اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حکم اسلحه کشی برای ترساندن مردم


رئیس دیوان عالی کشور گفت: هر فردی در هرجا برای ایجاد ترس به روی مردم اسلحه بکشد، محارب است.

خبرگزاری مهر: رئیس دیوان عالی کشور گفت: هر فردی در هرجا برای ایجاد ترس به روی مردم اسلحه بکشد، محارب است.

 آیت‌الله محسنی گرکانی در جلسه هیئت عمومی دیوان عالی کشور اظهار کرد: قوانین جزائی به ویژه قوانین جزایی اسلام درباره کلیه کسانی اعمال می‌شود که در قلمرو حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی کشورهای اسلامی که از جمله آنها نظام جمهوری اسلامی ایران است زندگی می‌کنند.

وی افزود: در مقررات و نظامات حکومتی مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی باید طبق قوانین اسلام باشد.

گرکانی خاطرنشان کرد: مجازات‌های مقرر در قوانین اسلام که هدف از تدوین و تصویب آن امنیت اجتماعی و تربیتی جامعه اسلامی است پنج قسم و عبارتند از حدود، قصاص، دیات، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: حد، به مجازاتی گفته می‌شود که میزان و اندازه و کیفیت آن در کتاب و سنّت تعیین شده است و قصاص، کیفری است که شخص جنایتکار به آن محکوم می‌شود و دیه، مالی است که ازطرف شارع برای جنایت تعیین کرده است و تعزیر، عقوبتی است که نوع و میزان آن در شرع معین نشده و به نظر حاکم واگذار شده است.

وی تصریح کرد: مجازات بازدارنده، عقوبتی است که از طرف حکومت به منظور حفظ نظم و مصلحت اجتماع در مقابل تخلف از مقررات و نظام حکومت اسلامی تعیین می‌شود مثل حبس، جزای نقدی، تعطیلی محل کسب، لغو پروانه کسب و محرومیت از حقوق اجتماعی و تبعید از محل زندگی به نقطه دیگر.

محسنی گرکانی گفت: یکی از قوانین مترقی حقوق جزایی اسلام در مورد کیفر افرادی است که جان و مال مردم را مورد تجاوز و حمله قرار می‌دهند و مجازات افرادی که به روی مسلمانان اسلحه می‌کشند و محارب هستند. فقهای اسلام در تعریف محارب گفته‌اند « کل من جرد السلاح لاخافه الناس». هر کس در هر جا به روی مردم برای ترساندن اسلحه بکشد محارب است. محارب کسی است که با تهدید به مرگ، اموال مردم را غارت کند. افراد شرور که با چاقوکشی به جان و مال و نوامیس مردم تجاوز می‌کنند محارب هستند.

وی ادامه داد: لذا اگر قانون اسلامی به نحو احسن اجراء شود جلوی خیلی از تخلفات گرفته می‌شود و اگر دست سارقی قطع شد این عمل در اصل به نفع جامعه مسلمین است و اگر کسی که با احکام خدا مخالفت کند مثل آن است که با خداوند در جنگ است.

محسنی گرکانی با قرائت آیه 33 سوره مائده افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید کیفر آنانکه با خدا و رسولش در ستیزند و پیوسته در روی زمین فساد می‌کنند این است که، کشته شوند یا به دار مجازات آویخته شوند و یا دستان و پاهایشان برخلاف یکدیگر قطع شود یا از جایگاه زندگی‌شان تبعید شوند. این تنها رسوائی دنیائی آنان است و در آخرت عذابی بزرگ خواهند داشت.

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: مجازات‌های چهارگانه را حکومت اسلامی متناسب با چگونگی جرم و جنایتی که جانی مرتکب شده برای اجرای آن در نظر می‌گیرد. اگر افراد محارب دست به کشتن انسان‌های بی گناهی زده‌اند مجازات آنها کشتن است اگر اموال مردم را با تهدید به اسلحه غارت کنند دست و پای آنها قطع می‌شود تا عبرتی باشد که دیگران جرات نکنند با ارتکاب جنایات و ریختن خون بی گناهان جامعه را ناامن کنند لذا در نظام جمهوری اسلامی ایران برای هر جرمی، جزایی طبق قوانین و شریعت در نظر گرفته شده است.


