اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حقیقت ماجرای انتقادهای قالیباف در سفر سال 87 به ژاپن چیست؟



کرامات ویکی‌لیکس و ذوق‌زدگی سایت دولتی

حقیقت ماجرای انتقادهای قالیباف در سفر سال 87 به ژاپن چیست؟

خوشبختانه رجوع به آرشیو رسانه‌ها نشان می‌دهد بخش‌های مهمی از این سند، البته بدون گزینش مطلوب شبکه ایران، در رسانه‌های داخلی منتشر شده است.همچنین قالیباف در این سفر آقای احمدی‌نژاد را دوست و همکار خود می‌خواند و می‌گوید که به همین دلیل از او انتقاد می‌کند و اتفاقا همین جملات ایشان در صفحه 14 روزنامه کیهان مورخ 29 مهرماه تیتر شد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

سایت فردا نیوز: سایت اینترنتی شبکه ایران روز گذشته در خبری مدعی شد  که سفر آقای قالیباف در سال 1387 به ژاپن دارای حاشیه‌هایی بوده است که برخلاف مصالح ملی است! در تیتر خبر آمده است: «گزارش ویکی لیکس از ابراز نگرانی قالیباف درباره اقتصاد و انتخابات ایران در دیدار با ژاپنی ها».

در ادامه خبر نیز سایت دولتی شبکه ایران با ترجمه مقطع و بریده بریده متن سند ویکی‌لیکس مدعی شده است که: «حال سوال این است که چرا شهردار تهران در دیدار با بیگانگان به خود اجازه داده است که از دولت جمهوری اسلامی ایران انتقاد و ابراز نگرانی کند؟ این اقدام قالیباف با کدام یک از اصول عزت ، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی تطابق دارد؟ آیا طرح مسائل داخلی ، که جای آن در مباحث داخل خانواده نظام است، در حضور بیگانگان، کار درستی است؟ آیا شهردار تهران به این نکته توجه داشته که ژاپن ، حیاط خلوت آمریکاست و آیا می دانسته که رونوشت گزارش دیدار وی با وزیر امور خارجه ژاپن، بلافاصله به سفارت آمریکا ارسال می شود؟!»

صرف‌نظر از میزان اعتبار گزارش‌های ویکی‌لیکس که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد، خوشبختانه اصل سند ویکی‌لیکس در دسترس همگان است و با مراجعه به آن و خواندن متن انگلیسی گزارش می‌توان به تناقض‌های پرشمار مطرح‌شده در ادعای شبکه ایران پی‌برد.

دکتر قالیباف به عنوان شهردار تهران در سال 1387 در راس هیئتی به ژاپن سفر کرد ودر جریان این سفر دیدارهایی با مقامات ژاپنی صورت گرفت که اخبار آن در همان روزها در رسانه‌ها منتشر شد. طبیعتا در دیدارهای اینچنینی بحث‌های مختلفی از سوی طرفین مطرح می‌شود و هوشمندی مقامات طرفین در ادامه بحث‌ها و خارج نشدن از چارچوب‌های کلی مورد نظر نظام سیاسی‌ای که نمایندگی آن را برعهده دارند در اهمیت بسیاری دارد. جدای از پوشش خبری کامل سخنان قالیباف در آن مقطع در رسانه‌ها، تنها با استناد به سند ویکی‌لیکس می‌توان به تناقض‌گویی شبکه ایران پی‌برد. در بند سوم گزارش ویکی‌لیکس به فحوای یکی از این دیدارها اشاره شده است.

در این بند آمده است که در گفت‌وگوی دو تن از این مقامات با درباره اقتصاد ایران، انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری ( یعنی انتخابات 1388 ) و اقتصاد ایران صحبت شده است. در ابتدا طرف ژاپنی گفته است که ایران باید «مسئله اعتبار»ش را حل کند تا درجامعه بین‌المللی تصویر بهتری از خود نشان دهد. در گام اول نیز باید به قطعنامه‌های سازمان ملل تن دهد. طرف ژاپنی در ادامه گزارش آورده است که قالیباف با تکرار سخنان مقامات ایرانی از حق ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای سخن گفته و تاکید کرده است که واقعیت برنامه هستی‌ای ایران صلح آمیز است. همچنین آقای قالیباف از استانداردهای دوگانه غرب در قبال برنامه‌ هسته‌ای ایران انتقاد کرده‌ است. حال سئوال اینجاست که کدام عبارت مطرح شده از سوی شهردار تهران در این دیدار بر خلاف مصلحت، عزت و حکمت بوده است؟

حرف‌های تکراری ویکی‌لیکس

سئوال بعدی این است که آیا اظهارات آقای قالیباف تاکنون بازتابی نداشته است و کشف شبکه ایران برای بار اول بوده است؟

خوشبختانه رجوع به آرشیو رسانه‌ها نشان می‌دهد بخش‌های مهمی از این سند، البته بدون گزینش مطلوب شبکه ایران، در رسانه‌های داخلی منتشر شده است.

