اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خانواده های كودكان كار خانه و ماشین دارند!


همین چند روز پیش بود كه معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام كرد 70درصد از كودكان كار خانواده‌های فقیر ندارند و از طبقه متوسط جامعه هستند و حتی خانواده این كودكان خانه و ماشین دارند.

روزنامه دنیای اقتصاد: همین چند روز پیش بود كه معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام كرد 70درصد از كودكان كار خانواده‌های فقیر ندارند و از طبقه متوسط جامعه هستند و حتی خانواده این كودكان خانه و ماشین دارند. متاسفانه قانونی برای برخورد با این افراد وجود ندارد. البته ما پیگیر این مسئله هستیم و درحال حاضر نیز قانونی تحت عنوان كودكان بزه دیده در مجلس درحال بررسی است.

فقر اقتصادی اولین عامل كاركردن كودكان نیست بلكه اولین دلیل سوء‌استفاده از آنهاست. ما آدرس همه این كودكان را داریم. درواقع این كودكان ابزار شیادی هستند تا احساسات مردم را تحریك كنند و محل درآمدی برای پدر خود یا كسانی كه آنها را سرپرستی می‌كنند؛ باشند و تا وقتی مردم به آنها كمك كنند، ادامه‌ كار كودك را تضمین كرده‌اند.

200هزار تومان هزینه جمع‌آوری یك كودك كار


محمد نفریه دیروز با اعلام اینكه در 9 استان كشور از جمله تهران 70 درصد كودكان كار از اتباع بیگانه هستند، افزود: در حال حاضر برای برخورد با این كودكان خلأ‌های قانونی وجود دارد كه با تصویب قانون «حمایت از كودكان بزه دیده» این مشكل حل خواهد شد. سازمان بهزیستی برای رسیدگی به كودكان كار برنامه‌های مختلفی از جمله مراكز كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را طراحی كرده است اما برای ساماندهی كودكان كار اتباع بیگانه با مشكلاتی مواجه هستیم. برخی از این افراد بدون كارت اقامت در كشور حضور دارند اما كار كردن عده‌ای دیگر كه كارت اقامت دارند و واداشتن آنها به تكدی‌گری، عملی غیرقانونی محسوب می‌شود.

جمع‌آ‌وری هر كدام از این افراد برای بهزیستی 200 هزار تومان هزینه دارد اما پس از جمع‌آوری بلافاصله بعد از چند روز آنها تحویل خانواده‌هایشان داده و دوباره وارد چرخه كار می‌شوند؛ مطابق قوانین موجود تا زمانی كه این كودكان سرپرست داشته باشند، بهزیستی مكلف به تحویل آنها به سرپرست‌هایشان است. تصویب قانون حمایت از كودكان بزه دیده می‌تواند مشكلات رسیدگی به كودكان كار اتباع بیگانه را حل كند.

در حال حاضر قانونی تحت عنوان حمایت از كودكان بزه دیده در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است كه با تصویب این قانون می‌توان والدین و سرپرستانی كه از كودكانشان سوءاستفاده می‌كنند چه اتباع بیگانه باشند و چه تابعیت ایرانی داشته باشند آنها را خلع ید كرد و برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت. این قانون این اختیار را به سازمان بهزیستی خواهد داد تا كودكان را از این والدین بگیرد و به خانواده‌های جایگزین تحویل دهد.

نقش مردم در حل معضل كودكان كار بسیار پررنگ است. شهروندان باید به این نكته توجه كنند كه كمك آنها به كودكان كار حضور آنها را در خیابان تضمین می‌كند و تا زمانی كه این كودكان از لحاظ اقتصادی برای والدین و افرادی كه از آنها سوءاستفاده می‌كنند، سوددهی داشته باشند، این كار ادامه خواهد داشت.

سونامی كودكان كار


دكتر مجید ابهری با اشاره به اینكه در تمام جوامع دنیا كودكان خیابانی به عنوان یك ناهنجاری اجتماعی واقعیتی انكارناپذیر هستند، به تهران امروز می‌گوید: مخفی نمودن آسیب‌های اجتماعی یا ارائه توجیحات نامناسب راه حل مناسبی نیست. كودكان كار از نظر والدین به گروه‌های زیرتقسیم می‌شوند. كودكان بدون والدین، كودكان دارای والدین معتاد یا زندانی و كودكان تك والد. از نظر حضور در خیابان و كار نیز این كودكان به دو گروه تقسیم می‌شوند. كودكان خیابان كه ارتباط خود را با خانواده‌شان قطع كرده‌اند و در خیابان كار و زندگی می‌كنند. كودكان در خیابان كه صبح تا شب در خیابان‌ها هستند و شب‌ها به خانه برمی‌گردند.

