اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حضور نهادهای غیراقتصادی اجازه رشد بورس را نمی‌دهد



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, بورس

پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 بسیاری منتظر بودند با رفع تحریم‌ها ورق برگردد و اقتصاد به مردم ایران روی خوش نشان دهد، اما یکی از فعالان بازار سرمایه در این باره معتقد است عواملی همچون اقتصاد دولتی و حضور نهادهای غیراقتصادی در بخش‌های اقتصادی اجازه نمی‌دهند اقتصادی سالم داشته باشیم.

غلامحسین دوانی – عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران – در گفت‌وگو با  ایسنا، در این مورد اظهار کرد: اقتصاد مانند سیاست نیست که با شعار پیش برود. اقتصاد ما به دلیل سیاست‌های نابخردانه دولت قبل به زمین خورده بود و طبیعی است که به زمان نیاز داشته باشیم تا همه چیز حل شود.

وی افزود: حتی اگر برجام به طور کامل اجرایی شود پروسه‌ای سه ساله نیاز است که اقتصاد کشور به ریل طبیعی باز گردد موضوع برجام باعث شده که انتظارات مردم به صورت نادرست بالا برود. من معتقدم اگر تحریم‌ها به‌طور کامل برداشته شود باز هم همه چیز حل نخواهد شد، چرا که مشکلات متعدد دیگری بر سر راه اقتصاد ما وجود دارد که همچنان سرجای خود پابرجا هستند. از جمله این مشکلات می‌توان به اقتصاد مقاومتی، انحصار در یکسری از بخش‌ها و حضور نهادهای غیراقتصادی در بخش‌های اقتصاد اشاره کرد.

این عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفت: بنابراین اگر برجام هم حل شود ما به دوره قبل باز می‌گردیم و دوره قبل دوره طلایی نبود، چرا که در بهترین روزهایی که ادعا می‌شود نرخ رشد مناسبی داشتیم باز هم وارد دوره طلایی نشدیم و ظرفیت کشور بیش از آن مقدار‌ها بود.

دوانی ادامه داد: متاسفانه ما بعد از انقلاب بیشتر درگیر اقتصاد شعاری هستیم، اقتصاد شعاری یعنی اقتصادی که نه سرمایه‌داری است نه سوسیالیستی و این یعنی واقعا نمی‌دانیم چارچوب اقتصاد چطور است. این‌که ما مرتب شعار بدهیم و برنامه‌هایی را اعلام کنیم که بعدها نتوانیم از عملکردش جمع‌بندی درستی داشته باشیم شرایط را مطلوب نمی‌کند به همین علت اقتصاد ایران در دور باطلی افتاده که مرتب به نقطه اول باز می‌گردد و باز از خود می‌پرسیم که «چه کنیم؟»

وی اضافه کرد: ما باید ببینیم چه کرده‌ایم و حالا راهکارهای جدید را به دست بیاوریم می‌شود از بعضی از کشورها الگو گرفت به‌طور مثال چین علی‌رغم این‌که کمونیستی بود رهبران‌اش جمع‌بندی عقلایی کردند و دوره‌ای وارد اقتصاد برون‌زا شدند. سرشان را پایین انداختند، 10 سال مداوم کار کردند، شعار ندادند و وقتی سرشان را بلند کردند جهان آن اژدها را دید.

این عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران تاکید کرد: بورس بخشی از اقتصاد کشور است و در ایران بورس در اقتصاد چندان اثر ندارد. وزن بورس در اقتصاد ایران چندان مهم نیست، اما در کشورهایی مانند آمریکا، چین و انگلستان نقش مهمی در اقتصاد ایفا می‌کند.

دوانی تشریح کرد: بورس یک ابزار اقتصادی است که اقتصاد ایران بر آن تاثیر می‌گذارد و نه بورس بر اقتصاد، برخی از مسوولان گذشته بورس دچار توهم شده بودند گویا بورس همه چیز است در صورتی که این‌طور نبود.

وی با اشاره به رشد بورس در ماه‌های پایانی سال 1394 اظهار کرد: بخشی از آن رشد، حباب‌سازی و به نوعی می‌توان گفت فریب بازار بود، چرا که این موضوع در بازده شرکت‌ها تاثیر نداشت بلکه بازده‌شان را کمتر هم می‌کرد شاید لازم بود مقام ناظر بورس به این موضوعات بیشتر دقت کنند.

این عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران ادامه داد: به نظر من خودرویی‌ها هنوز هم با ضرر مواجه هستند چون از 50 درصد از توانشان هم نمی‌توانند استفاده کنند. باید بگویم در چند ماه گذشته که سهام خودرویی‌ها بالا و پایین شد، در واقع فقط یک نوع جابه‌جایی ثروت صورت گرفت.

