اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حل بحران یمن در گرو راهکار سیاسی و گفت‌وگوی یمنی - یمنی



اخبار,اخبار سیاست  خارجی, تحولات  یمن

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران در تماس تلفنی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن حل بحران یمن را در گرو راهکار سیاسی، گفت‌وگوی یمنی ـ یمنی و پیروی همه اطراف منطقه‌ای از شیوه گفت‌وگو برای حل اختلافات برشمرد.

به گزارش فارس، در تماس تلفنی اسماعیل ولد الشیخ احمد نماینده ویژه دبیرکل در امور یمن با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران در خصوص آخرین تحولات یمن تبادل‌نظر شد.

ولد الشیخ احمد در این تماس به تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به چارچوب مشترک برای شروع گفت‌وگوهای سیاسی بین گروه‌های مختلف یمنی اشاره و اظهار داشت: گفت‌وگوهای سیاسی علیرغم دشواری در فضای مثبتی دنبال می‌شود و همه گروه‌ها بر حل بحران از طریق سیاسی تاکید دارند. بدون شک توسل به راهکار سیاسی و اجتناب از جنگ باعث تقویت این تلاش‌ها می‌شود و به برقراری صلح و ثبات در یمن و منطقه کمک خواهد کرد.

نماینده دبیرکل بدون اشاره به جزئیات طرح سازمان ملل افزود: از نظر وی ایجاد آتش بس در مناطق مختلف یمن و همزمان شروع گفت‌وگوهای سیاسی گروه‌های یمنی بر مبنای قطعنامه‌های سازمان ملل چارچوب مناسبی برای حل بحران است.

امیرعبداللهیان ضمن تشکر از تلاش‌های نماینده سازمان ملل برای کمک به حل بحران یمن از طریق سیاسی و تاکید بر ضرورت عدم توسل به زور و رفع محاصره انسانی گفت: رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران توقف تجاوز به یمن و حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو است و در این راستا از تلاش‌های نماینده دبیرکل در یمن حمایت می‌کند.

وی افزود: حل بحران یمن صرفا در گرو راهکار سیاسی، گفت‌وگوی یمنی ـ یمنی و پیروی همه اطراف منطقه‌ای از شیوه گفت‌وگو برای حل اختلافات است.

امیرعبداللهیان ضمن اشاره به خطر فزاینده گسترش تروریسم در سایه جنگ علیه یمن، از نماینده ویژه دبیرکل در امور یمن برای سفر به تهران و رایزنی بیشتر دعوت کرد.

 

 اخبار سیاست خارجی - فارس


ویدیو مرتبط :
"من یمنی ام" -نماهنگ و فوتوکلیپ در حمایت از مردم یمن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه عربستان: تنها راه حل بحران یمن و سوریه راهکار سیاسی است



اخبار,اخباربین الملل ,وزیر خارجه عربستان

وزیر خارجه عربستان ضمن تاکید بر اینکه اوضاع در یمن احتمالا بهبود می‌یابد، گفت: ما همچنان معتقدیم که تنها راهکار برای یمن راهکار سیاسی از طریق مذاکرات است.

به گزارش ایسنا ، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با پائولو جنتیلونی، همتای ایتالیایی خود در رم گفت: تنها راه در سوریه راهکار سیاسی و از طریق اجرای بیانیه ژنو 1 و تشکیل دولت انتقالی است که شامل گروه‌های سوری، تدوین قانون اساسی جدید و فراهم آوردن مقدمات برای انتخابات باشد.

وی مدعی شد: این دولت باید دولتی فعال باشد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در آن شرکت نداشته باشد. اسد مشروعیت خود را از دست داده و هیچ نقشی در آینده سوریه ندارد.

جبیر با این ادعا که ایران نیز در ایجاد مشکلات سوریه نقش داشته است، گفت: ما همچنان به حمایت از مخالفان میانه رو سوری پایبندیم. در حال حاضر دو راهکار برای سوریه وجود دارد یا روند سیاسی بدون بشار اسد یا راهکار نظامی و شکست بشار اسد.

وی در خصوص اوضاع یمن نیز با بیان اینکه اوضاع در یمن احتمالا بهبود یابد احتمال داد که حل بحران یمن با روند مسالمت آمیز صورت بگیرد.

وی مدعی شد: ما از یمن حمایت نظامی به عمل می‌آوریم تا رنج مردم این کشور را به دلیل حملات حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن کاهش دهیم. نیروهای ما توانستند کنترل عدن را در دست بگیرند و ما همچنان به حمایت از مشروعیت و مردم یمن پایبندیم.

وزیر خارجه عربستان افزود: ما همچنان معتقدیم که راهکار سیاسی از طریق مذاکرات تنها راه برای حل بحران یمن است. حوثی‌ها بخشی از یمن هستند و اگر می‌خواهند نقشی را بازی کنند هرگز ارتش یا شبه نظامی خارج از دولت نخواهند بود. ما با هم‌پیمانان خود برای حمایت از حل بحران یمن همکاری خواهیم کرد.

جبیر اعلام کرد که سفر وی به ایتالیا با هدف بهبود روابط میان دو کشور و تحقق منافع مردم دو کشور است. 


 اخبار   بین الملل  -  ایسنا