اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حکم پرسیدن نسبت میان دختران و پسران


آیت‌الله موسوی اردبیلی به سؤال پایگاه شفقنا نسبت فسق دادن به دختران و پسرانی كه با هم راه می‌روند پاسخ دادند.

تابناک: آیت‌الله موسوی اردبیلی به سؤال پایگاه شفقنا نسبت فسق دادن به دختران و پسرانی كه با هم راه می‌روند پاسخ دادند.

متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است: دختران و پسرانی كه با یكدیگر درحال راه رفتن هستند و فسقی مرتكب نمی‌شوند، آیا كسی مجاز است نسبت فامیلی یا محرمیت آنان را مورد پرسش قرار دهد؟

 بسمه تعالی - پرسیدن نسبت فامیلی اشكالی ندارد ولی آنها ملزم به جواب دادن نیستند و سؤال كننده حق الزام آنها بر جواب را ندارد البته اگر به خاطر رعایت مصالح عمومی در این رابطه قوانینی وضع شده به قوانین مربوطه عمل شود.


ویدیو مرتبط :
دنیای پسران و دختران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وارونه شدن نسبت دختران و پسران در سن ازدواج



اخبار, اخبار اجتماعی, ازدواج


 اخبا اجتماعی - وارونه شدن نسبت دختران و پسران در سن ازدواج

كلیه خانم‌های در سن ازدواج كشور با طیف سنی 15 تا 29 سال شامل 11 میلیون و 790 هزار نفر می‌شوند، از این تعداد پنج میلیون و 670 هزار خانم هرگز ازدواج نكرده‌اند،

زمانی بنابر اعلام‌های سازمان ثبت احوال، تعداد دختران در سن ازدواج از تعداد پسران پیشی گرفته بود و باعث نگرانی دختران شده بود، آنقدر كه قصد ازدواج از پسران در این سن، رخت بربسته بود و به خاطر تعداد كمترشان، خود را در موضع قوت می‌دیدند.

به نوشته اعتماد، روز گذشته اما این سازمان بار دیگر آماری از دختران و پسران در سن ازدواج اعلام كرد، آماری كه این‌بار دختران 15 تا 29 سال را در موضع قوت قرار می‌دهد و به آنان قوت قلب می‌دهد كه تا چهار سال آینده دو میلیون پسر اضافه بر سازمان داریم كه شاید به سختی بتوانند از میان خیل كم جمعیت دختران، همسری برای خود برگزینند. ‌

مدیركل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال كشور، براساس نمودارهای جمعیتی پیش‌بینی كرد كه تا سال 97 اختلاف پسران در سن ازدواج كه در طیف سنی 20 تا 34 سال قرار دارند نسبت به دختران در سن ازدواج كه در طیف سنی 15 تا 29 سال قرار دارند، به دو میلیون نفر می‌رسد. علی اكبر محزون با اشاره به اینكه براساس نمودارهای جمعیتی قبل از سال 88 تعداد دختران در سن ازدواج از تعداد پسران در سن ازدواج بیشتر بود، افزود: این روند بعد از سال 88 تا سال 92 روند نزولی داشت و هرم سنی در نمودار به شكل متقارن درآمد، به این معنا كه جمعیت دختران و پسران در سن ازدواج تقریبا برابر شد.

 

به مرور تعداد پسران در سن ازدواج نسبت به دختران در سن ازدواج افزایش خواهد یافت به گونه‌یی كه بر اساس نمودار پیش‌بینی می‌شود كه اختلاف پسران نسبت به دختران در سن ازدواج تا سال 96 و 97 به دو میلیون نفر می‌رسد.

