اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حقوق ماهیانه و سبد کالا برای فرزنددار شدن


سیاست های افزایش جمعیت، فقط مخصوص ایران نیست. بسیاری از کشورهای دیگر هم با توجه به شیب منفی جمعیتی شان به فکر افتاده اند تا سیاست های تشویقی برای فرزنددار شدن درپیش گیرند.

مجله مهر: همین الان اگر سایت worldometers را باز کنید می توانید جمعیت جهان رابه صورت آنلاین ببینید. حدود 7 میلیارد و 235 میلیون. جمعیتی که میزان پراکندگی آن در سطح زمین به طور یکسان نیست. در حال حاضر بسیاری از کشور‌های صنعتی و توسعه یافته با وجود امکانات بیشتر و بهتر میل کمتری به فرزندآوری دارند و حتی در خیلی از مواقع به ازدواج نیز رغبت نشان نمی‌دهند و این می‌تواند پیری را در آینده نزدیک به جمعیت این کشور‌ها تحمیل کند و چرخه اقتصاد را از حرکت بازدارد.

به طور مثال کشورهای اروپایی در سال 1950 حدود21/7 درصد از جمعیت جهان را در اختیار داشتند که این مقدار در سال 1999 به 12/2درصد رسید و اگر آهنگ رشد جمعیت در این کشور‌ها به این منوال ادامه داشته باشد طبق پیش‌بینی‌ها در سال‌ 2050 به 7درصد و در سال 2150 به 5/3 درصد خواهد رسید.

 حالا دیگر شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» در هیچ جای دنیا کاربردی ندارد و رهبران کشور‌ها با تبلیغات بسیار و وضع قوانین مختلف سعی در تشویق خانواده‌ها به فرزند آوری دارند تا بتوانند چرخه اقتصادشان را همچنان روی پا نگدارند. این سیاست‌ها بسته به فرهنگ و وضعیت اجتماعی کشور‌ها باهم متفاوت است. جالب ترین سیاست های تشویقی دولت ها برای فرزندآوری را بخوانید:

روسیه: خانه ای برای فرزند سوم

جمعیت کشور روسیه 143 میلیون نفر و رشد جمعیت آن منفی است. بعد از روی کار آمدن پوتین در کشور روسیه سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت بیش از پیش قوت گرفت. خانواده‌هایی که دارای فرزند می‌شوند از پرداخت ماهیانه تا سقف معینی معاف می‌شوند و مورد حمایت‌های مالی برای تربیت و رشد فرزندشان قرار می‌گیرند. دولت این کشور برای فرزنداول 15 هزار دلار و برای تولد فرزند سوم یک خانه به پدر و مادر نوزاد هدیه می‌دهد. همچنین مادری که دارای فرزند می‌شود می‌تواند9 هزار و 600 دلار کمک هزینه دریافت کند.

ژاپن: خوشبختی با کودوموتیت

ژاپن یکی از پیرترین کشور‌های جهان است که نرخ رشد جمعیت آن 0/03- درصد است. به گفته کارشناسان اگر این روال ادامه داشته باشد. در سال 3011 دیگر در ژاپن کودک زیر 15 سالی وجود ندارد. برای همین برای بهبود وضعیت هرم جمعیتی در این کشور، قانونی به نام « کودوموتیت» وضع شد که طبق این قانون، خانواده‌هایی که فرزند تا سن 15 سال دارند ماهانه تا 13 هزار ین کمک مالی دریافت می‌کنند. همچنین پدر و مادر یک به یک می‌توانند با دریافت نصف حقوق خود تا سقف تعیین شده به مرخصی بروند و این درحالی است که بعد از آن می‌توانند بدون هیچ تغییر به کار قبلی خود بازگردند.

