اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حضور جدی پژو در ایران



اخبار,اخبار اقتصادی,حسن روحانی

سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه در حالی به‌دلیل حوادث تروریستی پاریس به تعویق افتاد که گفته می‌شود در این سفر، قرار بر نهایی کردن قرارداد ایران‌خودرو و پژو بوده است.

آن‌طور که منابع آگاه عنوان می‌کنند، در این سفر قصد بر آن بوده تا تکلیف مذاکرات ایران‌خودرو و پژو نهایی و به اصطلاح امضای دو طرف پای قرارداد مربوطه حک شود. به گفته این منابع، حتی برخی مسوولان ایران‌خودرو به همراه تیم مذاکره‌کننده این شرکت، زودتر از رئیس‌جمهوری راهی فرانسه شدند تا مقدمات امضای قرارداد را فراهم کنند، اما حوادث تروریستی پاریس سبب لغو سفر روحانی شد و به تبع آن، نهایی شدن قرارداد مربوطه، به تعویق افتاد.

 

این در شرایطی است که گفته می‌شود در سفر آتی روحانی به فرانسه، قرارداد میان ایران‌خودرو و پژو نهایی خواهد شد. به گفته منابع آگاه، روحانی تا چندی دیگر راهی پاریس خواهد شد و تیم مذاکره‌کننده ایران‌خودرو نیز وی را در این سفر همراهی خواهند کرد تا پس از یک سال و نیم مذاکره، قرارداد جدید میان این شرکت با پژو امضا شود.

 

ایران‌خودرو و پژو پس از توافق هسته‌ای ژنو، مذاکرات با یکدیگر را آغاز کردند و قرار شد پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، همکاری و شراکت خود را البته در شکل و شمایلی جدید از سر بگیرند. طبق اخبار رسیده، تاسیس شرکتی مشترک با سهم 50-50، صادرات از ایران و همچنین تولید با ساخت داخل بالا، از جمله شروط ایران‌خودرو برای شراکت دوباره با پژو بوده و ظاهرا خودروساز فرانسوی نیز همه این شرایط را پذیرفته است.

 

هر چند دو طرف هنوز تاریخی رسمی و دقیق برای آغاز شراکت دوباره‌شان اعلام نکرده‌اند، اما به گفته منابع آگاه، پس از سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه و امضای قرارداد، همکاری تازه این دو خودروساز آغاز خواهد شد و طی آن، پنج محصول جدید پژو راهی ایران می‌شود.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
پژو به ایران برگشت(قرارداد ایران خودرو و پژو امضا میشه)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شروط وزارت صنعت برای حضور پژو در ایران


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن شروط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حضور مجدد پژو در ایران گفت: قرارداد برد- برد ایران با پژو، به رسمیت شناختن منافع ایران در بازارهای صادراتی پژو، ورود علم، تکنولوژی برند و منافع سرمایه‌گذاری مشترک از جمله شروط این وزارتخانه برای همکاری مجدد با همه خودروسازان جهانی از جمله پژو است.

خبرگزاری مهر: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن شروط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حضور مجدد پژو در ایران گفت: قرارداد برد- برد ایران با پژو، به رسمیت شناختن منافع ایران در بازارهای صادراتی پژو، ورود علم، تکنولوژی برند و منافع سرمایه‌گذاری مشترک از جمله شروط این وزارتخانه برای همکاری مجدد با همه خودروسازان جهانی از جمله پژو است.

حسین ابویی مهریزی در حاشیه بازدید از یکی از واحدهای قطعه سازی در جمع خبرنگاران گفت: ایران در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر مزیت هایی دارد که می تواند در فرآیند تعاملی برد- برد مورد همکاری سایر کشورها قرار گیرد. ضمن اینکه هم اکنون دلواپس صنعت خودرو نیستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال مهر مبنی بر پیش شرط های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بازگشت مجدد پژو به ایران افزود: ایران برای تمامی کمپانی های بزرگ بین المللی که منافع ایران را به رسمیت بشناسند بازار دارد ولی هر قراردادی از جمله پژو اگر بخواهد منعقد و عملیاتی شود باید در نظر گرفتن منابع برد- برد هر دو طرف باشد.

وی ادامه داد: دید تمام مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در موضوع پژو این است که منافع اقتصادی ایران در چارچوب اصولی که برای کشور ترسیم شده است، تامین شود؛ در غیر این صورت قهر کردن معنا ندارد.

ابویی مهریزی در پاسخ به این سوال مهر که پژو هم با تشدید تحریم ها از بازار ایران خارج شد و همراه خوبی برای ایران نبوده است، خاطرنشان کرد: منافع ملی در مقابل تمام افت و خیز ها و عدم ارتباط ها و تند گفتن های طرف های تجاری ایران لحاظ خواهد شد.

وی اظهار داشت: قرارداد برد- برد ایران با پژو، به رسمیت شناختن منافع ایران در بازارهای صادراتی پژو، ورود علم، تکنولوژی برند و منافع سرمایه گذاری مشترک از جمله شروط این وزارتخانه برای همکاری مجدد با همه خودروسازان جهانی از جمله پژو است. ضمن اینکه حتما بازار صادراتی پژو نیز باید در اختیار ایران قرار گیرد و سرمایه گذاری به عدد و رقم چند میلیون دلاری محدود نشود.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، همه مدیران وزارت صنعت و نیز مدیران خودروسازی ها، به این چارچوب ها معتقدند و هر گونه اقدامی را در چارچوب این موضوعات انجام می دهند.

ابویی همچنین در خصوص سرمایه گذاری پژو در ایران نیز خاطرنشان کرد: برداشت ما از سرمایه گذاری، تنها آوردن پول به ایران نیست؛ بلکه ورود علم، تکنولوژی، برند، منافع مشترک خود یک نوع سرمایه گذاری است.