اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حضور متفاوت مهناز افشار در تئاتر+عکس


در حالی كه حضور مهناز افشار در نمایش رضا حداد و به دنبالش اعتراض بهزاد فراهانی به حضور بازیگران سینما در تئاتر مدتی سینما و تئاتر را دچار حاشیه كرد.

کافه سینما: در حالی كه حضور مهناز افشار در نمایش رضا حداد و به دنبالش اعتراض بهزاد فراهانی به حضور بازیگران سینما در تئاتر مدتی سینما و تئاتر را دچار حاشیه كرد.

 اما رضا حداد و گروهش تمریناتشان را ادامه دادند تا بعد از جشنواره تئاتر فجر اجرایشان را در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز كنند.



در این مدت هیچ عكسی از تمرینات و گریم بازیگران از سوی گروه منتشر نشده بود تا اینكه صفحه فیسبوك گروه تئاتر سایه سرانجام دو عكس از تمرینات این نمایش و مهناز افشار در آن را منتشر كرد.

در نمایش "آمدیم نبودید رفتیم" بازیگرانی همچون مهناز افشار، رضا بهبودی، سیامک انصاری، پانته آ پناهی ها، نگار عابدی، بابک حمیدیان، خسرو پسیانی و.... در آن به ایفای نقش می پردازند.



«این نمایش بر اساس بازخوانی محمد چرمشیر از داستان پینوکیو شکل گرفته است و هنرمندانی از کشورهای ایتالیا و کره جنوبی در بخش طراحی تکنولوژی های جدید و کروئوگرافی در کنار هنرمندان ایرانی حضور دارند. طراحی صحنه این پروژه بر عهده ‌سیامک احصایی است و گلنازگلشن طراحی لباس آن را انجام می‌دهد. 

 موسیقی بخش‌هایی از «آمدیم، نبودید رفتیم» که در بیشتر صحنه‌ها به صورت زنده خواهدبود، توسط گروه دارکوب ساخته و اجرامی‌شود.

همچنین «انکیدو دارش» و «روزبه بمانی» نیز در ساخت و اجرای قطعات موسیقی با این اجرا همکاری می کنند.  


ویدیو مرتبط :
تئاتر بیست و یک بار مُردن در سی روز با بازی مهناز افشار و ستاره پسیانی به کارگردانی صابر ابر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درباره حواشی پیش آمده پیرامون حضور مهناز افشار در صحنه تئاتر



 

درباره حواشی پیش آمده پیرامون حضور مهناز افشار در صحنه تئاتر

 

تئاتر در میان هنرهای نمایشی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.بسیاری از بازیگران مستعد وماندگار سینما آغاز حرفه هنری خود را از فعالیت در صحنه تئاتر شروع کرده اند. هنری که جایی که بیشتر ازاینکه یاد آور پول و ثروت باشد خاک صحنه خوردن و نا امنی شغلی را به همراه دارد.عده ای مدعی اند که طی سالها تئاتر بیشتر ازاینکه جایگاه واقعی و شایسته خود را پیدا کند به ابزاری تبدیل شده برای فخر فروشی برخی که هنر را فقط برای خودنمایی و اثبات منیّت خود می خواهند.

 

ایشان معتقدند که بازیگرانی که پول برای ورودشان به سینما حرف اول را می زند برای اینکه از یک بازیگر نقشهای سطحی در فیلمهای کم مایه خلاص شوند تئاتر را عرصه ای برای تغییر در وضعیت قبلی مناسب می بینند. صرف نظر از حقانیت یا ابطال این سخن آیا حضور ستارگان سینما به دنیای تاتر را باید به فال نیک گرفت و پرسشی که اینجا محل توجه است اینکه مگر نباید این پروسه روندی بالعکس را داشته باشد و خروجی هنر بازیگری از تاتر باشد نه سینما و آیا ایجاد سازوکاری برای ممانعت ازورود برخی به تئاتر صحیح یا اصلا عملی است؟اینها سوالاتی است که احتمالا در آینده ای نه چندان دورپاسخ بهتری به آن داده می شود.

