اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حیرت رسانه ها از برکناری غیرمنتظره متکی در حین سفر خارجی



 

 

 

حیرت رسانه ها از برکناری غیرمنتظره متکی در حین سفر خارجی

 

تصمیم غیرمنتظره برکناری منوچهر متکی در شرایطی که وی در سفر خارجی کاری به سر می برد حیرت رسانه ها را برانگیخت.

به گزارش مهر، ساعت 16 روز دوشنبه سایت اطلاع رسانی رئیس جمهور خبری بر روی خروجی خود قرار داد که به سرعت به خبر نخست و تاپ نیوز خبرگزاری ها و سایتهای خبری داخلی تبدیل شد.

بر اساس خبر منتشر شده علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه منصوب و از خدمات متکی تقدیر شده بود.

موضوع تغییر متکی با توجه به حضور 6 ساله وی در پست وزارت خارجه -که در میان تمام وزاری دولت های نهم و دهم یک رکورد محسوب می شود- و با عنایت به اینکه بارها در گذشته این موضوع مطرح شده بود مایه تعجب نبود اما آنچه که حیرت همگان را برانگیخت این بود که متکی برای ابلاغ پیام رئیس جمهور به رئیس جمهور سنگال در ماموریت کاری خارجی حضور داشت و هنوز به کشور بازنگشته حکم تغییر او منتشر شد!

بلافاصله بعد از انتشار خبر تغییر متکی رسانه های مجازی با اخبار و تصاویر ویژه به آن پرداختند هرچند مسئولان سیاسی در مقابل این خبر سکوت اختیار کرده و اکثرا به دلیل شوکه شدن ناشی از بی اطلاعی از جوانب و دلایل این اقدام ترجیح دادند تلفن همراه خود را پاسخ ندهند.

بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که گویا از ماجرا بی اطلاع بود در تماسی بعد از شنیدن خبر برکناری متکی اظهار حیرت و شگفتی کرد و بعد از آن دیگر به تماس ها جواب نداد.

اطرافیان صالحی نیز در گفتگوهای غیر رسمی با خبرنگاران به عدم اطلاع وی از این تصمیم رئیس جمهور اشاره کردند.

با این حال سایت های خبری نیز اکثرا خبر تغییر متکی را خبر برتر خود قرار دادند و با تیتر های مختلف شگفتی خود را از نحوه تغییر متکی ابراز داشتند.

سایت تابناک با برگزیدن تیتر "منوچهر متکی در سنگال، برکناری در تهران " تعجب خود را از این خبر نشان داد و سایت خبرآن لاین نیز با اشاره به شوکه شدن بروجردی از شنیدن خبر برکناری متکی شگفتی خود را به خوانندگانش منتقل کرد.

سایت فردا هم تیتر برکناری متکی را انتخاب کرد اما با روتیتر"پایان شایعات" تلویحا به مکرر بودن خبر تغییر وزیر خارجه در گذشته اشاره کرد.

جهان نیوز هم خبر برتر صفحه نخست خود را به این خبر اختصاص داد و در لید خبر نوشت: منوچهر متکی در حالی که در ادامه ماموریت در آفریقا به سر می برد حکم برکناریش در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شد.

سایت رجانیوز اما با رویکردی متفاوت به این قضیه نگریست و ضمن استقبال از برکناری متکی در تیتر گزارش خود از دیرهنگام بودن این برکناری انتقاد کرد.

سایت الف برخلاف دیگر سایت ها که در بخش اخبار ویژه موضوع تغییر وزیر خارجه را مورد پردازش قرار داده بودند در بخش اخبار عادی خود خبر تغییر متکی را منتشر کرد.

سایت عصرایران نیز با برگزیدن تیتر برکناری متکی به عنوان خبر نخست خود و اشاره به خبر خبرگزاری مهر مبنی بر حضور متکی در سفر خارجی در هنگام برکناری به این موضوع پرداخت و فرارو علاوه بر انتشار خبر تغییر متکی گزارش تصویری نیز با عنوان آخرین روزهای وزارت متکی بر روی خروجی قرار داد.

این سایت مصاحبه ای نیز با قدرت الله علیخانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس منتشر کرد که تیترش این بود: "متکی به بدترین شکل ممکن برکنار شد".

دیپلماسی ایرانی تیتر "متکی رفت" را انتخاب کرد و نوشت: بالاخره داستان کشمکش های متکی – احمدی نژاد به پایان رسید و شایعه به واقعیت پیوست.

رسانه ها در عین حال با انتخاب عکس هایی از احمدی نژاد و متکی در کنار هم ارتباط جالبی میان خبر برکناری متکی و آن عکس ها برقرار کرده بودند که از ان جمله می توان به عکس سایت دیپلماسی ایرانی اشاره کرد که در آن متکی به صورت خاصی در حال نگریستن به احمدی نژاد است و احمدی نژاد بدون توجه به او به سوی مخالف می نگرد و یا عکس سایت جهان که متکی را در حال خداحافظی با تکان دادن دست نشان می دهد.

آفتاب نیوز نیز در تیتر به برکناری متکی پرداخت و در زیرتیتر نیز به در ماموریت بودن وی اشاره کرد.

با این حال همچنان همگان منتظرند تا ببینند علت اصلی این نوع تغییر وزیر از سوی احمدی نژاد چه بوده است.


ویدیو مرتبط :
برکناری متکی که یادتونه؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر دفاع انگلیس دوستش را به سفر خارجی برد ؛ در آستانه برکناری قرار گرفت



 

وزیر دفاع انگلیس دوستش را به سفر خارجی برد ؛ در آستانه برکناری قرار گرفت

 

حضور یکی از دوستان وزیر دفاع انگلیس در برخی سفرهای خارجی دولتی ، این عضو کابینه بریتانیا را در آستانه برکناری قرار داده است. وزیر دفاع انگلیس متهم  به  دخالت دادن روابطش با یک دوست صمیمی در فعالیت های وزارتی و بردن او به سفر کاری خارجی است.

