اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حضور بی سابقه رهبران جهان در یادبود ماندلا


ده ها هزار تن از اهالی آفریقای جنوبی و صدها تن از سران، رهبران و مقامات ارشد ده‌ها کشور جهان امروز (سه‌شنبه) در استادیوم ژوهانسبورگ حاضر می‌شوند تا یاد نلسون ماندلا، رئیس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی را گرامی بدارند.

خبرگزاری ایسنا: ده ها هزار تن از اهالی آفریقای جنوبی و صدها تن از سران، رهبران و مقامات ارشد ده‌ها کشور جهان امروز (سه‌شنبه) در استادیوم ژوهانسبورگ حاضر می‌شوند تا یاد نلسون ماندلا، رئیس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی را گرامی بدارند.

امروز سه شنبه مراسم رسمی بزرگداشت نلسون ماندلا، رهبر جنبش ضد آپارتاید و نخستین رئیس جمهوری سیاهپوست آفریقای جنوبی، در ورزشگاه اف‌ان‌بی (ساکرسیتی) شهرک سوتئو، در حومه شهر ژوهانسبورگ، برگزار می‌شود.

باراک اوباما، همراه با جورج بوش، بیل کلینتون و جیمی کارتر، رئیسان جمهوری سابق آمریکا، دیوید کامرون همراه با تونی بلر، گوردون براون و جان میجر، نخست وزیران سابق انگلیس و رئیسان جمهوری افغانستان، فرانسه، چین، کوبا و تعداد دیگری از کشورهای جهان و همچنین دبیرکل سازمان ملل و روسای تعدادی از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله شرکت‌کنندگان در این مراسم هستند.

بر اساس گزارش‌های رسیده 91 تن از سران و مقامات کشورهای جهان در این مراسم حضور دارند.

هم‌چنین 11 هزار نیروی امنیتی برقراری امنیت مراسم امروز را بر عهده دارند.

انتظار می‌رود حدود هشتاد هزار نفر برای ادای احترام به رئیس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی در استادیوم محل برگزاری مراسم حضور یابند و دهها هزار نفر دیگر هم در خارج از این محل از طریق صفحه‌های بزرگ تلویزیون، شاهد اجرای این مراسم خواهند بود.

 در سال ۲۰۱۰، نلسون ماندلا در مراسم آغاز دور نهایی مسابقات جام جهانی فوتبال در این استادیوم شرکت کرد که از جمله آخرین مراسم بزرگی بود که رهبر فقید آفریقای جنوبی در آنها حضور یافت.

منابع خبری گفته‌اند که رئیس جمهوری آمریکا و رئیسان جمهوری پنج کشور دیگر همراه با جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، در جایگاه اصلی اجرای مراسم حضور خواهد داشت و به نمایندگی از سوی کشورهای شرکت کننده، سخنانی را در ستایش از نلسون ماندلا ایراد خواهد کرد.

یادبود امروز مراسم رسمی بزرگداشت نلسون ماندلا محسوب می‌شود و دولت آفریقای جنوبی از کشورهای دیگر درخواست کرده به دلیل کمبود امکانات در روستای کونو، محل خاکسپاری ماندلا، خواستار حضور در این محل نشوند.

مراسم بزرگداشت نلسون ماندلا ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی آغاز می شود و حدود چهار ساعت به طول خواهد انجامید.

با وجود بارندگی در ژوهانسبورگ، شمار بزرگی از مردم شب گذشته را در نزدیکی استادیوم محل برگزاری مراسم گذراندند تا بتوانند با باز شدن درها، وارد این محل شوند. به مناسبت حضور رهبران کشورهای جهان در این مراسم، پلیس آفریقای جنوبی تمهیدات امنیتی ویژه‌ای در این محل تدارک دیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این مراسم، پس از سخنرانی نمایندگان خانواده ماندلا، دبیرکل سازمان ملل و رئیسان جمهوری حاضر در جایگاه ویژه سخنرانی خواهند کرد.