برای نمونه روزنامه اعتماد 29 مهرماه 1378 در صفحه 2 خود در مطلبی با عنوان « قالیباف در ژاپن: برخی رویكردهای احمدی نژاد را قبول ندارم» آورده است: « محمدباقر قالیباف ریشه تورم در ایران را هزینه‌های بالای دولت، وابستگی به نفت و ضعف در تولید دانست و ابراز عقیده كرد: سیاستمدار خوب كسی است كه كارهای بزرگ را با كمترین هزینه برای مردم انجام می دهد و توسعه را نیز با آرامش ملت به پیش می برد».

همچنین قالیباف در دیدار با وزیر امور خارجه ژاپن، درباره برنامه هسته‌ای ایران صحبت کرده بود. 28 مهرماه 1387 خبرگزاری فارس در لید گزارش این دیدار اینگونه آورده است: « شهردار تهران كه به دعوت دولت ژاپن هم اكنون در توكیو به سر می برد عصر جمعه با "ناكا سونه " وزیر امور خارجه ژاپن دیدار و ضمن تشریح رفتارهای متناقض قدرتها در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای تاكید كرد که این انتظار وجود دارد كه ژاپن به عنوان یك كشور متمدن و آزاده به رفتارهای دو گانه قدرت‌های بزرگ انتقاد كند.»

همچنین قالیباف در این سفر آقای احمدی‌نژاد را دوست و همکار خود می‌خواند و می‌گوید که به همین دلیل از او انتقاد می‌کند و اتفاقا همین جملات ایشان در صفحه 14 روزنامه کیهان مورخ 29 مهرماه تیتر شد: « طی مصاحبه ای در ژاپن| قالیباف : همه وظیفه داریم از احمدی نژاد حمایت كنیم».

کیهان در گزارش خود آورده است که آقای قالیباف درباره رئیس‌جمهوری اینگونه گفته است: « درسالهای گذشته همواره در محیط های كاری مرتبط با یكدیگر حضور داشته ایم اما این نكته را مورد تاكید قرار می دهم كه چون آقای احمدی نژاد را دوست دارم اگر اشتباه كند حتما انتقاد خودم از او را مطرح می كنم... برخی رویكردهای ایشان را در حوزه داخلی و خارجی قبول ندارم كه البته درعرصه سیاست این اختلاف سلیقه یك امر كاملا عادی است و همواره بین مدیران وجود دارد.»

با مرور این اخبار باز هم این سئوال جدی می‌شود که آیا واقعا اظهارات و سفر آقای قالیباف به ژاپن و دیدار ایشان با وزیر امور خارجه این کشور و انعکاس مناسب این سفر در رسانه‌های ژاپنی و بین‌المللی و تکرار مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران خلاف منافع ملی بوده است؟

روایت ویکی‌لیکس

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، میزان اعتبار اسناد ویکی‌لیکس است. بسیاری از اسناد ویکی‌لیکس از جمله همین سند مورد اشاره حاصل گزارش‌هایی است که حاصل نظر شخصی و برداشت‌های فردی نویسندگان گزارش است و برخی از این گزارش‌ها نیز حاصل کار خبرچینان خرده‌پا است. دلیل اهمیت این اسناد نیز در یک بعد ناشی از این است که این اسناد پرده از برداشت‌های شخصی سران کشورها درباره یکدیگر و زبان پنهان مذاکرات پرده برمی‌دارند.

در متن این گزارش نیز علاوه بر نقل مواردی که به طور رسمی از سوی قالیباف مطرح شده و در رسانه‌ها نیز انعکاس یافته است، به برداشت‌های شخصی نویسندگان گزارش از آقای قالیباف پرداخته شده است. مثلا در جایی نویسنده گزارش اشاره کرده است که موضع قالیباف ناشی از القای سفیر ایران آقای عراقچی بوده است که خوب برای کسی که شناخت حداقلی از مناسبات سیاسی و منش آقای قالیباف و آقای عراقچی داشته باشد، این ادعا آنقدر بی‌اساس است که حتی شبکه ایران آن را در خبر بریده بریده خود نیاورده است.

از سوی دیگر ویکی لیکس مطالب بسیاری را درباره اهداف و رفتار جریانی خاص در دولت منتشر کرده است .آیا سایت دولتی شبکه ایران قضاوتش درباره اتقان اسناد ویکی لیکس مشابه همین مدعیاتی است که در مطلبی که شرحش رفت ارائه داده است!؟

در پایان متن کامل سند مورد ادعایی شبکه ایران بدون توضیحی جهت قضاوت خوانندگان درج می شود.

1- کاردار بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه ژاپن موتوساواموتانو، دیدار محمد باقر قالیباف شهردار تهران از ژاپن را در تاریخ 16 تا 21 اکتبر تائید کرده است. بر اساس اظهارات ماتانو قالیباف در راستای برنامه رهبری فکر به ژاپن دعوت شده است. دولت ژاپن به این دلیل او را مهم می داند که او علاوه بر این که شهردار تهران است یک شخصیت مهم ملی نیز به حساب می آید که در انتخابات گذشته با احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به رقابت پرداخت و احتمالا در آینده نیز مجدادا این کار را خواهد کرد بر طبق اظهارات ماتانو قالیباف را همسر وی و حدود 10 نفر از همکارانش در این سفر همراهی کردند.