از نظر كار این كودكان به سه گروه تقسیم می‌شوند. كودكان دارای مشاغل واقعی كه در كارگاه‌های زیرزمینی و غیربهداشتی بدون هیچ‌گونه پوشش بیمه به جان‌كندن مشغول هستند، دستمزد آنها نصف كارگران بزرگسال است و به محض كمترین اعتراض از كار اخراج می‌شوند. همین كودكان اغلب مورد آزار جنسی كارگران بزرگ‌تر قرار می‌گیرند و می‌توان نمونه‌های آنها را در كارگاه‌های ریخته‌گری، صابون‌پزی، شیشه‌سازی، قالی‌بافی و... مشاهده كرد. گروه دوم كودكان دارای مشاغل كاذب كه برای پوشش تكدی اقدام به دستفروشی می‌كنند مثل گلفروشی، فال و چسب فروشی و... البته در میان این كودكان دست‌فروشان واقعی وجود دارند كه مردان كوچك هستند و نان‌آوری خانه خود را به عهده دارند.

به گفته این جامعه‌شناس كودكان كار نوجوانی و جوانی را نمی‌بینند. از كودكی به پیری می‌رسند و اغلب دارای بیماری‌های مختلف پوستی، گوارشی، استخوانی هستند و عمر طبیعی آنها یك‌سوم كودكان هم‌سن خود است. گروه سوم كودكان بزهكار هستند كه به دله دزدی، جیب‌بری، خرده فروشی موادمخدر، دزدی لوازم اتومبیل و... مشغول هستند.

وی با اشاره به اینكه در این میان مسئولین نهادهای متولی مانند سازمان بهزیستی وقت خود را با مصاحبه‌های رنگارنگ در سایت‌های مختلف می‌گذرانند و به جای رسیدن به وظایف اصلی خود دست به اقدامات تشریفاتی می‌زنند، می‌افزاید: مثلا مراكز كنترل خشم یا غربال‌گری اضطراب در مهدهای‌كودك انجام می‌دهند كه برای جامعه ما فعلا در شرایط حاضر یك رفتار و عمل فانتزی است.

 این وظیفه یعنی جمع‌آوری، ساماندهی و آموزش این كودكان به عهده سازمان بهزیستی است و در این میان شهرداری تهران وظایف برزمین مانده این سازمان را در جمع‌آوری كارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها انجام می‌دهد. در این میان هر از گاهی بعضی از مسئولین سازمان بهزیستی با بیان نكاتی باعث تاثر افكار عمومی می‌گردند. مردم از خود می‌پرسند پس وظیفه این سازمان چیست؟ وقتی مسئولین بهزیستی می‌گویند ما كودكان كار را شناسایی كرده‌ایم و خانه‌های آنها را بلد هستیم اگر این حرف تعارف است كه الان زمان مناسبی برای آن نیست. اگر واقعیت است چرا این كودكان را ساماندهی نمی‌كند.

با توجه به اینكه بعضی از مدیران بهزیستی تلاش می‌كنند كودكان خیابانی و متكدی را بی‌نیاز قلمداد كنند.البته در میان متكدیان افرادی وجود دارند كه درآمد آنها از 50 كارمند بیشتر است. اما این واقعیت نباید باعث شود تمام كودكان كار و خیابانی و متكدیان را افراد بی‌نیازی بدانیم. بسیاری از دستفروشان مترو و حاشیه خیابان‌ها نان‌آوران خانواده هستند كه از بی‌پولی و كم‌بود سرمایه این‌چنین مشكلات را در سرما و گرما و برخورد ماموران به جان می‌خرند. ساماندهی كودكان خیابانی موضوعی است كه پس از 30 سال پژوهش و ایجاد اولین خانه نگهداری كودكان خیابانی (خانه سبز) به آن رسیده‌ام كه بعضی از كودكان كار و خیابانی توسط والدین خود به گدایی و كار اعزام می‌شوند اما درصد قابل‌توجهی از آنها نیازمند و نان‌آور خانواده خود هستند.

