اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حمایت صریح عباس عبدی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

حمایت صریح عباس عبدی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها

 گزیده یادداشت عباس عبدی که امروز در روزنامه اعتماد چاپ شده در ادامه می آید:

پرداخت نقدی یارانه‌ها به مردم و مسائلی که طی دو سال اخیر پیش آمده، جامعه ما را با یک وضع ویژه روبه‌رو کرده و نوعی بی‌ثباتی در سیاست اقتصادی ایجاد کرده است، به طوری که گویا هیچ راه‌حل مورد توافقی قابل دستیابی نیست.

از یک سو عدم افزایش مبلغ یارانه‌ها حداقل موجب دو اتفاق ناخوشایند می‌شود. با بالا رفتن تورم اثرات مبالغ پرداختی به مردم از میان رفته و به وضعیت پیش از پرداخت‌ها و حتی بدتر از آن رسیده‌اند. به‌ویژه برای دهک‌های سوم تا هشتم این اثرات ملموس‌تر و غیرقابل تحمل‌تر است.

مشکل دیگر افزایش مصرف سوخت و انرژی خواهد بود، زیرا با وضعیت فعلی، قیمت بنزین و سایر اقلام انرژی به کمتر از زمان شروع پرداخت یارانه‌ها رسیده و موجب رشد قاچاق و افزایش غیرمتناسب انرژی خواهد شد. از سوی دیگر اگر مبلغ یارانه‌ها اضافه شود و مثلا به دویست‌هزار تومان مورد نظر رییس دولت برسد، مردم و اقتصاد وارد چرخه معیوب دو سال گذشته خواهند شد و دیر یا زود به نقطه کنونی خواهیم رسید.

اکنون شرایط به گونه‌یی است که می‌توان آن را اجرایی کرد و با یک تیر چند نشان زد و بسیاری از مشکلات کنونی را حل کرد. هرچند این پیشنهاد را می‌توان به صورت پلکانی هم اجرا کرد. خلاصه آن چنین است که شکل پرداخت یارانه‌ها تغییر کند و به صورت زیر در‌آید.

الف: پرداخت یارانه‌ها شامل حال همه شهروندان ایرانی شود. اگرچه الان هم اکثریت قاطع مردم آن را دریافت می‌کنند، ولی مجددا تاکید شود که همه مردم حق دریافت آن را دارند.

ب: یارانه‌ها به ارز (البته معادل ریالی آن) محاسبه و پرداخت شود. هرچند ارقام مشخص آن باید در هر زمانی بر حسب نرخ ارز و میزان درآمدهای نفتی محاسبه شود، ولی به صورت تقریبی چنین است: کل تولید نفت ایران به‌علاوه تولید سایر موارد سوختی که در اختیار شرکت ملی نفت است با قیمت‌های روز جهانی فروخته می‌شود (اعم از مشتریان خارجی یا داخلی، مثل پالایشگاه‌ها یا مصرف‌کنندگان گاز و...) کل مبلغ به دست آمده در دوره سه‌ماهه محاسبه و پس از کسر هزینه‌های تولید و بهره‌مالکانه و سهمی برای سرمایه‌گذاری جهت حفظ و توسعه میادین نفتی و گازی، در حساب مشخصی در بانک مرکزی منظور شود. 

اگر در حال حاضر کل تولیدات نفت و گاز کشور را معادل 5/4 میلیون بشکه نفت در روز بدانیم و 15 درصد قیمت را هم سهم وزارت نفت و هزینه‌های تولید و حفظ منابع بدانیم، در این صورت با قیمت فعلی هر بشکه نفت، حداقل سالانه 140 میلیارد دلار ارزش کل تولیدات نفتی و گازی است و اگر این مبلغ را به هر ایرانی تقسیم کنیم، نفری 1850 دلار خواهد شد، که ماهانه حدود 156 دلار می‌شود. با پیش رفتن به سوی تک‌نرخی شدن ارز در مدت معینی، متوسط قیمت ارز در هر ماه معلوم خواهد شد. فرض کنیم این رقم برابر 2500 تومان باشد، در این صورت سهم هر فرد در ماه حدود 400 هزار تومان خواهد بود. دولت برای اداره کشور وظایف مشخصی دارد و برای انجام این وظایف نیازمند پول است.

برحسب نیاز خود می‌تواند هر مقداری از این پول را از مردم مالیات بگیرد. مثلا 70 درصد آن یعنی ماهانه 280 هزار تومان را برای خود بردارد و بقیه در اختیار خود مردم باشد. اگر رقم موجود 45هزار تومان را مبنا بگیریم حدود 90 درصد این درآمد را دولت از هر نفر مالیات می‌گیرد.

