینوا اعلام کرد که داعش پس از سیطره کامل بر منطقه وانه در شمال موصل به نیروی های پیشمرگه دو ساعت مهلت عقب نشینی از سد موصل را داده است.

زهیر الجبلی، رئیس کمیته اسناد ام الربعین گفت: سد موصل در شمال استان نینوا همچنان تحت سیطره نیروهای پیشمرگه قرار دارد و گروه داعش در 20 کیلومتری این سد قرار دارد.

از سوی دیگر، پایگاه خبری «السومریه نیوز» به نقل از یک منبع آگاه دیگر خبر داد که در پی خروج نیروهای پیشمرگه از مناطق سنجار و ربیعه در غرب استان نینوا، عناصر گروه تروریستی داعش توانستند بدون درگیری این مناطق را اشغال کنند.

این منبع افزود: عناصر مسلح اجازه دادند که طایفه «ایزدی» به منطقه کردستان عراق بروند.

بر اساس این گزارش، منطقه «الربیعه» و گذرگاه مرزی آن (125 کیلومتری غرب موصل) هم پس از خروج نیروهای پیشمرگه، تحت کنترل داعش در آمد.

تلویزیون رسمی عراق نیز امروز اعلام کرد، عناصر گروه تروریستی داعش، زیارتگاه حضرت زینب (س) را در منطقه سنجار در غرب موصل منفجر کردند.

سد موصل در مسیر رود دجله قرار داد که در سال 1986 تاسیس شده است و 3.2 کیلومتر طول و 131 متر ارتفاع دارد و از بزرگترین سد عراق و چهارمین سد بزرگ خاورمیانه محسوب می شود.


ویدیو مرتبط :
شنا کردن عضو تکفیری داعش در سد موصل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داعش سد موصل را به کنترل خود درآورد



اخبار,کنترل داعش  بر سد موصلد

اخبار بین الملل - پس از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه
داعش سد موصل را به کنترل خود درآورد

پس از عقب نشینی نیروهای پیشمرگه بدون هیچ گونه مقاومتی در برابر عناصر داعش سد موصل واقع در شمال شهر موصل به طور کامل به اشغال عناصر این گروه تروریستی درآمد.

عناصر گروه تروریستی داعش سد «موصل» را پس از عقب نشینی نیروهای پیشمرگه به کنترل خود درآوردند. به گزارش ایلنا به نقل از سومریه نیوز، پس از عقب نشینی نیروهای پیشمرگه بدون هیچ گونه مقاومتی در برابر عناصر داعش سد موصل واقع در شمال شهر موصل به طور کامل به اشغال عناصر این گروه تروریستی درآمد. پیش از این عناصر داعش به نیروهای پیشمرگه برای عقب نشینی از سد موصل دو ساعت ضرب الاجل تعیین کرده بودند.

شبکه خبری روسیا الیوم، هم گزارش داد: یکی از فرماندهان نیروهای کرد می‌گوید که این نیروها کنترل زمار را در دست دارند اما چند نفر از اهالی می‌گویند شهر در دست داعش است. منابع کرد اعلام کردند اعضای مسلح داعش به پایگاه‌های پیشمرگ‌ها (نیروهای امنیتی کرد) در نزدیکی چاه‌های نفت و سد موصل که در منطقه زمار قرار دارد، حمله کردند که در جریان این درگیری 14 تن از نیروهای پیشمرگ و حدود 100 تن از اعضای مسلح داعش کشته شده و 38 تن دیگر به اسارت نیروهای کرد درآمدند.

شهر کردنشین زمار جزو اقلیم کردستان عراق نیست. هم‌چنین منطقه زمار از ابتدای شروع درگیری‌ها شاهد مهاجرت دسته‌جمعی تعداد زیادی از ساکنان خود به سمت استان دهوک بوده است. منطقه زمار از مناطقی است که نیروهای پیشمرگ بعد از عقب‌نشینی ارتش عراق به دنبال سقوط شهر موصل، توانستند بر آن مسلط شوند. داعش، که به تازگی خود را "دولت اسلامی" می‌خواند، شهر بزرگ موصل را تحت کنترل دارد و هم در عراق و هم در سوریه برای دستیابی به منابع نفتی و گازی تلاش می‌کند. این گروه از طریق کنترل این منابع به درآمدهای قابل ملاحظه‌ای دست یافته است. شهر زمار نیز در نزدیکی یک میدان نفتی و یک پالایشگاه قرار دارد.

اخبار بین الملل -  ایلنا