اگر مسئولین بهزیستی خانواده‌های این كودكان را می‌شناسند و مطمئن هستند كه آنها توان مالی دارند از طریق قوه‌قضائیه باید از آنها سلب صلاحیت نمایند و ضمن نگهداری این كودكان در مراكز شبانه‌روزی یا سپردن آنها به خانواده‌های داوطلب از پرورش بزهكاران آینده جلوگیری كنند. در مورد كمپ‌های ترك اعتیاد غیرمجاز وقتی خود بهزیستی اعلام می‌كند توان مقابله با آنها را ندارد چگونه می‌تواند با سونامی كودكان خیابانی بدون برنامه روبه‌رو شود. مدیران بهزیستی بهتر است به جای مصاحبه‌های گوناگون یك اتاق فكر از كارشناسان، آسیب‌شناسان، روان‌شناسان و اساتید صاحب‌نظر تشكیل داده و به یافتن راهكارهای كاربردی اقدام كنند. جمع‌آوری و ساماندهی كودكان خیابانی با حرف و همایش و جلسه مقدور نیست.


ویدیو مرتبط :
كودكان كار در برنامه 90

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار جدی به خانواده ها: چشمی در- خانه ها را بپوشانید!



 

 

هشدار جدی به خانواده ها: چشمی در- خانه ها را بپوشانید!

 

در حالی که مسوولان ناظر بر فعالیت های اینترنتی ، توجه عمده خود را معطوف بر سایت های خبری کرده اند ، برخی فروشگاه های اینترنتی ، با عرضه محصولات جدیدی که عمدتاً هم چینی هستند ، امنیت خانواده ها را به طور جدی نشانه رفته اند.

به گزارش خبرنگار عصرایران ، اخیراً برخی فروشگاه ها ، دوربین کوچکی به نام "  دوربین برعکس کننده چشمی در " ارائه کرده اند که با آن می توان داخل خانه های مردم را دید زد!

در تبلیع این محصول آمده است: "این دوربین را از طرف بیرون بر روی دوربین چشمی درب نشانه بروید می توانید محیط پشت درب را به راحتی و با شفافیت بالا ببینید."

این فروشگاه ها برای این که کار غیر اخلاقی خود در عرضه این دوربین را توجیه کنند در ادامه تبلیغ شان می نویسند: "با این ابزار شما می توانید قبل از ورود به منزل خود داخل منزل  را بدون اینکه کسی متوجه حضور شما شود مخفیانه و به راحتی مشاهده کرده و از اتفاقات با خبر شوید تا بتوانید سورپرایزهای خوبی برای اهل خانواده خود بوجود آورید.این وسیله بهترین ابزار شوخی و در اعیاد و جشنهای بزرگ برای خود و اطرافیان خود بهترین سوژه خنده می باشد .

مخصوص مدیران شرکت و مسولینی که بطور مستقیم با کارمندان در ارتباط می باشند می توانند قبل از ورود به محل کار اوضاع دفتر کار خود را چک کرده و سپس وارد دفتر کار شوند." (!)

با توجه به این که بسیاری از خانه ها ، به ویژه آپارتمان ها دارای "چشمی در" هستند که برای دیدن بیرون خانه به کار می آید ، عرضه این محصول می تواند زمینه ساز بسیاری از سوء استفاده های غیر اخلاقی باشد و به این ترتیب مردم در درون خانه هایشان هم از گزند افراد بی اخلاق، مصون نخواهند ماند.

جا دارد مسوولان که این قدر برای امنیت اخلاقی جامعه تلاش می کنند و گشت امنیت اخلاقی در خیابان ها به راه می اندازند ، گشتی هم در فضای این قبیل فروشگاه های افراد سود جو و بی اخلاق داشته باشند و بساط این قبیل مسائل را برچینند ، زیرا این گونه که پیش می رود ، از این پس مردم درون خانه های خودشان هم امنیت نخواهند داشت.

همچنین به شهروندان نیز پیشنهاد می شود از این پس ، چشمی در ورودی خانه هایشان را از داخل بپوشانند و هر گاه نیاز بود ، حفاظ آن را کنار بزنند.

به هزار تأسف باید گفت که اخلاق در جامعه ما به سرعتی هر چه تمام در حال سقوط است ؛ از انتشار فیلم های خصوصی افراد و گسترش آن در سایت ها و موبایل ها گرفته تا دوربین هایی که قرار است به شهروندان عزیز امکان بدهد خانه های همدیگر را دید بزنند!

واقعاً به کجا داریم می رویم؟!..../تحلیل:عصرایران