اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حمایت فاضل میبدی از آیت الله هاشمی


عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم می گوید: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به هیچ جناح خاصی تعلق ندارد.

خبرگزاری آنا نوشت: عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم می گوید: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به هیچ جناح خاصی تعلق ندارد.

حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی درباره ترکیب هیئت رئیسه مجلس خبرگان پنجم و گزینه‌های مطرح برای ریاست مجلس پنجم خبرگان رهبری، اظهار کرد:‌ به عقیده من، برازنده‌ترین فرد برای ریاست مجلس خبرگان رهبری شخص آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی است. آیت‌الله هاشمی تنها فردی است که می‌تواند مجلس پنجم خبرگان رهبری را اداره و مدیریت کند.

وی، جایگاه مجلس خبرگان رهبری را بسیار مهم و حساس دانست و در ادامه تأکید کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سوابق و کارنامه کاری خوب و درخشانی در پست و مدیریت‌ها داشته و دارند؛ چراکه وی در امر سیاست فردی با تجربه به حساب می‌آید.

این استاد دانشگاه با یادآوری اینکه «مردم به آیت‌الله هاشمی رأی حداکثری داده‌اند و وی توانسته جایگاه اول را کسب کند»، تصریح کرد: همانطور که پیش‌تر گفته شد وی از سوابق اجرایی، مدیریتی و مبارزاتی خوب و روشنی برخوردار است و این قضیه بر هیچ شخصی پوشیده و پنهان نیست. بنابراین شخصی بهتر از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ریاست چنین نهاد حساسی نمی‌توان تصور کرد.

او در این باره اضافه کرد: برخی از اعضای مجلس خبرگان رهبری یا سن بسیار بالایی دارند یا اینکه اطلاعات سیاسی و تحلیل‌های آیت‌الله هاشمی را ندارند. من بعید می‌دانم شخصی به غیر از وی در کارنامه خویش چنین سوابق اجرایی و مدیریتی خاصی را داشته باشد.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نسبت به جامعه، مردم و کشور آگاهی بسیار بالایی دارد، گفت: به اعتقاد من، ریاست آیت‌الله هاشمی بر مجلس خبرگان رهبری به نفع کشور و نظام است نه جریانی خاص.

فاضل میبدی به هیئت رئیسه مجلس پنجم خبرگان رهبری اشاره کرد و افزود: اعضای هئیت رئیسه باید با رئیس مجلس هماهنگ باشند. به این معنا که هیئت رئیسه نباید به جریان فکری خاصی تعلق داشته باشند؛ در غیر این صورت درگیری و دردسرهای بسیاری به وجود می‌آید. بنابراین آیات محمد امامی کاشانی، محسن قمی و افرادی از این دست، قطعا مناسب هیئت رئیسه خواهند بود. اشخاصی که معتدل و از خطوط افراطی به دور هستند، می‌توانند مجلس پنجم را به نحو احسن و به نفع کشور مدیریت و هدایت کنند.

این استاد حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: به عقیده من، حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز می‌تواند یکی از اعضای هیئت رئیسه باشد. چراکه وی رئیس‌جمهوری کشور به شمار می‌رود و نباید فراموش کرد او از آرای خوب مردمی برخوردار شده است.‌ به هر ترتیب افرادی مانند حسن روحانی و آیت‌الله امامی کاشانی به عنوان عضوی از اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری مناسب هستند.

این مدرس حوزه علمیه به علل حملات و توهین‌های اخیر تندروها و دلواپسان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: هجمه‌ها و حملات افراطی‌ها به آیت‌الله هاشمی تازگی ندارد چراکه چنین اشخاصی در اوایل انقلاب اسلامی نیز جرأت این را نداشتند تا به امام خمینی(ره) توهین کنند و تهمت‌ بزنند و در مقابل به نزدیکان امام راحل چنین حملاتی را انجام می‌دادند. افراطی‌ها در اوایل انقلاب به شهید سیدمحمد بهشتی، مرحوم سیداحمد خمینی چنین حملاتی را می‌کردند و امروز نوبت آیت‌الله هاشمی شده است تا تندروها و افراطیون مانند گذشته به وی هجمه وارد کنند.

فاضل میبدی در این باره توضیح داد: همان‌طور که گفتم حملات تندروها و افراطیون به شخصیت‌های ارزشمند و برجسته نظام تازگی ندارد و از گذشته وجود داشته است، اما متأسفانه آن جریان افراطی‌گری نه تنها از اولیل انقلاب ادامه پیدا کرده بلکه قدرتمندتر از قبل نیز شده است.

وی یادآور شد: متأسفانه رقابت سیاسی در ایران اخلاقی و صحیح نیست و برخی گمان می‌کنند اگر شخصی به فرد دیگری حمله کند مبارز سیاسی شناخته می‌شود! هر فردی باید حد، اندازه و وزن سیاسی خودش را بداند و بعد تصمیم بگیرد تا به شخصی مانند آیت‌الله هاشمی حمله کند.
 
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه «آیت‎الله هاشمی محبوب امام راحل بوده است»، تأکید کرد: در اوایل انقلاب بسیاری از افراد نسبت به آیات هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد بهشتی حسادت می‌کردند چراکه آن‌ها مورد اعتماد و علاقه امام خمینی(ره) بودند و متأسفانه آن اشخاص حسود تبدیل به طیف بسیار خطرناکی شده‌اند. این در حالی است اشخاصی مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جزو سرمایه‌های کشور و نظام به شمار می‌آیند.

