اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حواشی و ناگفته هایی از "قهوه تلخ"


مهران مدیری در مراسم سه شنبه سوم خرداد ماه گفت: حداقل خوبی برنامه‌های طنزمان کاهش استرس بوده است. دومین مراسم قرعه کشی آپارتمان‌های سریال «قهوه تلخ» با حضور برخی از عوامل آن سه شنبه ( سوم خرداد ماه ) در هتل بین‌المللی هما برگزار شد.

مهران مدیری کارگردان «قهوه تلخ» در این مراسم گفت: یکی از هدف‌های اساسی و اصلی من چه زمانی که در تلویزیون و چه زمانی كه در شبکه نمایشی فعالیت می‌کردم، کاهش استرس و فشار روانی بر روی افراد بود. مدیری همچنین از همه افرادی که در ساخت «قهوه تلخ» همکاری داشتند، تشکر کرد.



مجید آقاگلیان یکی از تهیه‌کنندگان مجموعه «قهوه تلخ» نیز بیان کرد: این مجموعه یک کارگروهی است؛ از زمانی که پیش تولید شروع شد، تاکنون که با 66 قسمت در خدمت مردم بودیم و به کار خود ادامه دادیم و امیدوارم که تا انتها کار را انجام دهیم. وی ادامه داد: افراد زیادی در ساخت «قهوه تلخ» زحمت کشیدند که اگر همدلی آنها نبود شاید «قهوه تلخ» امروز در این جایگاه نبود. آقاگلیان تاکید کرد: به خاطر اینکه کار به صورت گروهی و با انسجام و همدلی انجام می‌شود، تاکنون نتایج خوبی را بدست آورده‌ایم.

حمید آقاگلیان دیگر تهیه‌کننده سریال «قهوه تلخ» با تایید صحبت‌های برادرش، اظهار کرد: این مجموعه واقعا یک کار جمعی است و افراد زیادی از ابتدای تولید تا پایان توزیع محصول، فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تولید مجموعه «قهوه تلخ» بسیار سخت و پرریسک بوده و هست؛ هنگامی که گروه سازنده تصمیم گرفتند که این سریال از طریق شبکه نمایش خانگی عرضه شود شاید بسیاری از افراد این اقدام را یک ریسک و اشتباه می‌دانستند؛ اما به لطف خدا می‌بینیم که بعد از گذشت 23 هفته عرضه، در نقطه‌ای قرار گرفتیم که همان دوستان، امروز استقبال می‌کنند که در این شبکه فعالیت کنند.

آقاگلیان در ادامه گفت: سهم قابل توجهی که «قهوه تلخ» در توسعه و ترویج شبکه نمایش خانگی داشت را نمی‌توان نادیده گرفت و تمام این موفقیت‌ها مدیون مخاطبان فهمیده‌ای است که نسخه اصلی سریال را تهیه کرده‌اند.

وی همچنین افزود: محصول همه‌ی این اتفاقات این است که امروز می‌توان شبکه نمایش خانگی را به عنوان پشتوانه سینمای ایران معرفی کرد و امیدوارم با تولید آثار قوی‌تر و جذاب‌تر بتوانیم به همدلی مخاطبان پاسخ مثبتی بدهیم.

سیروس الوند کارگردان سینما و برادر خشایار الوند ‌یکی از نویسندگان سریال «قهوه تلخ» نیز در این مراسم حاضر بود و عنوان کرد: «قهوه تلخ» حاصل کار جمعی است و مورد توجه تک تک گروه‌های سنی قرار گرفته است. او همچنین با تاكید بر ضرورت ساخت چنین آثاری، عرضه‌ی قسمت‌های قهوه تلخ را به توزیع آذوقه زمان جنگ در بین مردم تشبیه كرد.

علیرضا کریمی مدیر اداره کل تبلیغات وزارت ارشاد نیز از اینکه «قهوه تلخ» توانسته است یک بروز خوب برای جامعه هنری داشته باشد، اظهار خوشحالی کرد و گفت: امیدواریم این حضور، یک رسانه جدید را در کشورمان ایجاد کند؛ شاید اگر رسانه‌یی به رسانه‌های دیگر افزوده شود، به نفع جامعه فرهنگی، هنری و اجتماعی کشور خواهد بود. وی همچنین اعلام کرد که تصمیم دارند که «قهوه تلخ» را با زیرنویس لاتین به خارج از کشور بفرستند.

