اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خاتمی به خاطر مصالح كشور سكوت می‌كرد/اصولگرایان امروز به این نتیجه رسیدند که اصلاح طلبان چیزی جز رحمت برای کشور نبودند



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

خاتمی به خاطر مصالح كشور سكوت می‌كرد

مشکلات به وجود آمده چیزی جز نتیجه عملکرد جناح اصولگرا نیست/ اصولگرایان امروز به این نتیجه رسیدند که اصلاح طلبان چیزی جز رحمت برای کشور نبودند/هاشمی بیش از سایرین با مشکلات کشور آشنایی دارد.

مشاور رئیس جمهور سابق کشورمان تاکید کرد: احمدی‌نژاد تنها به دنبال این است که خود را منزه از همه اتفاقاتی كه تا امروز برای كشور ایجاد شده است نشان دهد  بنابراین از بحث عدم کفایت خود بار‌ها به عنوان یک تهدید از سوی مجلس مطرح شده است کاملا اطلاع دارد و به دنبال این است تا به دیگران این مساله را بفهماند که برخورد با وی هزینه سنگینی دارد به گونه‌ای که بار‌ها نیز در صحبت‌های خود گوشه‌هایی از آن را نشان داده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

حجت الاسلام درایتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اظهارات اخیر احمدی‌نژاد در مورد فشار‌هایی که از سوی برخی نهاد‌ها به دولت وارد می‌شود، تصریح کرد: این مساله که در مسیر کار رئیس جمهور مشکلات و فشار‌هایی بوده خیلی غیر طبیعی نیست که البته بخشی از این مساله نیز ناشی از خصوصیات شخصیتی احمدی‌نژاد است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون احمدی‌نژاد هیچ‌گاه حاضر به پذیرش مسئولیت حتی یکی از مشکلاتی كه در عرصه‌های مختلف برای كشور ایجاد كرده نشده است، گفت: اگرچه سایر نهاد‌ها هم مسئول کنترل بحران‌های بوجود آمده برای کشور بودند اما مسوول اصلی دولت است.

وی گفت: علیرغم اینکه گفته می‌شد هماهنگی و یکدستی دولت با سایر نهاد‌ها در این دوره به حد رویایی خود رسیده است اما امروز می‌بینیم که نه تنها دولت به دنبال این است که مشکلات را گردن دیگر نهادها بیندازد اصولگرایان نیز با مشاهده مشکلات کشور در پی این هستند که فردی را مسئول این مسائل بدانند بنابراین نهادی بهتر از دولت كه در ماه‌های پایانی خود قرار دارد، پیدا نمی‌کنند.

درایتی ادامه داد: اظهارات مجلس نیز در قبال مشکلات کشور چندان قابل قبول نیست چرا که نقش مجلس هم در این میان کمتر از دولت نبود بنابراین تردیدی ندارم که مشکلات به وجود آمده چیزی جز نتیجه عملکرد جناح اصولگرا نیست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه پیش از این هجمه‌های احمدی‌نژاد تنها متوجه اصلاح طلبان می‌شد، تاکید کرد: اما در مقابل ما در جناح اصلاحات بار‌ها عنوان کردیم که اگر این هجمه‌ها کنترل نشود این چاقو روزی دست خود اصولگرایان را نیز می‌برد چرا که همه افراد ویژگی سید محمد خاتمی را ندارند که در مقابل حملات به خاطر مصالح کشور سکوت کنند بنابراین معتقدم مشکلات کشور طی این سال‌ها امروز در رفتار احمدی‌نژاد که برای حفظ خود تلاش می‌کند بروز پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه دامن زدن به رفتار‌های غیر منطقی و متهم کردن دیگران امروز گریبان اصولگرایان را گرفته است، تصریح کرد: احمدی‌نژاد از تهدید نمایندگان در خصوص بحث عدم کفایت خود کاملا اطلاع دارد و به دنبال این است تا به دیگران این مساله را بفهماند که برخورد با وی هزینه سنگینی دارد به گونه‌ای که بار‌ها نیز در صحبت‌های خود گوشه‌هایی از آن را نشان داده است.

