اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خاستگاه آرای حسن روحانی کجاست؟


زیباکلام گفت: روحانی اساسا نمی‌تواند پوپولیست باشد اما در جریان رقابتی كه مقامات نظام برای جلب نظر مردم دارند روحانی مجبور به تن دادن به پوپولیست شده است.

روزنامه اعتماد: بحث بر سر ماموریت اخیر رییس‌جمهوری به مدیرانش است كه گفته در تمامی امور نظر مردم را جویا شوید و فهمید كه چه می‌خواهند تا همان كنیم.

برای همین هم بود كه هفته گذشته مدیرانش را از سراسر كشور فرا خواند و به آنها ماموریت داد تا درباره اقدامات دردستور كار دولت مثل افزایش قیمت‌ها، حذف یارانه نقدی و استمرار سبد كالا، مسكن مهر و غیره جویا شوند. روحانی به استاندارانش گفته ارتباط با مردم اولویت امورشان باشد. اینكه دولت می‌خواهد بر اساس خواست مردم عمل كند مشخص‌ترین تعریف پوپولیسم است، عنوانی كه محمود احمدی‌نژاد در دو دولتش مدام به او متهم می‌شد.

حالا اما بحث بر سر این است كه منتقدانی كه احمدی‌نژاد را پوپولیست می‌خواندند چرا در مقابل پوپولیسمی كه دولت روحانی آرام آرام به آن دچار می‌شود ساكتند و چرا روحانی به این سمت سوق پیدا كرده است و علل و عوامل فراهم كردن این شرایط چیست، این موضوع را با صادق زیباكلام، استاد دانشگاه مطرح كردیم و او پاسخ داد روحانی اساسا نمی‌تواند پوپولیست باشد اما در جریان رقابتی كه مقامات نظام برای جلب نظر مردم دارند روحانی مجبور به تن دادن به پوپولیست شده است.

‌ اگر بخواهیم آرای انتخاباتی حسن روحانی را ریشه یابی كنیم خاستگاه آرای اجتماعی او چیست؟

نه بنده و نه هیچ محقق علوم سیاسی و جامعه شناختی دیگری از24 خرداد به این طرف هیچ تحقیق میدانی روی پایگاه اجتماعی روحانی انجام نداده است كه تعیین كند كدام اقشار و لایه‌های اجتماعی بودند كه در انتخابات 24 خرداد ماه به حسن روحانی رای داده‌اند. تاكنون هیچ كار تحقیقاتی صورت نگرفته و هرچه كه در این باره اعلام شده است بر اساس حدس و گمان و مشاهدات شخصی است.

 در كل اگر خواسته باشیم بگوییم حدود 18 میلیون رایی كه به سبد روحانی ریخته شده چه كسانی هستند به عقیده من آنها اقشار و لایحه‌های تحصیل كرده جامعه، طبقه مرفه‌تر جامعه، دانشجویان، نویسندگان، تجار، كارگران و كاركنان دولت، خانم‌های خانه‌دار دیپلمه هستند. اینها از نظر اجتماعی اقشار و لایه‌هایی بودند كه به روحانی رای دادند.

اما از نظر سیاسی هم نارضایتی گسترده‌یی كه از عملكرد 8 ساله اصولگرایان در دولت احمدی‌نژاد وجود داشت زمینه‌یی را فراهم آورد تا حسن روحانی رییس‌جمهور بشود و بیش از ده میلیون رای از مطلوب‌ترین نامزد اصولگریان كه از همه كاندیدا‌ها به احمدی‌نژاد نزدیكتر بود پیشی بگیرد.

این یعنی رای به روحانی ریشه یا خاستگاه پوپولیستی ندارد كه بخواهد برای حفظ آن تلاش كند؟

رای روحانی انتخابات 24 خرداد ماه به هیچ‌وجه به رییس‌جمهور پوپولیستی نبود. این انتخابات یك تفاوت اساسی با انتخابات سال 84 داشت كه محمود احمدی‌نژاد در نقش رابین هود ظاهر شده بود و می‌گفت می‌خواهد با مستكبرین بجنگد، بیت‌المال را به صاحبانش باز می‌گرداند و با آنهایی كه حق مردم را به تاراج می‌برد می‌جنگد. اینها شعار‌های او در سال 84 بودند و فرق آن انتخابات با انتخابات 92 در این است كه احمدی‌نژاد توانست مردم كمتر تحصیلكرده و تیپ‌های سنتی‌تر را مجاب كند كه من قهرمان هستم و شما باید به من رای بدهید.

در این میان باید به این نكته توجه كنیم كه در سال 84، ده میلیون نفر از مردمی كه امسال پای صندوق‌های رای آمدند حاضر نشدند با وجود تبلیغات پوپولیستی و همه نزدیكانش بیایند و رای بدهند آنها وقتی شرایط را دیدند به خاطر عدم رای‌آوری احمدی‌نژاد در دور دوم آمدند به هاشمی رای دادند.