منظور آقای مدیركل از افراد در سن ازدواج، كلیه افراد ازدواج كرده و ازدواج نكرده در طیف‌های سنی 20 تا 34 سال برای آقایان و 15 تا 29 سال برای خانم‌هاست. به گفته این مقام مسوول، كلیه آقایان در سن ازدواج كشور با طیف سنی 20 تا 34 شامل 12 میلیون و 70 هزار نفر می‌شوند كه از این تعداد پنج میلیون و 570 هزار نفر هرگز ازدواج نكرده‌اند، بنابراین 46 درصد آقایان در سن ازدواج كشور هرگز ازدواج نكرده‌اند، همچنین كلیه خانم‌های در سن ازدواج كشور با طیف سنی 15 تا 29 سال شامل 11 میلیون و 790 هزار نفر می‌شوند، از این تعداد پنج میلیون و 670 هزار خانم هرگز ازدواج نكرده‌اند، بنابراین 48 درصد خانم‌های در سن ازدواج كشور هرگز ازدواج نكرده‌اند.

مدیركل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال كشور با اشاره به اینكه هم‌اكنون 100 هزار خانم در سن ازدواج كه هرگز ازدواج نكرده‌اند بیشتر از آقایان در سن ازدواج كه هرگز ازدواج نكرده‌اند وجود دارد، گفت: بنابر آمار ارائه شده فوق همچنین تعداد 280 هزار آقا در سن ازدواج (شامل افراد ازدواج كرده و ازدواج نكرده) بیشتر از خانم‌های در سن ازدواج وجود دارد.

محزون همچنین در پاسخ به علل ایجاد اختلاف دو میلیون نفری پسران نسبت به دختران در سن ازدواج بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده طی سال‌های 96 و 97 عنوان كرد: علت اختلاف مربوط به دوره‌ها و گروه‌های سنی قبلی است و به هر میزان كه تاخیر در سن ازدواج بیشتر باشد خطر تجرد قطعی و نیز اختلاف‌های ایجاد شده مربوط به تعداد پسران و دختران در سن ازدواج بیشتر می‌شود.

دو برابر شدن زنان در سن باروری و نصف شدن موالید
مدیركل آمار سازمان ثبت احوال كشور به میزان رشد تعداد زنان در سن باروری اشاره كرد و گفت: در سال 65، 10 میلیون و 500 هزار زن در سن باروری (15 تا 49 سال) در كشور وجود داشت و دو میلیون موالید داشتیم اما اكنون جمعیت زنان بارور كشور دو برابر شده و به 23 میلیون و 300 هزار نفر رسیده اما تعداد موالید نصف سال 65 شده است.

اكنون 11 میلیون و 240 هزار نفر (اعم از زن و مرد) در سن ازدواج هستند، 86 درصد موارد ازدواج مردان در سن 20 تا 34 سالگی و 85 درصد ازدواج زنان در سن 15 تا 29 سالگی صورت می‌گیرد.

 اما «لاله افتخاری» هم با اشاره به در یك قدمی بودن طرح افزایش جمعیت برای تصویب در مجلس گفت: طرح یك فوریتی افزایش نرخ باروری پیشگیری از كاهش رشد جمعیت هفته آینده به همراه طرح 55 ماده‌یی جامع جمعیت و تعالی خانواده به مجلس می‌رود. این طرح 55 ماده و چهار فصل دارد و به موضوعات كاهش سن ازدواج، كاهش میزان طلاق و حمایت از فرزندآوری پرداخته است.

افتخاری تاكید كرد: این طرح نیاز به تغییراتی دارد، به طور مثال در این طرح اولویت اشتغال برای مردان است، درحالی كه اجرای آن ممكن است برای زنانی كه به هر دلیل نتوانسته‌اند ازدواج كنند، مشكلاتی را ایجاد كند. همچنین ساخت مهدكودك‌ها در این طرح مورد توجه قرار گرفته اما اگر مادر تامین شود، دیگر نیازی به ساخت مهدكودك نیست و فقط زنان شاغل به مهدكودك نیاز دارند كه باید تسهیلات خاصی برای آنان در نظر گرفته شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشكلات اقتصادی و شغلی خانواده‌ها در فرزندآوری گفت: برخی از این مشكلات در طرح جامع جمعیت دیده شده و برخی مشكلات نیز دیده نشده است. به طور مثال ساخت مسكن مناسب برای خانواده را نمی‌توان به صورت ضرب‌الاجل انجام داد، اما برخی موارد طرح را می‌توان زودتر اجرا كرد.
اخبار اجتماعی - اعتماد