اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«خاموشی» در تابستان حتمی است



اخبار,اخبار اقتصادی ,وزارت نیرو

وزارت نیرو بین ٢٤ تا ٣٠ هزار میلیارد تومان به پیمانكاران، تولیدكنندگان و بانك‌ها بدهكار است.

«بالاخره مشكلات مدیریتی دولت سابق گریبان صنعت برق را گرفت .»  این را رییس سندیكای صنعت برق می‌گوید. حالا هم اوست كه از خاموشی‌ها سخن به میان می‌آورد و هم وزیر نیرو. هر دو می‌گویند تابستان بدون خاموشی رنگ پاییز را نخواهد دید. این بدان معنی است كه اقتصاد ایران در تابستان پیش رو با بحرانی بسیار مهم روبه‌رو خواهد بود.

به گزارش اعتماد، در حالی نگرانی از كمبود برق در تابستان وجود دارد كه ایران آماده رشد اقتصادی می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد نتیجه مذاكرات تیرماه میان ایران و ١+٥ هر چه باشد، اقتصاد ایران روی ریل رشد افتاده و نیاز ایران به برق برای حركت چرخ‌های اقتصاد بیش از گذشته خواهد بود. حالا در چنین شرایطی است كه برخی برای نشان دادن دلایل بحران موجود، مجبورند میزان سرمایه‌گذاری‌ها در سال‌های گذشته و عملكرد دولت‌های نهم و دهم را مورد تحلیل قرار دهند تا معلوم شود داستان از كجا آغاز شد.

 مدت‌ها بود ایران با خاموشی برنامه‌ریزی شده خداحافظی كرده بود اما درست در نخستین سال زمامداری دولت نهم، تابستان با خاموشی همنشین شد. در برخی شب‌ها خاموشی برنامه‌ریزی شده میزبان خانه‌ها بود تا نوستالژی روزگار كمبود برق در خاطرها زنده شود؛ نوستالژی دهه ٦٠.حالا اما در دهه ٩٠، مقامات دولت یازدهم هشدار می‌دهند كه باید در انتظار تابستان خاموش بود. هر چند وزیر نیرو تاكید كرده است كه اگر مردم میزان مصرف را ١٠ درصدی كاهش دهند، تابستان به سلامت به پایان می‌رسد اما رییس سندیكای صنعت برق به «اعتماد» می‌گوید كه با هر ترفندی خاموشی در تابستان گریزناپذیر خواهد بود چرا كه بالاخره باید نتیجه عدم سرمایه‌گذاری‌ها در دولت گذشته روشن شود.

 علیرضا كلاهی در توضیح دلایل بروز بحران در صنعت برق گفت: در دولت سابق ١٦ هزار میلیارد تومان كسری سرمایه‌گذاری در این صنعت وجود داشت و به همین خاطر طبیعی است كه این صنعت با ركودی بزرگ روبه‌رو شود. او سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق را تنها مختص به تولید برق خواند و گفت: در حوزه‌های دیگر مانند حوزه توزیع و نقل و انتقال هیچ سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است.

او افزود: برخی می‌گویند اگر مردم فلان موارد را رعایت كنند یا مصرف را كاهش دهند می‌توان به تابستان بدون خاموشی امیدوار بود اما من معتقدم كه وضعیت طوری است كه باید خود را برای خاموشی در تابستان آماده كنیم و چاره‌ای جز این پیش‌روی‌مان نیست. او ادامه داد: این اتفاق نتیجه سوء مدیریت‌های متعدد و دامنه‌داری است كه سال‌ها بر این صنعت حاكم  شده بود. او با اشاره به اینكه كسری سرمایه‌گذاری ١٦ هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری در صنعت برق عوارض متعددی خواهد داشت، گفت: بالاخره این اتفاق به ركودی بزرگ در صنعت برق منجر شد و حالا بعد از سال‌ها باید نتیجه این اهمال را دریافت. برق تولیدی در كشور تكافوی مصرف را در دوران اوج مصرف نمی‌دهد از این رو ضروری است كه برای سرمایه‌گذاری و حل بلندمدت بحران فكری كرد. 

