اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حمله بی سابقه افخمی به روشنفکران سینما


افخمی گفت: روشنفکران مردم را از سینما بیرون انداختند.این کارگردان ژست‌های روشنفکری جامعه فیلمسازی ایران را بی‌شرمانه دانست و گفت: این فیلمسازان با پیچیده کردن فیلم‌ها، سینما را شبیه به معلم کرده و مردم را از سینماها بیرون انداخته‌اند و بین خودشان هم به قمپز درکن تبدیل شده‌اند

نسیم آنلاین: افخمی گفت: روشنفکران مردم را از سینما بیرون انداختند.

این کارگردان ژست‌های روشنفکری جامعه فیلمسازی ایران را بی‌شرمانه دانست و گفت: این فیلمسازان با پیچیده کردن فیلم‌ها، سینما را شبیه به معلم کرده و مردم را از سینماها بیرون انداخته‌اند و بین خودشان هم به قمپز درکن تبدیل شده‌اند

بهروز افخمی با حضور در نشست نقد و بررسی فیلم « آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در فرهنگسرای اندیشه با بیشرمانه خواندن برخی ژست های روشنفکری در جامعه فیلم سازی ایران گفت: این نوع فیلم سازان با پیچیده کردن فیلم های خود سینما را شبیه به معلم کرده اند و بسیاری از اقشارمختلف جامعه را از سینماها بیرون انداخته اند.

سلسله برنامه های نمایش نقد و بررسی فیلم های ایران وجهان عصرسه شنبه 11 شهریورماه با نمایش فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و با حضور بهروزافخمی کارگردان فیلم، مرجان شیر محمدی نویسنده، سید جمال ساداتیان تهیه کننده و جواد طوسی منتقد سینما در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

جواد طوسی منتقد سینما در ابتدای این نشست با بررسی تبارشناسانه آثار بهروز افخمی ازابتدا تا به امروز، فیلم « آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» را پیشنهادی برای گذار از استبداد و ایدئولوژی معرفی کرد که هیچ گونه نگاه پوچ گرایانه ای هم ندارد و در عین حال نگاه هجو آمیز خود را به این گذار تاریخی رائه می دهد.

او گفت: این نگاه به هیچ عنوان شعاری و سنجاق شده نیست ودر دل قصه و روایت خود را نشان می دهد.

او ضمن بررسی روایت فیلم گفت: این فیلم چه از طریق راوی دانای کل و چه در روایت های فرعی خود روایتی هجو آمیز به آسیب شناسی و تبار شناسی تاریخی جامعه استبدای و ایدئولوژیک ایران دارد که به دور از هر گونه پوزخند و شعار زدگی روایت شده است.

این منتقد سینمایی با اشاره به سابقه افخمی درقصه گویی، او را فیلم سازی قصه گو خواند و گفت: افخمی فیلم سازی ست که از ادبیات وام می گیرد و آشتی بین سینما وادبیات را پیشنهاد می کند.

بهروز افخمی در ادامه این نشست بیان اینکه از بچگی خودم را قصه گو می دانستم، ضمن بازگویی خاطره ای از کودکی خود گفت: وقتی به قصه خوبی می رسم خودم را فراموش می کنم و دوست دارم تا جان داستان را به خوبی در سینما تعریف کنم.

این کارگردان خوش سابقه کشور با بیشرمانه خواندن برخی ژست های روشنفکری در جامعه فیلم سازی ایران گفت: این نوع فیلم سازان با پیچیده کردن فیلم های خود سینما را شبیه به معلم کرده اند و بسیاری از اقشارمختلف جامعه را از سینماها بیرون انداخته اند و بین خودشان هم به محافل مُقَپز به معنی قمپز درکن تبدیل شده اند؛ که به اعتقاد من این مسئله مانند یک بیماری بین خودشان درحال رد و بدل شدن است.

این کارگردان سینما با انتقاد از برخی فیلم سازان گفت: برخی با پیش فرض اینکه می خواهند فیلمی بسازند که در آن فلسفه بافی کنند و یا معلم گروهی باشند. در حالی که برای من قصه گویی هدف نهایی است.