فرانسه: سالی 1000 یورو و البته سبد کالا

جمعیت کشور فرانسه حالا از مرز 67 میلیون گذشته است و میزان موالید آن بیشتر از باقی کشور‌های اروپایی است. در فرانسه نرخ باروری به ازای هر زن 2/08 است. با این حال دولت فرانسه امکانات رفاهی زیادی را برای بچه‌دار شدن خانواده‌ها در نظر گرفته است. مادران فرانسوی درصورت بچه دار شدن 16 هفته مرخصی با حقوق و مزایای کامل دارند. پس از این دوره والدین می‌توانند به مرخصی سه ساله و بدون حقوق بروند و بعد از آن بدون هیچ محدودیتی به شغل قبلی‌شان بازگردند. در فرانسه خانواده ها در صورت داشتن فرزند سوم مبلغ 1000 یورو دریافت می‌کنند. همچنین دولت تضمین می‌کند که از خانواده برای تامین مخارج فرزندان از سنین کودکی برای پیش دبستانی تا مدرسه و دانشگاه حمایت مالی کنند. اگر خانواده‌ها برای تولد فرزندشان خدمتکار استخدام کنند، دولت بخشی از این هزینه را می‌پردازد. از دیگر سیاست‌های افزایش جمعیت در کشور فرانسه می‌توان به اختصاص سبد کالا و کاهش مالیات اشاره کرد.

ایرلند: تا 1422 یورو حقوق ماهیانه

ایرلند کشوری 4 میلیون نفر است که با نرخ رشد جمعیت 2/25 درصدی و نرخ موالید 2/02 فرزند به ازای هر زن در شمال غرب اروپا قرار دارد. از سیاست‌های جمعیتی این کشور می‌توان به اختصاص حقوق ماهیانه به والدین براساس تعداد فرزندان اشاره کرد که به برای تک فرزند150 یورو، دو فرزند 300 یورو، سه فرزند 487 یورو، چهار فرزند 671 یورو، پنج فرزند 861 یورو، شش فرزند 1048 یورو، هفت فرزند 1235 یورو و هشت فرزند 1422 یورو است. البته این مقدار به فرزندان زیر 16 سال و یا 19 سالی که به صورت تمام وقت تحصیل می‌کنند تعلق می‌گیرد.

سوئد:ماهی 21 میلیون تومان برای فرزند چهارم

 کشور سوئد کشور کم جمعیتی است که نرخ باروری به ازای هر زن در آن در حدود 1/67 نفر است. در این کشور مرخضی والدین 15 ماه است و آنها اجازه دارند بعد از این مدت تا 8 سالگی کودکشان به طور متناوب مرخصی بگیرند و در زمان مرخصی، 80 درصد حقوق خود معادل 480 روز کاری بهرمند شوند. همچنین خانواده‌هایی که بعد از 30 ماه برای فرزند بعدی اقدام می‌کنند، از امکانات ویژه‌ای برخوردار می‌شوند. دولت سوئد به ازای هر کودکی که متولد می‌شود تا سن 16 سالگی کمک هزینه مشخص و بلاعوضی به خانواده پرداخت می‌کند. میزان این مبلغ ماهیانه برای یک کودک در حدود یك هزار و 50 کرون، دو کودک 2 هزار و 200 کرون، سه کودک 3 هزار و 600 ‌کرون و چهارکودک 5 هزار و 500 کرون (حدود 21 میلیون تومان) تعیین شده است.

آلمان: وزارت خانواده و 14 ماه مرخصی

زنگ هشدار جمعیتی در آلمان خیلی وقت است که به صدا در آمده، از این رو آلمان دروازه‌های کشورش را رو به مهاجرین باز کرده تا بتواند اقتصادش را روی پا نگهدارد. چند سال پیش که میانگین تعداد بچه‌های خانواده در این کشور به 1/3 فرزند برای هرخانوادهرسید. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان حقوق قابل ملاحظه‌ای را برای مادرانی خودشان مسئولیت مراقبت از فرزندشان را برعهده می‌گیرند در نظر گرفت. همچینی وزیر امور خانواده آلمان چندی قبل دنبال طرحی بود که به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها اجازه دهد  برای نگهداری از نوه‌هایشان مرخصی بدون حقوق بگیرند و در خانه بمانند. همچنین پدر و مادر می‌توانند تا 14 ماه به مرخصی بروند و بعد از آن بدون هیچ مشکلی به شغلشان بازگردند. دولت آلمان برای افزایش نسل، به مهاجرانی که فرزندشان تا 17 سالگی در این کشور تحصیل کرده‌است کمک هزینه‌های تحصیلی پرداخت نماید و با سبد‌های حمایتی خود به این خانواده ها کمک مالی کند.

