اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«خارج کردن قلب رآکتور اراک» تکذیب شد


سازمان انرژی اتمی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، برخی کارهای مقدماتی در خصوص اراک انجام شده اما هیچ اقدامی در رابطه با خارج کردن قلب راکتور اراک تکمیل نشده است.

خبرگزاری ایسنا: سازمان انرژی اتمی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، برخی کارهای مقدماتی در خصوص اراک انجام شده اما هیچ اقدامی در رابطه با خارج کردن قلب راکتور اراک تکمیل نشده است.

روز دوشنبه برخی رسانه‌ها خبری را مبنی بر خارج کردن قلب راکتور اراک از جای خود، منتشر و اعلام کردند که در جای قلب راکتور بتن ریخته شده است.

بنا بر اطلاعیه سازمان انرژی اتمی «سازمان مطابق برنامه و مفاد نامه مقام معظم رهبری، اقدامات توافق شده را باید تا روز اجرای برجام به اتمام برساند. در این رابطه برخی کارهای مقدماتی آغاز شده ولی هیچ اقدامی در این خصوص (خارج کردن قلب راکتور اراک) تکمیل نشده است.»

در چارچوب توافق هسته‌ای وین، ایران متعهد شده است تا برای اجرایی شدن برجام، اقدامات هسته‌ای را در راستای اعتمادسازی انجام دهد. این اقدامات از جمله کاهش سانتریفیوژهای نطنز و فردو به تعداد تعیین شده در برجام، مبادله اورانیوم غنی‌شده با اورانیوم طبیعی (کیک زرد) و نیز خارج کردن قلب راکتور اراک برای آماده سازی آن در جهت بازطراحی، از جمله مهم‌ترین اقدامات هسته‌ای ایران بوده است که تاکنون کاهش سانتریفیوژها و نیز مبادله سوخت انجام شده و بر اساس اعلام مقامات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سازمان انرژی اتمی، اقدامات در راستای تکمیل تعهدات در اراک در حال انجام است.

همچنین اطلاع یافت، همزمان با انجام اقدامات ایران، آژانس در همکاری با ایران اقدام به راستی‌آزمایی همزمان و کوتاه کردن راستی آزمایی نهایی از اجرای تعهدات ایران کرده و در خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی گزارش نهایی آژانس در رابطه با راستی آزمایی تعهدات ایران طبق برجام، جمعه هفته جاری منتشر خواهد شد. در عین حال ممکن است با توجه زمان‌بر بودن اقدامات راستی آزمایی و علاوه بر این ضرورت تکمیل اقدامات ایران، این زمان کمی به تاخیر بیفتد. همچنین پیش از این براساس رایزنی‌های میان ایران و 1+5 بنا بود تا قبل از اجرای برجام، کمیسیون مشترک دیگری در سطح معاونان وزیران خارجه برگزار شود اما به نظر می آید تاکنون دو طرف تصمیمی برای برگزاری این نشست هنوز ندارند.


ویدیو مرتبط :
سرانجام رآکتور آب سنگین اراک در برجام!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب خارج شدن قلب رآکتور اراک/ مواضع جدید پوتین درباره سوریه



اخبار,اخبارسیاست  خارجی  ,رآکتور اراک

 بازتاب انتشار اخبار درباره خارج شدن قلب رآکتور اراک، فشار نمایندگان کنگره بر اوباما برای وضع تحریم های جدید علیه ایران، اظهارات جدید رئیس جمهور روسیه درباره سوریه، ادعای حمله جنگنده های روسی به یک مدرسه در سوریه و تأثیر تنش های موجود میان ایران و عربستان بر عراق، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. روزنامه «نیویورک تایمز» به موضوع اجرای جدیدترین بخش از تعهدات ایران بر اساس برجام پرداخته و می نویسد بنا بر گزارش های روز گذشته، ایران قلب رآکتور تولید پلوتونیوم خود در اراک را خارج کرده است. از کار انداختن این رآکتور، یکی از حساس ترین و مهمترین اقدامات مورد نیاز بر اساس توافق هسته ای ماه ژوئیه است که پیش از برداشته شدن تحریم ها می بایست انجام گیرد. بر اساس اخباری که در رسانه های ایرانی منتشر شده، قلب رآکتور اراک با سیمان پر شده و قرار است بازطراحی شود تا از این پس تنها در کار تولید مقادیر اندک پلوتونیوم که نمی توان با استفاده از آن سلاح هسته ای ساخت، مورد استفاده قرار گیرد.