 

او گفت: ممكن است مردم خاموشی را نتیجه سیاست‌های فعلی دولت بدانند اما در حقیقت هر اتفاقی نتیجه خود را به سرعت نشان نمی‌دهد و امروز ما باید تاوان سوءمدیریت سال‌های قبل را بپردازیم. او مشكلات تصمیم‌گیری در حوزه برق را تنها حوزه سرمایه‌گذاری ندانست و گفت: نتیجه سیاست‌هایی كه در این سال‌ها به كار گرفته شد سبب شده است امروز وزارت نیرو به پیمانكاران، تولید‌كنندگان و بانك‌ها رقمی حدود ٢٤ تا ٣٠ هزار میلیارد تومان بدهكار باشد.

او یكی دیگر از مشكلات صنعت برق را واگذاری نیروگاه‌ها بابت رد دیون دانست و گفت: واگذاری نیروگاه‌ها بابت رد دیون به نهادهای خاص امروز مشكلات فراوانی ایجاد كرده است خصوصا آنكه از بابت این واگذاری‌ها دولت پولی به دست نیاورد و یكپارچگی مدیریتی را نیز از دست داد.

انگشت اتهام به سوی مدیران سابق
از سوی دیگر وزیر نیرو بارها در چند روز اخیر تاكید كرده است كه اگر مصرف مدیریت نشود و مردم همكاری نداشته باشند امكان قطعی برق و جیره‌بندی آب برای تابستان وجود دارد.
چیت‌چیان با اشاره به كاهش ۲۰ درصدی حجم و ذخیره آب در سدها و نیروگاه‌های برقابی كشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تصریح كرد: بارندگی‌های چند روز گذشته هم نتوانسته كاهش بارندگی دی، بهمن سال گذشته را جبران كند و در اكثر استان‌ها با بحران كمبود آب در سد و مخازن نیروگاه‌های برقابی روبه‌رو هستیم. او رشد مصرف برق را ٥ درصد پیش‌بینی می‌كند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران با كسری ۳۰۰۰ مگاواتی برق برای تابستان ۹۴ روبه‌رو خواهد بود. از سوی دیگر بحران آب می‌تواند نه تنها در حوزه كمبود آب خودی نشان دهد بلكه نیروگاه‌های برقابی را نیز با مشكل مواجه كند. آمارهای رسمی ارایه شده توسط معاونت برق و انرژی وزارت نیرو نشان می‌دهد كه در طول حدود ٥/١ سال گذشته حدود ۳۸۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق ایران افزوده شده و در خوشبینانه‌ترین حالت حدود یك هزار تا ۸۰۰ مگاوات دیگر تا پیش از تابستان به ظرفیت تولید برق ایران افزوده خواهد شد.

صنایع قربانی می‌شود؟
همین حالا وقتی هشدار می‌دهند كه كمبود برق در تابستان جدی است، صنایع خود را آماده گذران سه ماه سخت می‌كنند. صنایع ایران قربانی عروسی و عزا یا به عبارت دیگر سرما و گرمای هوا هستند. تابستان‌ها باید از مصرف گاز چشم‌پوشی كنند و زمستان به كاهش استفاده از مصرف برق رضایت دهند تا چرخ مملكت بچرخد. اینچنین است كه برخی برنامه‌های بلندپروازانه برای توسعه اقتصادی را با شرایط فعلی امكان‌ناپذیر می‌دانند و معتقدند در چنین شرایطی نمی‌توان امید چندانی به بهبود وضعیت داشت.


 صنایع ایران در شرایط كنونی با مشكلات فراوانی مواجهند و كاهش مصرف گاز در زمستان و كاهش مصرف برق در تابستان می‌تواند مشكلات فراوانی برایشان ایجاد كند.

