اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خاطره بد نلسون ماندلا از ایرانی‌ ها


«ماندلا» گفت: من یک خاطره بدی از شما ایرانی‌ها دارم. گفتم آقای رئیس جمهور مایلم خاطره بد شما را بشنوم. گفت: من با «ونی» ـ که همسرش بود و داشتند از هم جدا می‌شدند ـ به مصر رفته بودم در آنجا سفرای کشورهای مختلف دیدن من آمدند و همه‌شان با همسر من دست دادند و اما نماینده کشور شما بی‌ادبی کرد و با «ونی» دست نداد، خیلی این حرکت، حرکت زشتی بود!

خبرگزاری فارس: «سیدعبدالله حسینی» اثرگذارترین فردی بوده که در «خراسان» پس از انقلاب به پی‌ریزی شعر انقلاب پرداخته است.

چندی پیش خبرنگار ما گفت‌وگویی با وی داشت که در بخشی از آن به خاطرات دیدار حسینی با نلسون ماندلا اشاره شده است که این خاطرات در زیر می‌آید.

* ماندلا گفت تو شبیه خمینی هستی

با ماندلا، سه بار ملاقات داشتم؛ یکی از این دیدارها اوایل زمانی بود که ایشان بعد از انتخابات رئیس جمهور شده بود. دو سال قبل از پیروزی کنگره‌‌ ملی آفریقا در 1994 یعنی سال 1992 وارد آفریقای جنوبی شدم. زمان آپارتاید را حس کردم و دیدم که چه وضعیتی در آفریقا جنوبی حاکم بود. در این فاصله ماندلا آزاد شد و اتفاقاتی افتاد و بعد هم رئیس جمهور شد.

اواخر سال 94 خانم پروفسور «فاطمه میر» که از فعالان مبارزه بود و از کسانی بوده که در «رابین ایلند» به همراه ماندلا زندان بوده است، -خودش و همسرش از اعضای کنگره آفریقا بودند ـ شخصیتی آکادمیک و دانشگاهی بود. ایشان در مورد ماندلا کتابی با عنوان «راه بلندی به طرف آزادی»، باید از این کتاب رونمایی می‌شد و من در آنجا به عنوان نماینده ایران شرکت کردم. ماندلا، وارد سن شد. هفت - هشت نفر موقع رونمایی کتاب منتظر ایشان بودند.

 ایشان با همه احوال‌پرسی کرد و لباس طلبگی ما را دید و گفت: «آیت‌الله خمینی» یعنی تو شباهت زیادی به آیت‌‌الله خمینی داری و با دستش‌ هی اشاره می‌کرد. دیدم خانم میر وارد صحبت شد و گفت ایشان از ایران هستند و از طرفداران امام خمینی(ره) هستند. ماندلا گفت: به کشور ما خوش آمدید تا این که سر میز نهار نشستیم. میز بلندی بود. فکر کنم نزدیک پنجاه نفر سر میز نشستیم. صندلی من با فاصله دو نفر روبه‌روی ماندلا بود.

* خاطره بد ماندلا از ایرانی‌ها و جواب جالب حسینی به او

همین گونه که ما نشسته بودیم و باز تلاقی چشم‌ها و احوال‌پرسی «ماندلا» گفت: من یک خاطره بدی از شما ایرانی‌ها دارم. گفتم آقای رئیس جمهور مایلم خاطره بد شما را بشنوم. گفت: من با «ونی» ـ که همسرش بود و داشتند از هم جدا می‌شدند ـ به مصر رفته بودم در آنجا سفرای کشورهای مختلف دیدن من آمدند و همه‌شان با همسر من دست دادند و اما نماینده کشور شما بی‌ادبی کرد و با «ونی» دست نداد، خیلی این حرکت، حرکت زشتی بود! من گفتم: آقای رئیس جمهور! اجازه می‌دهید من توضیح دهم که چرا ایشان، این حرکت را مرتکب شده است؟