انگلستان: 3 سال مرخصی با حقوق برای مادران

این کشور جمعیتی 53 میلیونی دارد و میانگین موالید به ازای هر زن در آن 1/9 نفر است. از سیاست‌های این کشور در راستای افزایش جمعیت، اختصاص 52 هفته مرخصی زایمان برای زنان که 39 هفته آن با حقوق است به این صورت که 6 هفته اول مرخصی با 90 درصد حقوق است و مابقی آن حداقل دستمزد برای پرداخت است. در انگلستان برای خانواده‌ دارای فرزند حقوق هفتگی درنظر گرفته شده که فرزند اول 20/3 پوند و برای هر فرزند اضافه‌تر 13/4 پوند پرداخت می‌شود.

نروژ: بچه دارها در اولویت خدمات

این کشور با جمعیتی 5 میلیونی و نرخ رشد 1/3 درصدی است.  میانگین نرخ موالید به ازای هر زن در این کشور هم 1/77نفر است. نروژ مدتهاست به فکر افزایش جمعیت است و از این رو سیاست‌های اجتماعی را مبتنی بر این موضوع طراحی کرده‌است. سیاست‌های این کشور نه فقط در خصوص افزایش جمعیت بلکه بیشتر حمایت از کودکان تازه متولد شده و وضعیت رفاهی آنان است. تخفیف ساعات کاری به همراه دریافت مزایای شغلی برای والدین، تصویلب قوانینی در زمینه ایجاد مراکز رفاهی و حمایتی برای مراقبت روزانه از کودکان از سیاست‌های کشور نروژ برای افزایش جمعیت و میل هرچه بیشتر خانواده‌ها به فرزند آوری است.


ویدیو مرتبط :
صحبت طنز علی ضیا راجع به سبد کالا. فقط سبد!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توزیع سبد کالا میان نیازمندان/ انتقاد به افزایش حقوق بازنشستگان



 اخبار اجتماعی  ,خبرهای اجتماعی,بازنشستگان

ایجاد مرکز مشاوره ژنتیک در شهرهای منتخب، توزیع سبد کالا میان ۱۱ میلیون نیازمند، اعتراض بازنشستگان به افزایش ۱۴ درصدی حقوق، دوبرابر شدن آمار واگذاری فرزند و...از خبرهای این هفته رفاه بود.

به گزارش مهر، در هفته جاری اخبار و رویدادهای مهمی در حوزه رفاه و تامین اجتماعی رخ داد که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

ایجاد مرکز مشاوره ژنتیک در شهرهای منتخب
معاون مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی در هفته جاری از افزایش مراکز مشاوره ژنتیک «هر استان، یک شهر» در سال آینده خبر داد و گفت: پتانسیل راه اندازی بیش از دو هزار مرکز را داریم.

دکتر مجید رضازاده در مورد مراکز مشاوره ژنتیک افزود: در حال حاضر ۲۵۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور فعال هستند به طوری که ۴۰ مرکز دولتی بوده و مابقی نیز توسط بخش خصوصی راه اندازی شده اند .

وی گفت: دو برنامه برای سال آینده در دستور کار داریم به طوری که مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج یکی از آنهاست که البته امسال نیز اجرایی می شد و در سال ۹۵ گسترده تر و در سطح کشور انجام خواهد شد.

آمار فرزندخواندگی دوبرابر شد
مدیر کل بهزیستی استان تهران نیز در این هفته از واگذاری ۲۴۰ کودک در ۱۰ ماهه امسال به عنوان فرزندخوانده به خانواده های متقاضی خبر داد و گفت: تعداد کودکان واگذار شده نسبت به گذشته دو برابر شده است.

احمد دلبری با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر در شیرخوارگاه ها و همچنین مراکز نگهداری کودکان بیش از ۹ هزار کودک نگهداری می شوند.