به گفته منابع دیپلماتیک، حضور گسترده شمار قابل توجهی از رهبران کشورهای جهان در مراسم بزرگداشت ماندلا نشانه اهمیت ویژه آفریقای جنوبی در صحنه بین‌المللی است که یکی از نتایج رهبری نلسون ماندلا در مرحله‌ای حساس از تاریخ این کشور محسوب می‌شود.

به گزارش شبکه خبری صدای روسیه، از جمله دیگر شخصیت‌های حاضر در مراسم امروز "دیلما روسف"، رئیس‌جمهور برزیل، "محمود عباس"، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، "کوفی عنان"، دبیرکل سابق سازمان ملل، "اخضر الابراهیمی"، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه، "ماری رابینسون"، اولین رئیس جمهور ایرلند و کمیسیونر ارشد سازمان ملل در حقوق بشر، "مارتی آهتیساری"، رئیس جمهوری سابق فنلاند، "یواخیم گائوک" رییس جمهور آلمان، "خوزه مانوئل باروسو" رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، "ویلم الکساندر" پادشاه هلند و "شاهزاده فیلیپ" ولیعهد اسپانیا هستند.

از جمله افراد مشهور دیگری که قرار است در این مراسم شرکت کنند، می‌توان به "اوپرا وینفری"، مجری معروف برنامه‌های تلویزیونی آمریکا، "بونو"، خواننده و فعال ایرلندی، "ریچارد برانسون" یکی از سرمایه‌گذاران انگلیس، "پیتر گابریل"، موسیقی دان انگلیسی و شاهزاده چارلز به نمایندگی از ملکه الیزابت دوم انگلیس اشاره کرد.

از جمله غائبان این مراسم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دالایی لاما، رهبر معنوی تبت‌ خواهند بود.

هم‌چنین بیش از 2500 خبرنگار از سراسر جهان این مراسم را پوشش می‌دهند.

مراسم خاکسپاری ماندلا 15 دسامبر برگزار می‌شود اما پیش از خاکسپاری، جسد ماندلا به مدت سه روز از روز چهارشنبه در آمفی‌تئاتر شهر پرتوریا قرار می‌گیرد.


ویدیو مرتبط :
‫5 تا از قدرتمندترین رهبران جهان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: رهبران جهان در مراسم یادبود «ماندلا»


باراک و میشل اوباما به همراه جرج دبلیو بوش و هیلاری کلینتون، بیل کلینتون و جیمی کارتر، دیوید کامرون، نیک کلگ، ولادیمیر پوتین، کوفی عنان و بسیاری دیگر از رهبران فعلی و پیشین کشورهای جهان در مراسم یادبود ماندلا در ژوهانسبورگ شرکت کرده اند.

 
 
 
 
 صبح بخیر:  باراک و میشل اوباما به همراه جرج دبلیو بوش و هیلاری کلینتون، بیل کلینتون و جیمی کارتر، دیوید کامرون، نیک کلگ، ولادیمیر پوتین، کوفی عنان و بسیاری دیگر از رهبران فعلی و پیشین کشورهای جهان  در مراسم یادبود ماندلا در ژوهانسبورگ شرکت کرده اند.

به گزارش صبح بخیر به نقل از دیلی میل؛ عزاداران در بیرون از استادیوم 95 هزاری نفری FNB از صبح زود صف کشیده بودند تا حتماً بتوانند در مراسم شرکت کنند. 

سایریل رامافوزا، معاون رئیس حزب حاکم ANC در افتتاحیه مراسم گفت: «در سنت و آداب و رسوم ما، وقتی در روز تشییع جنازه باران می بارد، نشانه آن است که خداوند ورود شما را به بهشت خوشامد می گوید.»



باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا



ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه



تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس



جاکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی



دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس



ممنون حسین، رئیس جمهور پاکستان



مری رابینسون، رئیس جمهور سابق ایرلند



رابرت موگابه، رئیس جمهور زیمباوه



میشل و باراک اوباما



کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد













گراکا ماچل، همسر ماندلا



وینی مادیکیزلا-ماندلا دومین همسر ماندلا