2- در زمان حضور قالیباف در توکیو وی با فرماندار توکیو ملاقات کرد با معاون وزیر خارجه می تو چی یانوباکو شام خورد و صبحانه ای را با 10 نفر از اعضای انجمن دوستی پارلمانی ایران و ژاپن به اضافه 2 عضو شورای(diet) تارو ناکایاما و یوریکوکویکه گذراند. او همچنین با وزیر امور خارجه ژاپن هیدوفومی ناکاشن ملاقات کرد.

دیداری با کمیته اقتصادی ایران - ژاپن وابسته به همکاری های تجاری ژاپن تحت هدایت رئیس کمپانی شیموزد. تتسویا نومارا داشته و در مهمانی شام به میزبانی سفارت ایران که در آن معاون پارلمانی وزیر امور خارجه ماساهیکو شیما مایو مهمان بود شرکت کرد.

3- بر اساس اظهارات ماتانو بحث های قالیباف با یابوناکا و نا کاسون بر مسئله هسته ای ایران انتخاباتی های آینده و اقتصاد ایران متمرکز بوده است. با توجه به برنامه هسته ای ایران یابوناکا به قالیباف توصیه کرد که ایران باید بر مشکل خدشه دارشدن اعتبار و تصویر خود که در جامعه بین المللی به وجود آمده است غلبه کند. گام اول عمل کردن ایران به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل که در رابطه با برنامه هسته ای ایران صادر شده است می باشد. قالیباف با تکرار جمله های همیشگی ایرانیان در مورد حق تولید انرژی هسته ای و این حقیقت که این برنامه دارای اهداف صلح آمیز است پاسخ داد. قالیباف همچنین از سیاست های تبعیض آمیز غرب انتقاد کرد و گفت به نظر می رسد غرب قصد سازش با برنامه های هسته ای در هند و کره شمالی را دارد.

ماتانو همچنان گفت: قالیباف در بیان این موضوعات از هیچ گونه لحن احساسی و تهدید آمیز استفاده نکرد اما برای دولت ژاپن بسیار واضح است که ایران با حساسیت رفتار و عکس العمل های آمریکا نسبت به برنامه هسته ای خود را رصد می کند.

4- در رابطه با انتخابات های ایران و اقتصاد قالیباف به طرف مذاکره کننده گفت انتخابات رقابتی بسیار سخت خواهد بود و مسئله اصلی اقتصاد ملی خواهد بود که در حال حاضر به دلیل کاهش قیمت نفت با مشکلات بیشتری مواجه شده است. مسئله مهم دیگر که قالیباف پیش بینی کرد نقش ارزش های اسلامی در جامعه است.( قالیباف شخصی اصولگرا در مسئله مذهب محسوب می شود) موت سارا گزارش داد که مذاکرات قالیباف با ناکاسون شامل تعارفات زیاد و مرور تاریخی از روابط میان ایران و ژاپن در طول سال ها بوده است.

5- صحبت های قالیباف از طریق ماتانو در روزنامه انعکاس یافته است ماتانو به خبرنگاران گفت که ایران باید تلاش هایی را برای جذب اعتماد در جامعه بین الملل انجام دهد. که این شامل یک شیوه بهتر در تعامل و مذاکرات با جهان است.او همچنین بیان کرد ایران باید همکاری نزدیک تری با آژانس بین الملل انرژی اتمی داشته باشد تا ثابت نماید که برنامه های هسته ای اش در چهارچوب پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است و انتقاد کرد که از سیاست های آشکار تبعیض آمیز آمریکا در پیشنهاد پشتیبانی به کشورهایی نظیر هند که سلاح هسته ای تولید کرده اند ولی قرار NPT را امضا نکرده اند.

قالیباف از سیاست های اقتصادی احمدی نژاد انتقاد کرد با بیان اینکه واردات زیادی انجام شده و توسعه تولید داخلی کشور شکست خورده که نتیجه آن بحران تورمی شدید است. او به رسانه ها این چنین گفت: رئیس جمهور و من دوستان خوبی هستیم که قبلا با هم کار کرده ایم. من چون به وی احترام می گذارم از اشتباهاتش انتقاد می کنم.

6- علاوه بر این ملاقات ها قالیباف از محل های متعددی در شهر توکیو و شهر هیروشیما (جایی که وی با شهردار ملاقات و از نمایشگاه بمب اتمی بازدید کرد) و کوبه (جایی که وی از راهکارهای مقابله با زلزله و از یک مسجد بازدید کرد) بازدید کرد دولت ژاپن قالیباف را فردی آرام نجیب و خوشایند ارزیابی کرد مردی که بسیار باهوش است./فردانیوز

 


ویدیو مرتبط :
سفر دکتر قالیباف به همدان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: سفر حاکم دبی به تهران در سال 53


تصاویری از سفر حاکم دبی به تهران در سال 1353 را مشاهده می کنید.