برخی منتقدان می‌گویند شعارها و منش روحانی هم پوپولیستی است مثلا وقتی كه روحانی در شعار‌هایش دم از اصلاح گره‌های اقتصادی ظرف صد روز می‌زند یا می‌گوید رانت خواران را به مردم معرفی می‌كند، آیا این شعار‌ها پوپولیستی نیستند ؟

آری و نه- اساسا این شعار كه من در صد روز می‌خواهم اقتصاد را درست كنم پوپولیستی است. بنابر این اگر رییس‌جمهوری بیاید و بگوید كه من در صد روز اقتصاد را درست می‌كنم و من دستور داده‌ام ویژه خواران به مردم معرفی شوند و به صلابه‌شان می‌كشم به گونه‌یی یاد آور احمدی‌نژاد است و آری كه شعار پوپولیستی است.

نه به خاطر اینكه روحانی پوپولیست نیست، چرا كه معتقدم اساسا كسانی كه با او هستند پوپولیست نیستند نزدیكان او مثل اكبر تركان، محمدرضا نعمت‌زاده، اسحاق جهانگیری یا محمد باقر نوبخت فرسنگ‌ها با پوپولیسم فاصله دارند و در سلول‌هایشان هم نمی‌توان منش پوپولیستی را پیدا كرد این در حالی است كه منش و رفتار احمدی‌نژاد و نزدیكانش فریاد می‌زد كه پوپولیست است.

‌ می‌گویید كه دولت یازدهم اساسا نمی‌تواند منشی پوپولیستی داشته باشد پس اینكه روحانی با استانداران جلسه می‌گذارد می‌گوید باید در همه امور از مردم نظرسنجی كنند و درجریان باشند كه خواسته مردم چیست تا دولت آمورش را بر مبنای آن پیش ببرد چه معنایی دارد و با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

هر گردی گردو نیست. هر مراجعه‌یی به نظریات مردم نمی‌تواند علامت كار‌های پوپولیستی باشد باید ملاك و معیار امور را دید و بعد قضاوت كرد. روحانی در برخی امور شباهت‌های زیادی با احمدی‌نژاد دارد؛ مثل همه جلب نظر مردم در امور مربوط به دولت یا اینكه در سفرهای استانی در لابه لای محافظانش از سقف ماشین برای مردم دست تكان می‌دهد، نامه مردم را می‌گیرد، با لهجه محلی صحبت می‌كند، مصوبات استانی دارد و... ما در خلأ زندگی نمی‌كنیم ما در ایران زندگی می‌كنیم، بنابراین وقتی روحانی را به پوپولیسم متهم می‌كنیم باید كل رفتار او را با احمدی‌نژاد مقایسه كنیم، واقعا در برخی امور باید به طبع مردم عمل كرد چرا كه در كشوری زندگی می‌كنیم كه روسای قوا و مقاماتش برای جلب نظر مردم با هم مسابقه می‌گذارند در كشوری كه پوپولیسم اساس مدیریت است نمی‌توانیم آرمانگرا باشیم.

یعنی مدیریت كلان كشور پوپولیسم بودن را به روحانی تحمیل كرده است؟

بله شرایط كلی یك درجاتی از پوپولیسم را به دولت روحانی خواسته و نا خواسته تحمیل می‌كند.

حالا كه این شرایط به دولت تحمیل شده است روحانی برای سامان دادن اموردولت و رهایی از اتهام پوپولیستی چه باید بكند؟


من چندین بار گفته‌ام كه اگر جای روحانی بودم نخستین كاری كه می‌كردم این بود كه قرص و محكم بر پرداخت یارانه نقدی خط قرمز می‌كشیدم اما متاسفانه این جسارت را نه ایشان داشت و نه دولت قبل. نه دولت، نه مجلس ونه حتی دولت قبل پرداخت یارانه نقدی را درست نمی‌دانستند اما چون جسارت لغو این اشتباه را نداشتند تصمیم‌گیری درباره آن را به یكدیگر پاس دادند و كسی جرات نكرد این دندان لق را بكشد و این یعنی تن دادن به پوپولیسم.

‌ وقتی دولت این جسارت را ندارد باید چه كرد؟

اینكه یك دولت مبنای تصمیم‌گیری‌اش بشود كف و سوت مردم و دلخوش كند به هورا‌هایی كه مردم در حمایتش سر می‌دهند یعنی رفتن به سمت پوپولیسم. دولت مانند یك پزشك است گاهی باید آمپول یا شربت تلخ تجویز كند اگر همیشه به مردم كمپوت و تقویتی بدهد مردم متوقع‌تر می‌شوند و در آینده پذیرفتن حقیقت شربت تلخ برای درمان مشكل آفرین خواهد بود، من اگر به جای روحانی بودم می‌آمدم در تلویزیون یا یك مكان عمومی و می‌گفتم امكان پرداخت یارانه نقدی وجود ندارد و ماجرا را فیصله می‌دادم.

