اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حکم دادگاه آمریکایی علیه دامنه‌ اینترنتی «دات آی آر» / واکنش ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی,حکم دادگاه آمریکایی علیه دامنه‌ اینترنتی  دات آی آر


اخبار سیاست خارجی - معاون وزیر ارتباطات : طبق قوانین نمی‌توان کشوری را از دسترسی به «اینترنت» محروم کرد
حکم دادگاه آمریکایی علیه دامنه‌ اینترنتی «دات آی آر»

  گروهی از اسراییلی‌ها و آمریکایی‌ها که مدعی‌اند قربانی تروریسم هستند، حکم دادگاهی آمریکایی را برای ضبط جوازها و نام‌های دامنه‌های اینترنتی متعلق به سه کشور ایران، سوریه و کره‌شمالی دریافت کردند. معاون وزیر ارتباطات هم با اعلام اینکه از طریق رسانه‌ها متوجه این موضوع شده و سازمان متولی این امر («آیکن») کشورمان را در جریان امور قرار نداده، از پیگیری این موضوع خبر داده است.

نشریه اسراییلی «هاآرتص» نوشت، این حکم ضبط، 10روز دیگر قابل اجرا خواهد شد. بنابر این حکم، آن گروه از شاکیان پرونده که با حکم دادگاه‌های قبلی، خسارت دریافت کرده‌اند، نیز می‌توانند در گرفتن خسارت در این حکم شرکت کنند.

 

حکم دادگاه برای شرکت اینترنتی برای «نام‌ها و شماره‌های واگذارشده» یا «آیکن»صادر شده است. «آیکن»، یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت بازرگانی آمریکا در واشنگتن است که مدیریت شبکه جهانی «وب» یا «www» را برعهده دارد. این گزارش می‌افزاید: ««نیتسانا دارشان لیتنر»، وکیل اسراییلی، که همراه با «رابرت تالچین»، وکیل نیویورکی این پرونده را پیگیری می‌کند، به این نشریه گفته است که حکم ضبط به‌منظور بستن «وب‌سایت»‌های معمولی در ایران نیست، بلکه شاکیان را قادر می‌کند که پول‌هایی را که ایران به «آیکن» می‌پردازد، تصرف کنند.

 

این پرداخت‌ها را ایران بابت بازکردن «وب‌سایت»های جدید یا «وب‌سایت»هایی که تجدید ثبت می‌شوند و در انتهای نشانی خود علامت «دات‌آی‌آر» دارند، به «آیکن» می‌پردازد.»«دارشان لیتنر» ادعا کرد: «ما فقط سایت‌هایی را که بخواهیم ببندیم، می‌بندیم،... همه وب‌سایت‌های متعلق به حکومت به مجرد آنکه اینترنت ایران تحت اختیار ما درآمد، دیگر ثبت نخواهد شد.» «داشا لیتنر» و دیگر وکیلان این پرونده، مدعی شده‌اند که «نام یک دامنه، جزو دارایی‌های قراردادی حساب می‌شود و از این‌رو قابل ضبط است.»

 

به گفته آنان، «هرگاه دادگاه ثبت‌نام دامنه‌ای را متوقف کند، آن نام تا زمانی که پرونده حل‌وفصل نشده، قابل انتقال به کس دیگری نیست.» به گفته این وکیل اسراییلی، «شاکیان پرونده، پیشتر بخشی از حساب‌های بانکی و دارایی‌های ملکی ایران را که ده‌هامیلیون‌دلار قیمت دارد، مسدود کرده‌اند.»«آیکن» دوروز فرصت دارد تا به این حکم پاسخ دهد. به عبارت دیگر یا باید همه دامنه‌ها و جواز‌های اینترنتی ایرانی را به شاکیان تسلیم کند یا در برابر این حکم از دادگاه درخواست تجدیدنظر کند. هنوز «آیکن» واکنشی در این‌باره نشان نداده است.