ویدیو مرتبط :
ساخت یک اسلحه با دو گلوله کشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس دیوان عالی كشور: اسلحه كشی برای ترساندن مردم حكم محاربه دارد



اخبار, اسلحه كشی برای ترساندن مردم

 
اخبار سیاسی - اسلحه كشی برای ترساندن مردم حكم محاربه دارد
 

رئیس دیوان عالی كشور گفت: هر فردی در هرجا برای ایجاد ترس به روی مردم اسلحه بكشد، محارب است.

به گزارش روابط عمومی دیوان عالی كشور، آیت‌ا... محسنی گركانی در جلسه هیات عمومی دیوان عالی كشور اظهار كرد: قوانین جزایی به ویژه قوانین جزایی اسلام درباره تمامی كسانی اعمال می‌شود كه در قلمرو حاكمیت زمینی، دریایی و هوایی كشورهای اسلامی كه از جمله آنها نظام جمهوری اسلامی ایران است زندگی می‌كنند.

 

وی افزود: در مقررات و نظامات حكومتی مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی باید طبق قوانین اسلام باشد. آیت‌ا... محسنی گركانی خاطرنشان كرد: مجازات‌های مقرر در قوانین اسلام كه هدف از تدوین و تصویب آن امنیت اجتماعی و تربیتی جامعه اسلامی است پنج قسم و عبارتند از حدود، قصاص، دیات، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده.

 

رئیس دیوان عالی كشور افزود: حد، به مجازاتی گفته می‌شود كه میزان و اندازه و كیفیت آن در كتاب و سنّت تعیین شده است و قصاص، كیفری است كه شخص جنایتكار به آن محكوم می‌شود و دیه، مالی است كه ازطرف شارع برای جنایت تعیین كرده است و تعزیر، عقوبتی است كه نوع و میزان آن در شرع معین نشده و به نظر حاكم واگذار شده است.

 

وی تصریح كرد: مجازات بازدارنده، عقوبتی است كه از طرف حكومت برای حفظ نظم و مصلحت اجتماع در مقابل تخلف از مقررات و نظام حكومت اسلامی تعیین می‌شود مثل حبس، جزای نقدی، تعطیلی محل كسب، لغو پروانه كسب و محرومیت از حقوق اجتماعی و تبعید از محل زندگی به نقطه دیگر.

 

آیت‌ا... محسنی گركانی گفت: یكی از قوانین مترقی حقوق جزایی اسلام درباره كیفر افرادی است كه جان و مال مردم را مورد تجاوز و حمله قرار می‌دهند و مجازات افرادی كه به روی مسلمانان اسلحه می‌كشند، محارب است.

 

فقهای اسلام در تعریف محارب گفته‌اند: « كل من جرد السلاح لاخافه الناس»؛ هر كس در هر جا به روی مردم برای ترساندن اسلحه بكشد محارب است. محارب كسی است كه با تهدید به مرگ، اموال مردم را غارت كند. افراد شرور كه با چاقوكشی به جان و مال و نوامیس مردم تجاوز می‌كنند محارب هستند.

 

وی ادامه داد: لذا اگر قانون اسلامی به نحو احسن اجرا شود جلوی خیلی از تخلفات گرفته می‌شود و اگر دست سارقی قطع شد این عمل در اصل به نفع جامعه مسلمین است و اگر كسی كه با احكام خدا مخالفت كند مثل آن است كه با خداوند در جنگ است.

 

وی با قرائت آیه 33 سوره مائده تصریح کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید كیفر آنانكه با خدا و رسولش در ستیزند و پیوسته در روی زمین فساد می‌كنند این است كه، كشته شوند یا به‌دار مجازات آویخته شوند یا دستان و پاهایشان برخلاف یكدیگر قطع شود یا از جایگاه زندگی‌شان تبعید شوند.

 

این تنها رسوایی دنیایی آنان است و در آخرت عذابی بزرگ خواهند داشت. رئیس دیوان عالی كشور ادامه داد: مجازات‌های چهارگانه را حكومت اسلامی متناسب با چگونگی جرم و جنایتی كه جانی مرتكب شده برای اجرای آن در نظر می‌گیرد.

 

اگر افراد محارب دست به كشتن انسان‌های بی‌گناهی زده‌اند مجازات آنها كشتن است اگر اموال مردم را با تهدید به اسلحه غارت كنند دست و پای آنها قطع می‌شود تا عبرتی باشد كه دیگران جرات نكنند با ارتكاب جنایات و ریختن خون بی‌گناهان جامعه را ناامن كنند لذا در نظام جمهوری اسلامی ایران برای هر جرمی، جزایی طبق قوانین و شریعت در نظر گرفته شده است.
اخبار سیاسی - آرمان