گفتید كه در سطح مدیریتی برای جلب نظر مردم رقابت وجود دارد فكر می‌كنید روحانی می‌تواند خودش را از رقابت بیرون بكشد؟


متاسفانه احمدی‌نژاد در گسترش چنین رقابتی مقدار زیادی سهم دارد اما روحانی می‌تواند خودش را از این رقابت بیرون بكشد، باید جسارت و شهامتش را به دست آورد و واقعیت را به مردم بگوید و مطمئن باشد كه مردم واقعیت را بیشتر می‌پسندند و به او و دولتش فرصت می‌دهند.


ویدیو مرتبط :
‫کلیپ جنجالی رییسی خطاب به روحانی: حسن روحانی از امام رضا سیلی خواهد خورد !‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حسن روحانی: اعتدال یعنی توجه به آرای مردم، به خاطر اشکال‌های کوچک آدم‌های بزرگ را کنار نگذاریم



اخبار,اخبارسیاسی,روحانی


 اخبار سیاسی  - حسن روحانی:
اعتدال یعنی توجه به آرای مردم، به خاطر اشکال‌های کوچک آدم‌های بزرگ را کنار نگذاریم

پیام رئیس‌جمهور کشورمان به همایش ملی اعتدال توسط رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرائت شد.

به گزارش تیک ، همایش ملی اعتدال صبح امروز با قرائت پیام رئیس جمهور کشورمان توسط رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی آغاز بکار کرد.

پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این همایش به شرح زیر است:
«برگزاری همایش ملی اعتدال » با مسئولان و دست‌اندرکاران محترم و شرکت کنندگان فرهیخته و ارجمند هیأت علمی تبریک می‌گویم.

امروز بیش از هر زمانی در جامعه ایران، دنیای اسلام و جامعه جهانی ضرورت درک اعتدال و روی آوردن به آن در همه جوانب و ابعاد زندگی احساس می‌شود. انسان و جامعه معاصر آزرده و خسته از افراط و افراط‌گری است و برای کاستن از مخاطرات درهم تنیده تندروی در اندیشه و گفتار و رفتار،‌ رویکردی روشن‌تر از "اعتدال" در زمینه‌های علمی و نظری نیست.

این وظیفه اندیشمندان و دانشمندان و محققان است که مبانی و مفاهیم و آثار معرفتی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی اعتدال را در نشست‌هایی از این دست تبیین کنند و راه را بر سیاست‌گذاران و مسئولان اجرایی و عموم مردم و شهروندان در ترویج و تعمیق فرهنگ اعتدال گشوده‌تر سازند.

از خردادماه سال 1392 که اکثریت مردم ایران در انتخابات یازدهمین دوره ریاست ‌جمهوری به گفتمان اعتدال و خط مشی تدبیر و امید رأی دادند، چیستی و چگونگی اعتدال به عنوان یک منظومه فکری به موضوعی جدی در افکار عمومی تبدیل گردید و برخی از اندیشمندان به وظیفه خود در گسترش دانایی در جهت روشن ساختن این مفهوم و رابطه آن با شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه ما و همچنین فرهنگ سترگ اسلامی و ایرانی تلاش‌های ارزشمندی را آغاز کردند.

اعتدال به طور ذاتی با فعالیت‌های دانش‌محور و مبتنی بر عقلانیت و همه جانبه نگری پیوند دارد و بنابراین شما دانشگاهیان و صاحب‌نظران برای سخن گفتن در این عرصه سزاوارترید. عرصه سیاست هرگاه از تأمین عدالت، معنویت و همبستگی انسانی به قدرت گیری و قدرت‌مداری تمایل پیدا کند مستعد دچار شدن به تندروی و افراط‌گرایی می‌گردد و این پدیده‌ای است که درمنطقه ما و در جهان امروز به تهدیدی واقعی تبدیل شده است و وظیفه اندیشمندان ما تلاش فکری برای تقویت سرمایه‌های اعتدال در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی است.

پیام اصلی اعتدال در عرصه کشورداری این است که اداره جامعه ما با علایق و سلایق گوناگون بدون دانش گفت‌وگو و سعه صدر امکان‌پذیر نیست. به این دلیل همواره علاقمندان به این کشور و انقلاب اسلامی را دعوت کرده‌ام که بیایید با سعه صدر با مسائل برخورد کنیم. بگذاریم افراد حرفشان را بزنند و به خاطر اشکال‌های کوچک آدم‌های بزرگ را کنار نگذاریم. اعتدال در عرصه سیاست یعنی توجه به آرای مردم و قرار دادن فعالیت‌های دولتمردان در چارچوب دانایی، راستی و اخلاق و دوری از غرور و خودمحوری.


 اخبار سیاسی  - تیک