او با تاکید بر اینکه به روح داستان در فیلم نامه وفا دار بوده است، درباره نحوه نگارش فیلم نامه توضیح داد: به محض اینکه خانم شیرمحمدی رمان را به اتمام رساند، شروع به نوشتن فیلم نامه کردم. در ابتدا قرار بود خود خانم شیر محمدی فیلم را به سازند که در مراحل بعدی منصرف شدند و من فیلم را کارگردانی کردم.

افخمی در ادامه گفت: من مقابل این تصویر رایج هستم که فیلم ساز از داستان مهم تر است به عقیده من داستان از فیلم ساز مهم تر است.

طوسی با تاکید بر اینکه افخمی هیچ گونه گرایشی به نگره مولف ندارد گفت: این کارگردان درعین حالی که از این مقوله فرار می کند یک عنصر تکرار شوند درآثار او دیده می شود که می تواند شناسنامه او باشد و آن ذات قصه گویی و کنتراست در شخصیت های فیلم های این کارگردان است.

مرجان شیر محمدی نویسنده، در این نشست با اشاره به تفاهم فکری و هنری بین خود و بهروز افخمی به عنوان یک زوج گفت: یکی از دلایل ازدواج ما با هم این بود که هر دو به طور غریبی شیفته داستان هستیم.

این نویسنده با تاکید بر اینکه داستان برای او یک اصل است توضیح داد: اگر داستان سرا داستان را خوب روایت کند مخاطب را با شخصیت ها درگیر می کند. داستان واقعی و هنر واقعی هنری است که می تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند ما باید از پیچیده گویی فاصله بگیریم؛ هر اثری که نتواند این ارتباط را برقرار کند هنر نیست.

در این نشست که با پرسش و پاسخ از سوی مخاطبین همراه بود، افخمی در پاسخ به سوال یکی از حضار درباره چرایی سادگی روایت فیلم گفت: روح این داستان ملایم و آسان گیر است و تلخی هایی را هم که دارد نادیده می گیرد.

طوسی نیز در پاسخ به این سوال گفت: فضایی ایجاد شده که فیلمی ساخته شود که هدفش سرگرمی است. چه اشکالی دارد که برخی از فیلم های سینما برای سرگرمی سالم ساخته شوند و حرف های خودشان را در وجوه تاویلی و درلایه های بعدی ارائه دهند.

یکی دیگر از حضار نیز با اشاره به " پنچری"، که بخشی از دیالوگ فیلم بود از افخمی پرسید: آیا شما هم پنچری دارید؟ و افخمی در پاسخ گفت: پنچری من سیگار کشیدن است.

یکی دیگر از حاضرین در سالن با انتقاد از افخمی، افراط در ساده انگاری را مقابل افراط در پیچیده گویی روشنفکرزده قرار داد و گفت: اگر صرفا به خواهیم فیلم ساده ای بسازیم و هدفمان سرگرمی و لذت بردن مخاطب عام باشد، آیا سریال های فارسی1 بسیار موفق تر نیستند؟ نظر شما چیست؟

افخمی در پاسخ به این سوال گفت: برخی از این سریال ها از فیلم های سینمای ایران چه به لحاظ تکنیک،پرداخت، صحنه آرایی، دکوپاژ و... بسیار بهترند. به عنوان مثال سریال "حریم سلطان" از اغلب فیلم های ایرانی بهتر است واصلا نمی شود این سریال ها را با الفاظ تحقرآمیزی که مثلا برای عوام است مقایسه، راجبه آن ها بحث و به شکل کلی نظر داد.

او در ادامه گفت: هیچ محصول داستانی وجود ندارد که بخواهد عوام را ارتقاء بدهد و اگر فیلمی وارد این ورطه شد شکست خورد را تضمین کرده است.