وی گفت: براساس برنامه ریزیهای انجام شده سالانه تعدادی کودک که شرایط تشکیل زندگی مستقل را داشته باشند از مراکز تحت پوشش سازمان ترخیص می شوند.

توزیع سبد حمایتی تا قبل از پایان سال

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته جاری از توزیع سبد حمایتی برای ۱۱ میلیون نفر خبر داد و گفت: این سبد به مددجویان امداد و بهزیستی و نیازمندان شناسایی شده پرداخت می شود.

علی ربیعی افزود: براساس تصمیمات اتخاذ شده میان سازمان مدیریت، وزارت علوم و بهزیستی قرار است در سال ۹۵ پوشش غربالگری شنوایی را در کل کشور به نزدیک صد درصد برسانیم. این در حالی است که در سال ۹۴ این پوشش ۷۰ درصد بود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۳ یک میلیون نفر تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند، گفت: سه هزار نفر از این تعداد نیاز به اقدامات تخصصی داشتند که به مراکز مرتبط می شدند.

حذف اعتبار همسان سازی حقوق بازنشستگان
عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس دراین هفته از کاهش ۶۴ درصدی قدرت خرید بازنشستگان خبر داد و گفت: پیشنهاد ویژه ای برای همسان سازی حقوق بازنشستگان ارائه کرده ایم که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.

محمداسماعیل سعیدی در مورد عدم تخصیص اعتبار برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزود: تامین اجتماعی ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان به دولت پیشنهاد داده بود که در لایحه گنجانده شود اما متاسفانه لایحه ای که به مجلس ارسال شد، این اعتبار حذف شده است.

وی با اشاره به اینکه دست مجلس برای تغییرات در بودجه خیلی باز نیست، افزود: ما فقط می توانیم بین ۵ تا ۱۰ درصد تغییر بودجه داشته باشیم که آن نیز این گونه است که بودجه از قسمتی به قسمت دیگر منتقل و یا کم و زیاد شود و بیش از این تغییرات در کمیسیون تلفیق و کمیسیون های دیگر قابل اعمال نیست.

ایجاد ۴۰ هزار شغل برای مددجویان بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی در هفته جاری از ایجاد۴۰ هزار شغل برای مددجویان تحت پوشش در سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد بیش از۲۲ هزار شغل مختص معلولان است.

 انوشیروان محسنی بندپی درمورد اشتغال مددجویان تحت پوشش گفت: از محل تبصره۱۶ که مربوط به وام اشتغال مددجویان است از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۶۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته است.

وی گفت: این اعتبارات در قالب وام وبه ازای ایجاد هر شغل ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان به کارفرما پرداخت می شود.

اعتراض بازنشستگان به افزایش ۱۴درصدی حقوق
درحالیکه شورای عالی کار در آخرین روز هفته جاری مصوبه افزایش ۱۴ درصدی حقوق کارگران را به تصویب رساند اما بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی نسبت به این مصوبه اعتراض کرده و آن را دور از عدالت می دانند.

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در این خصوص ضمن انتقاد از مصوبه شورای عالی کار در خصوص افزایش ۱۴ درصدی دستمزد کارگران گفت: با توجه به اینکه بازنشستگان در همین رابطه هیچ نماینده ای در شورای عالی کار ندارند، این مصوبه را قبول نداریم و انتظار داریم حداقل حقوق بازنشستگان بر مبنای هزینه های زندگی آنها تامین شود.

علی اصغر بیات به افزایش ۱۴ درصدی دستمزد کارگران که شب گذشته به تصویب شورای عالی کار رسید، اشاره کرد و گفت: بر اساس ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، مستمری از کار افتادگان بازنشستگی و مجموعه بازماندگان نباید از حداقل حقوق مزد کارگر عادی کمتر باشد و همچنین با توجه به ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را با توجه به اعلام تورم بانک مرکزی افزایش دهد.

وی گفت: براساس این قانون بازنشستگان حداقل بگیر نیز ۱۴ درصد حقوقشان زیاد میشود درحالی که ما آن را قبول نداشته و انتظار داریم دولت همانند افزایش حقوق بازنشستگان کشوری حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را نیز افزایش دهد.


 اخبار اجتماعی -  مهر