اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خاطرات شهاب حسینی از «مدار صفر درجه»


مستند «مدار صفر درجه» به کارگردانی روناک جعفری و تهیه‌کنندگی ناهید دل آگاه با عنوان «روزی که زمان ایستاد» از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: این مستند که در قالب «یک فیلم، یک تجربه» آماده پخش شده است، مراحل ساخت سریال «مدار صفر درجه» را به تصویر می‌کشد. در این مستند با بازیگران اصلی سریال همچون شهاب حسینی، لعیا زنگنه، ایرج راد، آتنه فقیه‌نصیری، پیام دهکردی و پیرداغر(هنرمند لبنانی) گفت و گو شده است.

همچنین با گروه موسیقی که شامل آهنگساز و خواننده‌ی سریال «مدار صفر درجه» افرادی مانند فردین خلعتبری و علیرضا قربانی، بهرام زند، مدیر دوبلاژ سریال «مدار صفر درجه» و نیز تصویربردار سریال «مدار صفر درجه» مرتضی پورصمدی هم گفت‌وگو شده است.

از بخش های جذاب این مستند می توان به حضور یک سینماگر یهودی با نام هارون یشایایی اشاره کرد؛ ضمن این که بخش ویژه‌ای از این مستند نیز به صحبت‌های حسن فتحی، کارگردان مدار صفر درجه و خانم ناتالی متی، بازیگر اثر در پاریس اختصاص دارد.

مستند «مدار صفر درجه» در سه قسمت با عنوان «روزی که زمان ایستاد» مهر ماه از شبکه مستند پخش می‌شود.

برخی عوامل ساخت مستند «مدار صفر درجه» عبارتند از کارگردان روناک جعفری، تهیه‌کننده ناهید دل‌آگاه، تصویربردار مهرداد اصفهانی‌پور، مدیر تولید کیا عطاییان، صدابردار مهدی حسینی و عکاس مونا گلپایگانی.


ویدیو مرتبط :
شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سریال «مدار صفر درجه» قیمه قیمه شد!


پخش سریال «مدار صفر درجه» به صورت فیلم سینمایی واکنش «حسن فتحی» را به عنوان کارگردان برانگیخته است.

تابناک: پخش سریال «مدار صفر درجه» به صورت فیلم سینمایی واکنش «حسن فتحی» را به عنوان کارگردان برانگیخته است.

روزنامه بهار نوشت: سازنده آثار تاریخی در صداوسیما بی‌خبر از ماجرا با تلفن‌های دیگران در جریان قرار گرفته است.




آقای فتحی، سریال مدار صفر درجه پنجشنبه و جمعه این هفته از تلویزیون به صورت دو فیلم سینمایی نمایش داده شد. این نوع نمایش خیلی عجیب بود. شما از این شیوه پخش خبر داشتید؟

وقتی پنجشنبه و جمعه هفته گذشته سریال مدار صفر درجه به صورت دو فیلم سینمایی نمایش داده شد خیلی‌ها به من زنگ زدند و اعتراض کردند و من هم در تماسی که با مدیر شبکه یک داشتم به این موضوع اعتراض کردم. آن‌ها بدون این‌که با خالق اثر تماسی بگیرند به جان سریال مدار صفر درجه افتادند و آن را قیمه‌قیمه کردند. از سویی دیگر عده‌ای فکر کردند که این کار با موافقت من انجام شده و حتی خودم این کار را انجام داده‌ام. در حالی که وقتی به من خبر دادند که چنین کاری با سریال مدار صفر درجه انجام شده حالم خیلی بد شد.

 متاسفانه بدون این‌که هیچ تماسی با خالق اثر گرفته شود اثری که حاصل چهار سال مرارت و زحمت گروه فیلمسازی این سریال بوده به راحتی تدوین شده و به صورت دو فیلم نمایش داده می‌شود. وقتی مدار صفر درجه به شکل فیلم از تلویزیون در حال نمایش بود به من اطلاع دادند و وقتی تلویزیون را روشن کردم، متحیر شدم. این سریال اثری بود که در سال‌های اخیر بسیاری از مردم آن را دوست داشتند. متاسفانه به شکل بی‌یال‌ودم و اشکمی در دو قسمت پخش شد بدون این‌که من به عنوان خالق اثر از این موضوع خبری داشته باشم.


پیش از این هم با آثار شما چنین برخوردی شده بود؟

نه! متاسفانه تا به حال سابقه نداشته که چنین برخوردی شود. به نظرم این‌قدر بی‌حرمتی و اهانت به خالقان آثاری که مورد احترام مردم قرار گرفته تا به حال سابقه نداشته است و من واقعا متاسفم.

در صحبت‌هایی که با مدیر شبکه داشتید نظر او درباره این موضوع چه بود؟


مدیر شبکه هم با من هم‌عقیده بود و خود او هم از این نوع برخورد با سریال ناراحت و معترض بود و این‌گونه استفاده از سریال را اقدام نسنجیده‌ای می‌دانست.

گویا کسانی که با سریال شما چنین برخوردی کرده‌اند اصلا از تفاوت‌های فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی باخبر نبوده‌اند... .

وقتی قرار است یک سریال ساخته شود قصه آن براساس ساختار یک سریال نوشته می‌شود. این‌که بخواهند ساختار سریال را به هم بزنند و آن را جرح و تعدیل کنند و آن را تبدیل به یک اثر شبه‌سینمایی کنند، این کار غلط و اشتباهی است.

با توجه به این‌که این سریال از کارهای ویژه و الف تلویزیون بوده، گویا این جرح و تعدیل خیلی تلخ‌تر بوده است...


بله، سریال مدار صفر درجه از کارهای الف تلویزیون بوده است و زحمت و انرژی بسیار زیادی صرف آن شده است. این‌که بخواهند به شکل آماتوری و ناشیانه‌ای آن را قلع‌وقمع کنند بسیار عجیب است. مگر در این مملکت ضابطه و حساب و کتابی وجود ندارد. به نظرم واقعا این اتفاقاتی که در تلویزیون می‌افتد بسیار عجیب است.

این برخوردی که تلویزیون با سریال مدار صفر درجه انجام داده من را بسیار آزرده و غمگین کرده است و امیدوارم این رفتارها در تلویزیون کمتر شود. «مدار صفر درجه» اثری است که ماحصل زحمات پنج‌ساله یک گروه است و مورد توجه جوان‌ها، مردم و محافل هنری بوده است.


به نظرتان این شیوه تبدیل سریال‌ها به فیلم تلویزیونی چقدر می‌تواند مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد؟

خود من اساسا با تبدیل سریال‌های تلویزیون به دو فیلم سینمایی به شدت مخالفم و هرکسی که این تصمیم را گرفته تصمیم اشتباهی بوده است. این تصمیم‌گیرندگان اصلا از تفاوت ساختار فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی اطلاع ندارند. آن‌ها مطمئن باشند که تماشاگر تلویزیون از این نوع پخش کردن سریال‌ها هیچ لذتی نمی‌برد و تمامی مفاهیم سریال قربانی چنین برخوردی می‌شود.

در واقع ما با یک اثر متشتت، چندپاره و فاقد ساختار مواجه خواهیم شد که هیچ‌کس نه تنها لذتی از این سریال نخواهد برد بلکه رضایت هیچ‌کس نیز تامین نخواهد شد. به نظرم این نظر تصمیم‌گیرندگان فاقد کار‌شناسی درستی بوده و آن‌ها که چنین تصمیمی گرفته‌اند تفاوتی بین ساختار کارهای سینمایی و سریال‌های تلویزیونی قائل نبوده‌اند.