در این صورت دولت دیگر وظیفه‌یی در برابر قیمت برق، بنزین، نان و سایر موارد ندارد. وظیفه آن ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی و انجام وظایف حاکمیتی است. دولت می‌تواند مردم را مجبور به بیمه کردن خود کند و حتی می‌تواند بخشی از این پول را به این کار اختصاص دهد،

با انجام این طرح مساله میزان پرداخت یارانه‌ها تبدیل به میزان دریافت مالیات می‌شود و مردم یارانه‌بگیر تبدیل به مردم مالیات‌دهنده می‌شوند.

رقابت‌های سیاسی بر محور چگونگی کاهش مالیات خواهد بود و نه افزایش پرداخت یارانه‌ها. با انجام این طرح دعوا بر سر قیمت ارز و دلنگرانی از کاهش یا افزایش آن از میان خواهد رفت یا حداقل این دلنگرانی کمتر خواهد شد. با انجام این طرح سیاست چندنرخی ارز به کنار خواهد رفت. مردم متوجه درآمدهای نفتی کشور خواهند شد و اخبار روزانه آن را پیگیری خواهند کرد. قیمت انرژی در داخل کشور به سطح بین‌المللی خواهد رسید و مصرف آن به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و مردم هم افزایش قیمت آن را می‌پذیرند، چرا که مابه‌تفاوت آن مستقیما به جیب خودشان می‌رود.     

دولت حتی می‌تواند کم‌کم برای مصرف سوخت هم مالیات تعیین کند تا به مرور شاهد این وضع آلودگی هوا در تهران و سایر شهرهای کشور نباشیم. با انجام این طرح رابطه کنونی مردم با دولت معکوس خواهد شد. اگر الان چشمان جامعه به دستان دولت است، پس از اجرای این طرح، چشمان دولت به دستان مردم دوخته خواهد شد و این بزرگ‌ترین دستاورد سیاسی و حتی اخلاقی این طرح است.

با انجام این اقدام، اصلاحات سیاسی در نهادها و ساختارهای اقتصادی صورت خواهد گرفت، امکان تعیین نرخ‌های دستوری برای بهره بانکی و ایجاد فسادهای فراوان کمتر خواهد شد و بسیاری از رانت‌های اقتصادی از میان خواهد رفت. قطعا مشکلاتی هم در اجرای این طرح وجود خواهد داشت، ولی این مشکلات مقطعی و گذرا است و برخی از مشکلات ماندگار آن هم در مقایسه با مشکلات کنونی بسیار اندک و کم‌هزینه است.

این طرح یک بار برای همیشه اجرا می‌شود و مبالغ دریافتی و پرداختی آن متاثر از قیمت ارز و درآمد حاصل از فروش نفت و درصد مالیات خواهد بود و دیگر شاهد این همه مجادله بیهوده درباره انجام و عدم انجام آن نخواهیم بود. اگر اجرای هدفمندی به شیوه کنونی مشکلاتی داشته است، یک دلیل آن قرار نگرفتن در مسیر اجرای درستی است که در بالا به آن اشاره شد.، اینطور نیست./خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر هزینه های سلامت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سردرگمی های یارانه ای دولتی ها در اجرای فاز دوم هدفمندی



 

 

سردرگمی های یارانه ای دولتی ها در اجرای فاز دوم هدفمندی

 

شفاف: دی ماه آغاز شده است و با اینکه دولتی‌ها بار‌ها از اجرایی نشدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پیش از سال جدید  سخن گفته‌اند اما حرف و حدیث‌ها درباره اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قوت گرفته است و به تبع آن شایعات درباره بنزین تک نرخی می‌رود تا رنگ وبوی واقعیت به خود بگیرد و این مساله نگرانی‌هایی را بین افکار عمومی ایجاد کرده است، چرا که گذشته نشان داده، افزایش نرخ بنزین برابر است با گرانی‌های تازه.

اواخر آبان ماه بود که محمدرضا فرزین، دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت از تک نرخی شدن عرضه بنزین همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت به طور رسمی بر بررسی عرضه تک‌نرخی بنزین همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تایید کرده و گفته بود: اختصاص سهمیه، حذف کارتی عرضه بنزین و تک نرخی‌شدن قیمت آن سایر سناریوهای بنزینی دولت در گام جدید اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست.

پیش از این هم عبدالله جلالی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از سیاست کلان دولت برای آزادسازی قیمت بنزین و عرضه تک نرخی این فرآورده پرطرفدار نفتی در بلند مدت خبر داده بود.

هرچند که در حال حاضر دولتی‌ها اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را  تکذیب می‌کنند و براین  اساس هنوز دولت بر روی بنزین تک نرخی جمع بندی های لازم را انجام نداده است اما با عملی شدن فاز دوم قانون هدفمند شدن یارانه‌ها که دیر یا زود اجرایی می‌شود، باید به تدریج با بنزین ۱۰۰، ۴۰۰ و ۷۰۰ تومانی خداحافظی کرد.

با وجود این هنوز معلوم نیست سهمیه بندی ادامه خواهد داشت یا قیمت ۷۰۰ تومانی نتیجه اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی است و یا باید منتظر بنزین ۱۰۰۰ تومانی بود.

