اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خاتمی:فقط هشدار دادم افراطی‌گری ممکن است به تروربینجامد/جامعه رابه رعایت اخلاق دعوت می‌کنم



محمد خاتمی ,جشنواره نانو

خاتمی:فقط هشدار دادم افراطی‌گری ممکن است به تروربینجامد/جامعه رابه رعایت اخلاق دعوت می‌کنم

محمد خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا شما برنامه‌ای برای ترور دارید؟ اظهار کرد: به منِ یزدی که گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کرده‌ام اصلا می‌خورد که اهل ترور باشم؟

 رییس بنیاد باران در حاشیه بازدید از ششمین جشنواره نانو در توضیح پیش‌بینی‌ اخیرش درباره احتمال وقوع ترور که واکنش‌هایی را در پی داشته است، اظهار کرد: این تخریب‌ها نمونه‌ افراطی‌گری است. من جامعه را به اخلاق،‌ آرامش و نقد منطقی دعوت می‌کنم.

رییس‌جمهور اسبق کشورمان در مورد صحبت‌های اخیر خود اظهار کرد: من فقط هشدار داده‌ام که افراطی‌گری ممکن به ترور بیانجامد، منظورم این نیست که کسی قصد ترور دارد. ما خودمان مورد ترور قرار گرفته‌ایم.

وی همچنین افزود: جامعه باید به سوی منطق برود و باید نقد منطقی جایگزین اعتراض تخریبی شود. در زمانی که من رییس جمهور شدم اعتراض‌های شدیدی به من می‌شد و من نه تنها با آنها برخورد نکرده، بلکه خوشحال بودم. امیدوارم همه مسوولان قدرت تحمل نقد را داشته باشند.

رییس جمهور اسبق کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که که آیا اتاق فرماندهی از سوی اصلاح‌طلبان تشکیل شده است ،گفت: اینها حرف‌های بی‌ خودی است و کسانی که ناراحت هستند، مردم اصلاحات و اعتدال را به افراط‌گری ترجیح داده اند آن مطرح می‌کنند آنها فقط به دنبال جبران شکستی هستند که از مردم خورده‌اند.

وی در مورد تشکیل حزب از سوی محمد عارف نیز گفت: من مخالف تشکیل احزاب فراگیر هستم، اما امیدوارم شاهد گسترده شدن فعالیت احزاب باشیم، زیرا این امر موجب رونق جامعه می‌شود البته احزاب باید در چارچوب ضوابط و قوانین تشکیل شوند و دولت هم از آنها حمایت کند.

محمد خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا از شما درباره وزرای سه وزارتخانه باقی مانده نظر خواسته شده است اظهار کرد: خیر. از من نظری خواسته نشده ،من معتقدم باید دست رییس جمهور را باز گذاشت تا وی نیروهای خود را انتخاب کند. شعارها و جهت‌گیری‌های آقای روحانی بسیار خوب است و خوشبختانه ایشان بر این شعارها پا فشاری کرده و باید کسانی را انتخاب کند که قادر به پیاده کردن این شعارها باشد.

رییس جمهور اسبق کشورمان درباره نظرسنجی درباره رابطه با آمریکا نیز گفت: در این باره نظر خاصی ندارم و معتقدم رییس جمهور باید براساس تشخیص خود عمل کند. ما فقط موفقیت آقای روحانی را می خواهیم.

خاتمی که در حاشیه بازدید از نمایشگاه نانو با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد ، با بیان این‌که صنعت‌ زیر بنای زندگی جدید است اظهار کرد: حتی در کشاورزی و پزشکی هم باید صنعت را لحاظ کنیم، زیرا بدون صنعت این بخش‌ها کارآیی لازم را ندارند.