رییس هیات مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر است در واکنش به حضور بازیگران سینما به تاتر موضع نشان داد و گفت که بر خود وظیفه می داند ناگزیر از امنیت شغلی هزار بازیگر حرفه ای تئاتر، که زندگی و معیشت خود را در خطر می بینند، دفاع کند. بهزاد فراهانی که خود و دو دخترش در سینما و تلوزیون فعال هستند هنر متعالی تئاتر را ترازوی کار دانسته و نه گیشه و ستارگان و روابط پس و پنهان را.این هنرمند عرصه تاتر وسینما در ادامه گفت و گوی جنحالی خود می افزاید: میدان تنگ و تاریک حرفه ترد و شکننده تئاتر به نهایت از سوی سیاستمداران ناآشنا و مدیران نوخاسته تنگ تر و تاریک تر شده است؛ چه رسد به آنکه دوستان سینماگر ما نیز عرصه ما را تنگ تر کنند. امروز که صنف هنرمندان محترم سینما به تئاتر اعتنایی نشان می دهند، ناگزیریم از امنیت شغلی هزار بازیگر حرفه ای تئاتر، که زندگی و معیشت خود را در خطر می بینند، دفاع کنیم». در بخش دیگری از این نامه آورده شده است: «از این پس حضور بازیگران سینما بر صحنه تئاتر منوط به آگاه سازی و اجازه خانه تئاتر است و قرارداد آنها باید مطابق با قرارداد بازیگران تئاتر باشد.

فراهانی در سخنانش از وضعیت اسفبار معیشتی تئاتری کارها در کشور هم سخن می گوید: «همان طور که در خانه سینما به هر کارگردانی اجازه کارگردانی نمی دهند، اجازه بدهید ما هم اینجا به هر بازیگری اجازه بازیگری ندهیم. اول ببینیم او اصلا بازیگر هست یا نیست. اصلا حرمت های تئاتر را می شناسد یا نمی شناسد. نبرد تلخ فقر هنرمندان تئاتر را می داند یا نمی داند. می دانید ما الان چقدر آدم در سالمندان داریم؟ چقدر آدم در بهشت زهرا داریم که از گرسنگی مرده اند. خب اینها هم باید در نظر گرفته شود. فراهانی در ادامه درباره حضور مهناز افشار و محبوبیتش در سینما که می تواند به کمک اقتصاد تئاتر هم بیاید گفت: به ما چه ربطی دارد. بیک ایمان وردی خدا بیامرز فیلم هایش فروش می کرد به خاطر آن لمپنیزمی که به کار می برد، ولی سینمای ما سینمای او نبود.»

از سخنان رییس هیأت مدیره انجمن بازیگران خانه تئاترمی توان فهمید که روی سخن او با مهناز افشار بازیکر سرشناس این روزهای سینمای کشور است. دفاع تمام قد فراهانی به همینجا ختم نمی شود چراکه داشتن سواد را برای ورود به عرصه تئاتر امری ضروری می شمارد.« ما باید از چیزی که به نام ما تمام می شود، دفاع کنیم. آن وقت ما رل اصلی کارمان و صحنه را چقدر به سادگی و راحت تقدیم ایشان می کنیم و صحنه را به این دختر هدیه می دهیم»

اما سخنان بهزاد فراهانی بی پاسخ نماند و مهناز افشار نیز در نامه ای به کافه سینما به اظهارات رییس هیات مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر اینطور واکنش نشان داد «با احترام به آقای بهزاد فراهانی. من ادعایی ندارم و نخواهم داشت. تلاشم را می کنم که هم حرمت تئاتر را نگه دارم و هم شما که پیشکسوت این حرفه هستید و هم دختران هنرمندی که تحویل این جامعه هنری داده اید و هم دیگر دوستانی که فکر می کنند مهناز افشار لیاقت صحنه تئاتر را ندارد. می کوشم تا همه آنها را راضی و خوشحال از حضورم در صحنه پراحترام تئاتر کنم... فقط با اجازه همه هنرمندان بزرگ این خاک عرض می کنم کمی منصف تر باشیم. حال مان بهتر خواهد شد... هر جا خودخواهی... باشد... انصاف از آن جا دور است.

اینکه چه چیزی باعث شده که یک پیشکسوت تاتر اینگونه به ورود ستارگان سینما به عرصه تاتر واکنش نشان دهد را شاید بتوان در این گفته های بهزاد فراهانی بهترجستجو کرد آنجا که می گوید: « کی امروز یاد فنی زاده می افتد؟ بچه مهدی فتحی الان چگونه دارد درس می خواند؟ این مشکلات هم وجود دارد. ایشان تشریف بیاورند ما رسوم و قواعدی داریم. اولا که اگر سواد نداشته باشند نمی گذاریم بازی بکنند. ما با بی سوادی مبارزه می کنیم»... / یادداشت : شبکه ایران