این در حالی است که نمایندگان کنگره آمریکا همچنان به تلاش خود علیه ایران و تلاش برای وضع تحریم های جدید ادامه می دهند. «بلومبرگ» می نویسد در شرایطی که توافق هسته ای ایران در آستانه اجرایی شدن است، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از جانب اعضای حزب خود نیز تحت فشار است تا به دلیل آزمایش موشکی اخیر ایران، مجازات های جدیدی را بر این کشور اعمال نماید. برخی از سناتورهای دموکرات که حامی توافق نیز به شمار می روند، ابراز نگرانی کرده اند که تأخیر در تصویب تحریم های جدید، ممکن است سبب کاهش توانایی ایالات متحده در اجرای توافق هسته ای شود. این در حالی است که وزارت خزانه داری آمریکا دست نگه داشته و تاکنون از اعلام تحریم های جدید خودداری کرده است.

اخبار و گزارش های مربوط به سوریه نیز امروز مورد توجه برخی از رسانه ها قرار داشته است. سایت شبکه خبری «راشا تودی» جدیدترین اظهارات رئیس جمهور روسیه را درباره سوریه بازتاب داده و می نویسد ولادیمیر پوتین گفته روسیه به حمایت خود از نیروهای دولت سوریه ادامه می دهد و تا زمانی که گروه های شورشی مخالف دولت مشغول مبارزه با داعش باشند، از این گروه ها نیز حمایت خواهد کرد. پوتین این اظهارات را در گفت و گو با یک نشریه آلمانی و در واکنش به این اتهام که روسیه به جای مبارزه با افراطیون، تنها از دولت دمشق حمایت می کند، بیان کرده است. به گفته پوتین، روسیه عملیات های مشترک خود را با این گروه های شورشی هماهنگ کرده و در بخش های مختلفی از خط مقدم با استفاده از حملات هوایی از آن ها حمایت کرده است.


با این وجود، یک نهاد حقوق بشری سوری مدعی شده روسیه در جدیدترین حملات هوایی خود در سوریه، یک مدرسه را هدف قرار داده است. به نوشته «گاردین»، گروه موسوم به ناظر حقوق بشر در سوریه که مقر آن در لندن است، مدعی شده در جریان حملات هوایی روسیه در استان حلب سوریه، یک مدرسه هدف قرار گرفته که سبب کشته شدن دستکم 12 کودک به همراه معلم آن ها شده است. بنا بر گزارش این نهاد، حمله مذکور که در شهر «انجاره» در نه مایلی غرب حلب انجام گرفته، سبب زخمی شدن 20 تن دیگر نیز شده است که همگی دانش آموز و معلم بوده اند. پس از اعلام این خبر، حساب های کاربری مخالفان دولت سوریه در شبکه های اجتماعی اقدام به تصاویری در این زمینه کردند؛ اما صحت و اصالت این تصاویر قابل تأیید نیست.

در نهایت، در مطلبی درباره عراق، سایت شبکه خبری «بی بی سی» به بررسی تأثیر تنش های اخیر میان ایران و عربستان بر عراق پرداخته و چنین استدلال می کند که این جریان، سبب تشدید تنش های فرقه ای در عراق می شود. در این مطلب اشاره شده که چهره های سرشناس سیاسی و نظامی شیعه در عراق، آشکارا به تقابل با عربستان سعودی و موضع گیری علیه آن می پردازند. این در حالی است که ایران به واسطه نیروهای شبه نظامی شیعه تحت حمایت خود، توانسته نفوذ قابل توجهی را در عراق به دست بیاورد. با این حال، در پی تنش های اخیر، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در موضع دشواری قرار گرفته؛ زیرا با وجود محکوم کردن اعدام شیخ نمر، خواستار اتخاذ موضعی میان بین ایران و عربستان و از دست ندادن روابط با ریاض است.


 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک