اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حمایت پنتاگون از کردهای سوریه


سخنگوی وزارت دفاع آمریکا می‌گوید آتش‌بس شامل مبارزه با داعش نمی‌شود و آمریکا به رغم درگیری آنکارا با کردهای سوریه، از این گروه حمایت می‌کند.

خبرگزاری فارس: «پیتر کوک» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا امشب در میان خبرنگاران حاضر شد و در خصوص آتش‌بس اخیری که با توافق واشنگتن و مسکو بناست در سوریه اجرایی شود، سخن گفت.

کوک در خصوص ادامه یا توقف حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا به سوریه در طی آتش‌بس گفت که «آتش‌بس شامل حمله به مواضع داعش نمی‌شود.»

خبرنگاری در خصوص موضع آمریکا در برابر حملات متحد ائتلافی‌اش یعنی ترکیه به مواضع کردهای سوریه سوالی پرسید.

کوک گفت: «آمریکا حمایت خود را از همه گروه‌هایی که در میدان نبرد با داعش حضور دارند اعلام می‌کند و این گروه‌ها، کردها را نیز شامل می‌شوند.»

ترکیه چند روزی است به بهانه حمله تروریستی آنکارا، مواضع اتحادیه دموکراتیک کردستان PYD را در سوریه با توپخانه گلوله‌باران می‌کند.

این در حالی است که امشب با آزمایش DNA بقایای جسد تروریست آنکارا، مشخص شد عامل حمله انتحاری آنکارا، یک تبعه ترکیه‌ای و نه سوری به نام «عبدالبَکی سومر» بوده است.


ویدیو مرتبط :
کردهای مقاوم سوریه(4)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات جدید اوباما درباره برجام/ حمایت نظامی روسیه از کردهای شمال سوریه



کیوسک بین المللی

اظهارت جدید رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران، انتقاد از محقق نشدن وعده‌های آمریکا به ایران در برجام، ادعای حمایت نظامی روسیه از کردهای سوریه، کشته شدن یکی از سرکردگان «احرارالشام» در سوریه، آزمایش یک موشک بالیستیک توسط کره شمالی و دیدگاه برنی سندرز درباره مشارکت در انتخابات آمریکا، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.

  به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه‌های بین المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. خبرگزاری «رویترز» جدید‌ترین اظهارات رئیس جمهور آمریکا را درباره توافق هسته‌ای ایران بازتاب داده است. به نوشته این خبرگزاری، باراک اوباما در اظهاراتی در لندن گفته: «ما بدون درگیر شدن در عملیات نظامی، ایران را از مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای بازداشتیم و جهان را به مکانی به مراتب امن‌تر تبدیل کردیم». وی مدعی شده: «کارِ سخت دیپلماتیکی که ما در کنار انگلیس، اتحادیه اروپا و اعضای شورای امنیت، برای شکل دادن به یک توافق انجام دادیم این بود که آنان در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای نباشند. ما هرگز درگیر حمله نظامی برای انجام این کار نشدیم، اما این تلاش‌های دیپلماتیک، منتهی به جهانی به مراتب امن‌تر شد». وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفته: «ما نباید تصور کنیم که تمام بار مسئولیت امن نگه داشتن جهان، صرفاً بر دوش کسانی است که یونیفورم نظامی می‌پوشند. این‌،‌‌ همان جایی است که دیپلماسی وارد می‌شود».

*****

در همین حال، نشریه «اکونومیست» با انتشار مطلبی از محقق نشدن وعده‌های داده شده به ایران بر اساس توافق هسته‌ای سخن گفته است. به عقیده نویسنده این مطلب، وزارت خزانه داری آمریکا قادر نیست معیارهایی تعریف کند تا بنا بر آن، ایران بار دیگر به نظام مالی آمریکا دسترسی داشته باشد و همین مسأله، سرمایه گذاری در ایران را سخت کرده است. شروع کار در ایران سخت‌تر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت. بزرگ‌ترین مشکل اکنون کمبود سرمایه گذاری است. سیزدهم آوریل، یکی از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا این ادعا را رد کرد که آمریکا همچنان دارایی‌های ایران را مسدود نگه داشته است؛ اما با وجود این، ‌دارایی‌های ۱۰۰ میلیارد دلاری ایران که انتظار می‌رفت باعث شکوفایی در حوزه سرمایه گذاری شود، وارد این کشور نشده است. مهم‌تر اینکه، واشنگتن همچنان اجازه نمی‌دهد شرکت‌های فعال در ایران به نظام مالی آمریکا دسترسی داشته باشند.