دوانی در پاسخ به این‌که از دیدگاه شما در شرایط کنونی مردم سرمایه خرد‌شان را در وضعیت کنونی اقتصاد و بورس بهتر است کجا سرمایه‌گذاری کنند؟ گفت: مردم خرد پولی ندارند که بخواهند سرمایه‌گذاری آنچنانی داشته باشند و گذران معیشت‌شان هم با مشکلاتی مواجه است، اما به‌طور عموم باید بگویم وقتی که چند بازار موازی هستند هر بازاری که بیشتر سود دهد مردم به همان سمت می‌روند.

وی افزود: موسسات مالی و مالی غیرمجازی وجود دارند که تا 25 درصد سود می‌دهند ما چطور به مردم بگوییم که آنجا پول خود را نگذارند و بیایند در بورس سرمایه‌گذاری کنند و به‌طور مثال 18 درصد سود بگیرند؟ عقل حکم می‌کند که مردم جایی سرمایه‌گذاری کنند که سود بیشتری نصیب‌شان شود. ما هرچه بگوییم که آن موسسات با ریسک همراه هستند مردم منافع آنی‌شان را بر منافع آتی‌شان ترجیح می‌دهند، بنابراین اول باید سازوکار بازار را درست کنند.

این عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران با بیان این‌که اقدامات موسسات مالی غیرمجاز در جهان به عنوان عملیات پونزی معروف است و نوعی تقلب محسوب می‌شود، تاکید کرد: این‌طور موارد در ایران وجود دارد، اما در کشورهایی مانند آمریکا دولت با این نوع تقلب‌ها برخورد می‌کند. این‌که اقتصاد 10 درصد رشد می‌کند و یک موسسه 30 درصد سود می‌دهد غیرطبیعی است و حتما یک جای کار مشکل دارد.

دوانی در پایان گفت: من به آینده امیدوارم و معتقدم این کشور ظرفیت اقتصادی بسیار زیاد و نیروی انسانی کارآمدی دارد به شرطی که دولتمردان و تصمیم‌گیران بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. من اعتقاد راسخ دارم ظرفیت موجود کشور می‌تواند ایران را به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل کرده، اما متاسفانه نیز تاکنون از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم.
 

 اخبار اقتصادی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
حضور مدیران پروازی در نهادهای دولتی و خصوصی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رشد بورس؛ عقب نشینی سكه



 

 

سکه , نرخ سکه

 

تاریخی ترین تصمیم شورای پول و اعتبار كه در جلسه پریشب این شورا اتخاذ شد دیروز مطابق انتظار صاحب نظران اقتصادی باعث توقف روند رو به التهاب سفته بازی در بازار سكه و ارز شد و در مقابل، رونق بورس تهران را نیز به ارمغان آورد.

محمود بهمنی رییس كل بانك مركزی با اعلام رسمی مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود سپرده های بانكی تصریح كرد كه این شورا به نظام بانكی مجوز داد تا با هدف مهار نقدینگی نرخ سود سپرده ها را متناسب با نرخ تورم افزایش دهد تا نظام رقابتی جانشین نظام دستوری حاكم بر بازار پول شود.بورس تهران بلافاصله پس از انتشار این خبر به استقبال این تصمیم بزرگ رفت تا جایی كه با تشكیل صف خرید برای سهام برخی از بنگاه های بزرگ بورسی و افزایش قیمت سهام آنها، شاخص بورس ۲۳۲ واحد رشد را به خود دید. مدیرعامل بورس نیز در واكنشی به این خبر، تصمیم شورای پول و اعتبار را به نفع بازار سرمایه و نظام مند شدن نقدینگی توصیف كرد.

از سوی دیگر، بازار سكه نیز كه از پریروز ساعات ملتهبی را آغاز كرده بود از اواسط روز گذشته عقب نشینی قیمتی را آغاز كرد؛ به نحوی كه قیمت هر سكه طرح جدید پس از لمس مرز ۶۸۵ هزار تومانی به مرز ۶۶۰ هزار تومان بازگشت. در بازار آتی معاملات سكه نیز كه در ساعات اولیه دیروز التهاب روز ماقبل همچنان حاكم بود با انتشار خبر افزایش نرخ سود سپرده ها، قیمت ها رو به عقب نشینی گذاشت و بازار روی منحنی نزولی به كار خود پایان داد..... /  یادداشت : روزنامه دنیاى اقتصاد