سیدجمال ساداتیان تهیه کننده فیلم در این نشست با اشاره به سختی های فیلم سازی در ایران از اکران بی حاشیه این فیلم ابراز تعجب کرد و گفت: فیلم های من حداقل یک سال و حداکثر 5 سال توقیف می شوند اما خوشحالم که این فیلم بدون حاشیه اکران شد.

او با اشاره به حایشه این فیلم گفت: البته این فیلم هم بدون حاشیه نبود و من با شکایت شخصی به نام بهادر به دادگاه احظار شده ام، که چرا نام سگ فیلم بهادر است.

درپایان این نشست از حضور بهروزافخمی، مرجان شیر محمدی، سید جمال ساداتیان و جواد طوسی باحضورسجاد نوروزی رئیس فرهنگسرا اندیشه، ضمن اهداءهدایایی تقدیرشد.

گفتنی است سلسله برنامه های نمایش، نقد و بررسی فیلم های ایران و جهان توسط باشگاه فیلم فرهنگسرای اندیشه هر دو هفته یکبار روزهای سه شنبه با هدف ارتقاء سواد بصری و سینمایی و احترام به سلیقه مخاطب با حضور عوامل فیلم و منتقدین تراز اول سینما برگزار خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
شریک شدن لیلا اوتادی و بهروز افخمی با هم در بی احترامی کم سابقه به خبرنگاران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمله کم سابقه کیهان به احمدی نژاد



 

 

حمله کم سابقه کیهان به احمدی نژاد

 

حمله کم سابقه کیهان به احمدی نژاد: مشورت های غلط به ایشان داده می شود!

تجاهر و تظاهر به فساد در خیابان -حریم عمومی- با حریم خصوصی متفاوت است. كسی نمی تواند از حریم خصوصی افراد سؤال كند اما اگر عناصر قانون گریز و هنجارشكن اصرار بر ارتكاب بزه های اخلاقی و اجتماعی كردند،نه تنها بازخواست كه در چارچوب قانونی باید مجازات هم كرد...

در حالی که سخنان یکشنبه شب رئیس جمهور در تلویزیون راجع و انتقاد وی از نحوه برخورد با پدیده بدحجابی با استقبال عمومی در سطح جامعه مواجه شده ، روزنامه کیهان ، اظهارات محمود احمدی نژاد را به باد انتقاد گرفت و در مطلبی تحت عنوان "آقای رئیس جمهور از شما انتظار دیگری بود" نوشت:

اظهارات پریشب رئیس جمهور درباره بدحجابی و مبارزه نیروی انتظامی با مفاسد اخلاقی و اجتماعی تحت عنوان امنیت اخلاقی و اجتماعی، انتقادبرانگیز شد.

احمدی نژاد در گفت وگوی مستقیم شبكه یك سیما منتقدان بدحجابی برخی خانم ها را مورد خطاب قرار داد و گفت: آنها باید خود را اصلاح كنند وقتی نابسامانی های اخلاقی پیش می آید همه مقصرند و مردها بیشتر از همه.

رئیس جمهور اضافه كرد: باور ما این است كه هر كجا زن به صورت گسترده وارد شد اجتماع آنان بسیار سالم تر، صحیح تر و اخلاقی تر است. عده ای در هر دوره ای هرچند ماه می خواهند جنجالی در كشور برپا و برخورد كنند كه بنده در همین جا به صراحت اعلام می كنم كه ما مطلقا و از بنیاد با این موضوع مخالفیم.

احمدی نژاد تاكید كرد: البته این بدان معنا نیست كه ما از عده ای كه بطور سازمان یافته بخواهند مشكلات اخلاقی را در جامعه گسترش دهند، چشم پوشی كنیم بلكه باید با كار اطلاعاتی و شناسایی و قانونی آنها را بازخواست و مجازات كنیم.

وی افزود: برخی ها می گویند باید امر به معروف كنیم و این حرف درستی است اما قبل از امر به معروف باید پدیده ای در جامعه تبدیل به معروف شود و وقتی معروف شد و عموم جامعه گفتند این كار خوبی است با روش درست به او می گوییم این موضوع را رعایت كند. اما اگر كسی اصرار دارد سازمان یافته و با وصل به بیگانه ذهن جوانی را تخریب كند، كارش جداست.