به گفته این استاد دانشگاه، افراطی‌ها و تندروها با سرمایه‌های ملی بازی می‌کنند و آن‌ها را زیر سؤال می‌برند. اگر سرمایه‌های ملی زیر سؤال بروند تمام آحاد جامعه زیر سؤال خواهد رفت.


ویدیو مرتبط :
حمایت هاشمی رفسنجانی از آیت الله صانعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فاضل میبدی: حضور روحانی در نماز جمعه خلاء نبودن آیت‌الله هاشمی را پر می‌کند



اخبار,اخبارسیاسی,محمد تقی فاضل میبدی

 

 اخبار سیاسی - فاضل میبدی: حضور روحانی در نماز جمعه خلاء نبودن آیت‌الله هاشمی را پر می‌کند /نماز جمعه نباید تحت تاثیر جریانات سیاسی باشد

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم غیبت آیت الله هاشی رفسنجانی در نماز جمعه به عنوان خطیب را برای نماز جمعه خسران بزرگ دانست.

حجت الاسلام محمد تقی فاضل میبدی در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز  با اشاره به اظهارات مطرح شده درخصوص حضور حسن روحانی رییس جمهوری در نماز جمعه تهران، گفت: نماز جمعه یک نماز عبادی، سیاسی است و باید عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، خطیب نماز جمعه شود. آقای روحانی بهترین گزینه برای خطبه خوانی نماز جمعه هستند زیرا هم بیان خوبی دارند و هم تحلیلگر ماهری هستند.

وی تصریح کرد: در فضایی که فرد مناسبی برای خطبه خوانی در نماز جمعه وجود ندارد، رئیس‌جمهور که خود فردی روحانی است باید به عنوان خطیب در نماز جمعه شرکت کند.

عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم دلیل غیبت آیت الله هاشمی‌رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه را فشار گروهی از تندروها دانست و تاکید کرد:  آیت الله هاشمی در زمان حیات امام‌خمینی (ره) خطبه خوانی می‌کردند، امام‌ هم مرتبا نسبت به خطبه‌های ایشان نظر داشتند. معتقدم ایشان با این همه سوابق سیاسی و اجرایی که در کشور دارند، الان نباید در صحنه نماز جمعه غایب باشند.

وی غیب آیت الله هاشمی در نماز جمعه، را برای وجهه نظام جمهوری اسلامی بسیار بد دانست و تاکید کرد: چطور ایشان در گذشته هر نماز جمعه را اقامه می کردند ولی امروز گفته می شود باید از تریبون نماز جمعه دور باشند؟ این رفتارها نتیجه فشارهای برخی جریانات سیاسی است درحالیکه معتقدم این جریان‌های سیاسی نباید در نماز جمعه نقش داشته باشند. تریبون نماز جمعه باید دور از مسائل و جریانات گروهی باشد چرا که سکوی اسلام و عقلانیت است.

میبدی با بیان اینکه حذف آقای هاشمی از نماز جمعه تهران بزرگترین جفا در حق انقلاب و فرهنگ و خود نماز جمعه است، تصریح کرد: در حالی که آیت الله هاشمی رفسنجانی با اینکه مسائل را به خوبی مطرح می‌کنند و تحلیلگر بسیار خوبی هستند به دلایلی نمی‌توانند در نماز جمعه شرکت کنند، بهترین کسی که می‌تواند تریبون نماز جمعه را در دست بگیرد اقای روحانی است.

استاد دانشگاه مفید قم ادامه داد: وقتی یک تحلیلگر خوب و فردی که اطلاعات زیادی درمورد اسلام و اوضاع منطقه دارد در نماز جمعه صحبت کند بسیار متفاوت است با اینکه یک جریان خاصی بیایند مسائل را به گونه ای دیگر بازگو کنند، چرا که مواضع برخی از جریانات جامعه را به عقب بازمی‌گرداند و بر فرهنگ مردم هم تاثیر گذار است.

وی با اشاره به اینکه آقای هاشمی با خطبه های خود کلاس جامعه را بالا می‌بردند، افزود: خطبه های ایشان روی بینش مردم تاثیر می‌گذاشت، ایشان کسی بودند که قدرت‌های منطقه و جهانیان روی حرف‌هایشان حساب می‌کردند. الان متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که این خطبه‌ها کلاس دینی و فرهنگی مردم را بالا نمی‌برد، شخصا به خطبه‌های نماز جمعه نمره خوبی نمی‌دهم؛ این افراد معمولا اسلام را آن طور که باید در ظرف مکان و زمان بررسی کنند، نمی‌کنند و همه اش در حال حمله و هجوم و مرگ بر این و نفرین بر آن هستند که اصلا جالب نیست.

وی در بررسی شرایط خطیب نماز جمعه عنوان کردند: خطیب نماز جمعه باید مطالعات زیادی داشته باشد و طوری نباشد که حرفایش را برایش دیکته کرده باشند. خوب و منطقی صحبت کنند که نسل جوان ما را به اسلام نزدیک کنند. متاسفانه برخی از این خطبه‌هایی که من گوش می‌دهم بیشتر جوانان را از اسلام فراری می‌دهد.

وی با بیان اینکه سال به سال حضور عامه مردم در نماز جمعه کمتر می‌شود و اینها خسرانی است که بر نماز جمعه ما وارد شده است، گفت: باید کار کارشناسی شود تا این بحث های کلیشه ای و توهین و نفرین در نماز جمعه مطرح نشود.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: شرکت آقای روحانی در نماز جمعه می‌تواند خلا نبود آقای هاشمی را کم کند و توجه بیشتری از سوی مردم و جهان را به نماز جمعه جلب کند.
 اخبار سیاسی - نامه نیوز