اکبر عالمی منتقد و مدرس دانشگاه که در این مراسم حضور داشت به عنوان آخرین سخنران گفت: اگر برادران آقاگلیان عاشق این سرزمین نبودند می‌توانستند در خارج از کشور فعالیت کنند، اما برای ارتقای نمایش در کشور خودشان ماندگار شدند. این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: خنداندن مردم به مراتب مشکل‌تر از گریاندن آنهاست؛ اگر در آثار مهران مدیری دقت کنیم می‌توانیم آنها را نقد کنیم نه اینکه نفی کنیم.

عالمی اظهار کرد: مدیریت حوزه سینما لطف کردند که اجازه دادند مجموعه «قهوه تلخ» از طریق شبکه نمایش خانگی پخش شود؛ من این اثر ارزشمند را در کتابخانه شخصی خود حفظ خواهم کرد.

حاشیه‌های مراسم
ـ این مراسم توسط برزو ارجمند و علی لک پوریان اجرا شد.
ـ مجید آقا گلیان از دو خواهر خود که در این پروژه همکاری کردند تشکر کرد.
ـ در میان مراسم چند کلیپ از پشت صحنه «قهوه تلخ» پخش شد.
ـ برزو ارجمند اعلام کرد که 80 هزار نفر از هنگام ساخت تا توزیع محصول، فعالیت دارند.
ـ سیامک انصاری در بخشی از برنامه بیان کرد که تا سن 11 سالگی دوست داشته است که فضانورد شود.
ـ برزو ارجمند اعلام کرد که به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س) و روز زن به همه بانوان این پروژه هدیه‌ای اهدا خواهد شد.
ـ در این مراسم مسابقه‌ای بین کودکان حاضر در مراسم برگزار شد که باید یکی از حرکات «بلدالملک»، «بابا اتی»، «بابا شاه» و یا «اعتمادالملک» را تقلید می کردند که در نهایت به سه نفر از برندگان یک سکه بهار آزادی اهدا شد؛ یکی از برندگان هم دختر آقاگلیان بود.
ـ قرعه‌کشی هر دو دستگاه آپارتمان توسط بازیگران این سریال صورت گرفت. تلفن همراه برنده اول خاموش بود و برادران آقاگلیان اعلام کردند که در زمانی دیگر با وی تماس خواهند گرفت. برنده دوم آقایی 32 ساله و جوشکار از شهرکرد بود که مهران مدیری خود با او تماس گرفت. وی گفت که متاهل است و خانه ندارد.
ـ محمدرضا گلزار، داریوش اسدزاده، ماهایا پطروسیان و سیروس الوند از مهمانان ویژه مراسم بودند.
ـ رضا فیض نوروزی، سعید پیردوست، محمدرضا هدایتی، ساعد هدایتی، هادی کاظمی، جواد عزتی، عارف لرستانی، آرام جعفری، شادی و شایان احدی فر، رضا نیک خواه و... از جمله بازیگران «قهوه تلخ» بودند که در مراسم قرعه کشی حضور داشتند. خشایار الوند و امیر مهدی ژوله نویسندگان این مجموعه نیز در برنامه حضور داشتند.
ـ به مناسبت روز زن به بانوانی که در مراسم حضور داشتند و نامشان فاطمه یا زهرا بود هدیه‌ای اهدا شد.

منبع : ایسنا


ویدیو مرتبط :
قهوه لتس بی لوته بی همتا در جهان در چهار طعم متفاوت و جذاب قهوه تلخ، قهوه ملایم، قهوه سیاه و کاپوچینو ارائه شده است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناگفته های ژوله از «قهوه تلخ»


امیر مهدی ژوله «قهوه تلخ» را طنزی فاخر و معنادار معرفی کرد که تنها مجرای خنداندن نیست و آن‌هایی که حوصله فکر کردن دارند با این اثر ارتباط برقرار می‌کنند.

«امیرمهدی ژوله» یکی نویسندگان جوان عرصه طنز ایران محسوب می‌شود، وی که چند سالی است به یکی از نویسندگان ثابت کارهای مهران مدیری تبدیل شده، هم‌اکنون مشغول نگارش «قهوه تلخ» آخرین اثر مدیری است.

ژوله درباره مدت و نحوه همکاری خود با مهران مدیری به خبرنگار برنا گفت: این همکاری از مجموعه طنز «شب‌های برره» آغاز شد و از این مجموعه به بعد یکی از نویسندگان ثابت کارهای مدیری شدم که به همراه خشایار الوند در خدمت گروه تولید بودیم.



