اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حیرت خانواده روستایی از قبض نیم میلیون تومانی برق



 

 

قبض

 

 

سایت شبکه خبر صدا و سیما نوشت: قبض نیم میلیون تومانی برق، یک خانواده روستایی را در شهرستان خواف حیرت‌زده کرد.

صاحب این منزل مسکونی گفت: در دوره‌های پیش مبلغ قبض برق خانه‌اش پنج هزار تومان بود، ولی در این دوره به 547 هزار تومان افزایش یافته است.

«جلیل مقیمی» افزود: اداره برق شهرستان خواف کنتور و مسیر برق خانه را کنترل و آزمایش کرد و معلوم شد که مشکلی ندارد.

وی گفت: اداره برق خواف هم درباره این موضوع پاسخگـو نیست.

این خانواده روستایی 3 نفره در خانه‌ای با مساحت 150 مترمربع زندگی می‌کنند. 20 روز پیش هم صدور قبض آب به مبلغ چهار میلیون تومان برای یکی از شهروندان سبزواری در خراسان رضوی مشكل‌ساز شده بود..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
جایزه ۷۰ میلیون تومانی/ قبض ۷۹ میلیون تومانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قبض های گران برق در دست شمالی ها



 

 

 

قبض های گران برق در دست شمالی ها

 

 

افزایش ناگهانی قیمت برق بعد از ساری و رشت این بار به استان گلستان رسید. با توجه به اینکه هنوز قانون هدفمند کردن یارانه ها در کشور اجرا نشده و تعرفه ها حذف نشده است، افزایش ناگهانی مبلغ مندرج در قبض برق مشترکان استان های شمالی، سبب نگرانی مردم این استان ها شده است به طوری که مردم این استان ها تصور می کردند که اشتباهی در نحوه محاسبه قیمت صورت گرفته است.

شدت گرمای هوا در این استان ها و به دنبال آن افزایش مصرف برق، سبب شده که در قبوض جدید علاوه بر محاسبه تصاعدی بهای برق بخش خانگی، جریمه نیز برای مازاد الگوی مصرف در نظر گرفته شود.بعد از انتشار گزارش هایی از افزایش قیمت برق در قبوض دوره جدید در دو شهر ساری و رشت، بار دیگر خبرگزاری «مهر» با انتشار گزارش دیگری از محاسبه تصاعدی بهای برق برای مردم گلستان خبر داده است.افزایش قیمت برق مصرفی شهروندان استان های شمالی از جمله گلستان تا حدی بوده که شورای شهر استان گرگان خواستار تجدیدنظر در دسته بندی برق مصرف استان شده است.

● کولر، مقصر شناخته شد

براساس الگوی جدید مصرف برق، استان های شمالی جزو مناطق عادی کشور و در دسته بندی گرمسیری «چهار» با مصرف ۵۰۰ کیلووات ساعت در ماه تعیین شده اند، اما با افزایش شدت گرما و شرجی بودن هوا در تابستان امسال، روند مصرف برق در این استان ها به دلیل استفاده از کولرهای گازی افزایش یافته است.این در حالی است که برق مصرفی برای مناطق گرمسیری «یک» تا دو هزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت، گرمسیری «دو» تا دو هزار کیلووات ساعت و گرمسیری «سه» تا هزار کیلو وات ساعت در ماه است.