احمدی نژاد گفت: محال است فردی، شخصیت كسی را تخریب كند و او حرفش را بپذیرد. باید با ادبیات امروز با نسل خود حرف بزنیم و مفاهیم مكتب را با بیان امروز منتقل كنیم.

رئیس جمهور گفت: اینها ربطی به دولت ندارد و دولت واقعا در این مسائل دخالتی ندارد؛ ما اینها را توهین می دانیم كه زن و مردی در خیابان راه بروند و كسی بیاید بگوید نسبت شما چیست. هیچ كس حق ندارد در این مورد سؤال كند، این به معنای آن نیست كه ما نابسامانی های اجتماعی را نمی بینیم و یا نباید اصلاح كنیم بلكه می گویم این روش، روش درستی نیست. اینها مال دولت نیست و آنها را قبول نداریم و تا آنجایی كه بتوانیم برخورد و كنترل می كنیم.

کیهان در نقد سخنان رئیس جمهور نوشت:
درباره این بخش از مصاحبه رئیس جمهور باید متذكر شد اولا وقتی معروفی در حال خدشه و فراموشی یا منكری در حال غلبه است، امر به معروف و نهی از منكر تكلیف است و نمی توان با این توجیه كه معروف،معروف نشده، دست از امر به معروف و نهی از منكر كشید ضمن اینكه برای اكثریت قاطع ملت ایران حجاب و عفاف یك معروف مسلم و بدحجابی و بی عفتی، یك منكر بزرگ است.

ثانیا كار فرهنگی و ارشادی تناقضی با برخورد با مفاسد اخلاقی و اجتماعی متجاهرانه ندارد و به نام كار فرهنگی نمی توان اجرای قانون و پاسداری از مرزهای امنیت اخلاقی و عفت عمومی را تعطیل كرد یا پاسداران این مرزها را نكوهش نمود.
اگر هم در اجرای قانون خطا و خللی دیده شد نمی توان اصل قانون را تعطیل كرد و از مجریان و ضابطان خواست به خاطر آن خطاها، اساسا تكلیف و مسئولیت خود را تعطیل كنند.

ثالثا تجاهر و تظاهر به فساد در خیابان -حریم عمومی- با حریم خصوصی متفاوت است. كسی نمی تواند از حریم خصوصی افراد سؤال كند اما اگر عناصر قانون گریز و هنجارشكن اصرار بر ارتكاب بزه های اخلاقی و اجتماعی كردند، نه تنها بازخواست كه در چارچوب قانونی باید مجازات هم كرد.

رابعاً برخورد با این نابهنجاری های سازمان یافته اتفاقا از جمله مسئولیت های حاكمیتی دستگاههای دولتی است و این بیان كه ما دخالتی نداریم، نه تنها رافع مسئولیت نیست بلكه خدمات و تلاش های دولت خدمتگزار در سایر حوزه ها را نیز زیر سؤال می برد.

طبیعی است كه بین مقولاتی مانند ارشاد، امر به معروف و نهی از منكر، تذكر و مبارزه با جرایم اخلاقی و اجتماعی تفاوت های مرحله ای وجود دارد و هر مرحله دارای مقتضیات و لوازم خود است اما این تفكیك نمی تواند توجیهی برای تعطیلی همه این تكالیف قانونی و شانه خالی كردن از بار مسئولیت باشد.

ضمن اینكه به نظر می رسد متاسفانه برخی مشورت های غلط در این زمینه به رئیس جمهور محترم داده می شود كه با بنیان اسلامی و انقلابی تفكر ایشان در تضاد است.

برخی گمانه ها حاكی از آن است كه جریانی می كوشد به ایجاد بدگمانی میان علما و متدینین با رئیس جمهور خدمتگزار دامن بزند و نتیجه این بدگمانی را در آغوش فتنه گران بریزد...../تحلیل:عصرایران