*****

در مطلبی درباره سوریه، روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی حمایت نظامی روسیه از کردهای سوریه به منظور بر هم زدن موازنه قوا به ضرر آمریکا شده است. این روزنامه از تلاش روسیه برای همکاری با برخی کردهای شمال غربی سوریه از طریق ارسال سلاح و نیرو به عنوان تاکتیکی جهت مستحکم کردن حضور خود در منطقه از یک سو و پیشی گرفتن از ائتلاف طولانی مدت آمریکا با قومیت‌های بدون کشور مستقل منطقه خبر داد. مقام‌های روسیه و کردهای منطقه گفته‌اند که کرملین سعی دارد، از طریق ارسال سلاح و مهمات برای برخی نیروهای کرد سوریه و معاملات نفتی با آن‌ها که به واسطه حضورش در این کشور و در حمایت از حکومت «شار اسد ایجاد شده است، جایگاه خود را در منطقه تثبیت کند. البته به نظر می‌رسد اکنون حمایت روسیه از کردهای منطقه، متوجه گروهی از آن‌ها در غرب سوریه (کردهای عفرین) باشد.

*****

در همین حال، خبر‌ها از کشته شدن یکی از فرماندهان گروه تروریستی احرارالشام در سوریه حکایت دارد. به نوشته روزنامه «الیوم السابع»، سرکرده نظامی گروه تروریستی احرار الشام در عملیات انتحاری در استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه به همراه سه عضو دیگر همراه وی به هلاکت رسید. گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده ماجد حسین الصادق سرکرده ستاد مشترک گروه تروریستی احرار الشام در حمله‌ای انتحاری به مقر این گروه در شهرک «بنش» واقع در ریف ادلب به هلاکت رسیده است. ماجد حسین الصادق معروف به «ابوحسین» پیش از آنکه به سرکردگی ستاد احرار الشام در سوریه منصوب شود، دارای چندین سمت در این گروه تروریستی بود. گروه‌های تروریستی در سوریه اختلافات شدیدی با هم دارند و بار‌ها از درگیری‌های خونبار این گروه‌ها با یکدیگر گزارش‌هایی منتشر شده است.

*****

آزمایش یک موشک بالیستیک از سوی کره شمالی، از جمله دیگر موضوعات مهم و مورد توجه امروز است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرده، کره شمالی، روز شنبه چیزی را که ظاهراً یک موشک بالستیک زیردریایی بوده، آزمایش کرده است. سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی در اظهاراتی تأکید کرد: «کره شمالی یک سلاح انفجاری را شلیک کرده که ظاهراً یک موشک بالستیک زیردریایی بوده است. این آزمایش در ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی در دریای شرقی نزدیک بندر سینپو در شمال شرق انجام شده است». وی افزود: «ما از نزدیک اقدامات نظامی کره شمالی را زیر نظر داریم و در آمادگی کامل دفاعی قرار داریم. هنوز مشخص نیست، آیا آزمایش این موشک موفقیت آمیز بوده است یا نه».

*****

در ‌‌نهایت، در مطلبی درباره رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، شبکه خبری «ان بی‌سی» گفت‌و‌گویی با برنی سندرز، یکی از دو نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات انجام داده که وی در آن، از پایین بودن مشارکت طبقه فقیر آمریکایی در انتخابات سخن گفته است. وی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل کمتر بودن آرای او در مقایسه با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق و نامزد پیشرو دموکرات‌ها، گفته، دلیل این امر، آن است که «فقرا رأی نمی‌دهند... این یک واقعیت است. این حقیقت تلخ جامعه آمریکایی است». سندرز معتقد است، کارزار انتخاباتی او در جذب آرای جوانان خوب عمل کرده، اما نتوانسته فقرا را متقاعد به رأی دادن کند. وی اشاره کرده که در انتخابات کنگره در سال ۲۰۱۴، ۸۰ درصد از افراد طبقه کم‌درآمد در انتخابات شرکت نکردند. به گفته وی اگر میزان مشارکت را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم و افراد کم درآمد، طبقه کارگر و جوانان در فرآیند سیاسی مشارکت کنند، اگر میزان مشارکت به بیش از ۷۵ درصد برسد، آمریکا به شدت تغییر خواهد کرد.


 اخبار  سیاست  خارجی -   تابناک