به نقل از رویترز، لیام فوکس وزیر دفاع انگلیس نسبت به بروز خطا در نوع روابط با دوست صمیمی اش عذرخواهی کرد ولی گفت که قوانین را نادیده نگرفته و قصد ندارد استعفا دهد. با این حال نخست وزیر در حال بررسی ابقا یا برکناری اوست.

"آدم وریتی" 34 ساله، دوست صمیمی وزیر دفاع انگلیس، هم اکنون هیچ مسئولیت در این وزارتخانه ندارد ولی با این حال، کارت ویزیتی چاپ کرده است که نشان می دهد او مشاور وزیر دفاع انگلیس است!

وریتی همچنین 14 مرتبه به وزارت دفاع رفته و با وزیر دیدار کرده بود.

مطبوعات انگلیس وزیر دفاع این کشور را متهم کرده بودند که روابط وی با دوست صمیمی اش، امنیت ملی را در معرض تهدید قرار داده است.

"آدم وریتی"هم خوابگاهی سابق وزیر دفاع و ساقدوش او در هنگام ازدواجش بود.

وریتی همچنین با وجود اینکه مسئولیتی در وزارت دفاع ندارد اما همراه با وزیر دفاع به امارات رفته و در یک ملاقات رسمی حضور داشته است.

در واکنش به این موضوع ، "دیوید کامرون" نخست وزیر انگیس نیز گفته است که امروز دوشنبه نتیجه تحقیق انجام شده توسط وزارت دفاع انگیس درباره رابطه وزیر دفاع و دوست صمیمی اش را دریافت خواهد کرد تا درباره آینده وزیر دفاع تصمیم گیری کند.

وزیر دفاع انگلیس درباره ارتباط با دوست صمیمی اش طی بیانیه ای اعلام کرد: این اشتباه بود که اجازه دهم میان مسئولیت های حرفه ای ام و روابط شخصی با یکی از دوستانم ، تداخل ایجاد شود ؛ من به این دلیل متاسفم.

در بیانیه فوکس آمده است: نه من و نه وزارتخانه تحت مدیریتم در هیچ مرحله ای، اطلاعات سری و محرمانه ای یا کمک هایی را در فعالیت های تجاری به آقای ورتی ارائه نکرده و اجازه استفاده شخصی از امکانات وزارت دفاع انگلیس را به آقای ورتی نیز داده نشده است.

این بیانیه اضافه می کند: به رغم این موضوع، منافع بازرگانی آقای وریتی و روابط مستمر او با من ، این تصور را ایجاد کرد که اقدامات خلاف قانونی صورت گرفته یا اینکه گمان شود او ، مشاور رسمی من است ، در حالی ما فقط دوستان همدیگر هستیم.

او اضافه کرد: من از این تجربه، درس هایی را آموخته ام و حاضرم به هر گونه سوالی در پارلمان در این باره جواب دهم.

با این حال حزب کارگر (مخالف) در انگلیس، این بیانیه عذرخواهی وزیر دفاع را نپذیرفته و قرار است پارلمان به طور جدی این موضوع را بررسی کند.

فشارها بر وزیر دفاع انگلیس زمانی افزایش یافت که اطلاعات منتشر شده نشان می دهد دوست صمیمی وزیر دفاع بارها با او در ساختمان های وزارت دفاع ، دیدار کرده است.

در تحقیق داخلی وزارت دفاع انگلیس باید مشخص شود که آیا وزیر دفاع با اجازه دادن به ورود دوست صمیمی اش به ساختمان های وزارت دفاع و حضوردر سفرهای رسمی وزیر، قوانین و پروتکل های وزارت دفاع را نادیده گرفته است یا خیر.

براساس قوانین انگلیس نباید تداخلی میان منافع شخصی و وظیفه حرفه ای وزیران وجود داشته باشد.

در چند روز اخیر رابطه وزیر دفاع انگلیس و دوست صمیمی اش بارها در صفحات نخست روزنامه های انگلیسی قرار گرفت.

شدت انتقادات از وزیر دفاع انگلیس زمانی افزایش یافت که عکس های سفر رسمی تابستان گذشته او به کشور "سریلانکا" و ملاقات با رئیس جمهور این کشور نشان می دهد دوست صمیمی وزیر دفاع نیز در این سفر حضور داشته است.

فوکس پیش از این در نشستی در  پارلمان انگلیس گفته بود که دوست صمیمی اش در هیچ یک از سفرهای رسمی خارجی او را همراهی نمی کرد و حضور نداشت.

وی به بی بی سی نیز گفته بود که ملاقات با مقامات سریلانکا با حضور دوست صمیمی اش، یک نشست خصوصی و غیررسمی بود که توسط یکی از دوستانش، برنامه ریزی شده بود.

با وجود اینکه این وریتی دوست صمیمی وزیر دفاع عضو تیم مشاورین وزیر دفاع انگلیس نیست ولی گزارش ها نشان می دهد که دوست صمیمی وزیر دفاع، کارت وزیتی را در اختیار دارد که بر روی آن با حروف درشت، نوشته شده او مشاور وزیر دفاع است.

مطبوعات انگلیس هم نوشته اند که وریتی در ملاقات وزیر دفاع این کشور با مقامات یکی از شرکت های فناوری اطلاعات در شهر دبی در ماه ژوئن  گذشته حضور داشت. در این ملاقات هیچ یک از مقامات وزارت دفاع انگلیس حضور نداشتند.../تحلیل:عصرایران