اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حضور نمایندگان در مذاکرات، غیرقانونی است


سنای آمریکا با ۹۸ رأی موافق، طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران را تصویب کرد که بر پایه آن، توافق هسته‌ای با ایران باید پس از پنج روز به کنگره ارائه شود و به این ترتیب، نمایندگان سی روز فرصت خواهند داشت تا آن را بررسی کنند.

تابناک: سنای آمریکا با ۹۸ رأی موافق، طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران را تصویب کرد که بر پایه آن، توافق هسته‌ای با ایران باید پس از پنج روز به کنگره ارائه شود و به این ترتیب، نمایندگان سی روز فرصت خواهند داشت تا آن را بررسی کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران نیز برای مقابله‌به‌مثل با این مصوبه، به فکر تهیه طرحی دوفوریتی هستند تا بر اساس آن توافق هسته‌ای ایران و ۱+ ۵ به تصویب مجلس برسد و مجلس بر روند مذاکرات نظارت داشته باشد.

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره گفت: ما در مجلس طرحی دوفوریتی‌ در دست اقدام داریم که هم بعد تقنینی و تصویبی و هم بعد نظارتی توافق هسته‌ای در آن دیده شده است. به موجب این طرح، اولاً توافق هسته‌ای ایران و ۱+ ۵ باید به تصویب مجلس برسد و دوم آنکه هیأتی متشکل از نمایندگان مجلس که ترکیب آن پیشنهاد خواهد شد، بر تنظیم، نگارش و اجرای توافق نظارت کنند.

این کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دو بعد قابل برسی است؛ نخست اینکه حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مذاکرات دخالت در امور اجرایی خواهد بود و شاید اصل تفکیک قوا را ‌زیر سؤال ببرد. از سوی دیگر، شاید با این کار شأنیت مجلس‌ پایین بیاید، زیرا نمایندگان مجلس با این کار سطح خود را تا پست معاونی یا مدیرکلی تنزل خواهند داد.

احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان مطالب فوق در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار داشت: این طرح ظاهر خوبی دارد، ولی ‌اگر کلی به آن نگاه شود، به پیچیدگی موضوع کمک خواهد کرد؛ این کار یک کار انفعالی است.

وی گفت: یعنی فقط یک پاسخ واکنشی و احساسی به طرح الزام نظارت بر توافق ایران و آمریکا در کنگره است، این مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و متأسفانه کنگره آمریکا هم به دلیل مقاصد داخلی خودشان آن را پیچیده‌تر کرده‌اند، حزب جمهوری‌خواه نمی‌خواهد حزب دمکرات همه پیروزی توافق را به نام اوباما رقم بزند.

وی در ادامه افزود: حالا ایران هم می‌خواهد به این مسأله دامن بزند و آن را پیچیده‌تر کند؛ البته از نظر هیبت انقلابی طرح خوبی است، ولی به نحوی دخالت در اجراست و اگر قرار باشد دولت ایران با دولت آمریکا مذاکره کند، مجلس نمی‌تواند گروهی را به مذاکرات اعزام کند.

این نماینده مجلس گفت: اگر این تیم در مذاکرات‌ باشند و بخواهند جزو گروه مذاکره باشند، ‌از نظر قانونی خلاف است و حتی اگر تنها در مذاکره باشند و هیچ حرفی هم ‌نزنند، باز هم جزو تیم مذاکره کننده به شمار می‌آیند و این کار دخالت در کار اجرایی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: این کار نمایندگان شأنیت مجلس را زیر سؤال خواهد برد و به گمانم شورای نگهبان در حالت طبیعی این مصوبه را رد می‌کند. من به عنوان یک نماینده مجلس، به هیچ وجه با این طرح موافق نیستم و بر این باورم‌ این کار روند مذاکرات را کند خواهد کرد و در ‌‌نهایت به ضرر مردم خواهد بود.

این نماینده مجلس گفت: مذاکره بر عهده دولت است و اگر مجلس هم در مذاکره دخالت بکند، ‌نمی‌شود؛ همان طور که گفته شد حتی اگر نماینده‌ها صحبتی هم درباره مذاکره نکنند، باز نماینده‌ها بخشی از مذاکره خواهند شد و این به هیچ عنوان قابل حل نیست؛ بنابراین، هر گونه حساب کنید، این کار دخالت در امور اجرایی است.


ویدیو مرتبط :
حضور نمایندگان ۶۰ کشور در نشست پاریس درباره آینده لیبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالفت روحانی با حضور نمایندگان مجلس در تیم مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبارسیاسی,اخبار امروز

اخبار سیاسی -مخالفت روحانی با حضور نمایندگان مجلس در تیم مذاکرات هسته‌ای

یک عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفته بود: وزیر خارجه ‌شفاهی با حضور یک نماینده مجلس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای موافق بود، ولی روحانی به عنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی مخالفت کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:
حسن روحانی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی با حضور یک نماینده مجلس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مخالفت کرد؛ این خواسته‌‌ای است که ‌چندی است از سوی برخی ‌نمایندگان مجلس مطرح شده بود. به گزارش "تابناک"، هر چند این خبر در روزهای گذشته به نقل از منابعی دیگر منتشر شده بود، ‌اکنون از سوی حساب توئیتر منتسب به وی منتشر شده است.

در حالی که کمتر از یک هفته تا برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو در روزهای 23 و 24 مهرماه ‌مانده بود، خبر‌ها و درخواست‌های جدیدی از ‌ترکیب افراد حاضر در مذاکرات هسته‌ای منتشر شد.

 

سید باقر حسینی، نماینده زابل در مجلس و عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس اعلام کرده بود‌: "با حضور یک نماینده مجلس در نشست‌های ایران و 1+5 به دنبال این هستیم که اجازه ندهیم تا باند نیویورکی‌ها در راستای مذاکره ایران و امریکا ایجاد شود و این گروه‌ها بخواهند از این ارتباط سواستفاده کنند‌. اصطلاح "باند نیویورکی" برای حمله به افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در دوره کاری محمدجواد ظریف در معاونت بین‌الملل وزارت خارجه و نیز در نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با وی همکار بوده‌اند.

 روز گذشته، یک عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفته بود: وزیر خارجه ‌شفاهی با حضور یک نماینده مجلس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای موافق بود، ولی روحانی به عنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی مخالفت کرده است.

 

آصفری نماینده اراک اظهار داشته بود: وزارت امور خارجه با حضور یک نماینده مجلس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به صورت شفاهی اعلام موافقت کرد.

 

وی افزوده بود: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه موافقت خود را با حضور یک نماینده مجلس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بین ایران و 1+5 اعلام کرده بود، ولی مقرر شد این موضوع به تأیید و موافقت حسن روحانی، رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای‌عالی امنیت ملی برسد، که بعداً اعلام کردند آقای رئیس‌جمهور مخالفت کرد و دلایل آن را هم نگفتند.

اخبار سیاسی - جمهوری اسلامی