اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حمله جدید اسرائیل به سوریه


رسانه ها، خبرهای متفاوتی را درباره جزئیات جدید اسرائیل به سوریه منتشر می کنند.

عصر ایران: رسانه ها، خبرهای متفاوتی را درباره جزئیات جدید اسرائیل به سوریه منتشر می کنند.

 شبکه خبری عربی زبان روسیه به نام "روسیا الیوم" به نقل از منابع آگاه اعلام کرد جنگنده های اسرائیلی در جدیدترین حمله خود به سوریه، با استفاده از یک پایگاه نظامی ترکیه، از سمت دریا، انبارهای تسلیحات را در نزدیکی بندر لاذقیه در ساحل مدیترانه مورد هدف قرار دادند.

قبل از این شبکه سی ان ان به نقل از شماری از مقامات آمریکایی نوشته بود که اسرائیل روز جمعه هفته گذشته (پنجم ژوئن 2013) محموله موشک های ساخت روسیه را در یکی از بنادر سوریه مورد هدف قرار داد.

این چهارمین حمله نظامی اسرائیل به خاک سوریه از آغاز سال جاری میلادی تاکنون است.

گفته می شود این موشک های ساخت روسی شامل موشک های یاخونت ضدکشتی بوده اند.

احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش، خبرهای منتشر شده درباره استفاده جنگنده های اسرائیلی از یک پایگاه نظامی ترکیه در حمله به خاک سوریه را تکذیب کرد و گفت: این خبرها، بی اساس هستند.

داوود اوغلو در سخنانی که در خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) منتشر شد توضیح داد: ترکیه شریک چنین حملاتی نخواهد بود. افرادی که چنین خبرهایی را منتشر می کنند خواهان توهین به قدرت و وجهه ترکیه هستند.

موشک های روسی "یاخونت" می توانند با دقت بسیار بالا مراکزی را مورد هدف قرار بدهد  بدون اینکه رادارها آنها را کشف کند.

یکی از گروه های مخالفان مسلح حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه به نام "ارتش آزاد " هم اعلام کرد که یک فروند زیردریایی اسرائیل، انبار موشک های روسی در سواحل سوریه را مورد هدف قرار داد و نابود کرد.

سرهنگ مصطفی عبدالکریم از مقامات ارشد ارتش آزاد سوریه گفت: حمله اسرائیل نه هوایی، بلکه از دریا صورت گرفت. در حمله زیردریایی های اسرائیلی مستقر در عمق دریایی مدیترانه، 5 انبار تسلیحاتی در حومه بندرلاذقیه تخریب شدند.
این در حالی است که وزیر دفاع اسرائیل هر گونه ارتباط این رژیم با این موضوع را تکذیب کرد.

هنوز مقامات سوریه در این باره هیچ اظهار نظری نکرده اند اما مقامات اسرائیلی به شدت این موضوع را تکذیب می کنند.


ویدیو مرتبط :
حمله اسرائیل به سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اسرائیل برای حمله به سوریه اجازه گرفت؟




خبرآنلاین: در سال 2007، ناگهان اعلام شد اسرائیل به سوریه حمله کرده است. اما ایا اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته ای سوریه، چراغ سبز آمریکا را دیده بود؟ جرج بوش در خاطراتش نوشته، مخالف حمله اسرائیل به سوریه بوده است. در کتاب خاطرات جرج بوش که اخیرا در ایران منتشر شده به جزییات تازه ای درباره حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات اتمی سوریه در سال 1386 (2007) اشاره شده است.

بوش در بخشی از خاطرات خود به این موضوع اشاره می کند که عکسبرداری های هوایی از خاک سوریه تصاویر ساختمانی کاملا مخفی و مشکوک در صحرای شرقی سوریه را نشان داده بود که شبیه ساختار راکتور اتمی کره شمالی بوده است.

 

از همان جا بحث حمله به این تجهیزات بین آمریکا و رژیم صهیونیستی و به طور مشخص بین بوش، رییس جمهور وقت آمریکا و اولمرت، نخست وزیر وقت رژیم اسرائیل مطرح شده است. بحثی انتقادی که بوش در آن گلایه می کند که چرا اسرائیل منتظر نمانده است تا آمریکا برای حمله به سوریه چراغ سبز نشان دهد.

بوش می نویسد: «...ظن قوی این بود که مچ سوریه را در حالی گرفته ایم که با کمک کره شمالی تجهیزات سلاح اتمی تولید می کند.

اولمرت به این نتیجه رسیده بود: جرج، من از تو میخواهم که آنجا را بمباران کنی.» این مطلب را کمی بعد از دریافت این گزارش گفت.

به نخست وزیر گفتم: متشکرم که این موضوع را مطرح کردی. به من کمی فرصت بده تا به گزارش های اطلاعاتی نگاه کنم و جواب را به تو خواهم داد.

تیم امنیت ملی را برای یکسری موضوعات فوری، دورِ هم جمع کردم... سیا و ارتش به این نتیجه رسیدند ریسک زیادی دارد که یک تیم را وارد و خارج خاک سوریه کنی، آن هم با تجهیزات کافی، تا یک مجموعه را منفجر کند... قبل از اینکه تصمیم بگیرم، از مدیر سیا، مایک هایدن خواستم یک ارزیابی اطلاعاتی انجام دهد. توضیح داد که تحلیل ها با اطمینان نشان از آن دارد که این مجموعه، مکان یک راکتور اتمی است. اما به علت اینکه نمی توانند مکان تجهیزاتی را که برای تبدیل پلوتونیوم به سلاح است، مشخص کنند، پس اطمینان کامل ندارند که برنامهی اتمی سوریه، یک برنامه نظامی است. با گزارش مایک، به تصمیم قطعی رسیدم. "تا زمانی که آژانس های اطلاعاتی من به روشنی نگفته اند که این، یک برنامه  نظامی است، نمی توانستم به یک کشور مستقل حمله کنم."

این حرف را به اولمرت هم گفتم. به او گفتم تصمیم گرفته ام، از راهی دیپلماتیک وارد شوم که در آن، تهدید استفاده از زور هم باشد.

نخست وزیر از شنیدن حرفام ناامید شد. گفت: "این حرف بر کشورم تاثیر روانی بسیار بدی می گذارد."

گفت که برنامه سلاح اتمی سوریه برای اسرائیل، مسئله ای «حیاتی» است و او نگران است که دیپلماسی، عمل نکند و شکست بخورد. گفت: "من باید با شما صادق و یکرنگ باشم. استراتژیتان اعصاب من را خورد می کند."

این پایان مکالمه مان بود.

در 6 سپتامبر 2007، این تجهیزات توسط اسرائیل منهدم شد.

حمله اولمرت، اعتماد به نفسی را که در جنگ لبنان از دست داده بودم، دوباره به من بازگرداند. به ایهود پیشنهاد دادم، بگذاریم چند وقت بگذرد و بعد، حمله را فاش کنیم تا رژیم سوریه را منزوی کرده باشیم. این عملیات او بود، و من مجبور بودم که به خواسته او عمل کنم. ساکت ماندم، اگر چه فکر می کردم داریم فرصتی را از دست می دهیم. در نهایت، بمباران، میل اسرائیل را به تنها عملکردن نشان داد. اولمرت، معطل چراغ سبزگرفتن نایستاد و من هم چنین چراغی نشان ندادم. او کاری را که فکر می کرد برای حفاظت از اسرائیل، ضروری است، انجام داد.».../خبرآنلاین