اخبار اقتصادی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
سخن تخصصی استاد راجع به علائم حتمی و غیر حتمی ظهور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار خاموشی در تابستان تا چه اندازه جدی است؟



اخبار,اخباراجتماعی,نیروگاه برق

 

 اخبار اجتماعی - هشدار خاموشی در تابستان تا چه اندازه جدی است؟/ رئیس کمیته برق مجلس: در 4 سال گذشته فقط هشدار داده‌ایم و اقدامی صورت نگرفته است

عضو کمیسیون انرژی مجلس می گوید امسال با وجود خشکسالی و فشاری که از این ناحیه وارد می شود نمی توان آب پشت سد ها را هم رها کرد و تنها می توان با اقدامات اورژانسی و همکاری و عزم ملی این تابستان را پشت سر گذاشت.

به گزارش نامه نیوز، در سالهای اخیر همواره میزان مصرف برق در ساعات پیک مصرف رقمی فزاینده داشته و با وجود هشدارهای کارشناسان و صاحب نظران در مورد افزایش تولید متناسب با میزان مصرف برق همواره شاهد نگرانی در خصوص قطع برق در روزهای گرم تابستان بوده ایم.

در شرایطی که بیش از دو هفته از تابستان 93 را سپری می کنیم بارها کارشناسان درباره اصلاح الگوی مصرف برق و صرفه جویی هشدار داده و اعلام کرده اند در صورتی که در مصرف برق صرفه جویی صورت نگیرد با قطعی برق مواجه خواهیم بود.

بر همین اساس با اوج گیری مصرف برق تابستانی و پس از توافق وزارتخانه‌های صنعت و نیرو طرح ذخیره عملیاتی مصرف برق صنایع به منظور مدیریت پیک مصرف برق تابستانی به منظور کاهش 800 مگاواتی پیک مصرف برق تابستان اجرایی شده است و مسئولان امیدوار هستند با اجرای این طرح از خاموشی احتمالی جلوگیری کنند.

در همین رابطه سید زمان حسینی مدیرعامل برق منطقه ای تهران می گوید در 10 سال گذشته، رشد مصرف برق در تهران 5 درصد بوده است. اما ظرف دو هفته اخیر رشد مصرف به 18 درصد رسیده است. به گونه ای که میزان مصرف در مرداد سال گذشته، 8500 مگا وات بود اما در شرایطی که هنوز به فرارسیدن ماه مرداد باقی مانده است، رکورد مصرف شکسته شده و میزان مصرف به 8620 مگاوات رسید که پیش بینی می شود در مرداد ماه به 9200 مگا وات برسد. در سال 1389 که هدفمندسازی یارانه ها به اجرا درآمد، رشد مصرف به 3.1 درصد رسید و پس از آن بار دیگر دچار افزایش شد و به 5 و 6 درصد افزایش یافت و امروز نیز به 18 درصد رسیده است. این در حالی است که میانگین رشد مصرف برق در جهان، 3 درصد است.»

مدیرعامل برق منطق ای برق تهران می گوید برای تامین برق مورد نیاز با بخش خصوصی قراردادهایی را منعقد کردیم اما به دلیل آنکه این سرمایه گذاران نتوانستند از تسهیلات بانکی استفاده کنند این قراردادها فعلا به نتیجه نرسیده است. برخی بخش ها نیز به بهره برداری رسیده است که وزارت نیرو قار نیست پول آن را بپردازد.

همچنین هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه پیک مصرف برق تابستانه سال گذشته 46400 مگاوات بود، گفته است با افزایش 3 هزار مگاواتی ظرفیت تولید، امکان تامین برق پیک 49 هزار مگاواتی را داریم اما پیش بینی می شود پیک سال جاری به 50 هزار مگاوات برسد.

به گفته فلاحتیان حدود 2500 تا 3000 مگاوات در یک سال گذشته افزایش ظرفیت تولید برق داشته ایم و برای تامین برق در پیک مصرف تابستانه حدود یک هزار مگاوات کسری در تولید برق داریم.

