اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حقوقدانان برجسته همراه تیم ایران در وین


جمشید ممتاز از اساتید برجسته حقوق بین‌الملل دانشگاه به عنوان مشاور حقوقی، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور را در وین همراهی می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: تیمی از مشاوران حقوق بین‌الملل متشکل از دو تن از استاتید دانشگاه و تعدادی از کارشناسان حقوقی وزارت خارجه هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان را در مذاکرات هسته‌ای همراهی می‌کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان پیش از این از اضافه شدن و همراهی تعدادی از حقوق‌دانان برجسته کشور که دارای وقت و ذهن آزاد از مشاغل روزمره هستند خبر داده بود.

این برای اولین‌بار است که با آغاز نگارش متن نهایی توافق جامع، این تیم حقوقی هیات مذاکره‌کننده را همراهی می‌کند.

شایان ذکر است این حقوقدانان در مذاکرات شرکت ندارند.

دکتر جمشید ممتاز از اساتید با سابقه و برجسته حقوق بین‌الملل در دانشگاه تهران است که در حدود دو سال پیش بازنشسته شد. او هم‌چنین استاد مدعو حقوق بین‌الملل دانشگاه سوربن و برخی دیگر از دانشگاه‌های فرانسه است.

او از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ عضو کمیسیون حقوق بین‌الملل سازمان ملل متحد بود و در سال ۱۳۸۴ به عنوان رییس آن انتخاب شد. او هم‌چنین مشاور صلیب سرخ و از اعضای آکادمی حقوق بین‌الملل لاهه است.

این استاد برجسته حقوق پیشینه حضور در مذاکرات و توافق‌های دوجانبه و چند‌جانبه ایران با کشورهای مختلف را داشته است. حضور وی از جمله در مذاکرات قطعنامه 598 و قرارداد الجزایر و اخیرا در مذاکرات مربوط به اجرایی کردن قرارداد 1975 الجزایر میان ایران و عراق و نیز مذاکرات هسته‌یی قابل توجه است.

هم‌چنین دکتر امیرحسین رنجبریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی را همراهی می‌کند.

چند تن از کارشناسان حقوقی وزارت خارجه نیز در تیم مشورتی حقوقی مذاکرات درباره گام نهایی حضور دارند.


ویدیو مرتبط :
توافق تهران و ریاض از مرندی مشاور تیم مذاکره ایران در مذاکرات وین | ویدیو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مذاکرات تیم های کارشناسی ایران و گروه 1+5 در وین آغاز شد



مذاکرات تیم های کارشناسی ایران و گروه 1+5 در وین

 مذاکرات تیم های کارشناسی ایران و گروه 1+5 در وین آغاز شد

- 24 ساعت پس از پایان مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، مذاکرات تیم های کارشناسی ایران و گروه 1+5 بعد از ظهر چهارشنبه در وین آغاز شد.

به گزارش ایرنا، در این مذاکرات که تا فردا پنجشنبه طول خواهد کشید، تیم های کارشناسی ایران و گروه 1+5 متشکل از کارشناسان هسته ای، علمی و امور تحریم با یکدیگر به گفت و گو خواهند پرداخت.

در این دور از مذاکرات، کارشناسان ایرانی از سه وزارتخانه ˈنفتˈ، ˈصنعت، معدن و تجارتˈ و ˈراه و شهرسازیˈ و همچنین ˈبانک مرکزیˈ و ˈسازمان انرژی اتمیˈ با کارشناسان گروه 1+5 به گفت و گو خواهند نشست.

ریاست هیات کارشناسی ایران در مذاکره با گروه 1+5 را ˈحمید بعیدی نژادˈ مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت خارجه بر عهده دارد و ریاست تیم کارشناسی 1+5 نیز بر عهده ˈاستفان کلمنتˈ دستیار کاترین اشتون گذاشته شده است.

ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در مذاکرات 23 و 24 مهر ماه در ژنو سوییس توافق کردند تا پیش از آغاز دور بعدی مذاکراتشان در روزهای 16 و 17 آبان، کمیته های کارشناسی هسته ای، علمی و امور تحریم برای رفع اختلاف نظرها تشکیل و نتایج این گفت و گوها را در اختیار مذاکره کنندگان اصلی قرار دهند.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 دو هفته پیش در ژنو برگزار شد.

ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر خارجه و رییس تیم مذاکرات هسته ای ایران در این دور از مذاکرات، پیشنهاد جدید ایران با عنوان ˈپایانی بر یک بحران غیر ضروری؛ آغازی برای افق های جدیدˈ را روی میز گذاشت.

سپس مذاکرات دو روزه ایران و گروه 1+5 با مسوولیت ˈعباس عراقچیˈ معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه ایران و ˈهلگا اشمیدˈ معاون ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه یافت.

طرفین در این دو روز، چهار دور با یکدیگر گفت و گو کردند و در دور آخر مذاکرات، ظریف و اشتون به جمع مذاکره کنندگان پیوستند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رییس تیم مذاکره کننده گروه 1+5، این دور از مذاکرات را مثبت خواند و تاکید کرد که برای نخستین بار روی یک بیانیه مشترک توافق شد.

اشتون، همچنین با اشاره به طرح ارایه شده از سوی ایران در مذاکرات، تصریح کرد، کامل ترین طرح ایران را در ژنو دیدیم.

ظریف، نیز پس از پایان مذاکرات گفت: مذاکرات پرثمری را پشت سر گذاشتیم، امیدواریم این مذاکرات آغازی برای فاز جدید در روابط باشد تا بحران غیرضروری را خاتمه دهد و افق های جدیدی را باز کند.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات کارشناسی امروز و فردا در وین درباره گام های متقابل تصمیم گیری خواهد شد؟ گفته است: مذاکرات کارشناسی محل تصمیم گیری نیست بلکه این مذاکرات برای توضیح و تبیین مواضع هر دوطرف در ادامه مذاکرات ژنو به طور عمیق تر و گسترده تر است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: تصمیم های مهم در مذاکرات 16 و 17 آبان در ژنو به بحث گذاشته خواهد شد.

/ایرنا