وی همچنین درباره باور مخاطبان و نوع شناخت آنها از کارهای مدیری گفت: متاسفانه چند باور غلط درباره کارهای آقای مدیری در اذهان شکل گرفته است. اول اینکه تصور می‌شود داستان پس از تحقیق بازخوردها تغییر می‌کند، در صورتی که هیچ‌گاه این اتفاق نمی‌افتد. ما به عنوان عوامل و نویسندگان کار، جزئی از مردم هستیم با این تفاوت که ما جزو عوامل بوده و نقاط ضعف و قوت کار را به سرعت می‌فهمیم، اشکالات کار را برطرف و نقاط قوتش را تقویت می‌کنیم.

نویسنده «قهوه تلخ» ادامه داد: از طرفی باور غلط دیگری وجود دارد که برخی می‌گویند کارهای مدیری برای باز کردن جای خود میان مخاطبان به فرصت نیازمند است تا کارکترها به درستی شکل گرفته و مورد توجه مردم قرار گیرد. در صورتی که این امر نیز صحت ندارد به عنوان مثال «در شب‌های برره» و «باغ مظفر» ریتم ابتدایی کار تا آخر حفظ شد و در «مرد هزار چهره» و «دو هزار چهره» تکلیف داستان از ابتدا معلوم بود چون ابتدا ساختیم و بعد پخش کردیم، اگر مردم از قسمت 15-10 به بعد بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند، به خاطر این است که که مردم رفته رفته با شخصیت‌ها و فضای کار آشنا می‌شوند و به شخصیت‌ها و نوع شوخی‌های آنها عادت می‌کنند.

در «قهوه تلخ» نیز بیشتر ارتباط ما با متن بود اگر بعضا فرصتی پیش آمد تک سکانس‌ها‌یی را دیدم و به طور کلی امکان آزمون خطای ما کمتر بود و فرصت اصلاح کار را نداشتیم. انگار در یک اتاق تاریک مجسمه ای ساخته‌ایم و حالا چراغ را روشن کرده تا با بینندگان حاصل کار خود را ببینیم و انشاالله که اتفاق خوبی افتاده باشد.

ژوله درباره میزان بداهه گویی بازیگران مدیری در «قهوه تلخ» گفت: مدیری و گروهش یکی از متعهد‌ترین گروه‌ها به متن هستند و در آثار این کارگردان بالای نود درصد وفاداری به متن وجوددارد. در «قهوه تلخ» بیش از 95‌درصد متن اجرا می‌شود ولی ممکن است گاهی نحوه اجرا و لحن تغییر کند. اما چنانچه برخی شوخی‌ها و رابطه ها بهتر شده باشد آن را تقویت می‌کنیم.

این نویسنده درباره نوع دیالوگ‌های تاریخی و شیوه گویش بازیگران در «قهوه تلخ» یادآور شد: دیالوگ‌ها را در ابتدا خیلی علی‌حاتمی‌وار شروع کردیم اما رفته رفته متوجه شدیم با این شیوه هم به خودمان و هم به بازیگران سخت می‌گذرد و هم ممکن است که در این زبان فاخر، کمدی کمتر امکان بروز پیدا کند. از این رو رفته رفته میزان استفاده از کلمات ثقیل را کاهش دادیم، اما بازیگران همچنان ادبی حرف می‌زنند.

وی همچنین تاکید کرد: «قهوه تلخ» وزن و وقاری دارد که نمی توانیم هر نوع شوخی را در آن به کار بریم و جنس خاصی از شوخی و کمدی را می‌طلبد همچنین فضای تاریخی، فاخر بودن،تعدد شخصیت‌‌ها و شخصیت‌پردازی‌ها همگی عواملی هستند که این اثر را با سایر آثاری که تاکنون کار کرده‌ام متفاوت می‌کند،این اثر سخت‌ترین کاری است که تاکنون نوشته‌ام.«قهوه تلخ» طنز فاخر، معنادار و پخته‌ای است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، مجرای خنداندن نیست و تنها آن‌هایی که حوصله فکر کردن دارند با این اثر ارتباط برقرار می کنند.

ژوله در پایان ضمن تشکر از مخاطبان برای کپی نکردن «قهوه تلخ» گفت: معتقدم کپی آثار هنری یک عقب ماندگی فرهنگی است و خیلی با ساز و کار قانون نمی توان جلوی آن را گرفت. این امر به نوع برخورد تک تک ما بستگی دارد باید کمی بزرگتر شویم، آگاهی، شعور و معرفتمان را بالاتر رود، تا متوجه شویم کپی این آثار نوعی دزدی محسوب می‌شود. خوشبختانه درباره «قهوه تلخ» بسیاری از هموطنانمان از این کار خودداری کردند که جای تشکر دارد از این بابت بسیار خوشحالم و امیدورام به زودی در بخش عظیمی از جامعه شاهد این اتفاق باشیم.

منبع : برنا نیوز