درایتی افزود: احمدی‌نژاد از ضعف‌های اصولگرایان به شکل دقیقی مطلع است از طرفی برای متهم کردن دیگران نیز از شخصیت بی‌پروایی برخوردار است بنابراین یقین دارد تا زمانی که صحبتی نکند مجلس نمی‌تواند وی را به راحتی کنار گذارد.

وی با اشاره به اختلافات درون جبهه اصولگرایان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اعتقاد دارم که رفتار این جریان طی ۸ سال اخیر بدون اینکه اصلاح طلبان نیازی به تلاش در این مورد داشته باشند زمینه را برای حضور موثر‌تر اصلاح طلبان فراهم کرده است.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه اصولگرایان در دعواهای سیاسی خود نشان دادند که هیچ ترحمی برای یکدیگر نیز قائل نیستند، گفت: متاسفانه بار‌ها شاهد بودیم که این جناح نه تنها اصلاح طلبان بلکه افراد طیف خود را نیز به راحتی متهم می‌کنند در حالیکه همیشه مدعی بودند که عامل اصلی اختلاف دولت و مجلس اصلاح طلبان بودند اما امروز به این نتیجه رسیدند که اصلاح طلبان چیزی جز رحمت برای کشور نبودند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: حتی در صورتی که احمدی‌نژاد در سال پایانی عمر دولت نهم و دهم نیز از رفتار‌های گذشته خود صرف نظر کند نیز نمی‌تواند عوارض کار ۷ ساله خود را جبران کند ضمن اینکه بار دیگر نیز تاکید می‌کنم که مسئول همه این مشکلات تنها دولت نبوده و نیست بلکه تمام نهادهای مدیریتی کشور در بروز این نابسامانی‌ها نقش داشتند و باید هر یک به اندازه خود پاسخگو باشند.

درایتی در خصوص پیشنهاد تشکیل دولت وحدت ملی که چندی پیش به عنوان یک راهکار برای برون رفت از شرایط فعلی کشور و از سوی آیت الله هاشمی مطرح شد، گفت: قطعا آیت الله هاشمی بیش از سایرین با مشکلات کشور آشنایی دارد ضمن اینکه با افزایش مشکلات استفاده از همه ظرفیت‌های کشور که قطعا ایت الله هاشمی نیز جزو این ظرفیت‌ها محسوب می‌شود نیز کاملا ضروری است.


ویدیو مرتبط :
انتقاد استاد رایفی پور از اصولگرایان و اصلاح طلبان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سبقت اصلاح‌طلبان از اصولگرایان با پذیرش نقش «ناخدایی» خاتمی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اخبار سیاسی - سبقت اصلاح‌طلبان از اصولگرایان با پذیرش نقش «ناخدایی» خاتمی

«امروز دفاع از خاتمی ضرورت اصلاح طلبی است. در واقع اصول گرایان باید بدانند که خاتمی خط قرمز ماست و اجازه تعرض به او را نخواهیم داد و این شخص پرستی که نهادگرایی است؛ نهاد ملی اصلاحات. ما خاتمی را از آن رو ستایش می‌کنیم که نماد عقل جمعی اصلاح طلبان و رهبر سیاسی یک جریان دموکراتیک است.».

اینها بخشی از سرمقاله آخرین شماره هفته نامه « صدا» تریبون حزب کارگزاران سازندگی به قلم محمد قوچانی است.نوشتاری که حاکی از یک پیام خاص برای تمام جریان‌های سیاسی است.


گروه‌های اصلاح طلب بعد از سپری شدن 8 سال از دولت اصلاحات در حال رسیدن به یک وجه اشتراک سیاسی به نام « سید محمد خاتمی» هستند.


خاتمی پیش از این برای برخی از جریان‌های اصلاح طلبی «رهبر» این جریان و برای گروهی دیگر تنها «رئیس» دولت اصلاحات بود اما بعد از حوادث سال 88 و تغییر فضای جریان چپ ایران، جایگاه خاتمی نیز تغییر کرد. حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و به حاشیه رفتن چهره‌های شناخته شده این جریان بعد از سال 88، خاتمی را به یگانه تکیه گاه این جریان تبدیل کرد.