وی در ادامه با بیان این‌که هیچ کشوری نمی‌تواند به زندگی و توسعه بیندیشد، مگر این‌که به صنعت توجه کند گفت: این سوال وجود دارد که کشوری مثل ایران چه باید بکند که از کاروان توسعه و صنعت دنیا عقب نماند به نظر من ما به همه رشته‌ها نیازمندیم اما اگر زمان‌شناس باشیم می‌توانیم کاری کنیم که فاصله خود را با کشورهای پیشرفته کاهش دهیم.

خاتمی در ادامه گفت: ژاپن از هفتاد سال پیش این تشخیص را داد که بر صنعت الکترونیک تمرکز کند و اکنون شاهدیم که این کشور در این زمینه به یک قطب در دنیا تبدیل شده است هند نیز در دهه هشتاد میلادی متوجه آی تی،‌ انفورماتیک و صنایع رایانه‌ای شد، بنابراین امروز هند در این بخش‌ها جزء کشورهای مهمی محسوب می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز و آینده‌، آینده دنیا صنعت در اختیار نانو است، خاطر نشان کرد: در زمینه صنعت نانو ما از دنیا خیلی عقب نیستیم و اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم می‌توانیم پا به پای دنیا امروز جلو رفته و عقب‌ماندگی خود را جبران کنیم.

خاتمی در ادامه افزود: زمانی که رییس جمهور بودم احساس کردم در حوزه آی تی و آی سی پی و همچنین صنایع و علوم نوین مخصوصا نانو باید به صورت مستقیم وارد شوم، بنابراین وزارتخانه مخابرات به مخابرات و فناوری اطلاعات تبدیل شد. من باید همین جا از زحمات دفتر فناوری ریاست جمهوری و ستاد نانو تشکر کنم.

رییس بنیاد باران همچنین با بیان اینکه ما باید محور کار خود تکنولوژی‌های نوین به ویژه نانو قرار دهیم تاکید کرد: آقای روحانی به صورت ویژه به این بخش‌ها توجه داشته باشد.

خاتمی در ادامه اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در این بخش سرمایه‌گذاری گزافی نخواهد بود و من خودم در مسئله سلول‌های بنیادی شاهد بوده‌ام که با 4 با 5 میلیون دلار فعالیت انجام می‌شد.

وی در پایان گفت: معاون فناوری و علمی رییس جمهور به این بخش از صنعت توجه کرده و حتی اگر رییس جمهور از این نمایشگاه دیدار کند بسیار خوب است.من از خبرنگاران می‌خواهم که گزارش‌های این نمایشگاه‌ را به رییس جمهور ارائه کنند. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
سلفی گری افراطی - دکتر نادری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت الله هاشمی هشدار داد : خطر خروج از چاله استبداد و گرفتاری در چاه افراطی‌گری



اخبار,اخبار سیاسی ,مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

اخبار سیاسی - آیت الله هاشمی هشدار داد :
خطر خروج از چاله استبداد و گرفتاری در چاه افراطی‌گری

استکبار و استبداد مثل دو لبه قیچی منافع ملت‌ها را به یغما می‌بردند و هنوز هم برای چپاول آنها برنامه دارند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، برگزاری چنین همایش‌هایی را برای هماهنگی در سیاست خارجی مؤثر دانستند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تشریح اوضاع کشور در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی و نقش مردم در انتخاب مسؤولین، گفت: علی‌رغم برخی دشواری‌ها روزهای روشنی پیش روی ملت ایران است که امیدواریم به افق 20 ساله در سند چشم‌انداز برسیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اهداف دشمنان برای وضع تحریم و دامن زدن به تشدید آنها، گفت: هنر دیپلماسی این است که مثل سال‌های پس از جنگ برای حقوق مردم بایستیم تا حق مردم ایران مورد تأیید قرار گرفته و ثبت گردد.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و انتخاب دکتر ظریف گفت: حمایت‌های رهبری و ملت از مسؤولین سیاست خارجی بهترین سرمایه برای مذاکره‌کنندگان است تا بتوانند حقوق ایران را در تاریخ ماندگار نمایند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با مقایسه شرایط امروز کشور و آغاز سازندگی در سال‌های پس از جنگ گفت: همدلی مردم و مسؤولان و حمایت از سربازان و فرماندهان سنگر دیپلماسی پیروزی‌های جاودانی را نصیب مردم ایران و انقلاب اسلامی نموده و می‌نماید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آغاز بحث به شرایط امروز منطقه اشاره کرد که افراطی‌گری‌ها به اسم مسلمانان و باعث بدنامی اسلام می‌شود و گفت: اسلام دین مهربانی و پیامبر اکرم رسول رحمت و رأفت بودند.

