اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خاطرات مشایخی از «هزاردستان» و «گاو»


جمشید مشایخی در پاسخ به این پرسش که چرا کارهای علی حاتمی در آن زمان دوبله و صداگذاری می‌شد؟ به ذکر خاطره‌ای از سریال «هزاردستان» پرداخت.

خبرگزاری ایسنا: جمشید مشایخی در پاسخ به این پرسش که چرا کارهای علی حاتمی در آن زمان دوبله و صداگذاری می‌شد؟ به ذکر خاطره‌ای از سریال «هزاردستان» پرداخت.

جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت درباره مجموعه تاریخی «هزاردستان» گفت: در «هزاردستان» حدود هشت ساعت ما صدابرداری سر صحنه داشتیم و من هشت ساعت با صدای خودم بازی کردم، اما به دلیل اینکه صدای مزاحم در آن کار زیاد بود و ما آن وقت از لحاظ تکنیک در حد امروز نبودیم، علی حاتمی ترجیح داد که کل صدای سریال را از اول صداگذاری کند تا کیفیت آن پایین نیاید. به هر حال صدابرداری سر صحنه در آن زمان به قدرت امروز نبود و برای همین فیلم‌های ایرانی هم دوبله می‌شد.

جمشید مشایخی که بامداد یکشنبه، هجدهم خرداد مهمان برنامه «اینجا شب نیست» با اجرای نیما رئیسی بود، سخنانش را این چنین آغاز کرد: من امروز هشتاد ساله هستم و الان که در رادیو جوان هستم، به جوانان می‌گویم حیف است که وقت خود را به بطالت بگذرانند و دانشی را کسب نکنند.

حضرت حافظ می‌فرمایند "باید که خاک درگه اهل هنر شوی". در عصری که حافظ می‌زیست هنرمندان صاحب فضیلت بودند. کسی که ساز می‌زند، نقاشی می‌کند و در کل هنرمند است اگر به حقیقت نرسیده باشد به واقع هنرمند نیست.

به عقیده من عشق در سرزمین ما کم شده است. بنای هر حرکتی عشق است و اگر عشق نباشد نمی‌توانیم به مردممان خدمت کنیم.

بارها اتفاق افتاده است که سخنان بزرگان مرا تحت تاثیر قرارداده است. حضرت مولانا می‌فرمایند "خاک شو تا گل شوی رنگ رنگ". حرف بزرگانی مثل سعدی و حافظ و مولانا درس است و باید از آنها درس گرفت. متاسفانه امروزه بعضی‌ها عشق را اشتباه معنی می‌کنند در صورتی که عشق پاک است و باید مقدس به آن نگاه کرد.

جمشید مشایخی سپس درخصوص فیلم ماندگار «گاو» گفت: در سال 1348 مرحوم دکتر ساعدی که بیشتر کار تئاتر می‌کردند و نمایشنامه‌نویس بودند، فیلمنامه «گاو» را نوشتند و داریوش مهرجویی که تازه از خارج آمده بودند کار را با جمعی تئاتری انجام داد. حتی یک ماه قبل از فیلمبرداری تک تک صحنه‌ها در میزانسنی و در پلاتویی به صورت تئاتری تمرین کردیم بعد به محل فیلمبرداری رفتیم. همه اهالی این فیلم از بزرگان سینمای ما هستند که برخی هم از دنیا رفته‌اند مثل استاد پرویز فنی زاده. فیلم گاو یکی از کارهای برجسته پرونده کاری داریوش مهرجویی است.

وی سپس درخصوص زنده یاد علی حاتمی که مشایخی کارهای زیادی نیز با او انجام داده است، گفت: علی حاتمی ارادت خاصی به مولانا داشت. ایشان اعتقاد داشت که غباری در نگاه به مولانا نشسته است و ما باید با ساخت فیلم هایی با اقتباس از قصه های حضرت مولانا باعث شویم مردم مجدد نگاهی به کارهای این شاعر بزرگ بیندازند و در این راستا شش تا از قصه‌های مثنوی معنوی را تبدیل به فیلمنامه کرد و من هم در آنها بازی کردم. علی حاتمی تاریخ را به خوبی می‌دانست و دانش خوب او در تاریخ بود که کارهایی تاریخی اش را تا به امروز ماندگار کرد.

