اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خانوار ایرانی با 12 سال پس‌انداز خانه چند متری می‌توانند بخرند؟



اخبار,اخباراقتصادی, قیمت  مسکن

معاون وزیر راه در حالی گفته «اگر مردم به مدت 12 سال همه درآمد خود را پس‌انداز کنند می‌توانند صاحبخانه شوند» که مروری بر آمارهای رسمی نشان می‌دهد اگر خانوار در 12 سال اخیر همه درآمدهای خود را پس‌انداز می‌کردند اکنون می‌توانستند تنها یک خانه 27 متری بخرند.

با احتساب میزان درآمد خانوار شهری در طول 12 سال اخیر اگر هر خانوار ایرانی هر ماه درآمد خود را پس‌انداز می‌کرد ، می‌توانست در پایان سال 92 معادل 110میلیون و 680 هزار تومان یعنی سالانه بیش از 9 میلیون تومان پس‌انداز داشته باشد .

با توجه به آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران ، متوسط درآمد خانوار شهری ایرانی از سال 81 تا 92 معادل 110میلیون و 682 هزار و 827 تومان خواهد بود که با احتساب متوسط قیمت مسکن در شهرها تا مرز چهار میلیون تومان (طبق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن)، هر خانوار ایرانی می‌تواند یک واحد مسکونی حدودا 28 متری بخرد.

حال با افزایش روزافزون قیمت مسکن در شهرها اگر منظور معاون وزیر 12 سال آینده باشد، کارگران و حقوق بگیران باید چه اندازه پس انداز کنند تا بتوانند حداقل واحد مسکونی را خریداری کنند و در نهایت صاحبخانه شوند.

حال این پرسش پیش می‌آید که اگر این خانوار خانه‎ای داشتند،‌ پس برای چه برای خرید مسکن تلاش می‎کردند و چگونه است که معاون وزیر مسکن با رشد تورم و افزایش روز افزون قیمت‎ها و قیمت مسکن این توصیه را برای خانه‌دار شدن افراد داده است.

به گفته برخی کارشناسان، درآمد و دستمزدهای فعلی برای برخی کارگران حتی کمتر از این میزان متوسط است، چرا که همین افراد اگر خانه داشتند که می‎توانستند مبلغی به عنوان پس‌انداز داشته باشند، در صورتی که این افراد علاوه بر مخارج روزمره و تامین معاش باید مبلغی به عنوان اجاره‎بهای مسکن بپردازند.

اواسط سال گذشته بود که دوره انتظار مسکن حدود 36 سال اعلام شد.طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی بیشترین و کمترین دوره انتظار برای صاحب خانه شدن در سال ۹۱ «۳۶ سال» در حالی بوده که این میزان در سال ۷۹ «۱۲ سال»بود.

به گفته وزارت راه وشهرسازی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ بیشترین طول دوره انتظار برای مسکن‌دار شدن خانوارهای ایرانی بود، به طوری که هر خانوار ایرانی با ذخیره یک‌سوم درآمد خود برای خانه‌دار شدن باید ۳۵ سال انتظار بکشد و در سال ۹۱ با افزایش قیمت مسکن این میزان به ۳۶ سال هم رسید.

بر اساس آمار عملکردی سال 1392 وزارت راه وشهرسازی، کمترین دوره انتظار برای مسکن دار شدن در 20 سال اخیر از سال 1371 تا 1391 مربوط به سال 1379 بوده که به 12 سال رسیده است. 


 اخباراقتصادی  -  اقتصاد  نیوز 


ویدیو مرتبط :
سلاح ایرانی مسلسل نارنجک انداز 40 میلی متری در تکریت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شاخص نسبت بهای مسكن به درآمد خانوار,خانوارهاباید بتوانند با پنج سال پس‌انداز برای خود مسكن تهیه كنند.



 

 

 خانوارها باید بتوانند با پنج سال پس‌انداز

 

قیمت مسكن باید متناسب با درآمد افراد باشد و به‌طور معمول خانوارها باید بتوانند با پنج سال پس‌اندازبرای خود مسكن تهیه كنند.

 

احمدرضا سرحدی ـ كارشناس مسكن ـ‌ در گفت‌وگو با خبرنگار مسكن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار كرد: در كشور ما با سال‌های طولانی پس‌انداز امكان خانه دار شدن فراهم است چراكه قیمت مسكن بسیار بالا است و تسهیلاتی هم كه پرداخت می‌شود سهم چندانی از بهای مسكن را پوشش نمی‌دهد و این امر باعث شده افراد به اجاره نشینی روی بیاورند.

 

وی گفت: اگر متوسط حقوق را 700 ـ 600 هزار تومان در نظر بگیریم، با توجه به هزینه‌های موجود افراد زودتر از 50 سال امكان صاحب خانه‌دار شدن را ندارند و این امر باعث شده افراد به حاشیه شهرها و یا بازار استیجار هدایت شوند.

 

سرحدی با اشاره به اینكه در برخی كشورها تا 90 درصد بهای مسكن را تسهیلات پرداخت می‌كنند، اظهار كرد: اقساط این وام‌ها در حد اجاره بها است.

 

این كارشناس مسكن با بیان اینكه شاخص بهای مسكن به درآمد خانوارها در برنامه سوم مطرح شده بود، اضافه كرد: آن چیزی كه درباره مسكن در كشور مطرح است دو بخشی بودن آن است به این صورت كه یك بخش تابع بازار و سوداگری است كه اكنون هم در ركود به سر می‌برد و رغبتی به سرمایه‌گذاری و معاملات بازار ندارد.

 

وی بخش دیگر مسكن را بخش نیاز واقعی اعلام و خاطرنشان كرد: با سیاست‌هایی كه دولت در پیش گرفته طرح مسكن مهر می‌تواند جوابگوی بخش نیاز واقعی برای آن قشر جامعه باشد كه توان ورود به بازار را ندارند.

 

سرحدی با اشاره به اینكه دولت تمام توجه خود را صرف بخش دوم كرده است، اظهار كرد: اگر دولت به گفته‌های خود عمل كند طی دو سال آینده شاهد تعادل نسبتا خوبی در بخش مسكن خواهیم بود كه این امر بخش سوداگری را از بخش نیاز واقعی جدا خواهد كرد.

 

وی با اشاره به اینكه نیاز به مسكن از طریق طرح مسكن مهر جبران می‌شود، تصریح كرد: بخش سوداگری مسكن می‌تواند بازار مناسبی برای اقشار دهك‌های بالای جامعه باشد.

 

سرحدی با بیان اینكه به رغم ركود بازار مسكن، قیمت اجاره‌ها همچنان بالا است، اضافه كرد: اگر بنا باشد تسهیلات مانند گذشته پرداخت شود نمی‌تواند بخش اعظمی از قیمت ملك را پوشش دهد و در نتیجه وارد بازار دلالی می‌شود، همان‌طور كه شاهد بودیم وام‌های مسكن در بازار خرید و فروش می‌شد.

 

این كارشناس مسكن با تاكید بر این‌كه چنین وام‌هایی نمی‌تواند منجر به توانمند كردن افراد بی خانه برای خرید خانه شود، اظهار كرد: اگر تسهیلات در جهت تولید مسكن پرداخت شود و پس از ساخت به خریدار منتقل شود آنگاه می‌تواند كمك كننده باشد./ایسنا