اما حسین امیری خامکانی رئیس کمیته برق مجلس که پیش از این اعلام کرده بود بارها به مسئولان اجرایی درباره مشکلات صنعت برق هشدار داده ایم و اگر همانند 4 سال گذشته صنعت برق اداره شود و منابع مالی تامین نشود و ما به التفاوت قیمت های تمام شده و قیمت های تکلیفی را نپردازیم و به همین روش ادامه دهیم حتما در تابستان 93 دچار مشکل خواهیم شد، در گفت و گو با نامه نیوز در مورد احتمال قطع برق در تابستان جاری گفته است با وجود کمبودی که در زمینه تامین برق داریم میزان مصرف نیز بالاتر رفته و علی رغم هشدار هایی که همواره درباره کمبود برق در سال 93و 94 داده بودیم اما در 4 سال گذشته فکری برای جبران این مساله نکردیم.

وی با اشاره به رشد تقریبی 8 درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته می گوید امسال با وجود خشکسالی و فشاری که از این ناحیه وارد می شود نمی توان آب پشت سد ها را هم رها کرد و با وجود قرار داشتن در روزهای ماه مبارک رمضان و از طرفی فصل تابستان و گرمای هوا تنها می توان با اقدامات اورژانسی و همکاری و عزم ملی این تابستان را پشت سر گذاشت زیرا که در ساعات اوج مصرف با مشکل روبرو هستیم .

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس همچنین با اشاره در مورد اقدامات لازم برای جلوگیری از این مشکلات در سالهای آینده معتقد است برای برطرف کردن مشکل کمبود برق برنامه های بلند مدت مانند ساخت نیروگاه های بزرگ برنامه هایی کوتاه مدت تر و یکساله مانند نیروگاه های کوچک تولید پراکنده برق وجود دارد که در سال گذشته هم برنامه ای برای نصب 8 نیروگاه کوچک پراکنده داشتیم .

وی با درخواست از مردم برای کنترل و کاهش مصرف مخصوصا در ساعات پیک مصرف تاکید کرد گذر از این مرحله نیازمند نوعی عزم و اراده ملی است که باید هم مصرف کنندگان خانگی هم تجاری و هم صنعتی کمک کنند.

امیری درباره راهکارهای خروج صنعت برق از بحران می گوید راهکار اصلی این است که دولت به این هشدارها بها بدهد. بنده احساس می کنم که یک وزیر به تنهایی نمی تواند این مشکل را برطرف کند و حتما دولت باید کمیته و یا کارگروهی را تشکیل دهد و مجلس هم اجازه دهد تا به طور مثال از صندوق توسعه ملی و یا از مازاد درآمدهای ارزی حدود 5 میلیارد دلار دولت هزینه کند. همانطور که ما در مجلس هفتم 4 میلیارد دلار پول را برای بازسازی مدارس فرسوده اختصاص دادیم این امکان وجود دارد که دولت و مجلس اجازه دهند تا صندوق توسعه ملی به صنعت برق کمک کند و یا از مازاد درآمدهای ارزی در یک سال آینده برای این موضوع هزینه کنیم.

رئیس کمیته برق مجلس درباره ورود بخش خصوصی به صنعت برق می گوید بخش خصوصی در این میان متضرر است؛ چرا که دولت نیروگاه را به بخش خصوصی واگذار می‌کند و بخش خصوصی، برق تولیدی را به دولت می‌دهد. دولت با قیمت‌های مختلفی می‌فروشد اما می‌بینیم که دولت در این بخش بدهکار است.

 

وقتی شما نیروگاهی را به بخش خصوصی واگذار می‌کنید و بعد برق آن را می‌گیرید و پولش را نمی‌دهید این نیروگاه تا چه زمانی دوام می‌آورد؟ یا شرکت‌های توزیع چه در دست دولت چه در دست بخش خصوصی وقتی نتوانند تأمین مالی کنند طبیعتاً تأسیسات فرسوده‌ای روی دست مالک می‌گذارد. امروز با گزارشی که توزیع‌کنندگان ارائه می‌دهند.

 اخباراجتماعی - نامه نیوز