● کمیسیون پاسخ می دهد

در این بین، عضو و رییس کمیسیون نظارت، بازرسی، حقوقی و پاسخگویی به شکایات شورای شهر گرگان در نشست این شورا با اشاره به افزایش قیمت برق برای مردم شهر گلستان اعلام کرده است: «همان طور که آگاهی دارید همه ساله با افزایش شدت گرما و در فصل تابستان به دلیل استفاده شهروندان از وسایل خنک کننده، تغییرات افزایشی در میزان مصرفی آنها پدید می آید که امسال این تغییرات با افزایش ناگهانی بهای برق مصرفی شهروندان استان های شمالی کشور بوده و بر نگرانی مردم افزوده است.»بر اساس گزارش «مهر»، «ذبیح الله میقانی» افزود: «بر اساس مطالعات انجام شده در سال های ۸۲ و ۸۳ و همچنین بررسی های به عمل آمده در الگوی مصرفی بخش خانگی در سال ۸۴، با توجه به دمای پایین تر هوا در آن سال ها و استفاده کمتر مردم از وسایل خنک کننده آن زمان نسبت به امسال، استان های شمالی (گلستان، مازندران و گیلان) جزو مناطق عادی کشور و در دسته بندی گرمسیری «چهار» با مصرف ۵۰۰ کیلووات ساعت در ماه قرار گرفتند.»

● تغییر در دسته بندی

وی با اشاره به اینکه باید در دسته بندی مصرف برق استان های شمالی تجدید نظر شود، گفت: «سه دلیل برای تجدیدنظر در این دسته بندی وجود دارد. اول اینکه در استان های شمالی به دلیل رطوبت زیاد هوا امکان استفاده از کولرهای کم مصرف آبی وجود ندارد و استفاده از کولرهای گازی پرمصرف سبب بالا رفتن برق مصرفی می شود.»

وی ادامه داد: «شرجی بودن و رطوبت زیاد هوا در طول تابستان استفاده از وسایل گازی خنک کننده را در طول شبانه روز اجتناب ناپذیر می سازد؛ به گونه ای که تحمل گرما بدون استفاده از کولرهای گازی بسیار طاقت فرسا است.» این عضو شورای شهر گرگان افزود: «افزایش مصرف برق سبب محاسبه تصاعدی بهای برق مصرفی خانگی و حتی پرداخت جریمه برای مازاد الگوی مصرف می شود.»

● هنوز طرح اصلی اجرا نشده

وی اظهار داشت: «بنابراین، نظر به اینکه هنوز طرح هدفمندکردن یارانه در کشور به اجرا در نیامده افزایش ناگهانی مبلغ برق در قبض برق مشترکان موجبات نگرانی مردم استان های شمالی کشور را فراهم آورده است.» وی پیشنهاد کرد که از آنجایی که قرار است در قانون هدفمند کردن یارانه ها از اجحاف و ستم به قشرهای آسیب پذیر جامعه جلوگیری شود، نیاز است مسوولان استان با پیگیری تجدید نظر در دسته بندی استان های شمالی از منطقه گرمسیری «چهار» در قبض های برق موجبات آرامش خاطر مردم استان های شمالی را فراهم آورند.»

● شهروند گرگانی چه می گوید؟

بر اساس این گزارش، قیمت برق در قبوض جدید توزیع شده برای استان های شمالی نسبت به دوره های قبلی چند برابر افزایش یافته است. به طوری که یک شهروند گرگانی در این زمینه گفته است: ماه های قبلی به ویژه در فصل بهار و زمستان بهای برق مصرفی منزلمان بین هشت تا ۱۰ هزار تومان بوده که یکباره در دوره خرداد تا مرداد ماه به ۷۰ هزار تومان افزایش یافته است.

پیش از این در شهرهای رشت و ساری نیز افزایش ناگهانی مبلغ برق در قبض مشترکان سبب نگرانی مردم شده بود. به طوری که بسیاری از مشترکان در این دو شهر با مشاهده قبوض برق خود که در مقایسه با دوره قبلی افزایش چشمگیری داشته نسبت به نحوه محاسبه آن اعتراض کردند. مسوولان اداره برق با ثبت مطلبی در فیش ها عدم رعایت الگوی مصرف را دلیل افزایش عجیب برق اعلام کرده اند.

ظاهرا این الگوی مصرف کار خود را کرده و مبلغ انتهایی قبض ها را به حدی افزایش داده که گروهی گمان می کردند اشتباهی در قبض ها یا محاسبه آنها رخ داده است...../تحلیل:دنیای اقتصاد