اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حضور خاتمی در تحلیف مهم نیست/ انتقاد از تهدید به استقبال گوجه ای از استراو



خاتمی درمراسم تحلیف,مصاحبه جدید حمیدرضا ترقی,مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب
حمیدرضا ترقی:
حضور خاتمی در تحلیف مهم نیست/ انتقاد از تهدید به استقبال گوجه ای از استراو

بحث من این است که حضور آقای خاتمی در مجلس برای تحلیف رییس جمهور منتخب نباید در ادبیات سیاسی مطرح شود. آقای خاتمی یا می‌آید یا نمی‌آید.

حضور یا عدم حضور سید محمد خاتمی در مراسم تحلیف رییس جمهوری یازدهم یکی از مواردی است که این روزها مورد بحث است.
معاون امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی با گفتن اینکه "حضور خاتمی در مراسم تحلیف اهمیتی ندارد" به پرسش‌های "عصر ایران" پاسخ گفت:

* حضور یا عدم حضور سید محمد خاتمی در مراسم تحلیف یکی از مباحث روز فضای سیاسی است.
اینکه یک شخص در تحلیف شرکت کند یا نه، لزوما نمی‌تواند بحث مهمی باشد و بهتر است ذهن خود را معطوف به مسایل جدی کنیم.

*به هر حال خاتمی در انتخابات به عنوان یکی از همراهان مهم رییس جمهور منتخب بود.
مراسم تحلیف تا به حال روال مشخصی نداشته است و معمولا رییس جمهور جدید و قبلی حاضر می‌شدند. حتی اگر احمدی نژاد هم نیاید، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. البته بهتر است مجلس برای این مراسم مهم قانونی تصویب شود تا این مشکلات به وجود نیاید.

*البته احتمال شائبه سیاسی هم وجود دارد.
بحث من این است که حضور آقای خاتمی در مجلس برای تحلیف رییس جمهور منتخب نباید در ادبیات سیاسی مطرح شود. آقای خاتمی می‌آید یا نمی‌آید.

*اما سیاسی کاری و اعمال محدودیت برای کسی که هشت سال رییس جمهور بود، با اعتدال مطرح شده تناقض دارد.
مگر آقای خاتمی نماد اعتدال است. شما در شرایطی این حرف را می‌زنید که ایشان نماد تندروی است.

*به هر حال ایشان یکی از نزدیکان رییس جمهور منتخب است. سؤال این بود که با توجه به فضای اعتدال به وجود آمده بهتر نیست سیاسی گری به حداقل برسد.
شعار اعتدال را آقای دکتر روحانی داده است و مجلس هیچ مسؤلیتی در قبال این مساله ندارد. اصولا این قوه مجریه است که مسؤلیت اجرایی دارد و باید در اجرای برنامه‌هایش اعتدال را در نظر داشته باشد.
مدیریت هر قوه ای به خودش ربط دارد و در قوه های مقننه و قضاییه نمی‌توان شعار اعتدال داد و به همین دلیل این شعار روحانی قابل تعمیم به بقیه قوا نیست.

*درباره میهمانان خارجی چطور؛ چه ساز و کاری باید رعایت شود؟
میهمانان خارجی طبق روال باید با دعوت دولت باشند. دولت هم به طور رسمی اعلام کرده است که از همه کشورها برای حضور در مراسم تحلیف دعوت به عمل آورده است.

*حتی انگلیس و آمریکا؟
وقتی دولت می‌گوید «همه» یعنی نمایندگانی از این دو کشور هم دعوت شده‌اند.

*اما حتی احتمال بازگشت جک استرا حاشیه‌هایی را به وجود آورده است.
همه میهمانان به دعوت جمهوری اسلامی در تحلیف حاضر خواهند بود و به همین دلیل نباید به مسایل اینچنینی دامن زد.

* یکی از نمایندگان از استقبال با گوجه از سفر احتمالی جک استراو  خبر داده است.
این رفتارها در شان ایران نیست و به همین دلیل نباید به چنین مسایلی دامن زد. استراو اگر به ایران بیاید، میهمان ایران خواهد بود و در فرهنگ ما میهمان محترم است.

*حضور نمایندگانی از انگلیس و آمریکا به لحاظ سیاسی چه تبعاتی خواهد داشت؟
از هر لحاظ به نفع جمهوری اسلامی است که تحلیف رییس جمهور جدید با حضور میهمانانی از آمریکا و انگلیس انجام شود.

*چطور؟
تحلیل واقعی از حضور آنها در تحلیف آقای حسن روحانی این خواهد بود که آمریکا و انگلستان از مواضع خود عقب نشینی کرده‌اند و دولت رسمی جمهوری اسلامی و گفتمانش را پذیرفته‌اند و این حضورشان برای آنها در قبال جمهوری اسلامی تکالیفی را به وجود خواهد آورد و دیگر نمی‌توانند به انکار اصول جمهوری اسلامی اقدام کنند./عصرایران

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
انتقاد اعلمی و استقبال خاتمی؛ جلوه ای از اصلاح طلبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حسینیان: در صورت حضور جک استراو در مراسم تحلیف من با گوجه از او پذیرایی می‌کنم



جک استراو در مراسم تحلیف روحانی,حسینیان

حسینیان: در صورت حضور جک استراو در مراسم تحلیف من با گوجه از او پذیرایی می‌کنم

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با تأکید بر اینکه مجلس باید از حضور برخی مقامات غربی در مراسم تحلیف جلوگیری کند، گفت:‌ حضور جک استراو در مجلس با عکس‌العمل نمایندگان همراه می‌شود.

روح‌الله حسینیان در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی، گفت:‌ مسئولیت برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب بر عهده مجلس بوده و دولت جدید بدون هماهنگی با مجلس نمی‌تواند اقدام به دعوت افراد و مقامات کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت خارجه اقدام به دعوت مقامات کشورهای غربی، و شیوخ عرب کرده، تصریح کرد: از نظر قانون، دولت جدید تا قبل از مراسم تحلیف قدرتی برای اتخاذ تصمیم ندارد، بنابراین اجرای این وظایف بر عهده مجلس است.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با تأکید بر اینکه باید از حضور سران فتنه و برخی مقامات غربی در مراسم تحلیف جلوگیری شود، گفت: حضور جک استراو در مجلس با عکس‌العمل نمایندگان همراه می‌شود، از این‌رو در صورت حضور این فرد در مراسم تحلیف من با گوجه از او پذیرایی می‌کنم./خانه ملت