 حالا من پیش خودم گفتم اگر بحث شرعی مسئله را بگویم، اعتقادات و باورهای دینی را بگویم، اصلاً فرصت این بحث‌ها و جای این گونه توضیحات نیست! (با خنده) به ذهنم مطلبی آمد و گفتم آقای ماندلا! دلیلش این بوده که نمایندگان ما در کشورهای مختلف، بسیار آدم‌های روشنفکر و ‌آینده‌نگر و تیزبینی هستند. این نماینده ما در مصر می‌دانسته که شما می‌خواهید «ونی» را طلاق بدهید، به این دلیل حاضر نشده بود که با ایشان دست بدهد! دیدم اصلاً فضا منفجر شد. هم ایشان خندید و هم کسانی که با ایشان همراه بودند! بعد گفت: «همه ایرانی‌ها مثل شما حاضر جواب هستند؟» گفتم: اگر نبودند که جواب شما را نمی‌دادند. باز دیدم همه خندیدند.

دومین‌ بار همراه با هیئتی از مسلمانان آفریقای جنوبی که روز تولد ایشان بود و حدود دوازده سال پیش رفته بودم و سومین بار هم زمانی که ایشان مریض شده بود و یک سر با عده‌ای از دوستان به عیادت ایشان رفته بودیم. ولی ماندلا آدمی است بسیار دوست داشتنی که هم صمیمت خاصی دارد، هم واقعاً ارزش انسانی خاصی دارد. می‌شود گفت که در میان رهبران غیرمذهبی جهان، دو نفر از برجستگی‌های خاصی برخوردارند؛ یکی «مهاتما گاندی» و دیگری «نلسون ماندلا» و هر دوی این‌ها از آفریقای جنوبی برخاستند. گاندی هند متولد آفریقای جنوبی است و از هندی الاصل‌های آفریقای جنوبی، مبارزه ضد استعماری‌اش را شروع کرد و بعد به هند رفت و آنجا به پیروزی رسید.


ویدیو مرتبط :
نلسون ماندلا که بود؟؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصاویری خاطره انگیز از «نلسون ماندلا»


نلسون ماندلا رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی و مبارز بزرگ که بیش از 30 ساله از عمر خود را در زندان سپری کرد و مبارزات سیاه پوستان علیه نژادپرستی را از زندان رهبری می‌کرد این روزها در بیمارستان بستری است و بیماری شدید ریوی امان او را بریده است.

شبکه ایران: نلسون ماندلا رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی و مبارز بزرگ که بیش از 30 ساله از عمر خود را در زندان سپری کرد و مبارزات سیاه پوستان علیه نژادپرستی را از زندان رهبری می‌کرد این روزها در بیمارستان بستری است و بیماری شدید ریوی امان او را بریده است.

 اما مردم آفریقای جنوبی و حتی مردم دنیا لحظات پر فراز ونشیب این مرد بزرگ را فراموش نخواهند کرد و کار بزرگ ماندلا در آزادی سیاه پوستان از استثمار سفیدپوستان برای همیشه در تاریخ خواهد ماند.




سال 1947، صعود سیاسی ماندلا

سال 1947 اولین فعالیت‌های سیاسی نلسون ماندلا علیه آپارتایدها شکل گرفت و ماندلا که مسئول لیگ جوانان کنگره ملی آفریقا شده بود این فعالیت ها را رهبری می کرد. در آن زمان ماندلا یک وکیل 30 ساله بود که با همسرش «اولین نتوکو میس» و دو فرزندش زندگی می کرد. همسر ماندلا اهل ناحیه‌ای بود که بعدها منطقه ترانسکی آفریقای جنوبی نام گرفت. این زوج پس از 13 سال در سال 1957 از یکدیگر جدا شدند، دلیل جدایی آنان شور انقلابی ماندلا بود و اینکه مذهب همسر ماندلا مذهبی بود که به تبلیغ سیاست بی‌طرفی سیاسی می‌پرداخت.