در این میان رفتار سید محمد خاتمی که حکایت از عقل گرایی بعد از چهار سال پرحادثه برای اصلاح طلبان و حتی اصولگرایان داشت به این معنا کمک بیشتری کرد. شرکت کردن در انتخابات مجلس نهم، پیام مهمی برای جریان چپ بود که خاتمی از طریق انداختن برگ رای خود در یک شهر کوچک به صندوق، مخابره کرد. این حرکت حاوی یک پیام مهم بود و آنهم اینکه ما اصلاح طلبان درون نظام هستیم و کسی حق ندارد ما را خارج از نظام فرض کند. اصلاح طلبان حضور خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات را به صورت جدی و ملموس در انتخابات سال 92 درک کردند. رهبری که باعث کنار رفتن عارف از انتخابات شد و حسن روحانی توانست به کرسی ریاست قوه مجریه تکیه بزند. عارف تنها در صورتی از انتخابات کناره گیری می‌کرد که خاتمی به او بگوید.


خاتمی که تا قبل از 88 سعی می‌کرد خود را بیشتر به عنوان رئیس دولت اصلاحات معرفی کند، به خوبی فهمیده است که باید رهبری جریان چپ ایران را به دست بگیرد تا این جریان از ادبیات سیاسی ایران حذف نشود. پیروزی حسن روحانی کمک زیادی به بازسازی جریان اصلاحات کرد تا آنان بتوانند نفس تازه‌ای در فضای اجتماعی و سیاسی بکشند. اصلاح طلبان بعد از دیدن نقش خاتمی در انتخابات 92 و دوران انسداد سیاسی در حوادث بعد از 88 فهمیدند تنها با ناخدایی خاتمی می‌توانند از طوفان‌های سیاسی عبور کنند.


نوشتن نامه به مقام معظم رهبری و آرزوی سلامتی برای ایشان از سوی اصلاح طلبان با امضای سید محمد خاتمی به خوبی بیانگر همین معناست. از همین روست که به نظر می‌رسد جریان چپ ایران برای مجلس دهم نیز به دنبال استفاده کردن از استراتژی رهبری سیدمحمد خاتمی است.

 

اصلاح طلبان می‌دانند اگر می‌خواهند به کرسی‌های سبز پارلمان برسند محتاج به گردآمدن دور خاتمی هستند. سرمقاله هفته نامه صدا نشان می‌دهد که کارگزاران که حزب نزدیک به هاشمی رفسنجانی است و اعضای آن در سال‌های نه چندان دور همیشه از منتقدان خاتمی بود، نیز این رهبری را پذیرفته‌اند و به سمتی حرکت می‌کنند که در کنار دیگر جریان‌های اصلاح طلبی قرار بگیرند. طعم خوش وحدت در خرداد 92، به کام اصلاح طلبان نشسته است و دوست دارند آن را در اسفند 94 هم تکرار کنند.


جمع شدن به دور خاتمی، سبب می‌شود که اصلاح طلبان یک گام جلوتر از اصول گرایان باشند. گامی که می‌تواند پیروزی آنان را در انتخابات فراهم کند. اصول گرایان همچنان درگیر پیدا کردن یک مرکز ثقل برای جمع شدن زیر آن هستند. اصول گرایانی که در سال‌های دور تمام تصمیمات خود را بر اساس ریش سفیدی و شیخوخیت می‌گرفتند این روزها هیچ اعتنایی به این روش سنتی خود نمی‌کنند. تمام تلاش‌های عقلایی این جریان سیاسی نیز برای تکرار، سمفونی وحدت در جریان اصول گرایی همچنان ناکام مانده است و هرازگاهی صدای ساز ناکوکی از این سمفونی شنیده می‌شود که گاهی از قم است و گاهی از تهران.

 

اخبار سیاسی - روزنامه ابتکار