جهانگرد: موضوع را پیگیری می‌کنیم
این خبر در حالی روز گذشته رسانه‌ای شده است که نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با «شرق»، ضمن تاکید بر اینکه از طریق رسانه‌ها در جریان این خبر قرار گرفته است، گفت که «این موضوع را پیگیری خواهند کرد.» او البته توضیح داد که «این موضوع از طریق «آیکن» به ایران اعلام نشده تا ما هم بتوانیم وکیل گرفته و دفاع کنیم.» جهانگرد همچنین گفت که «سازمان «آیکن» تا به حال در هیچ مقطعی چنین کاری انجام نداده است.» به‌گفته جهانگرد «سازمان آیکن دادگاه‌های تخصصی دارد که این دادگاه‌ها تنها می‌توانند در حوزه مباحث مربوط به نت وارد شوند.

 

مثل ورود در دعوای شرکت‌ها بر سر مسایلی مثل اختلاف بر سر نام دامنه یا مالکیت دامنه.» او ادامه داد: «اساسا آیکن مرجع رسیدگی به دعواهای سیاسی یا اقتصادی که خارج از این حوزه اتفاق می‌افتد نیست.» او همچنین اضافه کرد که «هدف این گروه‌ها محدودکردن همکاری ایران با این سازمان‌هاست اما چنین موضوعی امکانپذیر نیست.» به گفته جهانگرد «طبق قوانین بین‌المللی نمی‌توان هیچ کشوری را از دسترسی به «اینترنت» محروم و محدود کرد.»
  اخبار سیاست خارجی - شرق


ویدیو مرتبط :
آموزش نحوه ثبت دامنه دات آی آر از طریق نمایندگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حکم دادگاه آمریکایی در مورد غرامت دو میلیارد دلاری ایران علیه مقاومت است



 اخبارسیاست خارجی ,خبرهای   سیاست خارجی, نماینده پارلمان فلسطین

نماینده پارلمان فلسطین حکم دادگاه آمریکایی در مورد غرامت دو میلیارد دلاری ایران را علیه مقاومت اسلامی عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، زهیر صندوقه که صبح امروز در نشست کمیته دائم امور فرهنگی و اجتماعی مجمع مجالس آسیایی در هتل اسپیناس تهران سخن می‌گفت، با اشاره به حکم دادگاه آمریکایی در پرداخت غرامت دو میلیارد دلاری از سوی ایران به دلیل کمک ایران به مقاومت اسلامی در لبنان اظهار کرد:‌ این تناقض غربی است که اسراییل یک جنگ ویرانگر علیه غزه داشت و هیچ بیمارستان و منطقه مسکونی باقی نگذاشت اما ندیدیم که هیچ صدایی این کاراسراییل را محکوم کند.

وی اظهار کرد: ‌حکم دادگاه آمریکایی بر علیه مقاومت اسلامی در لبنان است که افتخار ماست.

نماینده پارلمان فلسطین با بیان اینکه نمی‌توانیم سرزمین‌هایمان را جز با مقاومت آزاد کنیم یاد آور شد: آنچه نیروهای استعماری می‌خواهند این است که بر موقعیت استراتژیک ما حاکم شوند ما امروز شاهد این هستیم که جبهه‌النصره و داعش در مرزهای جولان هستند اما حتی یک موشک علیه پایگاههای صهیونیستی پرداخت نکرده‌اند بلکه صهیونیست‌ها حتی مجروحان داعش را هم درمان می‌کنند.

وی با بیان اینکه اسراییل به دنبال از بین بردن هویت تمدنی ملت‌های مسلمان است یاد آور شد: آنها می خواهند ملت ما شناختی نسبت به فرهنگ خود نداشته باشند اما تا زمانی که چین ، هند و پاکستان را در آسیا داریم که سهم بزرگی در تمدن فرهنگی ملت‌های ما داشته‌اند به هیچ وجه تسلیم نخواهیم شد. چرا که آسیا آغوش خود را برای فرهنگ‌ها و تمدن‌ها از گذشته باز کرده است.

نماینده پارلمان فلسطین در پایان نسبت به اقدامات برخی رسانه‌های خارجی برای ایجاد تفرقه بین امت واحده‌ی اسلامی نیز هشدار داد.