سال 1952، تصویب قانون حمایت از سیاه پوستان

تا پیش از سال 1952 قوانینی که وضع شده بود همه به نفع سفید پوستان بود و سیاه پوستان برای جرایم مشابه با سفید پوستان بیشتر مجازات می شدند و در حالی که سفیدها از حقوق شهروندی مناسبی بهره مند بودند سیاه پوستان برای کوچکترین جرمی مجبور به پرداخت جریمه های سنگین مالی و یا مجازات های بدنی می شدند.



سال 1958 ازدواج با وینی مادیکیزلا

ماندلا یک سال پس از جدایی از «اولین نتوکو میس» با «وینی مادیکیزلا» ازدواج کرد. همسر دوم ماندلا نیز مانند همسر اولش اهل منطقه ترانسکی بود، آن دو در ژوهانسبورگ، یعنی شهری که وینی نخستین مددکار اجتماعی سیاه‌پوست آن بود با هم آشنا شدند. بعدها وینی قربانی اختلاف خانوداگی ناشی از نزاع سیاسی کشور شد؛ در حالیکه شوهرش به اتهام تروریسم و خیانت در زندان جزیره رابن مشغول گذراندن حبس ابد بود، پدرش به سمت وزارت کشاورزی ترانسکی برگزیده شد. اختلافات سیاسی، منجر به جدایی در (آوریل 1992) و طلاق در (مارس 1996) شد.



سال 1964، سخنرانی معروف ماندلا علیه نژادپرستی

در سال 1964 ماندلا در دفاع از عملکرد خود و همراهانش سخنرانی معروف و تاریخی خود را علیه آپارتایدها و نژاد پرستی انجام داد. وی در این سخرانی گفت: «در طول زندگی‌ام خود را وقف مردم آفریقا کرده‌ام. با استیلای سفدپوسان مبارزه کرده‌ام، و با استیلای سیاهان نیز مبارزه کرده‌ام. به دنبال آرمان جامعه‌ای آزاد و دموکراتیک که همه بتوانند در آن در توازن و با فرصت‌هایی برابر زندگی کنند بوده‌ام. این آرمان من است که امیدوارم با آن زندگی کرده و بدان دست یابم. اما اگر نیاز باشد آماده‌ام برای این آرمان بمیرم.»



سال 1978، تشکیل کمپینی برای آزادی ماندلا از زندان

ماندلا که به خاطر مبارزات خود سال‌ها در زندان به سر می برد در سال 1978 مورد حمایت بین المللی قرار گرفت و کمپینی برای آزادی وی تشکیل شد. در آن زمان ماندلا 60 ساله بود و 18 سال از دوران محکومیت خود را سپری کرده بود با این وجود طرفداران او هم نتوانستن کاری از پیش ببرند و علی رغم تقاضای بین المللی برای آزادی ماندلا این مبارز سیاه پوست 12 سال دیگر به حیات خود در سلول‌های زندان ادامه داد.



سال 1990، آزادی ماندلا از زندان

در 11 فوریه 1990 سرانجام ماندلا پس از یک دوره محکومیت 30 ساله از زندان ویکتور ورستر آزاد شد



سال 1993، پایان قدرت آپارتاید

در سال 1993 پس از 45 سال سرانجام نظام آپارتاید حاکم بر آفریقای جنوبی سرنگون شد و همزمان با سقوط آپارتاید ماندلا در 10 دسامبر 1993 موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد



سال 1994، انتخاب ماندلا به ریاست جمهوری

در سال 1994 اولین انتخابات دموکراتیک که سیاه پوستان و سفیدپوستان از حقوق برابر رای دادن برخوردار بودند در آفریقای جنوبی برگزار شد و ماندلا با اکثریت آرا اولین رئیس جمهور سیاه پوست این کشور شد. در همان سال اتوبیوگرافی ماندلا نیز که در دوران زندان نوشته بود به نام «راه طولانی آزادی» منتشر شد.



سال 1998، ازدواج با گراکا ماچل

ماندلا در هشتادمین سالگرد تولد خود، سومین ازدواج خود را با گراکا ماچل، بیوه سامورا ماچل، رئیس‌جمهور سابق موزامبیک و متحد کنگره ملی آفریقا که دوازده سال پیش در سانحه هوایی کشته شده بود رسمی کرد.