در میان این سردرگمی دولتی‌ها اما، با وجود اینکه محمد رویانیان رییس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور در آخرین اظهارات خود از احتمال حذف سهمیه‌بندی بنزین در فاز دوم هدفمندی خبر داد اما سخنگوی ‌کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد که تک‌نرخی کردن بنزین خلاف قانون است تا جنگ تازه‌ای میان مجلس هشتمی‌ها و دولتی‌ها آغاز شود.

عماد حسینی با اشاره به اینکه سهمیه‌بندی بنزین در قانون هدفمندی لحاظ نشده است به ایلنا گفت: اگر دولت سهمیه‌بندی را حذف و بنزین را تک‌نرخی کند خلاف قانون عمل کرده و در ‌‌نهایت باید منتظر ایجاد تورم ناشی از آن و البته مشکلات جانبی باشد.

این در حالی است که رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از حذف سهمیه‌بندی بنزین به عنوان یکی از سناریوهای قابل بررسی در ستاد هدفمندی یارانه‌ها یاد کرد و گفت: طرح احتمالی حذف سهمیه‌بندی و اینکه چگونه باید بدون اختصاص سهمیه بنزین عمل شود، در حال بررسی است.

از سوی دیگر برخی کار‌شناسان دولتی معتقدند، دولت تقریبا به این جمع‌بندی رسیده‌ است که در اجرای فاز دوم هدفمند‌کردن یارانه‌ها فقط قیمت بنزین اصلاح شود و البته این اصلاح قیمت به معنای آن نیست که قیمت بنزین با قیمت فوب خلیج‌فارس برابر شود بلکه اصلاح کامل قیمت بنزین باید در پنج سال صورت گیرد. حتی حرف و حدیث‌هایی درباره افزایش قیمت سایر حامل‌های انرژی نیز وجود دارد.

این احتمال در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز مجید نامجو وزیر نیرو اعلام کرده بود: برخی از اعضا اعتقاد دارند در مرحله دوم تمام حامل‌های مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها را هدف‌گذاری نکنیم و بیاییم به عنوان مثال فقط بنزین را هدف‌گذاری کنیم و فعلا به قیمت مابقی حامل‌ها دست نزنیم.

از سوی دیگر اما نباید از گمانه زنی‌های عده‌ای در باره ۱۰۰۰ تومانی شدن سوخت گذشت. از درون دولت زمزمه‌هایی نیز درباره عرضه بنزین آزاد ۱۰۰۰ تومانی در کنار بنزین سهمیه‌ای ۷۰۰ تومانی شنیده می‌شود.

در کنار این مساله برخی گمانه زنی ها نیز از گرانی بیش از این میزان سوخت پرطرفدار خبر می‌دهد و از این احتمال  که بنزین در سال دوم اجرای طرح بیش از پیش به قیمت‌های فوب خلیج‌فارس نزدیک شود، سخن می گوید.

احتمالی که با توجه به کسری بودجه ۸ هزار میلیاردی دولت در پرداخت یارانه‌های نقدی به هر خانوار و بدهی‌های بدون پرداخت یارانه‌ای به بخش صنعت و تولید بیش از بیش به واقعیت نزدیک به نظر می‌رسد.

این روز‌ها اما با توجه به قوت گرفتن زمزمه‌های حذف یارانه‌های نقدی خانوارهای پردرآمد، مشکلات پرداخت یارانه دولت بیشتر جلب توجه می‌کند.

هر چند دولتی‌ها همواره این موضوع را تکذیب می‌کنند و می‌گویند از کسری بودجه خبری نیست اما در هر حال این سردرگمی‌های بنزینی، دودل بودن در اجرای فاز دوم هدفمندی، ایرادات دیوان محاسبات به نحوه تامین یارانه نقدی و انتقادات درباره بودجه عمرانی که گفته می‌شود به جیب مردم رفته است، همه و همه نشان دهنده مدیریت ناکارآمد هدفمندی یارنه هاست و باعث می‌شود وضعیت بنزین تا اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی در حد حدس و گمان باقی بماند و افکار عمومی همچنان نگران چشم به اخبار رسانه بدوزد تا شاید وضعیت بنزین روشن شود!

به این ترتیب داستان یارانه‌ها و اجرای فاز دوم همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد تا زمانی که دولت برنامه خود را برای اجرای فاز دوم اجرا کند این گمانه زنی‌ها شاخ و برگ بیشتری به خود بگیرند اما آنچه که همچون روزهای پیش از اجرای فاز اول طرح به گوش می‌رسد تلاش برای منصرف کردن دهک‌های پردرآمدی برای دریافت یارانه نقدی است وبنزینی که چه ۷۰۰ تومانی شود و چه ۱۰۰۰ تومانی، بالاخره گران خواهد شد و باید دید برنامه دولتی‌ها برای کنترل نرخ تورم و جلوگیری از صدمه دیدن بیشتر صنعت کشور چه خواهد بود؟../شفاف