وی با گله از توجه رسانه‌ها به جمع محدودی از هنرمندان گفت: من ناراحتم از اینکه اگر با یک استاد بزرگ در خیابان راه بروم من را بشناسند اما او را نشناسند؛ در صورتی که من شاید آرزویم باشد دو ساعت دو زانو در محضر آن استاد باشم. باید رسانه به حد واقعی‌اش به اشخاص بپردازد. ما استادان بزرگی حتی در همین رسانه داریم که باید از آنها استفاده کنیم تا مردم سمت شبکه‌های بی‌هویت فارسی زبان آنور آب نروند.

«اینجا شب نیست» بامداد یکشنبه (شنبه شب) کاری از گروه جوان، ورزش و تفریحات رادیو جوان است که با اجرای نیما رئیسی و تهیه کنندگی شایان بهلولی از این شبکه رادیویی پخش می شود.


ویدیو مرتبط :
بیوگرافی و خاطرات استاد رضا مشایخی در شبکه یک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خاطرات جمشید مشایخی از خواستگاری، ازدواج و ...



اخبارفرهنگی,اخبار بازیگران,مشایخی

جمشید مشایخی با حضور در برنامه «دورهمی» از خاطرات خواستگاری، ازدواج و زندگی خود در عالم هنر گفت.

 در شب گذشته برنامه «دورهمی» میزبان جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بود.

در ابتدای برنامه مهران مدیری «دورهمی» را با محوریت مراقبت از یکدیگر و پشت هم درآمدن‌های فامیلی و ورزشی و کاری آغاز کرد و به استقبال بخش نمایشی و دیگر بخش‌های این برنامه رفت.

مهران مدیری در ادامه برنامه با طراحی موقعیت‌های مختلف از استعدادها و انواع و اقسام پشت هم در آمدن‌های اداری، فامیلی و همراهی کردن یکدیگر گفت.

جمشید مشایخی از جمله بازیگرانی بود که در «دورهمی» شب گذشته مهمان این برنامه بود و به گفتگو با مهران مدیری پرداخت. مشایخی در بدو ورود به مهران مدیری گفت: برنامه «دورهمی» و کار شما در هنر کمیک از دسته برنامه‌های جذاب تلویزیونی است و دل ملت ایران را شاد کرده‌اید.

در این گفتگو جمشید مشایخی بعد از سلام و احوال‌پرسی با حضار داخل استودیو و بینندگان، از خاطرات دوران جوانی و خواستگاری‌ رفتنش تعریف کرد  و بیان کرد: سال 1336 به عیادت مادر زنم که نسب فامیلی داشتیم رفتم و در همان موقعیت در نگاه اول عاشق شدم. من و همسرم  با هم ازدواج کردیم و مهریه همسرم یک جلد قرآن کریم و یک شاخه گل سفید بود. من و «گیتی» یکی هستیم و هرچه تا به امروز دارم از زحمات و صبوری‌های همسرم است.

مشایخی اظهار داشت: همسرم با توجه به مشغله‌ای که در بیرون خانه داشت اما به درس و تحصیل بچه‌ها هم رسیدگی می‌کرد. من زیاد خانه نبودم و بیشتر وقتم سر تمرین و اجرا می‌گذشت. در واقع من زندگی و آرامش خانه را مدیون همسرم هستم.

جمشید مشایخی به مقام والای زن ایرانی اشاره کرد و گفت: مقام زن، جایگاه والایی است، به خصوص زن ایرانی که خیلی مقامش ارزشمند است.

در ادامه این گفتگو جمشید مشایخی به نویسندگی و کارگردانی مرحوم علی حاتمی اشاره کرد و از خاطرات تصویربرداری فیلم سینمایی «کمال الملک» گفت.

همچنین در پایان این «دورهمی»، جمشید مشایخی با بیان اینکه هیچ وقت جرات بازی در نقش‌های کمیک را نداشته، عنوان کرد: خودم به شخصه علاقه خاصی به کارهای طنز و کمدی داشتم، اما به هیچ وجه جرات نکردم که به سمتش بروم. کار کردن در عرصه طنز خیلی سخت است.

پس از گفتگو با جمشید مشایخی و اجرای بخش آخر نمایشی، مهران مدیری مثل همیشه پرونده پشتیبانی و مراقبت از همدیگر را بست و با آرزوی شادی و سربلندی همه مردم برنامه را به اتمام رساند.

اخبار فرهنگی و هنری - باشگاه خبرنگاران