وی با ابراز تأسف از شرایط فعلی در جهان اسلام به برنامه‌های شوم مثلت استکبار، استبداد و افراطی‌گری اشاره کرد و گفت: این مثلث می‌خواهد امنیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ملت‌های منطقه را به خطر بیاندازد.

وی افزود: استکبار و استبداد مثل دو لبه قیچی منافع ملت‌ها را به یغما می‌بردند و هنوز هم برای چپاول آنها برنامه دارند.

هاشمی رفسنجانی افراط‌ گرایان را عاملان بی‌مزد و مواجب استکبار و استبداد خواند و گفت: با آموزش، اطلاعات و روابط و با استفاده از رسانه‌های مجازی و حمایت استکبار برنامه‌های خود را در کشورهای اسلامی افزایش داده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف از سرنوشت بعضی از کشورهایی که علیه استبداد و استعمار برخاسته بودند، گفت: مردم وقتی از استبداد به تنگ می‌آیند، مثل ملت‌های چند کشور عربی قیام می‌کنند، اما به دلیل فقدان رهبریت آگاه چنین خطری محتمل است که از چاله استبداد بیرون آمده و گرفتار چاه افراطی‌گری شوند.

هاشمی رفسنجانی بیداری اسلامی را نقطه امید ملت‌ها برای رهایی از استبداد و استعمار خواند و گفت: دشمنان و ملت‌های منطقه تلاش بسیار دارند این روند را به بیراهه بکشانند.

وی با با تشریح شباهت‌ها و تفاوت‌های انقلاب‌های سال‌های اخیر چند کشور اسلامی با انقلاب مردم ایران در سال 57 و حضور تروریست‌ها در مقاطع مختلف آن گفت: با حضور آگاهانه مردم و حمایت های آنان از مسؤولین همه توطئه‌ها خنثی شدند.

وی با ارائه تحلیلی از اوضاع آمریکایی‌ها در ماه‌های اول پس از پیروزی انقلاب و تغییر شرایط آنها پس از تسخیر لانه جاسوسی گفت: دانشجویان انقلابی حرکتی کردند که امام و مسؤولان هم حمایت و هم مسایل پس از آن را مدیریت کردند.

وی با برشمردن تفاوت‌های اقدامات انقلابی با کارهای افراطی به نفوذ تندروها در لایه‌های مدیریتی سال‌های اول انقلاب اشاره کرد و گفت: چون مسؤولان اولیه انقلاب شناخت کافی از افراطیون داشتند، توانستند آنها را به مردم معرفی کنند و با رهبری مدبرانه امام(ره) خیلی زود از بلای افراطی‌گری‌ها عبور کردیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور مردم برای دفاع از انقلاب در مقاطع مختلف را مورد تأکید قرار داد و گفت: انتخابات 24 خرداد سال 92 نشانه‌ای از پیروزی خواست مردم است و باید مسیر رشد آگاهی مردم با جدیت دنبال شود و شرایط اعتلای همه جانبه اجتماعی فراهم گردد.

وی ابراز امیدواری کرد دولت یازدهم که برخاسته از خواست فرهیختگان و نخبگان و قاطبه‌ی مردم است، بر مشکلات فائق آید و شرایط و محیط اخلاقی هر چه بهتر در کشور فراهم شود. 

اخبار سیاسی - سلام نو